Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 44
  1. #1
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie Wystąpienie min. Gawlika w Sejmie w sprawie PLL LOT


    Polecamy

    Wystąpienie min. Gawlika podczas ostatniego posiedzenia Sejmu:

    Podsekretarz Stanu
    w Ministerstwie Skarbu Państwa
    Zdzisław Gawlik:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Pośle!

    Panie pośle, zadał pan bardzo dużo pytań, tak że nie wiem, czy w tym zastrzeżonym przedziale czasu, który został mi tutaj przydzielony, będę w stanie przynajmniej po części zaspokoić pana ciekawość. Wspomniał pan o informacjach o pogarszającej się sytuacji LOT-u. Obserwacja sytuacji LOT-u pozwala, myślę, w sposób optymistyczny patrzeć w przyszłość. „Dołek” w odniesieniu do LOT-u w zasadzie obserwowaliśmy w 2000 r., a nie był to tylko przypadek LOT-u, ale również innych firm przewozowych na świecie, bo wiele z nich nie przeżyło tego kryzysu globalnego, padło, nie doczekało lepszych czasów. Obserwacja sytuacji LOT-u i jego wyniki pozwalają żywić nadzieję, że ta sytuacja się poprawia. Ale równocześnie nie da się poprawić i uzdrowić sytuacji LOT-u, działając jedynie wycinkowo i zostawiając pewne kwestie na uboczu. Restrukturyzacja i naprawa LOT-u musi być pełna, tak żeby LOT mógł uzyskać zdolność konkurowania i żeby nigdy Skarb Państwa nie był pod ścianą w sytuacji, gdyby zamierzał poszukiwać dla LOT-u inwestora, z którym wspólnie podjąłby trud naprawy LOT-u. Jeżeli chodzi o podnoszone przez pana kwestie szykanowania pewnych działaczy związkowych, to już było poruszane w tej Izbie – wtedy, gdy te zdarzenia związane ze zwolnieniami niektórych liderów związkowych miały miejsce. Ale, proszę państwa, panie pośle, ci wszyscy działacze związkowi dzisiaj pracują, ci wszyscy działacze związkowi uznali swój błąd popełniony w momencie, w którym miało dojść do pewnych rozmów i spotkań, wręczenia pewnych dokumentów pracownikom spółki. Po złożeniu stosownych wyjaśnień wobec zarządu spółki zarząd spółki uznał, iż one są wystarczające – na tyle, że cała trójka działaczy związkowych została przywrócona do pracy. Czyli ja bym tutaj raczej nie mówił o szykanowaniu, tylko o próbie rozmowy, osiągnięcia porozumienia dla naprawy sytuacji LOT-u. To porozumienie październikowe, które miało miejsce w LOT, pracodawcy ze stroną społeczną co do potrzeby zwolnienia 400 osób w przedsiębiorstwie świadczy o tym, że również pracownicy przedsiębiorstwa i działające w przedsiębiorstwie związki zawodowe zrozumieli potrzebę restrukturyzacji także w tym obszarze. Słusznie pan to zauważył i mnie też niepokoi to, że do dzisiaj zostało zwolnionych ok. 350 osób – nie 400 – bo skoro już w październiku uznano, zarówno jedna, jak i druga strona uznała, że aby uzdrowić LOT, trzeba zwolnić 400 osób, to rozciąganie tego procesu w tak długim czasie na pewno oznacza, że jest to sytuacja niekorzystna dla LOT-u – jest niekorzystna dla LOT-u.

    Zadał pan w swojej wypowiedzi również pytanie o EuroLOT. Tak – tak jak próbowaliśmy odzyskać wiodącą rolę w LOT, dokonując pewnych transakcji w maju ub. r., które spowodowały nabycie przez Towarzystwo Finansowe Silesia akcji od syndyka, od Schimmel-pennincka, tak dzisiaj możemy powiedzieć, że Skarb Państwa dysponuje pełną kontrolą w LOT i może w sposób nieograniczony, niczym nieskrępowany dokonywać tych czynności. Oczywiście nie wszystkich, bo są ograniczenia wynikające z obowiązujących przepisów prawa, również przepisów prawa wspólnotowego. Dzisiaj, słusznie pan zauważył, jest kryzys globalny, który dotyka wszystkich przewoźników, ale inne państwa, z uwagi na inną strukturę kapitałową przewoźników, mogą aplikować pewne działanie nieobarczone ryzykiem stawiania zarzutu o udzielanie pomocy publicznej. Nam tego typu niebezpieczeństwo w przypadku LOT-u towarzyszy. Postępowanie wszczęte, chyba wczoraj, przeciwko czeskim liniom lotniczym nakazuje ministrowi skarbu państwa zachować tutaj dużą ostrożność. I z tego powodu – było pytanie o EuroLOT – Skarb Państwa podniósł kapitał EuroLOT-u, czyniąc to na tyle bezpiecznie, żeby nie być narażonym na zarzut pomocy publicznej. I dzisiaj Skarb Państwa jest właścicielem dwóch linii lotniczych, współwłaścicielem znaczącym LOT-u i EuroLOT-u. EuroLOT ma być tą spółką, która ma realizować połączenia krajowe, ale także jesteśmy otwarci na to, żeby przygotować strategię EuroLOT-u tak, by umożliwiła wykonywanie połączeń również z innymi portami, położonymi też poza terenami Polski. EuroLOT jest przygotowany na to, żeby tego typu działania alternatywne wobec LOT-u mógł również prowadzić. Oczywiście nie chcemy wcale, żeby te spółki ze sobą konkurowały, ale żeby prowadziły działalność w porozumieniu, żeby zarówno jedna, jak i druga spółka uzyskiwała stosowne korzyści. Jeżeli chodzi o strategię restrukturyzacji. Strategia restrukturyzacji LOT-u została opracowana w 2009 r. i obejmuje przede wszystkim takie obszary działalności, jak baza techniczna, która jest przygotowana do wydzielenia, i restrukturyzacja w zakresie floty. (Dzwonek) LOT będzie nabywał samoloty, musi dokonywać wymiany floty i sukcesywnie ta wymiana następuje. Trzy embraery zostały zakupione, kolejne są do odebrania w tym roku i w następnym. I tak samo rozmawiamy o potrzebie zakupu samolotów turbośmigłowych. Dzisiaj prezes rozmawia w firmie Airbus o zakupie czy innych możliwych formach pozyskania samolotu, ale chcemy, żeby to zrobiono na tyle konkurencyjnie, by wybrana oferta była najlepsza. Kolejny, trzeci obszar restrukturyzacji to restrukturyzacja w sferze siatki połączeń, gdyż uważamy, że siatka połączeń powinna być tym elementem, tym narzędziem, wokół którego LOT będzie zbudowany, skonstruowany. Do siatki połączeń powinny być dostosowane: flota – będąca w dyspozycji zarówno jednego, jak i drugiego przewoźnika – jak również zatrudnienie. Została zwiększona częstotliwość połączeń z Katowicami, uruchomiono nowe połączenia do Bratysławy, Kaliningradu, Bejrutu, Göteborga, Tbilisi, Erywania, rozpatrywane są kolejne połączenia, jeszcze w 2010 r., do Damaszku, Kairu, czy Hanoi. Oczywiście uruchomienie pewnych połączeń jest uzależnione od tego, kiedy uda się uzyskać pozwolenia na korzystanie z danej przestrzeni powietrznej. Były trudności w porozumieniu się w tym zakresie z Rosją, jednak zostały tutaj ze strony Rosji poczynione pierwsze przyjazne kroki, dzięki czemu możliwe jest uruchomienie połączeń do Kaliningradu i wykonywanie połączeń czarterowych do Japonii przez Syberię. Oczekujemy również, że uda się uzyskać pozwolenie na wykonywanie innych lotów, dzięki czemu można by uruchomić połączenia z Wietnamem czy Pekinem. Jeśli chodzi o Pekin, było to po prostu nieudaną próbą destynacji z uwagi na to, że po prostu były nie tylko niekorzystne sloty, ale samolot musiał także bez przerwy lecieć, co wpływało na koszty i bardzo podnosiło cenę połączenia. Czwarty obszar to jest uruchamianie czy rozwijanie Cargo, które do tej pory było traktowane po macoszemu. Oczywiście jest wiele pytań, mogę na nie odpowiadać, tylko nie ma na to czasu...

    Wicemarszałek Ewa Kierzkowska:
    Panie ministrze, będzie dodatkowe pytanie, więc będzie jeszcze dodatkowy czas na udzielenie odpowiedzi. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa

    Zdzisław Gawlik:
    Dziękuję bardzo. Przepraszam.

    Wicemarszałek Ewa Kierzkowska:

    Bardzo proszę pana posła Adama Śnieżka o zadanie pytania dodatkowego.

    Poseł Adam Śnieżek:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze!
    Restrukturyzacja LOT – oprócz tego dużego zwolnienia grupowego obejmującego ponad 10% załogi – wprowadza także nowy regulamin płac, który według oceny związków zawodowych spowoduje obniżenie zarobków o 20–30%. Związki zawodowe w październiku ubiegłego roku podpisały z dyrekcją LOT-u porozumienie, gdzie zrezygnowały z niektórych przywilejów
    płacowych, co według ich oceny daje oszczędność ok. 11 mln zł. Tak więc widać wyraźnie zrozumienie sytuacji LOT przez związki zawodowe. Liczba pasażerów obsługiwanych przez naszego przewoźnika w ciągu całego ostatniego roku systematycznie wzrastała. Pan minister także powiedział, że sytuacja LOT-u napawa jednak optymizmem na przyszłość. Czy wobec tego nie ma dostatecznych podstaw do pewnego złagodzenia tych dolegliwości dla pracowników, jeśli chodzi o cały program restrukturyzacji,a także zawarcia porozumienia między dyrekcją a związkami zawodowymi?

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Pośle! Powiedziałem, że sytuacja się poprawia, ale ona w 2008 r. była tragiczna. Było już tak, że niektórzy zaczęli mówić, że LOT czeka upadłość, że on nie przetrwa. Strata za 2008 r. wynosiła ponad 700 mln, strata szacowana na ten rok jest również znacząca, bo sięga bez mała 200 mln, chociaż nie można tutaj mówić o ostatecznym wyniku. Jednak bardzo ważne są również wyniki, jakie osiąga LOT w przypadku działalności operacyjnej. Strata na działalności operacyjnej w 2009 r. była wyższa niż w 2008 r., czyli ta poprawa jest, podobnie jak wzrost liczby pasażerów. Ale jakim kosztem? On jest znaczący. Tak więc bez podjęcia i konsekwentnego realizowania procesu restrukturyzacji nie dogonimy tego zera. Następuje poprawa, dlatego że podjęto pewne działania. Zlikwidowano, jak państwo wiecie, Centralwings, który generował znaczące straty dla LOT-u. Zlikwidowano też kolejną spółkę – LGS; zamiast niej powstał LS, który stał się po tej restrukturyzacji spółką rentowną, kiedy znaczna część pracowników LGS przeszła do LS. Dzisiaj te prace na rzecz LOT-u są przez LS wykonywane na znacznie korzystniejszych warunkach niż były kiedyś przez LGS. LGS pracował ze stratą, LS osiąga zysk w ramach swojej działalności. Jeżeli nie dokonamy konsekwentnie naprawy całości przedsiębiorstwa, to mamy świadomość, że nie jesteśmy w stanie uratować LOT-u. Te restrukturyzacyjne działania podjęte w stosunku do spółek córek LOT świadczą o tym, że tylko kompleksowa restrukturyzacja da LOT-owi szansę i przetrwanie. Inni przewoźnicy również podejmują i kontynuują procesy restrukturyzacji. LOT musi restrukturyzować się w każdym obszarze, również jeżeli chodzi o zatrudnienie. Nie chcę się tutaj wypowiadać, czy płace w LOT są wysokie czy niskie, bo to zależy, jak do tego będziemy podchodzili. Problemy LOT-u są znacznie szersze. Jest np. kwestia czasu pracy. Przygotowane jest nowe Prawo lotnicze i Wysoka Izba również zajmie się problematyką dotyczącą czasu pracy pilotów. Na pewno będzie to również budziło sporo wątpliwości. Jeżeli nie dostosujemy warunków, również tych związanych ze stosunkami pracy, do warunków rynkowych (Dzwonek), to nie naprawimy LOT-u. Można postawić pytanie, dlaczego EuroLOT jest rentowny, a LOT jest nierentowny. Tam są zupełnie inne warunki, na jakich odbywa się świadczenie pracy na rzecz EuroLOT. Czyli jest to sprawa bardzo ważna. Mamy świadomość potrzeb i chcemy rozmawiać, rozmawiamy, ale każda ze stron tego postępowania, sporu musi mieć świadomość potrzeby dokonywania restrukturyzacji. Nie chcę się wypowiadać, czy 400 to jest wystarczająco, czy jest za mało. Restrukturyzacja zatrudnienia musi być tak przygotowana, żeby dostosować to do siatki lotów, żeby w LOT pracowało tyle osób, tylu pracowników, ilu jest potrzebnych, żeby ten korzystny wynik na koniec okresu obrachunkowego mógł być osiągnięty. Jestem przekonany, mam nadzieję, wierzę w mądrość pracowników,
    że oni się dogadają. Zapewne państwo wiecie, że są pewne grupy społeczne, które dały przyzwolenie na przeprowadzenie procesu. Prowadzimy również dialog na szczeblu, na płaszczyźnie komisji trójstronnej i tam przedstawiciele jednego związku zawodowego zarzucili drugiemu, że się sprzedał. Nie chciałbym prowadzić dyskusji w taki sposób. Wszyscy mają świadomość potrzeby restrukturyzacji, my też, ale chcemy, żeby tego typu działania były dokonywane w porozumieniu ze wszystkimi uczestnikami tego procesu. Dziękuję bardzo.
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 12-05-2010 o 00:18
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Kto to jest Poseł Adam Śnieżek? jakiś demagog związkowiec?

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A gdzie tam widzisz demagogię?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4
    Awatar airbus340

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Została zwiększona częstotliwość połączeń z Katowicami, uruchomiono nowe połączenia do Bratysławy, Kaliningradu, Bejrutu, Göteborga, Tbilisi, Erywania, rozpatrywane są kolejne połączenia, jeszcze w 2010 r., do Damaszku, Kairu, czy Hanoi.
    Czyli wiemy już jakich nowych połączeń możemy się spodziewać. Cieszy Tbilisi i Hanoi - to jest ekspansja i poszukiwanie nowych rynków, oby wypaliło. Co do pozostałych tras to mam ciągle deja vu - jest to poprostu reaktywacja tras, na których LOT już kiedyś latał,a które zostały z rożnych względów, nie zawsze racjonalnych, zawieszone. Spodziewam się też Dubaju i Trypolisu- LOT był tam obecny wiele lat i myślę,że z dobrą ofertą mógłby coś zwojować.
    Oczywiście uruchomienie pewnych połączeń jest uzależnione od tego, kiedy uda się uzyskać pozwolenia na korzystanie z danej przestrzeni powietrznej. Były trudności w porozumieniu się w tym zakresie z Rosją, jednak zostały tutaj ze strony Rosji poczynione pierwsze przyjazne kroki, dzięki czemu możliwe jest uruchomienie połączeń do Kaliningradu i wykonywanie połączeń czarterowych do Japonii przez Syberię.Oczekujemy również, że uda się uzyskać pozwolenie na wykonywanie innych lotów, dzięki czemu można by uruchomić połączenia z Wietnamem czy Pekinem.
    To jest bardzo ciekawa wiadmość,bo jest to oficjalne potwierdzenie że jedną z głównych przeszkód w rozwoju LOTu na Wschod było stanowcze "niet" Rosji... Przypuszczam też,że z tego samoego powodu były cyrki ze wznawianiem i zawieszaniem Kaliningradu. Trzeba mieć nadzieję że ruskie trochę zmiękną,bo bez tego LOT nadal będzie na straconej pozycji przy tworzeniu połączeń do Azji.
    Jakoś pół roku temu była mowa o Kazachstanie - teraz już ani słowa, więc domyślam się dlaczego.... Przykra sprawa z tym rosyjskim oporem, a jeszcze bardziej przykre,że strona polska niewiele widać w tym zakresie robi.


    Jeśli chodzi o Pekin, było to po prostu nieudaną próbą destynacji z uwagi na to, że po prostu były nie tylko niekorzystne sloty, ale samolot musiał także bez przerwy lecieć, co wpływało na koszty i bardzo podnosiło cenę połączenia.
    Pięknie tak bez przerwy leciał, leciał,a i tak nie doleciał.... A jak ma samolot latać, lotem przerywanym?

    Czwarty obszar to jest uruchamianie czy rozwijanie Cargo, które do tej pory było traktowane po macoszemu.
    Pewnie że było traktowane po macoszemu,a raczej pomijane, i oczywistym jest,że trzeba ten segment rozwijać i wykorzystać-nim zrobią to inni.

  5. #5
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    No i zaczął się "exodus" pilotów LOT do WIZZ'a
    Płacą duuużo lepiej, lepsze są warunki pracy, lepsze mozliwości "rozwoju zawodowego",(bo A320).
    WIZZ jest zachwycony "pozyskaniem" bardzo doświadczonych kadr i zachęca jak może do "przejścia", a i piloci oraz służby operacyjne LOT mają juz dosyć wykazywania przez kolejne "Zarządy" opinii o "nieprzydatności"...Baardzo stał się aktywny także Ryanair, bo pensje niemal dwa razy wyższe i firma bardziej "rozwojowa"...
    A i co mnie cieszy, są perspektywy na stworzenie prawdziwej bazy Wizz oraz Ryan w WAW! Bo na razie jest "cienko"...
    Zostanie w Locie tylko samouwielbienie adminstracji S.Mikosza...
    jas
    Ostatnio edytowane przez jas ; 12-05-2010 o 02:08

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    A i co mnie cieszy, są perspektywy na stworzenie prawdziwej bazy Wizz oraz Ryan w WAW! Bo na razie jest "cienko"...
    ?? NIE STRASZ!!! Czym się różni prawdziwa baza W!zz od tej która już jest? Jeszcze więcej samolotów? Skąd by się FRanca miała wziąć? To temat na osobny wątek, ale zabrzmiało tak strasznie, że aż mnie ciarki przeszły...

    Jakoś pół roku temu była mowa o Kazachstanie - teraz już ani słowa, więc domyślam się dlaczego....
    Póki co nie ma czym, ani w tym ani w następnym roku
    734 a la LOT, nie dolecą.

    Spodziewam się też Dubaju i Trypolisu- LOT był tam obecny wiele lat i myślę,że z dobrą ofertą mógłby coś zwojować.
    A mnie dziwi, czemu się tak uparli na ten Kair i Dubaj, i czemu niby LOT ma w pierwszej kolejności otwierać to, co kiedyś zamknął. Świat się zmienia, ludzie migrują. Wydawało mi się, że czasy tysięcy cioć i wujków na kontraktach w Libii, Algierii i Zatoce Perskiej minęły bezpowrotnie...

    Ja mam nadzieję, że oprócz Baku, Tbilisi, Ałmaty i Astany, otwarty zostanie wreszcie Teheran, o którym do tej pory nikt nie pisał, a za który nawet airBaltic się wziął, z myślą o dziesiątkach tysięcy Persów mieszkających w Skandynawii...

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    No i zaczął się "exodus" pilotów LOT do WIZZ'a
    Nie tylko z LO i nie tylko do Wizza
    Pomijajac oczywiscie, ze wszedzie jest lepiej (no moze jedynie poza faktem, ze dany przewoznik nie ma bazy w kraju to wtedy dochodza wzgledy rodzinne) to jedyne czego nie moge zarzuc grupie LO to fakt, ze za wlasne pieniadze dobrze szkoli ludzi a nastepnie latwo pozwala sie im oddejsc (oczywiscie nie musze pisac jaki to dobry interes dla innych przewoznikow bioracych "gotowych" pilotow)
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 12-05-2010 o 10:05

  8. #8
    Awatar airbus340

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    A mnie dziwi, czemu się tak uparli na ten Kair i Dubaj, i czemu niby LOT ma w pierwszej kolejności otwierać to, co kiedyś zamknął. Świat się zmienia, ludzie migrują. Wydawało mi się, że czasy tysięcy cioć i wujków na kontraktach w Libii, Algierii i Zatoce Perskiej minęły bezpowrotnie...
    W Locie widać uważają,że wcale nie Obstawiam,że nowe połączenia to będą Kair,Dubaj i Trypolis. Widać wychodzą z prostego założenia,że jak kiedyś było i hulało,to teraz też będzie hulać

  9. #9
    Awatar Stampa

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    No i zaczął się "exodus" pilotów LOT do WIZZ'a
    Płacą duuużo lepiej, lepsze są warunki pracy, lepsze mozliwości "rozwoju zawodowego",(bo A320).
    WIZZ jest zachwycony "pozyskaniem" bardzo doświadczonych kadr i zachęca jak może do "przejścia", a i piloci oraz służby operacyjne LOT mają juz dosyć wykazywania przez kolejne "Zarządy" opinii o "nieprzydatności"...Baardzo stał się aktywny także Ryanair, bo pensje niemal dwa razy wyższe i firma bardziej "rozwojowa"...
    A i co mnie cieszy, są perspektywy na stworzenie prawdziwej bazy Wizz oraz Ryan w WAW! Bo na razie jest "cienko"...
    Zostanie w Locie tylko samouwielbienie adminstracji S.Mikosza...
    jas


    A nie zastanawia Was jednak kochani dlaczego od maja zeszłego roku nastąpił tak dynamiczny rozwój LCC właśnie w Polsce? Czy na prawdę tak trudno było to przewidzieć że natychmiast ktoś inny poczuje się na opuszczonym przez Centralwings rynku jak u siebie w domu? Pan Minister nawet po roku jeszcze jest dumny z tamtej decyzji Zarządu LOTu, czy Wy również, kiedy widzicie już teraz wszystkie jej skutki? Nienotowany w historii LOTu spadek przewozów w grupie i oddanie za darmo rynku, a teraz jeszcze dołożenie również za darmo personelu o najwyższych kwalifikacjach. Czy o to chodziło wizjonerom w naszym Zarządzie i w Ministerstwie? Przykro na to patrzeć, ale prawdopodobnie w tym roku będziemy świadkami jak do niedawna mała linia prywatna przewiezie więcej pasażerów niż narodowy (również do niedawna) przewoźnik na jego własnym rynku, pod jego nosem i jeszcze przy pomocy jego personelu. I do tego wszystkiego jeszcze zarobi na tym pieniądze, co w LOCIE wydaje się absolutnie niemożliwe od pewnego czasu. Niech Pan Minister nadal dziwi się, że nikt nas nie chce od niego kupić ani nawet wziąć choćby za darmo. To nie z powodu wulkanu Panie Ministrze.
    Zaraz się tu pewnie podniosą głosy, że temat C0 jest już zakończony i zamknięty. Niestety, jak sami widzicie, wcale nie jest zamknięty, a skutki likwidacji Centralwings dotykają LOT nadal i będą jeszcze długo dotykać. Boleśnie niestety.

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stampa Zobacz posta
    Czy o to chodziło wizjonerom w naszym Zarządzie i w Ministerstwie
    Moze sa tam jacys wizz'ionerzy o ktorych nie wiemy

  11. #11
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stampa Zobacz posta
    A nie zastanawia Was jednak kochani dlaczego od maja zeszłego roku nastąpił tak dynamiczny rozwój LCC właśnie w Polsce?
    Dynamiczny rozwój LCC miały praktycznie od momentu wejścia na nasz rynek.

    Cytat Zamieszczone przez Stampa Zobacz posta
    Czy na prawdę tak trudno było to przewidzieć że natychmiast ktoś inny poczuje się na opuszczonym przez Centralwings rynku jak u siebie w domu?
    Bo wcześniej Ryan czy Wizz nieśmiało stawiali pierwsze kroki?

    Cytat Zamieszczone przez Stampa Zobacz posta
    Pan Minister nawet po roku jeszcze jest dumny z tamtej decyzji Zarządu LOTu, czy Wy również, kiedy widzicie już teraz wszystkie jej skutki?
    Skutków za bardzo nie widać - zarząd jakoś się nie chwali wynikiem finansowym.

    Przestań już proszę wywlekać to truchło z szafy...

  12. #12
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stampa Zobacz posta
    Czy na prawdę tak trudno było to przewidzieć że natychmiast ktoś inny poczuje się na opuszczonym przez Centralwings rynku jak u siebie w domu?
    Pisałem wielokrotnie, powtórzę jeszcze raz: CentralShit to była największa pomyłka w historii nieLota. Można było inaczej zadbać o rynek pod własną marką, bez marnowania grubych miliardów. Ktoś powinien za to beknąć - ale i tak nie beknie, bo jest pewnie pod parasolem ochronnym.

    Od początku powstania tego "tworu" wróżyłem mu bolesny upadek w ciągu 5 lat, bazując na historii podobnych, niesprawdzonych pomysłów. I co? Każdy, kto łudzi się, że CeZERO było genialnym pomysłem, powinien zmienić lekarza.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Strata za 2008 r. wynosiła ponad 700 mln, strata szacowana na ten rok jest również znacząca, bo sięga bez mała 200 mln, chociaż nie można tutaj mówić o ostatecznym wyniku. Jednak bardzo ważne są również wyniki, jakie osiąga LOT w przypadku działalności operacyjnej. Strata na działalności operacyjnej w 2009 r. była wyższa niż w 2008 r., czyli ta poprawa jest, podobnie jak wzrost liczby pasażerów.
    Poprawa jest, bo strata w 2009 była wyższa niż w 2008?? Ktoś coś z tego rozumie?

  14. #14
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    I jeszcze wywiad min. Gawlika dla DGP. Widać z ostatnich wypowiedzi, że Prezes Mikosz przestał być faworytem ministra...:

    CEZARY PYTLOS
    Czy jest pan zadowolony ze zmian w Locie?
    ZDZISŁAW GAWLIK*
    Odczuwam pewien niedosyt, jeżeli chodzi o tempo procesu restrukturyzacji. Od dawna mówiliśmy m.in. o potrzebie rozwoju siatki połączeń, ale zamiast tego tracimy rynek.
    W Rzeszowie Lufthansa świętowała niedawno pierwszą rocznicę swojej obecności, a to był bodaj ostatni port niezajęty jeszcze przez niemieckiego przewoźnika. I wciąż zapowiada on nowe połączenia, a także zwiększenie ich częstotliwości.
    Minus dla prezesa Sebastiana Mikosza?
    Nie chcę oceniać prezesa na łamach „DGP”, ale można było lepiej zadbać o rozwój siatki połączeń.
    Nad jej rozwojem pracuje sztab doradców?
    I jeżeli tak pracuje, to ja nie mam powodów, żeby być do końca z tego zadowolonym. Niedawno w Krakowie na spotkaniu z portami regionalnymi LOT deklarował, że zintensyfikuje współpracę z nimi, ale jest ona mało dostrzegalna. Skoro w firmie jest tylu doradców, to niech oni przygotują jakąś propozycję, a potem ocenimy wynik ich zaangażowania. Wydaje się, że zbyt długo na pewne sprawy czekamy.
    Czy cierpliwości wystarczy do walnego zgromadzenia w czerwcu?
    Wyznaczyliśmy pewne terminy prezesowi Mikoszowi i całemu zarządowi. Nie mogę powiedzieć, że jestem w pełni zadowolony, chociaż są też w niektórych dziedzinach zauważalne postępy.
    Na przykład?
    Wzrost liczby przewożonych pasażerów albo spółka LS Services, którą udało się zbudować i w ten sposób pokazać, że na tej działalności można zarabiać. To pokazuje, że LOT wymaga nie tylko naprawy w zakresie majątkowym, ale też w obszarze struktury zatrudnienia. Chodzi mi przede wszystkim o układ zbiorowy. Ta sprawa jest teraz nie do końca rozwiązana, a bez tego
    cokolwiek zarząd zrobi, będzie za mało. Coraz częściej słyszy się jednak, że prezes Mikosz straci stanowisko. Na pewno będzie zarządzał firmą tak długo, jak restrukturyzacja będzie szła w dobrym kierunku.
    A teraz dobrze ją prowadzi?
    Na tę chwilę nie ma podstaw do kwestionowania aktywności zarządu. Są obszary, w których widać poprawę, i są też takie, które wymagają bardziej intensywnych zmian.
    Uda się w tym roku sprywatyzować LOT?
    Już raczej nie. Ostatnie zdarzenia z pyłem wulkanicznym osłabiły nie tylko sytuację LOT-u, ale też firm, które są zainteresowane jego prywatyzacją.
    Czyli Air France i Lufthansy?
    Tego nie powiedziałem.
    No bo przecież nie dwóch innych pretendentów, czyli Turkish Airlines i Air China?
    Chiny to na pewno interesujący rynek dla LOT-u. Do uruchomienia połączenia niezbędny jest jednak korytarz przez Syberię. Mam nadzieję, że po sukcesie w dziedzinie uruchomienia rejsów do Kaliningradu i czarterów do Japonii również uda się i ta sprawa. Ale LOT musi też dbać o lotniska regionalne.
    No właśnie. Było spotkanie w Krakowie, LOT coś obiecał, nie wywiązał się i…
    Spółka została zobowiązanaprzez ministra skarbu państwa do przygotowania nowej siatki do końca maja. Zakładamy, że trzeba wyjść od struktury jej połączeń, bo to jest główny biznes i podstawa dalszych działań restrukturyzacyjnych. Wszystko inne, co nie jest głównym biznesem, powinno być w spółkach zależnych, których majątek może być wykorzystywany w różny sposób.
    Chodzi o sprzedaż?
    Na przykład.
    A kto kupi LOT: Air China, Turkish Airlines, Air France czy Lufthansa?
    Nie wiem, najlepszy.
    Nie zaprzecza pan, że to ta czwórka pretenduje? Może to ta czwórka, może inna. Kiedy siądziecie do rozmów?
    Z Morgan Stanley, naszym doradcą, umawialiśmy się na połowę maja w sprawie uszczegółowiania spraw związanych z prywatyzacją, ale wybuch wulkanu na Islandii trochę nam może ten
    kalendarz zaburzyć. A nie chcemy prywatyzować firmy, będąc pod ścianą. Chcemy zaproponować inwestorom dobry towar. LOT może być dobrym towarem, ale po restrukturyzacji.
    Będzie pomoc publiczna dla LOT-u?
    Zarząd musi nas przekonać, że w ramach restrukturyzacji pojawiła się pewna wyrwa, za którą odpowiada wulkan. Nigdy nie podpiszę się pod wnioskiem o pomoc publiczną, jeżeli nie będę miał pewności, że uleczy ona spółkę i za chwilę LOT znów nie będzie potrzebował pomocy.
    *Zdzisław Gawlik
    wiceminister Skarbu Państwa odpowiedzialny m.in. za LOT
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  15. #15

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    racja - wiadomka; ale zastanawiam sie czy lepiej nie było
    jednak C0 zostawić jako marki dla charterów...
    Jak patrze na malowanie LOT Charters słabo mi sie robi
    wygląda jakby jakiś niemowlak w paincie zrobił...
    no i prawda też taka, że LO powinien był przejąć spowrotem
    połączenia oddane do C0 i niektóre nowootwarte, vide
    BLQ, LIS

  16. #16
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Temat był wałkowany tyle razy ocierając się o poważne flejmy, że zostawmy go już w spokoju. Powtórzę tylko, że największym błędem właśnie była rezygnacja z najbardziej dochodowych tras typu BLQ, LIS, etc. Natomiast sam projekt wyczerpująco opisał ojcie_c
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  17. #17
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Bez względu czy to C0 czy LO, potencjał jest permanentnie niszczony. Gdyby ktoś w LO miał choć trochę oleju w głowie to znaczna część rynku byłaby w tychże rękach. Przekonuję się o tym codziennie.

  18. #18
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Trochę niepoważne są zarzuty co do oddawania pola LH - owszem, ich przewozy z Polski rosną, jak i liczba połączeń, ale wynika to z siły samego przewoźnika i ich portów przesiadkowych, a nie ogólnej słabości LOTu. Lufthansa wraz z partnerami ma siatkę połączeń której LOT nigdy nie dogoni, więc naturalne jest, że zgarniają pasażerów których LOT nie może obsłużyć.

  19. #19

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    zgarniają pasażerów których LOT nie może obsłużyć.
    Też. Ale przede wszystkim takich, których LOT mógłby obsłużyć. Zwłaszcza w przypadku Rzeszowa, które zostało tam wymienione z nazwy.

  20. #20
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Ztof Zobacz posta
    Też. Ale przede wszystkim takich, których LOT mógłby obsłużyć. Zwłaszcza w przypadku Rzeszowa, które zostało tam wymienione z nazwy.
    Właśnie o Rzeszowie pisałem. Kontakt ze światem przed LH był przez Warszawę tylko, która ma bardzo ograniczoną siatkę, więc dostanie się gdzieś indziej wymagało dotychczas dwóch przesiadek.
    Rozumiem, że Minister jest w oczywisty sposób bardziej skupiony na tym mieście, ale zauważmy, że tam przynajmniej LOT Atlantyk oferuje, a w wolnym mieście Gdańsk mamy już 7 połączeń dziennie LO/LH do portów przesiadkowych w Niemczech i wielkie, puste zero oferty LOTowskiej (FRA/MUC/WAW i jeden charter).

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •