Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree4Likes
  • 2 Post By egon.olsen
  • 2 Post By DaKo

Wątek: Polemika z felietonem na proto.pl

  1. #1
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie Polemika z felietonem na proto.pl


    Polecamy

    Jako że Pan Sieczkowski dotknął nieco mojego hobby, poczułem się, aby napisać ad vocem:

    Nie wiem na czym się zna autor notki,ale na pewno nie na lataniu i na lotnictwie. Kryzys w fabryce czopków, a lądowanie podczas którego może być 230 ofiar śmiertelnych to jednak dwie zupełnie różne rzeczy. Autor w swej dziecięcej naiwności przykłada do nich jednak taką samą miarę.

    Mam przyjemność być pasjonatem lotnictwa. Może nie takim do końca standardowym, bo bardzo dużo latam służbowo, a do tego mam przyjemność być moderatorem największego forum lotniczego w Polsce. Oprócz tego dość regularnie pisuję felietony o lotnictwie. 1 listopada o awaryjnym lądowaniu dowiedziałem się właśnie z forum lotnictwo.net.pl – Boeing 767 będzie lądował prawdopodobnie bez podwozia. Szybki rzut oka na radar – samolot kręci kółka nad Górą Kalwarią,włączenie częstotliwości Warszawa zbliżanie – korespondencja pilotów z wieżą wygląda poważnie... A teraz co się dzieje w Locie... Podczas pisania jednego z felietonów dla magazynu Kaleidoscope miałem okazję bardzo długo rozmawiać z Panem Pawlaczykiem, który pełnił funkcję szefa centrum operacyjnego i sztabu kryzysowego. Zapis rozmów z IL62 Kopernik z wieżą iprzebieg tamtej katastrofy znam dość dobrze, dlatego nasza rozmowa dotyczyła w głównej mierze właśnie działań linii lotniczej w sytuacji kryzysu, do którego na szczęście nie doszło 1.11.2011.W czasie, kiedy TVN24 zaczął 'live', dla linii priorytetem było ustalenie stanu faktycznego, czyli jakie są możliwości wypuszczenia podwozia, a dla biura prasowego analiza tego typu przypadków w historii lotnictwa. Pan Chorzewski pojawił się wTVN24 na żywo minutę przed przyziemieniem SP-LPC na lotnisku Okęcie. Poinformował o udanym manewrze lądowania i o braku ofiar wśród pasażerów i załogi. Szybkość mediów, a zwłaszcza social media jest zdecydowanie większa niż organizacji – podpłotem było całe mnóstwo spotterów, latał błękitny TVN24 iśmigłowiec Polsatu. TVP info miało na żywo transmisję z lądowania. Biuro prasowe i rzecznik linii przebywali w biurze przygotowując się do najgorszego. Gdyby wiedzieli że będzie to piknik pod hasłem 'zobaczcie jak megakozacko można posadzić 767 na brzuchu', to też staliby przed hangarem i podziwiali widoki. Ale ich rolą było przygotowanie się na sytuację, w której podczas briefingu mówi się: 'z przykrością informujemy że na pokładzie znajdowało się 220 pasażerów i 11 członków załogi'. Dlatego właśnie myślę że dwie pierwsze tezy Pana Redaktora są,najłagodniej mówiąc, nieprzemyślane. Dodam również że w międzyczasie PLL LOT organizowało sztab kryzysowy. Na lotnisko ściągano w trybie pilnym psychologów. Komunikowano się z przedstawicielami producenta, oraz Star Alliance, do którego należy przewoźnik. Podejmowano szereg różnych działań na wypadek najgorszego. I dlatego prawdę mówiąc nie mam podstaw winićprzedstawicieli LOT za opieszałość w reakcji.

    Odnośnie komunikacji po incydencie przypomina mi się staropolskie przysłowie – 'na pochyłe drzewo wszystkie kozy skaczą'. Pierwsza konferencja odbyła się o godzinie16:00, czyli praktycznie tuż po wypadku. Późniejsza komunikacja również dla mnie była całkowicie wystarczająca. Podziwiam Kapitana Wronę za wzięcie udziału w tej konferencji niemal tuż poincydencie. Pokazał, że oprócz opanowania samolotu również opanował sztukę komunikacji. Proszę pamiętać że załogi kokpitowe to nie są showmani – to są ludzie przykładający największą wagę do swojej pracy. Latanie sprzyja skupieniu, a nie brylowaniu w mediach. Czy można było to zrobić lepiej? Zawsze można. Ale przede wszystkim warto zachować to, co Francuzi nazywają 'toutes proportions gardees' A Kapitan Wrona ma już swój panteon. W sercach ludzi, którym uratował życie.

    PRoto - 08.11.2011 - Gdyby nie pilot, byłaby katastrofa…
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 09-11-2011 o 23:08
    Raffij and symbian like this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  2. #2
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Zapis rozmów z IL62 Kopernik z wieżą i przebieg tamtej katastrofy znam dość dobrze
    Sorry Krzysztof nie żebym się czepiał ale to był " Tadeusz Kościuszko" (drugi) Bravo Golf

    w całej rozciągłości popieram

    BTW - czy nie sądzisz, że pilotowi Błękitnego 24 panowie z ULC powinni zabrać licencję - niech sobie TVN 24 lata na Okęcie 175albo 148
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  3. #3
    fly
    fly jest nieaktywny
    Awatar fly

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    BTW - czy nie sądzisz, że pilotowi Błękitnego 24 panowie z ULC powinni zabrać licencję - niech sobie TVN 24 lata na Okęcie 175albo 148
    A dlaczego, skoro miał zgodę na wlot w CTR i oczekiwanie w wyznaczonym punkcie?

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Przepraszam bardzo za Kopernika - oczywiście ze chodziło o Kościuszkę!

    Co do Błękitnego - myślę że się ukarali sami w pewnym sensie, co będzie widać w zgodach na inne nietypowe przeloty. A to dla telewizji newsowej jest najbardziej dotkliwe...
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fly Zobacz posta
    A dlaczego, skoro miał zgodę na wlot w CTR i oczekiwanie w wyznaczonym punkcie?
    Bo się do niej nie stosował.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    BTW - czy nie sądzisz, że pilotowi Błękitnego 24 panowie z ULC powinni zabrać licencję
    A to nie jest aby "mowa nienawisci"?

    Natomiast do rzeczy: co takiego zrobili tym helikopterem?

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    A to nie jest aby "mowa nienawisci"?

    Natomiast do rzeczy: co takiego zrobili tym helikopterem?
    post @ #271

    2011.11.01 SP-LPC , LO16 z EWR . Wylądował bez podwozia. .

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    EPBA / KHWD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Biuro prasowe i rzecznik linii przebywali w biurze przygotowując się do najgorszego. Gdyby wiedzieli że będzie to piknik pod hasłem 'zobaczcie jak megakozacko można posadzić 767 na brzuchu', to też staliby przed hangarem i podziwiali widoki. Ale ich rolą było przygotowanie się na sytuację, w której podczas briefingu mówi się: 'z przykrością informujemy że na pokładzie znajdowało się 220 pasażerów i 11 członków załogi'.
    Mocny fragment. Przyznam, że mnie ponownie zmroził ponad tydzień po fakcie. Myślę też, że otworzy on oczy kilku kanapowo-jutubowym malkontentom.

    Do całości polemiki nic dodać, nic ująć, poza tym, co już sprostowano.

  9. #9
    Awatar DaKo

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    A to nie jest aby "mowa nienawisci"?
    Bez przesady.

    A co do meritum, to znowu mamy do czynienia z palantem, który jakoś nie zdaje sobie sprawy, że nawet rzecznik linii lotniczej ma prawo do dnia wolnego - nawet w święto - i ma prawo w ten dzień być po drugiej stronie kraju, a nie siedzieć w domu z kapeluszem przygotowanym do wyjścia i czekającą taksówką, bo a nuż coś się zdarzy i trzeba będzie pilnie jechać do pracy. To trochę jak z histerią, jaka się zrobiła, że Premier śmie spędzać urlop w Dolomitach podczas, gdy akurat w kraju się coś ważnego stało (a jak już Premier w trybie pilnym wrócił, to zaczęło się szczekanie, że wrócił rządowym samolotem z prywatnego urlopu, a nie samochodem/hulajnogą/meleksem). Kretyńskie czepianie się wszystkiego to niestety nasza narodowa cecha.
    hypne and biedny_miś like this.

  10. #10
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez stnm Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen
    Biuro prasowe i rzecznik linii przebywali w biurze przygotowując się do najgorszego. Gdyby wiedzieli że będzie to piknik pod hasłem 'zobaczcie jak megakozacko można posadzić 767 na brzuchu', to też staliby przed hangarem i podziwiali widoki. Ale ich rolą było przygotowanie się na sytuację, w której podczas briefingu mówi się: 'z przykrością informujemy że na pokładzie znajdowało się 220 pasażerów i 11 członków załogi'.
    Mocny fragment. Przyznam, że mnie ponownie zmroził ponad tydzień po fakcie.
    Przyznam się szczerze, że jak zobaczyłem, że maszyna schodzi do lądowania na brzuchu, też przeżywałem "chwile grozy".

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •