Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 41
  1. #21

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Pat21
    Pewnie myślisz o ewentualnym zawieszeniu działań wojennych w "ciemne" noce?
    Piszę jakie były możliwości. Nawiasem mówiąc trafienie N-37 mogło oderwać skrzydło w atakowanym samolocie. To była prawdziwa armata.

  2. #22

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Natomiast co do Su-22, to owszem nie chcieliśmy planowanej początkowo wersji M3, gdyż na horyzoncie była lepsza wersja M4, którą ostatecznie zakupiliśmy jako odpowiadającą naszym oczekiwaniom i potrzebom.
    Ja natomiast słyszałem opinie, że wojsko wcale takie zadowolone z SU-22 nie było. Może co do MiG-23BN się zgodzę - rzeczywiście chyba nie podobał nam się mały udźwig tych maszyn. Wielokrotnie słyszałem za to, że Polska chciała SU-25 ale z różnych powodów nic z tego nie wyszło. Weź pod uwagę fakt, że tylko nasze lotnictwo używało SU-22 na taką skalę. Pozostałe państwa UW albo w ogóle go nie zakupiły, albow stosunkowo małych ilościach a w ZSRR był używany w "szczątkowej" jak na ten kraj liczbie 650 samolotów. Nam tak się podobał a innym nie?

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Generalnie do przełomu lat 70-tych i 80-tych od średniej światowej nie odstawaliśmy. Potem z każdym rokiem było gorzej.
    Całkowita zgoda. W ogóle analizując strukturę i wyposażenie polskiej armii z okresu UW to zawsze byliśmy nieco w tyle. Priorytet miały państwa bezpośrednio graniczące z NATO - NRD, Czechosłowacja. U nas za to bardzo rozbudowano zaplecze techniczne, wojska saperskie i inżynieryjne, które miały jedno zadanie - przerzucenie w razie wojny olbrzymich ilości sprzętu wojskowego ZSRR na zachód. Co do uzbrojenia lotniczego też to widać - do połowy lat 80. podstawę uzbrojenia lotnictwa myśliwsko-bombowego stanowiły Limy ( fakt, że niejednokrotnie w ćwiczeniach UW osiągały w bombardowaniach wyniki lepsze od SU-7 i SU-20 ale to już raczej zasługa pilotów a nie sprzętu ). A w roku 1983-84 MiG-15 i MiG-17 nie wykorzystywało już bojowo ani czeskie ani NRD-owskie ani radzieckie lotnictwo. Pułki myśliwskie - to samo - bardzo długo Limy, a potem MiG-21 ( bardzo często zresztą z Limami wymieszane ) zawsze w wersjach trochę uboższych. Kiedy był czas na MiG-23 ( a w planach 29 ) - kupowało je wtedy NRD i CSRS - my kupowaliśmy z braku pieniędzy MF-y i bisy. Moim zdaniem stały za tym nie tylko względy finansowe ( chociaż pewnie te głównie ) ale też to, że u "Wielkiego Brata" priorytet miały własne jednostki lotnicze stacjonujące w krajach satelickich UW a zaraz potem państwa, że tak powiem "stojące twarzą w twarz z wrogiem socjalizmu". My stanowiliśmy tylko zaplecze Układu Warszawskiego i na nowsze uzbrojenie musieliśmy zawsze czekać w kolejce. Ostatecznie moce przerobowe rosyjskich fabryk zbrojeniowych nie były niewyczerpane, 90% ich sił pochłaniało wyposażenie Armii Radzieckiej. Ale to chyba nie jest dyskusja na ten dział.

  3. #23
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Gwoli uściślenia.
    W NRD Limy-5 i 5P całkowicie wycofano w latach 1968-70. Nawet ichniejszy pułk szkolny latał wyłącznie na MiG-21. W 1971 r. część samolotów MiG-17F (zmagazynowanych w rezerwie) reaktywowano jako myśliwsko-szturmowe (jeden pułk) i w tej roli przetrwały do końca lat 70-tych.

    W Czechosłowacji było podobnie. W 1969 r. w służbie pozostawało już tylko 14 sztuk MiG-17PF. Wycofano je w roku następnym. Do zadań myśliwsko-szturmowych bracia Czesi i Słowacy używali z kolei sporej liczby MiG-15bis. W roku 1973 jedna eskadra tych samolotów wróciła do lotnictwa myśliwskiego i służyła w pierwszej linii do 1983 roku (!), ale to jest odrębny temat.

    Dostawy kolejnych wersji MiG-21 do NRD i Czechosłowacji następowały w podobnych terminach jak u nas, średnio o kilka miesięcy do roku wcześniej. Pierwsze MiGi-21M oba państwa otrzymały w lecie 1969 r., czyli około pół roku przed Polską.

    Reszta rzeczywiście na inny wątek.

  4. #24

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    południe

    Domyślnie

    Grzegorzu, czyli wychodzi na to, że 21.06.1990r utracono "2006" (por. Roman Majer)? Proszę o potwierdzenie.
    pozdrawiam topek

  5. #25

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Potwierdzam za Grzegorza. Samolot ciut nie upadł na jakieś letnisko. Byłoby gorąco. Na szczęście obeszło się bez ofiar. Romek po tym wypadku stracił uprawnienia do lotów na bojowych. Latał jako pasażer na sparkach na LRP (lotnicze rozpoznanie pogody). Później zrobił uprawnienia do kierowania lotami we wszystkich warunkach.

  6. #26

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    południe

    Domyślnie

    Dzięki Zwieroboj. A tak na marginesie dla takiego pilota to prawdziwy dramat.
    pozdrawiam

  7. #27
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Takie zdarzenia to dramat zarówno dla pilota jak i dla ludzi obsługujących lot. Zapewniam nic przyjemnego

  8. #28

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Wszystko to prawda. A jak jeszcze dodasz do tego, że uczyłeś chłopaka latać... Pozostaje niezatarta gorycz porażki.

  9. #29

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    A tak na marginesie, może któryś y Kolegów rozjaśni, co kryje się pod literą M?

  10. #30
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Zapewne literka M oznacza -MODERNIZOWANY

  11. #31
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    (MIG21 SM)CM-совс'ем modernizowany
    mig21M został tylko Modernizowany.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  12. #32

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Zapewne literka M oznacza -MODERNIZOWANY
    Cytat Zamieszczone przez Długi
    (MIG21 SM)CM-совс'ем modernizowany
    mig21M został tylko Modernizowany.
    I właśnie wokół Modernizacji krążyły moje podejrzenia. Ale w takim razie w którym miejscu kończyła się wersja Modernizowana samolotu, a rodził się zupełnie nowy model?

  13. #33
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Mogę tylko wyciągać wnioski na podstawie dostępnych materiałów(niestety nie dane było mi rozmawiać ani z Mikojanem ani z Guriewiczem )
    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    w którym miejscu kończyła się wersja Modernizowana samolotu, a rodził się zupełnie nowy model?
    Rosjanie w swoim oznaczaniu kolejnych wersji byli mówiąc delikatnie czasami niefrasobliwi.Po PFM nowy model to R,S,SM a M i MF to wersje SMa.SM w stosunku do PFM to zupełnie nowy model a M mimo że wywodził się już z SM tylko modernizowany w stosunku do PFM.Dość skomplikowany sposób oznaczania,ale jeżeli weżmiemy pod uwagę ilość produkowanych wersji,różnice w zależności od kraju eksportu to możemy dojść do jednego wniosku;nie istniał szczegółowy system oznaczania a tylko najbardziej rozpowszechniony w ZSRR sposób tworzenia skrótów np TPB-топливый подвиесный бак
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  14. #34
    ww
    ww jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    z Tarnowa

    Domyślnie w uzupełnieniu

    Grzebiąc w papierach znalazłem świadectwo z kursu przeszkolenia na samolot E-7 sps i E-6 u w Modlinie z marca 1969 roku . Samolot E-7 sps był przystosowany do podwieszenia bomby "A" , miał dwie belki i możliwość podwieszenia zasobnika z działkiem.
    ww

  15. #35
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    E 7 SPS jako taki nie był przystosowany do bombki tylko jego pochodna E 7 N czyli MiG 21 PFM/N , których mieliśmy 12 sztuk.
    Samą bombkę A można było podwiesić pod specjalną belkę mocowaną pod kadłubem w miejsce belki paliwowej. Oczywiście trzeba było także zmienić pulpit sterowania w kabinie ( nad celownikiem PKI ).

  16. #36

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Witam serdecznie kolegów.
    Pozwolę się wtrącić do dyskusji o dodać od siebie trzy grosze.





    Zdjęcia przedstawiają wspomnianą przez Grzegorza belkę BD3-66-21N. Na pierwszym w widoku od spodu, widać charakterystyczne trzy pary ustalaczy. Na drugim zdjęciu zbliżenie na kolejną charakterystyczną cechę, mianowicie "wystający" poza obrys belki zamek. Otóż wielkość specbomby (jej średnica) wymusiła takie zaprojektowanie belki by zapewnić odpowiedni prześwit między podwieszoną bombą a podłożem. W efekcie belka jest niższa od "typowej", a co za tym idzie nie kryje w sobie całego zamka. Wystająca część chowała się w specjalnej szczelinie w kadłubie samolotu. Owa szczelina to wyróżnik samolotów w wariancie "N", ale to widać dopiero po zdemontowaniu podkadłubowej belki.
    Przy okazji mam pytanie, spotkałem się z informacją iż podwieszenie specbomby (lub imitatora) wiązało się ze zdemontowaniem kadłubowych owiewek podwozia głównego (ze względu na średnicę bomby). Ma ktoś odpowiednią wiedzę aby to potwierdzić lub zaprzeczyć?

    Pozdrawiam.

  17. #37
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Nie sądzę aby istniała konieczność demontażu kadłubowych owiewek podwozia głównego. Na belce podkadłubowej wieszano także zbiorniki 800 litrowe o większej średnicy niż typowe 450 l. i nic nie przeszkadzało w normalnej eksploatacji. Więc podejrzewam iż przy podwieszaniu imitatora czy też samej bombki "A" również.
    Natomiast chodzi tu chyba o swobodny dostęp do zamka bombowego w czym owiewka troszkę przeszkadza- wówczas odłanczano od owiewki siłowniki hydrauliczne aby ją unieść. Po zakończonych pracach przy belce siłowniki dokręcano do owiewki .

  18. #38
    ww
    ww jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    z Tarnowa

    Domyślnie E 7 sps

    Na papierze z kursu pisze jak wyżej , może to pomyłka ale nie sadze . "Pulpit" nad celownikiem był , w tym s-cie na osłonie kabiny z obu boków były także wskaźniki pionu . Na takim samolocie z Debrzna wraz z kilkoma kolegami "laszowałem" się po lotach kontrolnych na UTMiG -!5 w Modlinie w 69 r. Wykonywaliśmy kołowanie po lotnisku , rozbieg z włączeniem i wyłączeniem dopalania i następnie start . Na tym samolocie wykonywaliśmy także starty bez dopalania . Dowódca eskadry był p. Radziejowski , z-ca p. Operacz . Grupa składala sie z pilotów z dowódstwa i róznych pułków LO i OPK przeszkalajacych sie na Mig 21 R , Mig 21 PFM i E7 sps i na F-13 przeszkalał sie d-ca pułku w Goleniowie p.Krawczyc .
    ww

  19. #39
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Nie neguję w żadnym calu kolego WW Twoich wypowiedzi opartych bądź co bądź na dużej wiedzy z tamtych lat popartej autentycznymi dokumentami.
    Cały ambaras bierze się z doborem właściwych nazw wersji " 21 " bo tutaj niechcący pomimo tego iż rozmawiamy o tym samym wkrada się pewna nieścisłość.

    MiG 21 PFM który, był najliczniejszą wersją użytkowaną w lotnictwie miał kilka oznaczeń - od oficjalnych po potoczne stąd też jest PFM, SPS czy też E 7 SPS a w sumie to ten sam samolot. Jeżeli chodzi o wersję PFM/N niczym szczególnym nie wyróżniał się od pozostałych maszyn - jedynie co miał to dodatkowe wyposażenie specjalne, którego nie można było montować na innych maszynach. Inaczej się miała rzecz np. z gondolą strzelecką GP-9 bo o ile się nie mylę wszystkie PFM mogły ją przenosić. I w tym kontekście pisałem.

    Jak mam rozumieć wylaszowanie na PFM / N było w Modlinie ?? Jeżeli tak to bardzo ciekawe wydarzenie bo do tej pory sądziłem, iż były one w tamtym okresie tylko w Debrznie

  20. #40
    ww
    ww jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    z Tarnowa

    Domyślnie MiG 21


    Polecamy

    Tak to prawda że sps-y były w Debrznie , ale na czas przeszkolenia jeden lub dwa przebazowano do Modlina .

    ww
    ww

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •