Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 41
  1. #1
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie Siedziba LOT na sprzedaż


    Polecamy

    Siedziba LOT na sprzedaż

    2010-08-20 11:29
    Za pośrednictwem firmy Cushman & Wakefield, PLL LOT chcą sprzedać swą siedzibę. Nowoczesny 7-kondygnacyjny budynek biurowy klasy A znajduje się blisko warszawskiego lotniska.


    Atuty oferty:
    - prawie 11859 mkw. powierzchni najmu, działka ok. 2 ha, ponad 300 miejsc parkingowych
    - doskonała lokalizacja - ul. 17 Stycznia 43, Warszawa (blisko Lotniska Chopina)
    - jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie obiektów komercyjnych w Polsce
    - biurowiec wybudowany przez spółkę Budimex, a zaprojektowany przez znaną krakowską pracownię APA Kuryłowicz & Associates
    - jeden najemca, wieloletnia umowa najmu

    Cushman & Wakefield jest wyłącznym agentem przy sprzedaży nieruchomości.

    Oferty kupna będą przyjmowane do 17 września 2010 r.

    żródło:http://nieruchomosci.pb.pl/2191983,3...zedaz?ref=col4

    Tak się zastanawiam, to gdzie LOT będzie miał biura, czy bardziej opłac amu się sprzedaż i wynajem gdzie indziej nireuchomości(tak jak z leasingiem samolotów) czy może kupią w innej lokalizacji biurowiec?
    post mlodyy1985 z ssc.
    Ktoś wie jaki jest powód sprzedaży??
    Maxima debetur CracoviaE reverentia.

  2. #2
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek krk Zobacz posta
    post mlodyy1985 z ssc.
    Ktoś wie jaki jest powód sprzedaży??
    Zapewne w celu finansowania bieżącej działalności.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Bardzo wiele firm tak teraz robi, pozwala to odblokowac duze srodki, ktore sa ulokowane w budynku. LOT dalej bedzie dzialal w tym budynku, ale przestanie byc wlascicielem

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Leasing zwrotny to bardzo popularne rozwiązanie i się dziwię że nikt na to wcześniej nie wpadł.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Leasing zwrotny to bardzo popularne rozwiązanie i się dziwię że nikt na to wcześniej nie wpadł.
    Zastanawiałem się, czy to nie właśnie Leasing "zwrotny"
    W Krakowie ostatnio zaczęło to stosować MPK przy nowo zakupionych autobusach.
    Maxima debetur CracoviaE reverentia.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    wawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Leasing zwrotny to bardzo popularne rozwiązanie i się dziwię że nikt na to wcześniej nie wpadł.
    Wpadł Egon, w Locie za rządów Litwińskiego splacone samoloty OA,OB i pare 737 zostaly sprzedane w formule leasingu zwrotnego

  7. #7

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pfaff Zobacz posta
    Wpadł Egon, w Locie za rządów Litwińskiego splacone samoloty OA,OB i pare 737 zostaly sprzedane w formule leasingu zwrotnego
    Dla samolotów tak, ale nie dla biurowca i przylegającego parkingu.
    To pozwala też zracjonalizowac cały facility managment. LOT nie będzie już musiał tego trzymac we własnych strukturach, co daje oszczędności oprócz uwolnienia kapitału z budynku.

    Bardzo dobry ruch...gdyby tylko teraz tego kapitału nie przejedli, to byłoby jeszcze lepiej.

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ztof Zobacz posta
    Bardzo dobry ruch...gdyby tylko teraz tego kapitału nie przejedli, to byłoby jeszcze lepiej.
    Akcje przejedli, z budynkiem może być podobnie.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ztof Zobacz posta
    Bardzo dobry ruch...gdyby tylko teraz tego kapitału nie przejedli, to byłoby jeszcze lepiej.
    No wlasnie w tym problem, zeby nie bylo to kolejne odcinanie juz chyba ostatnich kuponow.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ja mam pytanie odnośnie leasingu zwrotnego.

    Rozumiem, że chodzi mniej więcej o to, że LOT sprzedaje budynek np. za 100 mln złotych i od razu podpisuje umowę na wynajmowanie całego budynku za powiedzmy 1 mln złotych rocznie. Efekt tego jest więc taki, że uwalnia środki w postaci 100 mln złotych tu i teraz, które może zainwestować (np. spłacając nowe samoloty), a w zamian za to płaci 1 mln złotych rocznie - taka jakby rata. Czyli teoretycznie licząc przy założeniach podanych powyżej cała ta operacja opłaca się przez 100 lat, bo potem to co rocznie odprowadzą właścicielowi przewyższy te 100 mln za jakie sprzedali budynek ? Chyba, że to się potem liczy jeszcze zyski z inwestycji za te 100 mln złotych (czyli np. na samolocie, który kupili za to zarobili 30 mln zł), więc de facto dopiero po 130 latach się to "wyrównuje" ?

    Czy o to mniej więcej chodzi w leasingu zwrotnym ?

  11. #11
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Z grubsza właśnie o to chodzi. I mam nadzieję że ta kasa zostanie racjonalnie wykorzystana.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    mieszkaniu

    Domyślnie

    A ile LOT może dostać za ten budynek ?

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Dzięki egon za odpowiedź

  14. #14
    Awatar Stampa

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ztof Zobacz posta
    Dla samolotów tak, ale nie dla biurowca i przylegającego parkingu.
    To pozwala też zracjonalizowac cały facility managment. LOT nie będzie już musiał tego trzymac we własnych strukturach, co daje oszczędności oprócz uwolnienia kapitału z budynku.

    Bardzo dobry ruch...gdyby tylko teraz tego kapitału nie przejedli, to byłoby jeszcze lepiej.
    Strata w wyniku na koniec roku będzie większa niż wartość budynku, wszystko na to wskazuje. A więc budynek zostanie przejedzony jeszcze przed końcem bieżącego roku, w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Nie łudź się też, że zarządzanie przez firmę zewnętrzną będzie tańsze. Nie będzie.

  15. #15
    ark4diusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez G@wron Zobacz posta
    A ile LOT może dostać za ten budynek ?
    Trudno powiedzieć. Zagłębiłem się w lekturę sprawozdania finansowego za rok 2008. Strona 20, wykaz aktywów. Według bilansu wartość budynków, lokali, itd. na dzień 31 grudnia wynosi około 300 mln złotych. Natomiast 31 grudnia 2007 wartość wynosiła około 330 mln złotych. Na początku dokumentu przedstawione są podstawowe zasady rachunkowości i napisane jest, że budynki ulegają rocznej amortyzacji na poziomie 2 - 10%. Nie mamy danych, ale można przypuszczać, że wartość budynków (siedziby) PLL LOT na dzień dzisiejszy to około 250 - 270 mln złotych.

    Oczywiście należy pamiętać o dwóch sprawach.
    1. Nie wiem, czy ta siedziba to jedyny budynek / nieruchomość, którą LOT posiada.
    2. Wartość podana w bilansie NIE OZNACZA, że LOT za tyle sprzeda tę nieruchomość. Najprawdopodobniej będzie to cena niższa, tak mi się wydaję.

    Pozdrawiam,
    Arek

  16. #16
    Awatar Stampa

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ark4diusz Zobacz posta
    Oczywiście należy pamiętać o dwóch sprawach.
    1. Nie wiem, czy ta siedziba to jedyny budynek / nieruchomość, którą LOT posiada.
    2. Wartość podana w bilansie NIE OZNACZA, że LOT za tyle sprzeda tę nieruchomość. Najprawdopodobniej będzie to cena niższa, tak mi się wydaję.
    Są jeszcze cztery duże hangary, ogromne magazyny, trzy biurowce i budynek socjalny przy 17-go Stycznia, hale wynajęte do CEES i LAS, kilka mniejszych baraków i warsztatów - piszesz przecież o stanie na rok 2008. Wartość samego szklanego biurowca to pewnie jakieś 100 - góra 120 milionów zł, tyle nasza firma traci średnio co każde cztery miesiące.

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Przy stawce najmu 15euro za m2/mc i stopie zwrotu 8% z uwzglednieniem wydaktow i pustostanow wartosc rynkowa to ok 100 mln (pisze tylko o szklanej)
    Ciekawe na ile wyceni to Cushman & Wakefield i za ile to zrobia

    EDIT:
    Stampa ma racje. Zmienilem wartosc z 220 na 100mln bo w excelu ujalem dzienny dochod a nie miesieczny
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 23-08-2010 o 13:30

  18. #18
    Awatar Stampa

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Ja sądzę, że znacznie lepszym posunięciem od sprzedaży biurowca byłoby sprzedanie Bazy Technicznej. Byle tylko nie żadnemu funduszowi z gatunku Silesia, ale obowiązkowo inwestorowi branżowemu, który wie co to znaczy zarządzanie MRO na rynku.

  19. #19

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ark4diusz Zobacz posta
    Trudno powiedzieć. Zagłębiłem się w lekturę sprawozdania finansowego za rok 2008. Strona 20, wykaz aktywów. Według bilansu wartość budynków, lokali, itd. na dzień 31 grudnia wynosi około 300 mln złotych. Natomiast 31 grudnia 2007 wartość wynosiła około 330 mln złotych. Na początku dokumentu przedstawione są podstawowe zasady rachunkowości i napisane jest, że budynki ulegają rocznej amortyzacji na poziomie 2 - 10%. Nie mamy danych, ale można przypuszczać, że wartość budynków (siedziby) PLL LOT na dzień dzisiejszy to około 250 - 270 mln złotych.
    To jest niewłaściwe podejście, spadek wartości księgowej nie obniża wartości rynkowej.

    Wartośc budynku będzie zależała od dwóch rzeczy: jakie są aktualnie ceny na rynku wynajmu powierzchni burowych w analogicznym standardzie, około 15 EUR/m2 prawdopodobnie, oraz czy i na jakich warunkch LOT podpisze z góry umowę najmu z nowym właścicielem.

    Oczywiście do im wyższej stawki czynszu i na im dłuższy okres LOT się zobowiąże to wynajc tym cena budynku będzie wyższa.
    Można to też moderowac wielkością powierzchni- LOT może nie chciec wynając całej.

    Także teoretycznie cena może byc zupełnie dowolna.

  20. #20

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Stampa Zobacz posta
    Ja sądzę, że znacznie lepszym posunięciem od sprzedaży biurowca byłoby sprzedanie Bazy Technicznej. Byle tylko nie żadnemu funduszowi z gatunku Silesia, ale obowiązkowo inwestorowi branżowemu, który wie co to znaczy zarządzanie MRO na rynku.
    Posiadanie i eksploatacja budynków to nie jest biznes dla linii lotniczej. Robi to nieefektywnie ponieważ to nie jej biznes, efekt skali w tym biznesie jest ważny.

    Teraz sprzedaż bazy MRO, w przeciwieństwie do wydzielenia, to niekoniecznie jest dobry pomysł, gdyż to do tej pory był core biznes LOTu i ma tu kompetencje.

    Sprzedając spółkę MRO LOT musiałby zacząc kupowac usługi remontowe całkowicie na rynku, co wiąże się z ryzykiem podwyższenia kosztów. Tymczasem MRO to niekoniecznie jest zły biznes przy takim położeniu geograficznym, gdyż można świadczyc zachodniej jakości usługi z krótszym dolotem z Rosji, Ukrainy, etc niż na przykład Lufthansa Technik.

    Inna rzecz, że baza MRO LOTu dopiero zaczyna się uczyc, na czym polega konkurencja.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •