Czy ktoś jeszcze wierzy, że ta dobrowolna opłata pójdzie na ekologię?
Miniony tydzień upłynął w PLL LOT pod znakiem ekologii. Na stronie www.lot.com pasażerowie mogą już korzystać z Kalkulatora Emisji CO2. Ponadto LOT jako pierwsza linia lotnicza z sojuszu Star Alliance przystąpił do grupy Aviation Global Deal (AGD), założonej w lutym br. w celu opracowania globalnej polityki w zakresie emisji dwutlenku węgla przez sektor lotniczy.
Kalkulator emisji CO2 to rozwiązanie stworzone z myślą o środowisku naturalnym i pasażerach chcących podróżować ekologicznie. Dzięki niemu każdy podróżny będzie mógł sprawdzić, ile dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera zostanie wyemitowane do atmosfery podczas jego lotu, a także jaki byłby koszt neutralizacji wpływu tej porcji dwutlenku węgla na ocieplenie klimatu. Kalkulator dostępny jest poprzez banner na stronie głównej www.lot.com. Na stałe został także umieszczony w dziale „Informacje” / „LOT dla Ekologii”.
W pierwszej kolejności będziemy obserwować zainteresowanie pasażerów tym rozwiązaniem. Jeżeli odwiedzający stronę www.lot.com będą chętnie korzystać z Kalkulatora, przejdziemy do kolejnego etapu: możliwości dokonania w trakcie rezerwacji biletu dobrowolnej opłaty neutralizującej negatywny wpływ CO² na środowisko – powiedział Andrzej Rode, odpowiedzialny za ochronę środowiska w PLL LOT.- Pasażer będzie mógł wybrać cel, na jaki zostanie przeznaczona opłata, na przykład: zalesianie i rekultywacja gruntów, redukcja gazów cieplarnianych czy rozwój źródeł energii odnawialnej.
W przededniu konferencji klimatycznej w Kopenhadze chcemy wraz z pozostałymi odpowiedzialnymi firmami branży lotniczej stawiać sobie ambitne cele na drodze do redukcji emisji gazów cieplarnianych. LOT jako pierwszy przewoźnik z sojuszu Star Alliance dołączył do linii lotniczych aktywnie wspierających działania na rzecz ochrony klimatu, zrzeszonych w grupie Aviation Global Deal. Głównym celem AGD jest doprowadzenie do stworzenia globalnego rozwiązania dla systemu handlu emisjami w sektorze lotniczym. W skład Grupy AGD wchodzą między innymi linie lotnicze Air France/KLM, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Virgin Atlantic, Virgin Blue Airlines Group, Qatar Airways, największy na świecie operator portów lotniczych – BAA oraz międzynarodowa organizacja pozarządowa The Climate Group.
Komentując decyzję o przystąpieniu LOT-u do Grupy AGD, Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT, powiedział: W pełni popieramy działania i cele Grupy AGD. Uważam, że ciąży na nas odpowiedzialność za dopilnowanie, by nasz wpływ na środowisko naturalne był możliwie jak najmniejszy. Jestem przekonany, iż jedynym sposobem na ograniczenie lotniczych emisji dwutlenku węgla jest stworzenie globalnego rozwiązania dla całej branży. Jakakolwiek umowa obejmująca jedynie niektóre linie lotnicze lub tylko wybrane obszary geograficzne może spowodować zaburzenie konkurencji i bynajmniej nie przyczyni się do zmniejszenia emisji w przyszłości.
Podstawowy mechanizm proponowany przez grupę wiąże się z wypracowaniem globalnego porozumienia dotyczącego emisji dwutlenku węgla przez wszystkich przewoźników lotniczych, które stanowiłoby część umowy – „następcy” protokołu z Kyoto - która ma być negocjowana w grudniu bieżącego roku podczas szczytu klimatycznego w Kopenhadze. Zgodnie z propozycją, redukcja emisji ma zostać osiągnięta poprzez ustanowienie globalnego limitu emisji dla całego sektora i przydzielanie liniom lotniczym uprawnień emisyjnych w ramach tej puli, przy czym w razie konieczności mogłyby one być podwyższane na drodze zakupu dodatkowych praw do emisji dwutlenku węgla. Grupa opowiada się za powołaniem międzynarodowego organu, którego zadaniem byłoby zarządzanie systemem.
Propozycja przedstawiona przez Grupę AGD ma w zamierzeniu wspierać działania prowadzone przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) – które również dąży do znalezienia globalnego rozwiązania tej kwestii – oraz Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), wyspecjalizowaną agendę ONZ, której zadaniem jest wdrażanie odpowiednich rozwiązań w zakresie ograniczania emisji lotniczych.
Więcej informacji:
LOT Emissions Calculator - Kalkulator Emisji CO2
www.AGDGroup.org - Strona Aviation Global Deal
www.theclimategroup.org - Strona organizacji pozarządowej The Climate Group
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Czy ktoś jeszcze wierzy, że ta dobrowolna opłata pójdzie na ekologię?
--
Leszek A. Szczepanowski
LOL... ten kalkulator to pic na wodę, jeśli weźmiemy pod uwagę rejsy obsługiwane starymi 737 albo jeszcze starszymi 767 czy ATR-72... Trują i truć będą, dopóki nie zostaną wymienione na nowsze maszyny. Zasadniczo "na plus" tylko wychodzą E-Jety i ERJ-145 z ich nowszymi o całą generację silnikami.
Zaraz bo czegos nie kumam...
To E-Jet'y sa na jakies inne paliwo? Bo mi sie wydaje, ze tez do nich JET-A1 leja...
Przeciez emisja jest proporcjonalna w tym wypadku do spalania...
Skad te rewelacje o truciu np przez ATR'a skoro na godzine lotu spala prawie 2,5 raza mniej paliwa niz E170???
Ot po prostu darmowa reklama w rodzaju "widzicie jacy jesteśmy ekologiczni?"
Oczywiście wszystko na koszt frajerów, którzy za to zapłacą. Bo linia lotnicza umywa od wszystkiego ręce - jest jak jest i my nie możemy zrobić nic poza wyciągnięciem dodatkowej kasy od jelenia.
Cała akcja jest chora z założenia.
To tak jakbym na stacji benzynowej dobrowolnie dopłacał po kilka groszy do litra paliwa za to, że jeżdżąc zatruwam środowisko. Ktoś za tą kasę (może tak, a może nie) posadzi dwa drzewka i wszyscy będziemy mogli udawać, że jest super...
jakis totalnie szalony pomysl, ale majac 50% bezrobocia na 767 na sezon zimowy mozna sie starac o tytul ekologicznej linii lotniczej, pod haslem: nie latam, nie emituje
a ustalanie poziomu emisji i potem handel niewykorzystanymi limitami znamy juz z innych miedzynarodowych umow ekologicznych...
pozdr
Zakładki