I jeszcze uwaga:
z linii Star Alliance OS lata tylko na JFK, SAS na EWR, LH i LX na obydwa, więc jak widać reguły nie ma.
Według strony Port Authority of NY and NJ:
JFK to Newark Liberty
State Shuttle (800) 427-3207 or (973) 729-0030 $30 90 minutes
AirTrain JFK and mass transit (877) JFK-AIRTrain (535-2478) $5 Travel times vary
ETS Air Shuttle (718) 221-5341 $29 60 minutes
Newark Liberty Airport Express Bus (877) 8-NEWARK $15 90–125 minutes
Taxi (metered) Go to Uniformed Taxi Dispatcher $74–$78 + tolls 75–90 minutes
Private Limousine/Van Service Go to Ground Transportation Information Counter Prices vary 75–90 minutes
I jeszcze uwaga:
z linii Star Alliance OS lata tylko na JFK, SAS na EWR, LH i LX na obydwa, więc jak widać reguły nie ma.
Z tego co wiem wiele osób mieszkających w NYC stara się unikać latania przez EWR, bo dojazd jest faktycznie beznadziejny w porównaniu z JFK. Samochodem to jeszcze jakoś w miarę, nawet przez Manhattan i Holland Tunnel, ale jeśli ktoś jedzie na dłużej i nie chce płacić za parking, to dojazd komunikacją publiczną jest mocno utrudniony.
Reguły co prawda, nie ma. OS ma jeden lot dziennie do JFK, i ruch głownie z NYC.
SK od co najmniej 15 lat ma bliską współprace z Continental i przed Star Alliance to CO był najblizszym partnerem w Ameryce, więc logiczne że EWR.
LH ma tak dużą działalność w NYC, że ze względu że EWR i JFK to dwa odrębne rynki rozbili swoją działalność. W tym lecie:
FRA-JFK: 7x 380 7x 744
FRA-EWR: 7x 744 7x 343
MUC-JFK: 7x 343
MUC-EWR: 7x 346
DUS-EWR: 7x 333
A LX ma dwa dziennie loty z ZRH i jeden z GVA do JFK. Do EWR z ZRH tylko lata mały PrivatAir 738.
Polonia jest tak dużo w tym rejonie Stanów że widzę sens utrzymanie rozbicia na JFK i EWR.
Dla pelnego obrazu: Ze *A mamy nastepujace kierunki JFK-swiat:
ZRH (LX, 2X daily); GVA(LX); IST(TK); CAI(MS); JNB(SA); PEK(CA); NRT(NH); VIE(OS); SIN via FRA(SQ); MUC, FRA (LH); GRU, GIG (JJ).
Z EWR lataja tylko LO, SK i LX (na 73H).
NYC generuje wystarczajaco duzo ruchu O&D (szczegolnie biznesowego), aby oplacalo sie tam latac 11-u liniom ze *A. Nie sadze, ze zmieni sie to po polaczeniu CO z UA.
W chwili obecnej LO nastawione jest tylko i wylacznie na nowojorska Polonie. Nie dziwi wiec, ze yieldy JFK-WAW sa takie, jakie sa, czyli slabe. Albo LO poprawi oferte biznesowa (produkt; rozklad - latania trzy razy w tygodniu - rozklad marcowy - w roznych godzinach, biznesu nie przyciagnie), albo zniknie z JFK.
Co do "strategii": Co to do cholery jest? Kilka tygodni temu cytowano Piroga, ze bedzie cial polaczenia. Nagle obudzil sie, podlubal w nosie, i stwierdzil kurnia, lecim do Azji !!!
Wprawdzie nie wymienil jeszcze KUL, BOM, CCU, ICN i wielu innych destynacji, ale co sie odwlecze, to nie uciecze
Konkretnie:
GYD - OK; Sochi - abstrakcja, ruch czysto turystyczny; GOT - OK, lepsze godziny, skomunikowania na poludnie Europy i Bliski Wschod (Bejrut, b. Jugoslawia, Baku);
DXB, KWI, BKK, SIN, DEL, IAD, NRT .... - czym? Jest juz decyzja co z Atlantykami, bo planowana flota 787-"jestesmy dumni ..." tego nie obrobi? Jest juz decyzja co do nastepcy 737? Moze E90 to ten tajny plan?![]()
Pozdrowionka
Ale dojazd *dokad* jest utrudniony?
Sprzed lat pamietam, ze mieszkancy srodkowej czesci New Jersey niechetnie wybierali loty (wewnetrzne) z JFK, bo *znacznie* latwiej im bylo dojechac na EWR (samochodem). A co do transportu zbiorowego, to z EWR na Manhattan jedzie sie bez przesiadek, a z JFK - z jedną przesiadką (przynajmniej jesli chodzi o polaczenie szynowe; chociaz, zdaje sie, jest w planach przedluzenie kolejowego Airport Link az do samego Manhattanu).
Strategia na przyszłość, Olimpiada już 2014 roku
Nie ma z tym żadnego problemu wystarczy jedna maszyna
Start z Okęcia do Delhi potem z stamtąd do Bangkoku, potem do Singapuru, potem do Tokio do Waszyngtonu i powrót na Okęcie
LOTy do okoła świata z LOTem![]()
Do Newark lata jeszcze TAP Portugal (wyłącznie).
Czy nieobecność przewoźników Stara w EWR aż tak jak na JFK nie wynika z megamocnej pozycji CO na tym kierunku?
Pytając o czasy przejazdu i odległości, nie chodziło mi o przejazd z jednego lotniska na drugie, tylko o to, ile trzeba dołożyć, jeśli się z Newark zamiast z JFK jedzie na północ regionu, tzn tam, skąd rzekomo pasażerom jest niewygodnie jeździć do EWR.
Na którym lotnisku jest sprawniejsza obsługa, mniejsze kolejki, sprawniejsza kontrola graniczna i bezpieczeństwa, i na którym obsuwy w ruchu lotniczym są mniejsze?
Ja w NY nigdy nie byłem, ale abstrakcją jest dla mnie latanie na JFK w sytuacji, w której z EWR można lecieć w multum miejsc dalej a z JFK nie...
Jeśli chodzi o dojazd zbiorkomem do Manhattanu, to z EWR do Pennsylvania Station w NYC-u jeżdżą co 14 minut pociągi New Jersey Transit, a z JFK jest bezpośrednie połączenie metrem co 12 minut. Metro nowojorskie ma zaś tę zaletę, że za cenę jednego biletu można dojechać w dowolne miejsce w obrębie sieci, zaś z NJ Transit trzeba się przesiadać i płacić dodatkowo - i pod tym względem dojazd z EWR jest gorszy. Na Pennsylvania Station można się przesiąść z NJ Transit na Long Island Railroad i nią pojechać na północ stanu. Jeśli chodzi o dojazd autem, nie jestem w stanie powiedzieć nic więcej niż Google Maps.
Sądząc z moich skąpych doświadczeń (raz lądowałem na JFK, raz odlatywałem z EWR) pod tymi względami jest podobnie. Podobno jak się pogoda pogorszy, to wydostanie się z JFK potrafi być prawdziwym koszmarem. Ale to na EWR arbuz do D-dorfu ze mną w środku stał w kolejce pół godziny pomimo idealnej (na oko) pogody do fruwania. Na żadnym z lotnisk nie było koszmarnych kolejek ani do konrtoli bezpieczeństwa, ani do kontroli paszportowo-wizowej.
Do PEK tez mieli strategie "olimpijska" ....
Nie badz takim pesymista, 90-tki juz leca. Bedzie dobrze
Zapomnialem o tak malo waznej linii jak LH ....
Co do opoznien: wedlug BTS (Bureau of Transportation Statistics), EWR to drugi najgorszy port w USA pod wzgledem opoznien.
Po pierwsze, CO w *A jest od niedawna. Po drugie, nawet po fuzji UA+CO nie zanosi sie na exodus *-przewoznikow z JFK.Czy nieobecność przewoźników Stara w EWR aż tak jak na JFK nie wynika z megamocnej pozycji CO na tym kierunku?
Po trzecie, CO obsluguje z EWR mnostwo polaczen typu "hub to point" do roznych drugorzednych portow w Europie.
Pozdrowionka
Kilka tygodni temu czytalem (na oficjalnej stronce) o sposobach dojazdu z/na nowojorskie lotniska, i bylo tam wspomniane, ze na razie, jadac (transportem szynowym) z JFK na Manhattan, trzeba sie przesiadac (chyba na stacji Jamaica), ale ze w planie jest dokonczenie budowy/organizacji polaczenia bezposredniego. Wynika z tego, ze zostalo ono otwarte w tych dniach (bez ironii) - no i super!
A co do czasu spedzanego na lotniskach - hmm, no coz, w 2001 roku (w listopadzie) spedzilem chyba z 1,5 godziny w kolejce do *check-inu* na EWR, na lot wewnetrzny. (A na security poszlo juz szybko i sprawnie.) Nie mam pojecia, czy to tylko przypadlosc tego lotniska i terminalu, czy moze akurat (sobota po poludniu) bylo jakies spiętrzenie.
PS. W dawnych czasach mozna bylo (choc na pewno nie za $5...) poleciec z JFK na Manhattan helikopterem. Ech, pomarzyc...
PS2. Zabawne, ale jedyny (o ile zrozumialem) sposob przejazdu z JFK na EWR to z przesiadką na Manhattanie (albo, ma sie rozumiec, samochod). Nie jezdzi zaden bezposredni autobus przez Verrazzano - a to byloby przeciez i szybciej (choc jednak transport szynowy jest odporny na korki), i widokowo atrakcyjnie - ze wzgledu na sam ten most!
Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 08-02-2011 o 18:28
Wracając do nowych kierunków, myślę ze mozemy obstawiać co pojawi się w siatce LO zamiast Kairu, bo ten zniknie pewnie szybciej niż później. Mamy w takim razie loty 3 razy w tygodniu nocą, co prawda Erewan zwieksza się z 2 do 4 lotów w tygodniu, ale mysle ze nie kosztem Kairu. W takim terminie ( 3 razy tyg) i godzinach obstawiam cos w stylu Baku.
I jeszcze odnosnie nowych kierunków: czy do Budapesztu były loty 3 razy dziennie (tak jak ma byc w sezonie letnim: 7:35, 12:45, 17:35)?
Po jakiego diabla by ktos chcial przesunac tranzyty z ORD do EWR? ORD jest i bedzie wiekszym hub'em UA niz EWR i potencjal do tranzytow wiekszy. Poza tym z ORD jest duzo lepiej ulozony przezut na cale USA niz z EWR.LOT na razie nie ma podpisanej umowy z Continentalem. Jeśli nastąpi fuzja z UA, może się uda wynegocjować, aby większą część tranzytów puszczać przez EWR a nie przez ORD.
Dokladnie. EWR nigdy nie bedzie optymalnym punktem tranzytowym dla nikogo oprocz USA->Secondary Europe i ruchu O&D we wszystkie kierunki UA.Po pierwsze, CO w *A jest od niedawna. Po drugie, nawet po fuzji UA+CO nie zanosi sie na exodus *-przewoznikow z JFK.
Po trzecie, CO obsluguje z EWR mnostwo polaczen typu "hub to point" do roznych drugorzednych portow w Europie.
BTW, nie ma gorszego lotniska do tranzytu niz EWR z powodu statystyk tego lotniska. Ogolny zart jest taki ze nie bylo lotu na czas z tamtad od czasow deregulacji rynku.
Nie, EWR jest fatalny poprostu.Nie mam pojecia, czy to tylko przypadlosc tego lotniska i terminalu, czy moze akurat (sobota po poludniu) bylo jakies spiętrzenie.
Dla przyszlych tematow UA hubs specjalizuja sie tak:
ORD = Najbardziej centralny i najlepiej polozony tranzyt + Duze miasta w Europie i Azji z generalnym duzym frequency we wszystkie kierunki. Repo flying miedzy hub'ami jest na skali wiekszej niz kazdy inny hub ala IAD-ORD, DEN-ORD, ORD-SFO itd.
EWR = Glownie operuje New England i Floryde/Karaiby/Ameryke Lacinska + drugorzedne rynki Europejskie + Bliski Wschod/India + Pacific Rim.
IAD = Afryka/Bliski Wschod + Mniejsze rynki Europejskie
IAH = Ameryka Lacinska
DEN = Great Plains + West Coast + Hawaii
SFO = Pacific Rim / West Coast
CLE = Zniknie.
LAX = Pacific Rim / Southwest
GUM = Pacific
NRT = Japan / SE Asia
Hehehe...Strategia na przyszłość, Olimpiada już 2014 roku![]()
![]()
Ostatnio edytowane przez PolishAir42 ; 08-02-2011 o 21:15
Z Hawajami to przesadziles (cale jedno codzienne polaczenie do HNL, czyli tyle samo co z ORD; plus jakies resztki na inne wyspy), a CLE sie okaze.
Wracajac do watku LOT-owskiego: ORD - przesiadki; JFK - local traffic; IAD - przesiadki na wschodnie Wybrzeze. Wycialbym EWR w zimie.
Pozdrowionka
Może nie nowe, ale LO będzie jednak latać z KTW do MUC i TRN E70, 6 razy w tygodniu. Info podał juz BN w wątku katowickim, ciekawe gdzie poza tym latac będzie ten samolot?
LOT wznawia Monachium i Turyn - Pasazer.com
LOT do Rygi we wtorki i środy będzie latać 2 razy dziennie (loty nocne E70)
Zakładki