Dzisiaj leciałem SP-LIQ...
Q z O się nie myli?
B z 8
0 z O
5 z S
l z I
1 z I
1 z l
Z z 2
D z 0
W rejestracjach samochodowych też jest coś podobnego, nie stosuje się B, D, I, O, Z
I dziwi raczej, że zrezygnowali z J, a nie z I...
Osobiście uzasadnienia nigdzie nie znalazłem.
Tu cytat z prawa lotniczego
§ 4. Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery Q oraz tworzyć grupy liter sygnałów niebezpieczeństwa SOS lub podobnych ważnych sygnałów, jak np.: XXX, PAN i TTT, oraz zawierać następujących liter: J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś.
To akurat nieprawda
Wrażenia z niedawnego rejsu LO438 BCN-WAW, podmiana Maxa na LWB. W C pierwszy rząd 1AC zablokowany czerwoną taśmą - stoliki nie działają. W związku z tym przesadzenie do drugiego rzędu i LF w C 5/6. Z tyłu pełna kabina. Chcemy więcej Max'ów, 738 na chartery!
Dokładniej z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie rejestru cywilnych statków powietrznych, znaków i napisów umieszczanych na statkach powietrznych oraz wykazu znaków rozpoznawczych wykorzystywanych do lotów przez statki powietrzne niewpisane do rejestru cywilnych statków powietrznych - paragraf 6 ustęp 8.
Na stronie RCL jest uzasadnienie do projektu tego rozporządzenia i tam czytamy, że "Zawarte w nim przepisy § 6–19 dotyczące sposobu umieszczania oraz wymiarów znaków rozpoznawczych na statkach powietrznych są zgodne z normami zawartymi w Załączniku 7 „Znaki przynależności państwowej oraz rejestracyjne” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
W tymże załączniku do Konwencji znajdujemy art. 3.6, który stanowi, że "3.6. Jeżeli znak rejestracyjny składa się z liter, to w tym celu nie mogą być zastosowane kombinacje, które mogą być przyjęte jako pięcioliterowe kombinacje Międzynarodowego Kodu Sygnałów, Część II, rozpoczynających się z litery Q kombinacji trzyliterowej wykorzystywanej w Q Kodzie, oraz kombinacji, które mogą być przyjęte za sygnały ratunkowe SOS, lub analogiczne ekstremalne sygnały takie jak XXX, PAN i TTT."
O ile można zrozumieć dlaczego nie można stosować typowo polskich znaków typu "Ą, Ę", to kwestia "J" nadal nie jest wyjaśniona. Ale brak "J" to polska specyfika, mamy np. Boeinga 737 linii Jettime o rej. OY-JZK (kraj rejestracji Dania) czy tureckiego Airbus A330-303 o rej. TC-JNT. Więc uzasadnienie do rozporządzenia nie wyjaśnia braku "J" a nie wynika on z norm prawa międzynarodowego.
Grzebiemy więc dalej i w uzasadnieniu do poprzedniej wersji rozporządzenia MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie rejestru cywilnych statków powietrznych oraz znaków i napisów na statkach powietrznych wpisanych do tego rejestru czytamy, że LPR i LOT zgłosiły uwagę dot. braku litery J, ale Ministerstwo nie uznało jej za zasadną, gdyż bez J mamy 15 600 kombinacji znaków rejestracyjnych, a w rejestrze było wówczas tylko 1500 statków (10% puli). J zwiększyłoby pulę do 16 900, ale uznano, że wobec 1500 zarejestrowanych statków, nie ma takiej potrzeby. Czyli źródło braku J jest starsze niż obecne i poprzednie rozporządzenie, a niestety poprzednich rozporządzeń nie ma stronie RCL, więc dotarcie do ich uzasadnienia pozostaje poza moim zasięgiem... Nie opublikowano też treści uwag LOT i RCL...
Brak J przy uwzględnieniu I wiązałbym z tym, że do pewnego czasu dla ludzi ze starszych pokoleń były to dwie wersje tej samej litery, mówiło się nawet o krótkim "i" i długim "j" w celu rozróżnienia. W latach 30. XX wieku reforma ortografii zastąpiła użycie "j" krótkim "i" w wielu wyrazach, pisano przecież wcześniej "Marja" albo "warjat". Można by zweryfikować tę hipotezę, sprawdzając od jak dawna Prawo lotnicze i poprzednie akty prawne przewidywały ten zakaz użycia J.
w latach 1946 - 1961 samolot Li 2 miał reg SP-LAJ zwany Jasiek a nie było LAI
analogicznie Dakota (C47A) SP-LCJ nie było LCI
myślę , że wtedy mylono te litery - zdarza się do dziś
lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota
Idziemy więc głębiej wstecz:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1 z dnia 4 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz znaków i napisów na statkach powietrznych - mamy w § 9. Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery Q oraz tworzyć grupy liter sygnału niebezpieczeństwa SOS lub podobnych ważnych sygnałów, a w szczególności XXX, PAN i TTT, oraz zawierać następujących liter: J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KOMUNIKACJI z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym. Załącznik nr 1 SZCZEGÓŁOWE ZASADY REJESTRACJI SPRZĘTU LOTNICZEGO Rozdział 2 Znaki przynależności państwowej oraz znaki rejestracyjne. § 4. Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery Q oraz tworzyć grupy liter sygnałów niebezpieczeństwa SOS lub podobnych ważnych sygnałów, jak np.: XXX, PAN i TTT, oraz zawierać następujących liter: J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KOMUNIKACJI z dnia 5 kwietnia 1932 r. wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wojskowych, Spraw Wewnętrznych, a co do §§ 1 - 41 oraz §§ 50 - 65 również w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu o rejestrze państwowym statków powietrznych, o sposobie ich rejestracji, o badaniu zdolności do lotu, oraz o trybie wydawania dokumentów i ksiąg pokładowych tych statków, o systemie znaczenia statków powietrznych i umieszczania znaków na nich oraz o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg pokładowych. § 43. Znak rejestracyjny może składać się z różnych kombinacyj trzech dużych liter całego alfabetu łacińskiego z wyjątkiem kombinacyj liter: SOS, XXX, PAN, TTT oraz kombinacyj, w których litera W znajdowałaby się w środku.
Potem w 1954 zmieniono ww. rozporządzenie i § 43 otrzymał brzmienie "Znak rejestracyjny, ustalony dla statku powietrznego nie podlega żadnym zmianom i nie może być nadany innemu statkowi powietrznemu dopóki statek, mający ten znak nie zostanie skreślony z rejestru państwowego.", a poprzedzający go § 42 "Każdy statek powietrzny wpisany do rejestru państwowego powinien być oznaczony właściwymi znakami rozpoznawczymi (przynależności państwowej, rejestracyjnym, sanitarnym). Rodzaje znaków rozpoznawczych, ich barwy, wymiary, pismo, układ liter i rozmieszczenie na statkach powietrznych są określone w normach państwowych."
Czyli wychodzi na to, że zakaz J wprowadzono albo dopiero w ww. cytowanym rozporządzeniu z 22 czerwca 1963 r., gdyż wtedy pojawił się w akcie prawnym opublikowanym w Dzienniku Ustaw, albo w "normach państwowych" w okresie pomiędzy 1954 a 1963 r.
Sprawdź z którego roku jest rozporządzenie mówiące o "kombinacyjach"
Edyta dodaje ad rem: ja też słyszałem, że zakaz stosowania J w znakach wynika z podobieństwa do dawnej pisowni wielkiej litery I, ale nie wiem, czy są jakiekolwiek dokumenty, które by to wprost stwierdzały.
SP-LVD (Niepodległy) jako LO9001 do ERZ. Trochę dziwny kierunek na lot techniczny. Ktoś wie o co chodzi?
Ciekawe miasto to niech też mają Pokłosie LO729 wczoraj który tam usiadł ze względu na okrutną mgłę w EVN. Chyba nawet do teraz samoloty robią div znad EVN
Może jednak SP-LVF da radę polecieć z Erzurum do Warszawy, bo Niepodległy zdaje się, że obrał kierunek na Warszawę znad Rumunii.
Czy jak przylecą wszystkie MAXy po BlueAir to 738 pójdzie w odstawkę?
Zakładki