Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 32
  1. #1
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie Piloci i mechanicy odchodzą z LOT-u.


    Polecamy

    Piloci odchodzą z LOT-u, bo inne firmy płacą im więcej
    autor: Justyna Kamińska


    Zagraniczne linie podkupują polskich pilotów. LOT nie ma możliwości zatrzymać ich w firmie, bo za mało płaci. Tymczasem na świecie zapotrzebowanie na pilotów będzie jeszcze rosło.

    _ Sytuacja powoli staje się bardzo trudna _ mówi osoba blisko związana z LOT-em. _ Coraz więcej pilotów odchodzi z firmy i rozpoczyna pracę u innych przewoźników – alarmuje nasz rozmówca. Tylko w ostatnich kilku miesiącach z pracy zrezygnowało ponad 30 doświadczonych osób. – Na ich miejsce trudno znaleźć innych wykwalifikowanych lotników – wyjaśnia nasz rozmówca.

    LOT ma problem


    Brak pilotów to niedobra informacja dla firmy i dla podróżujących. Zdaniem ekspertów, zajmujących się polskim rynkiem przewozów pasażerskich, niebawem może się okazać, że narodowy przewoźnik będzie odwoływać niektóre połączenia ze względu na brak załóg.
    Problem bagatelizuje rzecznik prasowy przewoźnika. _ Nie sądzę, aby było aż tak źle _ mówi optymistycznie Wojciech Kądziołka. _ Na razie nie odczuwamy braków kadrowych. Zmiany miejsca pracy odbywają się we wszystkich firmach _ dodaje rzecznik.
    Innego zdania jest Krzysztof Zbroja, pilot LOT-u i szef związku zawodowego pilotów komunikacyjnych.
    – Obecnie w Locie jest zatrudnionych 460 pilotów _ tłumaczy. _ Jest to minimalna liczba potrzebna do zapewnienia odpowiedniej obsady samolotów. Dotychczas ten problem był niedostrzegany i bagatelizowany przez poprzednie zarządy firmy. Obecny próbuje zachęcać do pozostania, ale nie ma finansowych argumentów – dodaje Krzysztof Zbroja.
    Ale na tym nie koniec problemów. Wielu pilotów LOT-u ma do wykorzystania zaległe urlopy. – Nie bierzemy wolnych dni, ponieważ nie ma kto latać – wyjaśnia szef związku zawodowego.
    Podobne problemy jak nasz narodowy przewoźnik mają inne linie lotnicze, które gorączkowo poszukują wykwalifikowanej kadry. Już wiadomo, że w najbliższych latach na skutek zwiększonej liczby połączeń niemiecka Lufthansa będzie potrzebowała ponad 300 lotników, natomiast Ryanair ponad 1000. A linie te płacą pilotom wielokrotnie więcej niż LOT.

    Polscy piloci w cenie


    _ Przewoźnicy bardzo chętnie zatrudniają polskich pilotów _ tłumaczy Michał Sadowski, ekspert zajmujący się rynkiem lotniczym. _ Mają oni doskonałą opinię. Uznawani są za najlepszych na świecie. Dlatego w najbliższych latach przewoźnicy będą agresywnie walczyć o polskie kadry, a LOT będzie miał coraz większe luki – tłumaczy Sadowski.
    Już teraz polski przewoźnik przegrywa konkurencję. Pilot rozpoczynający pracę w Locie miesięcznie zarabia od 4 do 6 tys. zł na rękę. Natomiast inni przewoźnicy oferują stawki wielokrotnie wyższe. Wahają się one od 15 do 25 tys. zł netto.

    Trudna sztuka latania


    Rynek przewozów pasażerskich jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się na świecie. W Polsce w 2006 r. na pokłady samolotów wsiadło 14 mln osób. Urząd Lotnictwa Cywilnego szacuje, że do 2030 roku liczba ta zwiększy się do ponad 63 mln pasażerów. W tej sytuacji przewoźnicy zwiększają liczbę samolotów. Mówi się, że za kilka lat będzie ich na niebie nawet o 100 tys. więcej niż dziś.
    Pilotów potrzeba wielokrotnie więcej. Samolot, aby zarabiał, musi cały czas latać. _ Do obsługi jednej maszyny długodystansowej potrzeba około 20 osób załogi, aby optymalnie ją wykorzystać _ potwierdza Sadowski.
    Dodatkowym powodem niedoboru pilotów jest długi i bardzo drogi proces kształcenia. W Polsce pilotów cywilnych kształci Politechnika Rzeszowska. Rocznie mury uczelni opuszcza około 15 osób. Koszt nauki przekracza 200 tys. zł, pokrywa go Skarb Państwa. Jednak aby zacząć latać w liniach lotniczych, trzeba przejść przeszkolenie na dany typ samolotu. Wtedy płaci przewoźnik. W zależności od typu samolotu może to być nawet 150 tys. zł.
    Licencję można zdobyć także w aeroklubach i prywatnych szkołach latania.
    – Zainteresowanie jest bardzo duże – mówi Wiesław Kapitan, pilot i właściciel firmy Ibex, zajmującej się kształceniem lotników. – Z roku na rok coraz więcej osób chce latać. Tym bardziej że zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę zwiększa się bardzo szybko. I nie chodzi tutaj tylko o duże lotnictwo pasażerskie, ale na rynku jest coraz więcej małych samolotów – dodaje. Niestety przepisy prawne i decyzje urzędów lotniczych wielokrotnie utrudniają szybką i sprawną naukę latania.

    http://www.zw.com.pl/zw2/index.jsp?p...8025&page=text
    Zaorać, buraki posiać...

  2. #2
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Czyżby opuszczali tonący okręt?

  3. #3
    Awatar Jaca

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Żędowice

    Domyślnie

    "A ja sie nie dziwie sie"
    Obserwuję UL619 i UL986


    MyAviation.net

  4. #4
    Awatar lotnik777

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    No to jest chyba logiczne. Idzie sie tam gdzie sie wiecej zarobi. Dlaczego piloci maja latac w LOT skoro w innych liniach zarobia znacznie wiecej. Licza sie pieniadze.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    wazne jest tez to ze w zawodzie pilota nie ma praktycznie (moim zdaniem) roznic w pracy w roznych krajach - oficjalny jezyk angielski, stałe procedury....

  6. #6
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c
    Czyżby opuszczali tonący okręt?
    Zapewne chciałbyś się załapać na taki "tonacy okret" . Daleko mu jednak do zatonięcia.
    Nawet gdyby ten "okręt zatonął", piloci bez problemu znajda pracę w innych firmach.
    I to jest wielka przewaga tego zawodu nad innymi pracownikami firm lotniczych.
    Byli piloci LOT stworzyli kadry dla Sky i dla Wizza. Bez nich te firmy nie zbudowałyby baz ani pozycji w Polsce.

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lotnik777
    No to jest chyba logiczne. Idzie sie tam gdzie sie wiecej zarobi. Dlaczego piloci maja latac w LOT skoro w innych liniach zarobia znacznie wiecej. Licza sie pieniadze.
    Gdyby to bylo takie proste to juz LOT dawno stracilby pilotow. Nie kazdy chce zmienic miejsce zamieszkania (czesto i kraju), nie kazdy ma kwalifikacje ktorych inni akurat potrzebuja, zwlaszca przeprowadzki sa trudne dla pilotow z rodzinami. Ludzie maja rozne updobania i piloci nie sa tu rozni od innych zawodow. Nie kazdy polski hydraulik naprawia kurki w Paryzu...

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Nie kazdy polski hydraulik naprawia kurki w Paryzu...
    Nie każdy polak pracuje w Irlandi
    A do tematu to gdybym juz był pilotem zostałbym z LOTem. Dlaczego?
    1. Załóżmy że mam rodzine i ciężko jest sie tak przeprowadzić.
    2. Gdybym mieszkał gdzie indziej i musiał płacić w innej walucie to wcale bym kosmicznie nie zarabiał.
    3. Najwięcej pilotów będzie potrzebował FR a tam wszystkie załogi są wykorzystywane w 100%.
    4. Patriotyzm

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kondziu
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Nie kazdy polski hydraulik naprawia kurki w Paryzu...
    Nie każdy polak pracuje w Irlandi
    A do tematu to gdybym juz był pilotem zostałbym z LOTem. Dlaczego?
    ....
    4. Patriotyzm
    Sorki, ale w tych czasach uważam że patrioci zginęli na wojnie, albo zginą w obecnej wojnie o pieniądze.

  10. #10
    Awatar protz

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cyfer
    Sorki, ale w tych czasach uważam że patrioci zginęli na wojnie, albo zginą w obecnej wojnie o pieniądze.
    Nie mieszajmy w to patriotyzmu. Patriotyzm nie ma nic wspolnego z praca w tej czy innej linii lotniczej, to tylko czysta ekonomia, a nie wojna. Opuszczając LOT nie zdradzasz kraju, po prostu wybierasz innego pracodawcę.
    Protz


  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    W ramach "patriotycznego" OT sprostuje że bardziej chodziło mi o tłumaczenie patriotyzmu wg. mojej pani od WOSu "Patriotyzm to praca i nauka w swojej ojczyźnie". Nie chciałem aby tu rozgorzała dyskusja na ten temat. Koniec OT

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez protz
    Nie mieszajmy w to patriotyzmu
    Nie mieszajmy ale tez i nie negujmy/wysmiewajmy. Ludzie w swoich czynach kieruja sie najrozniejszymi pobudkami, miektore z nich moglbys pewnie ocenic jako "naiwne". Zycie jest pelne niespodzianek.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Zakladajac, ze odeszli Ci w miare "mlodzi" i biorac pod uwage srednia wieku pilotow w LOT (duzo bedzie odchodzic na emerytury) to moga miec faktycznie w najblizszym czasie problemy kadrowe...

  14. #14
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    No to wreszcie będzie praca dla absolwentów Politechniki Rzeszowskiej.

    Albo druga opcja, będą szukać pilotów wojskowych.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    No to wreszcie będzie praca dla absolwentów Politechniki Rzeszowskiej.
    I może zwiększą ilość miejsc
    Zresztą już jakiś czas temu rektor o tym wspominał i mam nadzieje że tak postąpi bo wybieram sie do niego

  16. #16
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez protz
    Nie mieszajmy w to patriotyzmu
    A dlaczego nie ... Czy nie lepiej zarabiać mniej (zgoda dużo mniej i coś pasowałoby z tym zrobić) ale być bliżej rodziny, niż zarabiać kupe kasy i widzieć żonę/mężą i dzieci raz na pół roku. Każdy chyba woli być bliżej domu ...

    PS. Co do kwestii zarobków, fakt nie powalają na kolana... Ale która grupa zawodowa w Polsce zarabia dziś na przyzwoitym poziomie Taki mamy kraj, niestety :/ (Ale to rozmowa już na inny temat, nie w tym topic'u)
    Wszystko jest kwestią czasu...

  17. #17
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krecik01
    Czy nie lepiej zarabiać mniej (zgoda dużo mniej i coś pasowałoby z tym zrobić) ale być bliżej rodziny, niż zarabiać kupe kasy i widzieć żonę/mężą i dzieci raz na pół roku.
    Pilot to nie budowlaniec na wyspach, jak wyjeżdża zagranicę do pracy to razem z rodziną.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  18. #18
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    A co ma do jasnej anielki patriotyzm do bliskości rodziny?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  19. #19
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Pilot to nie budowlaniec na wyspach, jak wyjeżdża zagranicę do pracy to razem z rodziną.
    Cytat Zamieszczone przez wegi
    A co ma do jasnej anielki patriotyzm do bliskości rodziny?
    To, że nie każdy ma ochotę mieszkać w innym kraju... ba nawet w innym mieście niż to w którym sie urodził. Stąd lepiej pracować w rodzimych liniach niż wyjeżdzać i mieszkać poza ojczyzną ...
    Wszystko jest kwestią czasu...

  20. #20
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez lotnik777
    No to jest chyba logiczne. Idzie sie tam gdzie sie wiecej zarobi. Dlaczego piloci maja latac w LOT skoro w innych liniach zarobia znacznie wiecej. Licza sie pieniadze.
    Gdyby to bylo takie proste to juz LOT dawno stracilby pilotow. Nie kazdy chce zmienic miejsce zamieszkania (czesto i kraju), nie kazdy ma kwalifikacje ktorych inni akurat potrzebuja, zwlaszca przeprowadzki sa trudne dla pilotow z rodzinami. Ludzie maja rozne updobania i piloci nie sa tu rozni od innych zawodow. Nie kazdy polski hydraulik naprawia kurki w Paryzu...
    Piloci LOT wcale nie muszą wyjeżdżać za granicę,aby lepiej zarabiać.
    Firmy działające w Polsce, jak np. Wizz czy Centralwings płacą lepiej swoim pilotom niż LOT czy tym bardziej Eurolot.
    Niemniej daleko im do np. Singapore, gdzie były kapitan LOT zarabia obecnie ok. 18 tys.USD netto.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •