Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Dash7

Wątek: DC - 2 w PLL LOT w II RP

  1. #1

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie DC - 2 w PLL LOT w II RP


    Polecamy

    Cześć

    Piszę z pewnym zapytaniem do szanownego grona. Być może to bujda na resorach więc proszę nie szydzić ze mnie.
    Ostatnimi czasy zawiało mnie do Afryki zachodniej i południowo - zachodniej. Starałem się jak najwięcej lotniczych rzeczy "wyciągnąć" z mojego kontraktu. Z różnym szczęściem mi to wychodziło.
    Większość wiedzy czerpałem z rozmów z miejscowymi. I właśnie z takim, pewnym naturalizowanym lokalesem, przystało mi rozmawiać na temat lotnictwa. Gdy dowiedział się że jestem z Polski powiedział że w Zimbabwe lub RPA lata lub latała do niedawna Dakota z PLL LOT-u w lotach z ładunkami towarowymi
    Dla mnie wiadomość mało rzeczywista. Ale inaczej nie jestem w stanie tego zweryfikować niżeli zadać tutaj owe pytanie. Z wikipedii dowiedziałem się że DC-2 latały w latach 1936 aż do wojny. Z tego co się do tej pory dowiedziałem że jeden egzemplarz został gdzieś nad Bałtykiem zestrzelony lub uległ katastrofie w czasie gdy już nie latał u nas.
    Więc poważne pytanie. Czy słyszeliście aby ex LOT - owski DC-2 trafił na Czarny Ląd i tam latał do czasów obecnych ?

    Czekam na odpowiedzi

  2. #2
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ex LOTowski DC-3 (ex SP-LCB, jeden z dwóch o takiej rejestracji) lata do dziś w lotnictwie RPA - nr takt. 6887. W zasadzie to C-47TP, samolot przebudowany (przedłużony) i wyposażony w turbośmigłowe silniki PT6. Jeden z 8 C-47TP SAAF. Kilka lat temu w lotnictwie był artykuł na temat tego samolotu. I faktycznie - z potwierdzonych info, do chwili obecnej egz. jest w czynnej służbie.
    sven likes this.
    Pozdrawiam

  3. #3
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  4. #4
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dash7 Zobacz posta
    Ex LOTowski DC-3 (ex SP-LCB, jeden z dwóch o takiej rejestracji) lata do dziś w lotnictwie RPA - nr takt. 6887. W zasadzie to C-47TP, samolot przebudowany (przedłużony) i wyposażony w turbośmigłowe silniki PT6. Jeden z 8 C-47TP SAAF. Kilka lat temu w lotnictwie był artykuł na temat tego samolotu. I faktycznie - z potwierdzonych info, do chwili obecnej egz. jest w czynnej służbie.

    Więcej - Douglas DC-3 C-47 C/N 12704 6887
    Blog: scorpio86-planespotting.blogspot.com

    BABKO/MEBAN-BIGLU, ROLKA-LUSID, L980

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    lata lub latała do niedawna Dakota z PLL LOT-u w lotach z ładunkami towarowymi
    Dla mnie wiadomość mało rzeczywista. Ale inaczej nie jestem w stanie tego zweryfikować niżeli zadać tutaj owe pytanie. Z wikipedii dowiedziałem się że DC-2 latały w latach 1936 aż do wojny. Z tego co się do tej pory dowiedziałem że jeden egzemplarz został gdzieś nad Bałtykiem zestrzelony lub uległ katastrofie w czasie gdy już nie latał u nas.
    Więc poważne pytanie. Czy słyszeliście aby ex LOT - owski DC-2 trafił na Czarny Ląd i tam latał do czasów obecnych ?
    Pierwsze nieprozumienie jest takie, że nazwą "Dakota" zwykło się określać nie DC-2 lecz DC-3, a ściślej mówiąc jego wojskowe wersje transportowe, oznaczone w USA symbolami C-47 i C-53. Samoloty C-47 były używane w Polsce przez wojsko i PLL LOT w latach 1944-1959. Ostatnich 8 sztuk sprzedano bodajże do Iranu.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 18-08-2016 o 00:14

  6. #6

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Dzięki koledzy
    Wniosek z tego taki że mój rozmówca nie do końca mówił prawdę. Ponieważ z tego co rozumiem owa maszyna została wyprodukowana w 1944 roku. Niemniej jednak to chyba jedna z niewielu która tak długo jest czynnie używana, patrząc przez pryzmat całego globu ?

    Pytanie poza konkursem. Wiecie może jaka liczba DC-3 w różnych wersjach trafiła do naszego kraju ?

  7. #7
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin
    Blog: scorpio86-planespotting.blogspot.com

    BABKO/MEBAN-BIGLU, ROLKA-LUSID, L980

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Wniosek z tego taki że mój rozmówca nie do końca mówił prawdę.
    Formalnie biorąc mówił całkowitą nieprawdę, gdyż oficjalnie nazwa "Dakota" w wersjach Mk.I-IV przysługuje wyłącznie samolotom RAF. Ale potocznie przyjęło się tak nazywać wszystkie odmiany DC-3, więc właściwie nie mówił nieprawdy.

    Według mojej wiedzy wszystkie polskie C-47 były produkcji wojennej z amerykańskimi numerami seryjnymi 42- i 43-. Najpierw kilka zostało przekazanych do lotnictwa wojskowego przez ZSRR, a po wojnie dokupiono 20 maszyn z demobilu. LOT dostał sztuk 9 (LCA-LCJ bez LCI), a w latach 1956-58 przejął jeszcze 4 od wojska, które otrzymały rejestracje powtórzone po skasowanych wcześniej LCB, LCC, LCG i LCH, czyli razem używał 13 sztuk. Wojsko miało wg moich obliczeń łącznie 18 sztuk, ale mogę się mylić o jeden.

    Ten konkretny egzemplarz 42-92857 w latach 1947-1956 służył w Specjalnym Pułku Lotniczym (później 36 SPL) z numerem 4, zanim trafił do PLL LOT jako SP-LCB.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 18-08-2016 o 03:08

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    W pierwszej chwili pomyslalem, ze moze chodzilo o Li-2. Bo takowe chyba (?) tez byly w Locie?

  10. #10
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    DC-3 raczej żaden, tylko C-47. DC-3 to były samoloty w wersjach budowane od podstaw w wersjach cywilnych - tych powstało tylko 607 szt (DC-3 i DC-3D), reszta - to formalnie "wojskowe" C-47 później ew. doraźnie dostosowywane do zadań cywilnych. A że na wszystko co wygląda jak DC-3 przyjęło się wołać DC-3 to już inny temat. W najnowszym numerze "Lotnictwa z szachownicą" jest artykuł o C-47 w Polsce..
    Pozdrawiam

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Tak to jest, gdy rzecz dotyczy jednego z najgenialniejszych samolotów w historii lotnictwa, że potoczne określenia żyją swoim życiem i mogą mieć mało wspólnego z formalnym oznaczeniem konkretnej wersji.

    Cywilnego DC-3 nie było w Polsce ani jednego. Wszystkie dostarczone samoloty były w wojskowej wersji transportowej. LOT przerobił swoje na pasażerskie.

    Przeoczyłem jeszcze, że lotnictwo wojskowe w pewnym okresie miało dwa egzemplarze z Czechosłowacji, więc łącznie przez wojsko mogło się przewinąć 20 sztuk. Najwyższy stan ewidencyjny wynosił 17. Być może we wspomnianym artykule są precyzyjne dane.

    W najszerszym rozumieniu oczywiście można też doliczyć Li-2, ale te jednak rozpatrywałbym odrębnie.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 18-08-2016 o 19:44

  12. #12
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    W pierwszej chwili pomyslalem, ze moze chodzilo o Li-2. Bo takowe chyba (?) tez byly w Locie?
    ogółem było 39 sztuk

    SP-LAA - AW

    SP-LBA - BK

    SP-LKA - KI


    LOT przerobił swoje na pasażerskie. @Jacek B



    SP-LCD latał też w wersji cargo także jako za przeproszeniem - karawan

    14/16 czerwca 1957 mój Ojciec jako F/O przywoził z Paryża trumnę ze zmarłym pianistą Stanisławem Szpinalskim
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •