Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
Like Tree20Likes
  • 5 Post By egon.olsen
  • 1 Post By adamuto
  • 1 Post By egon.olsen
  • 1 Post By tigga
  • 1 Post By egon.olsen
  • 3 Post By PolishAir42
  • 4 Post By Witek Z
  • 1 Post By PeK
  • 3 Post By PolishAir42

Wątek: Coś się zmieniło. Lot już nie jest "numer jeden". Wyniki przewozowe za I kwartał 2013

  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie Coś się zmieniło. Lot już nie jest "numer jeden". Wyniki przewozowe za I kwartał 2013


    Polecamy


  2. #2
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Pokusiłem się o komentarz dla Rzepy odnośnie tych wyników:

    Pierwsze miejsce Ryanaira, podobnie jak drugie miejsce Lufthansy w rankingu przewoźników tradycyjnych nie jest przypadkiem. Obaj przewoźnicy oprócz diametralnie różnego modelu biznesowego mają jeden wspólny mianownik - koncentrują się na portach regionalnych. Jeżeli popatrzymy na dynamikę wzrostu oferowania, to wniosek jest jeden - potencjał wzrostu jest właśnie w regionach, co widać na przykładzie właśnie Ryanaira - kiedyś obsługujący w zasadzie tylko ruch dowożący Polaków do tradycyjnych skupisk 'pracowniczych' dziś oferuje również loty do portów typowo wakacyjnych jak Malta czy Chania. Lufthansa natomiast z roku na rok dyskontuje potencjał hubu we Frankfurcie - świadczy o tym podwojona liczba operacji do Poznania, czy dodatkowe rejsy do Rzeszowa. Mimo że wzrosty są imponujące nie powinny dziwić - do 2020 roku przez polskie porty ma się przewinąć 20 mln pasażerów - przy coraz biedniejszej Hiszpanii będącej nadal jednym z kluczowych rynków Ryanaira Polska jest bardzo dobrym miejscem, którego potencjał wciąż jeszcze można zagospodarować.
    Adik_s, konrad777, sinus and 2 others like this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  3. #3
    PeK
    PeK jest teraz aktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    MOLa i Wizza trzeba spolonizować. Lufę można zostawić... (na razie).

    Piotr

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Krzysztof, cenię sobie Twoje zdanie na temat rynku lotniczego i nie można Ci odmówić wiedzy na jego temat, ale ten komentarz trochę jakby nie-Twój. Fakt, że FR wysforował się na pierwsze miejsce wcale nie wynika z rozwoju w regionach, choć faktem jest, że Ryanair regionami stoi. W ostatnim roku (a w szczególności w omawianym tu pierwszym kwartale) największy wzrost oferowania nastąpił w aglomeracji Warszawskiej. Jakichś chochlik wkradł się też do podanych przez Ciebie danych - już obecnie polskie porty lotnicze obsługują ponad 20 mln pasażerów. Moim zdaniem do 2020 roku liczba ta będzie wynosić 30-35 mln.
    voyager747 likes this.

  5. #5
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Dzięki za wskazanie błędu - oczywiście do 2020 przez polskie porty przewinie się 40 mln. pasażerów, czyli w ciągu dekady ruch się podwoi. Co do potencjału - to o czym mówisz to oczywiście fakt, jednak ja bardziej miałem na myśli cały rynek w ujęciu globalnym - Ryan zaczął od regionów i widział właśnie w nich potencjał. Niestety szczupłość miejsca w dzienniku sprawia, że trzeba operować skrótami - na bardziej dogłębne analizy można sobie pozwolić np. tutaj
    adamuto likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  6. #6
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adamuto Zobacz posta
    Fakt, że FR wysforował się na pierwsze miejsce wcale nie wynika z rozwoju w regionach, choć faktem jest, że Ryanair regionami stoi.
    To jest niuans. To tak jakby się zastanawiać nad znaczeniem tego że n-milionowy pasażer odleciał z WAW czy regionu. Pozycja FR została konsekwentnie zbudowana na regionach i wejście do WAW było kropką nad "i". Inaczej - jakkolwiek realnie by nie zalali Okęcia i Modlina połączeniami nie dało by im to takiej pozycji jaką mają.
    PeK likes this.

  7. #7
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Ryanair jest na Okęciu tylko i wyłącznie ze względu na "jazdę" z Modlinem - vide "shocking airport" i inne takie...

    O wiele ciekawsze jest drugie miejsce Lufthansy w zestawieniu.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c Zobacz posta
    O wiele ciekawsze jest drugie miejsce Lufthansy w zestawieniu.
    jak to drugie? LH ma 4 razy mniejszy udział w rynku (żeby była jasność zapewne tylko ilościowy) niż LO - mnie zaskakuje pozycja SK, myslalem ze są wyżej.

  9. #9
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Moja kulpa, zapatrzyłem się w analizę Egona za bardzo...

  10. #10
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Właśnie przestrzegałbym szanowne koleżeństwo przed takim podejściem do Lufthansy, bo lektura dwucyfrowych przyrostów YoY pokazuje bardzo ładnie ogólny trend dla tego przewoźnika. A zwłaszcza jak się zobaczy bardzo stabilne oferowanie z WAW (ok. dołożone nocowanie do FRA, ale z drugiej strony downgauge w LO z 734 na ERJ) vs dynamikę regionów.
    PeK likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  11. #11
    PeK
    PeK jest teraz aktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tigga Zobacz posta
    To jest niuans.
    Z resztą wpisu zgadzam się całkowicie ale z to nie jest niuans, a sedno. Te dane nadają się na wykład o strategii. Regiony są równie, o ile nie więcej znaczące niż Okęcie bez względu na segment paxów. Ten co to zrozumie zrobi skalę na rynku polskim. MOL i Wizz są w Warszawie mniejsi od LOTu ale w Polsce więksi i to wystarcza dla pozycji na rynku. Z 20M nowych paxów do zarobienia do końca dekady istotnie mniej niż połowa jest na Okęciu. Było strategicznym błędem olanie regionów.

    Dane Lufy są imponujące - ale to inna rozmowa.

    Piotr

  12. #12
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    Jesli ktos jest ciekawy prognoza na CY2013 jest -

    Cala Polska -

    FR - 16,8k lotow + 3.177 miliona miejsc
    W6 - 14,5k lotow + 2.605 miliona miejsc
    LO (+ELO) - 52k lotow + 4.325 miliona miejsc
    LH - 11,3k lotow + 1.085 miliona miejsc
    SK - 3,2k lotow + 253k miejsc

    Tylko WAW/WMI -

    FR - 2,1k lotow + 405k miejsc
    W6 - 4,1k lotow + 750k miejsc
    LO - 16,7k lotow + 3.127 miliona miejsc
    LH - 3,3k lotow + 385k miejsc
    SK- 630 lotow + 60k miejsc


    Available Seat Capacity - WAW vs. Reszta PL

    FR - 12.7%
    W6 - 28.8%
    LO - 72.3%
    LH - 35.4%
    SK - 23.7%

    ----

    + Q1 2014 (STY-MAR)

    Cala Polska

    FR - 4,5k lotow + 850k miejsc
    W6 - 3,5k lotow + 650k miejsc
    LO (+ELO) - 12,1k lotow + 1.085 miliona miejsc
    LH - 2,8k lotow + 300k miejsc
    SK - 924 lotow + 80k miejsc

    Tylko WAW/WMI -

    FR - 1,1k lotow + 220k miejsc
    W6 - 824 loty + 150k miejsc
    LO - 8,1k lotow + 740k miejsc
    LH - 817 lotow + 110k miejsc
    SK- 206 lotow + 18,2k miejsc

    Available Seat Capacity - WAW vs. Reszta PL

    FR - 25.8%
    W6 - 23.1%
    LO - 68.2%
    LH - 36.6%
    SK - 22.8%
    Ostatnio edytowane przez PolishAir42 ; 03-07-2013 o 21:11
    PeK, egon.olsen and biedny_miś like this.
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  13. #13
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    A na podstawie danych nadesłanych przez PA42 zrobiłem piękną tabelkę na której wszystko jest równie ładnie rozpisane w podziale na lata począwszy od 2009
    New Picture (1).jpg
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 04-07-2013 o 11:01
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  14. #14
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No ale tu w sumie nie dziwi nic! Ryan lata w modelu p2p, więc rozwija regiony, LOT jak każda inna "tradycyjna" linia lata hubowo. Nie możemy mieszać tu nieudolności PLL LOT z wyższością/niższością któregoś z modeli. Wielka rewolucja "tanich linii" dotyczy znacznej części rynku, ale tylko rynku regionalnego. Jak długo się lata z WAW do LHR czy FCO to model Ryana bije tradycyjnych na głowę. Sprawa zupełnie inaczej wygląda jeśli loty regionalne są wstępem/końcówką lotów interkontynentalnych. I tu - moim zdaniem - dochodzimy do kluczowej dla rynku lotniczego konkluzji:
    Nie ma sensu model linii tradycyjnej jeśli nie ma rozwiniętej siatki interkontynentalnej. Do tego, żeby latać do Paryża, Rzymu, Londynu nie potrzebny jest przewoźnik tradycyjny. I każdy tego typu przewoźnik przegra z "tygrysami" lowcostowymi. LOT nie musi rozwijać sieci lotów z lotnisk lokalnych - nic to nie da - zawsze będzie droższy, gorszy od Wizza czy Ryana. LOT musi rozwijać siatke interkontynentalną. Samolot z LHR do WAW można załadować tylko pod warunkiem, że pewna część paxów na jego pokładzie za cel będzie miała PEK, DEL czy KIX. I odwrotnie, zapełnienie paxów z KBP (taki kod ma Kijów?) jest uwarunkowanie dalszym lotem do NYC, LAX itd. Obecnie LOT czerpie najgorsze elementy z obu modeli - brak sieci międzykontynentalnej i nieatrakcyjne połaczenia regionalne
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 04-07-2013 o 17:03 Powód: Kiev Borispol :)
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  15. #15
    PeK
    PeK jest teraz aktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z Zobacz posta
    Ryan lata w modelu p2p, więc rozwija regiony, LOT jak każda inna "tradycyjna" linia lata hubowo.
    Otóż z punktu widzenia regionów nie lata hubowo, a przynajmniej te regiony nie są spajkami do niby-hubu LOTu. Im huby dostarcza Lufa co widać w statystykach.

    Piotr
    aisle seat likes this.

  16. #16
    prz
    prz jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    SCL/ANF/KRK

    Domyślnie

    Ryanair też nie jest stricte P2P - przynajmniej dla pasażerów. Kilkukrotnie BGY, BVA czy MAD były dla mnie portem stricte przesiadkowym. To, że oficjalnie nie poleci się z KRK do Maroka czy na Kanary, nie znaczy, że ludzie sobie tak połączeń nie poskładają. Bo - z obserwacji - wynika, że nie byłem jedynym pseudotranzytowym PAXem.

    PS. A jednocześnie LO bardziej opłacało mi się kupować osobne bilety WAW-TBS-WAW + WAW-KRK niż WAW-TBS-WAW-KRK czy nawet krajówki z SZZ albo BZG. A jak rozumiem, to gdy LO wiezie mnie na osobnych biletach z BZG do KRK, płaci podwójnie opłaty lotniskowe...



  17. #17
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    Ryanair też nie jest stricte P2P - przynajmniej dla pasażerów.
    Ryanair jest niczym innym niz P2P. Brak sprzedazy przesiadek plus brak "hubu" a raczej jego scislej struktury (wlasnie przez brak przesiadek) to jest definicja P2P.

    To ze pare osob sobie wytrzaska "wirtualny" connection z skyscanner.com nic nie znaczy. Praktycznie kazda linia ktora lata do miasta X z wiecej niz 1 punktu mogla byc nazywana wiecej niz P2P w takim wypadku.
    Ostatnio edytowane przez PolishAir42 ; 08-07-2013 o 23:14
    olekorlo, sven and Kaczorra like this.
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  18. #18
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •