Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree25Likes

Wątek: 85 lat LOT - felieton jubileuszowy

  1. #1
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie 85 lat LOT - felieton jubileuszowy


    Polecamy

    Poniżej dłuższa wersja artykułu, który ukazał się w styczniowym numerze Kaleidoscope:

    Podobnie jak większość chłopców z Warszawy po raz pierwszy zetknąłem się z samolotami podczas obowiązkowej wycieczki klasowej na lotnisko Okęcie. Legendarny już taras widokowy, z którego można było podziwiać czy to przylatujące, czy szykujące się do odlotu samoloty, oraz wiekowy terminal, w którym przy stanowiskach odprawy zatknięte były tabliczki z logo LOT, brzmiące jak magiczne zaklęcia: Bangkok, Delhi, Nowy Jork, Chicago. Większość klasy wróciła później do codzienności, a ja coraz częściej wracałem na lotnisko, a widok majestatycznie startującego IL-62 w rejs za ocean jest jedną z rzeczy które pamiętam do dziś. Również do dziś została we mnie pasja lotnicza i ogromny sentyment do marki LOT.

    Zarówno jubileusz, jak i linia jest wyjątkowa. Będące spadkobiercą powołanej w 1921 roku pierwszej w Polsce linii Aerotarg (przekształconej później w Aerolloyd) ‘Linje Lotnicze LOT’ są dziesiątą pod względem daty powołania linią wciąż działającą linią lotniczą na świecie, a szóstą w Europie. Jako datę ‘urodzin’ uznaje się 1 stycznia 1929 roku, kiedy to wszystkie prywatne linie działające w Polsce zostały przekształcone w jedno przedsiębiorstwo państwowe.

    Pierwsza siatka połączeń obejmowała porty krajowe: Wilno, Lwów, Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań, Katowice i Kraków, oraz międzynarodowe połączenia z Katowic – Brno i Wiedeń. Dwudziestolecie międzywojenne to złoty czas dla LOTu. W 1929 roku zostaje rozstrzygnięty konkurs na logo przewoźnika. Zwycięża praca Tadeusza Gronowskiego, a jego żuraw od 1931 roku aż do dziś pozostaje symbolem PLL LOT. W 1933 roku z inicjatywy LOT utworzono Konferencję Lotniczą Państw Bałtycko-Bałkańskich w związku z uruchomieniem szlaku lotniczego wiodącego z Helsinek przez Tallin, Rygę, Wilno, Warszawę, Lwów, Czerniowice, Bukareszt, Sofię, Saloniki aż do Aten. Międzywojenne osiągnięcia polskich lotników (że wspomnę tylko duet Żwirko – Wigura, który na samolocie RWD-6 zwyciężył zawody Challenge w 1932 roku, czy Stanisława Skarżyńskiego, który jako pierwszy Polak, w 1933 roku pokonał Atlantyk bijąc przy okazji rekord świata długości lotu w klasie samolotów turystycznych) również były wykorzystywane przez LOT przy planowaniu nowych połączeń.

    W przeddzień II wojny światowej flota LOT liczyła 26 samolotów, przedsiębiorstwo zatrudniało ok. 700 osób, a siatka połączeń była na ówczesne czasy imponująca – liczyła ponad 10.000km i obejmowała 15 krajów. Samoloty latały m.in. do Aten, Rodos, Lyddy (Palestyna), Londynu, Rzymu, Bejrutu i Kopenhagi, a do 30 sierpnia 1939 LOT przewiózł ponad 65.000 pasażerów. W cenie ówczesnego biletu było wliczone 15 kilo bagażu osobistego, oraz transfer na i z lotniska do centrum miasta. Jak chwali się w 1939 roku LOT „kajuty pasażerskie odznaczają się wysokim komfortem, są znakomicie zabezpieczone przed hałasem, jaki sprawiają silniki, posiadają centralne ogrzewanie, oraz wentylację”. Dodatkowo dzięki wyposażeniu radiowemu samolotów ‘w czasie lotu można nadawać i odbierać także telegramy prywatne’. Po niesamowitym wyczynie, jakim było sprowadzenie przez załogę pod dowództwem ówczesnego dyrektora Wacława Makowskiego w 1938 roku drogą powietrzną do Polski najnowocześniejszego samolotu Lockheed L-14-H Super Electra przez Meksyk, Gwatemalę, Argentynę, Brazylię, Senegal, Tunezję i Włochy, LOT planował już w 1940 uruchomienie połączeń Atlantyckich, co stawiałoby linię w absolutnej awangardzie ówczesnych przewoźników.

    Po wybuchu II wojny światowej duża część lotników brała udział w walkach powietrznych na różnych frontach. To również o nich Sir Winston Churchill powiedział: „nigdy w historii wojen tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym”. W czasie wojny flota PLL LOT praktycznie przestała istnieć. Jednak już na początku 1945 roku, tuż po wycofaniu się wojsk niemieckich z całkowicie zniszczonej stolicy Polskie Radio nadawało komunikaty żeby pracownicy LOT stawili się jak najszybciej w Warszawie.

    18 lipca 1945 roku reaktywowano Przedsiębiorstwo Państwowe PLL LOT, którego pierwszym dyrektorem naczelnym zostaje Wojciech Zieliński, przedwojenny prokurent. „Lotnisko Okęcie było całkowicie zbombardowane, hangary zniszczone, poryte pasy, sprzętu nie było, do dyspozycji mieliśmy tylko to, co dostaliśmy od Rosjan” – mówił Ludwik Schultz pilot, który jako jeden z pierwszych pojawił się w Warszawie. Dzięki niesamowitemu wysiłkowi przedwojennych pracowników linia zaczęła organizować się od nowa. Na początku LOT latał na przerobionych samolotach Li-2. Rolę foteli pasażerskich pełniły drewniane ławki przymocowane do ścianek kadłuba. Niedługo później LOT kupuje 9 samolotów DC-3 i uruchamia regularne połączenia krajowe, oraz loty do Berlina, Paryża, Sztokholmu i Pragi. Kolejne samoloty we flocie to IL-12 i IL-14 dzięki którym udaje się uruchomić połączenia do Brukseli, oraz Bukaresztu, Budapesztu i Kopenhagi. Nabycie francuskich samolotów SE–161 Languedoc pozwolio na uruchomienie lotów do Paryża i Sztokholmu. We flocie pojawiały się sukcesywnie nowe typy samolotów i mimo niesprzyjających warunków politycznych LOT rozwijał się otwierając kolejne połączenia. Pierwszy milion przewiezionych pasażerów świętowano w 1955 roku. Na rok przed 40 jubileuszem, w 1968 roku LOT otrzymuje pierwsze samoloty odrzutowe – TU-134, które zastąpiły wolniejsze i mniej komfortowe samoloty turbośmigłowe na dalszych trasach europejskich.

    W 1969 roku na stanowisko Dyrektora Naczelnego zostaje powołany Włodzimierz Wilanowski – człowiek legenda, który dzięki swojemu uporowi, korzystając z otwarcia Polski na świat, nabył pierwsze samoloty dalekodystansowe typu IL-62. Pierwszy lot międzykontynentalny odbył się w 1973 roku. Dwa lata wcześniej LOT po raz pierwszy przewiózł milion pasażerów w ciągu jednego roku. Ta dekada to kolejny złoty okres – żuraw pojawia się praktycznie na wszystkich kontynentach. Kunszt pilotów i nawigatorów pozwala nawet mimo słabego wyposażenia radzieckich samolotów wykonywać loty nad biegunem północnym.

    Niestety nadchodzi pamiętny grudzień roku 1981 i stan wojenny, co oznacza zawieszenie połączeń lotniczych. Wiosną 1982 roku zaczęto sukcesywnie uruchamiać loty, jednak w dużo skromniejszym zakresie. Połączenia atlantyckie wznowiono dopiero w 1984 roku. Kolejny przełom nastąpił pod koniec lat 80-tych, kiedy to nadszedł czas wymiany wyeksploatowanych już radzieckich samolotów Il-62. Na fali nadchodzącej odwilży zezwolono na zakup bardzo nowoczesnego, a przede wszystkim zachodniego samolotu – Boeinga 767. I tak wraz z upadkiem żelaznej kurtyny również dla LOT nastały nowe czasy.

    Ostatnia dekada XX wieku to czas wymiany floty – radzieckie samoloty zostały zastąpione przez nowoczesne Boeingi, Embraery i ATR-y. Wraz z wymianą floty zwiększa się również znacząco liczba połączeń, zwłaszcza w Europie. W roku 2003 LOT wchodzi do największego sojuszu lotniczego - Star Alliance. Wejście Polski do Unii Europejskiej oznacza stopniowe uwolnienie europejskiego nieba, większą liczbę połączeń, a co za tym idzie coraz większą konkurencję.

    A dziś? Na naszych oczach LOT się zmienia. Od roku we flocie dalekodystansowej obecny jest znów najnowocześniejszy samolot – Boeing 787 ‘Dreamliner’. Mówiąc o firmie nie można nie wspomnieć o ludziach. Mało jest firm, w których spotkałem tak wielu pasjonatów. Osób które podchodzą do swojej pracy z tak ogromnym zaangażowaniem. Tych, których widzą Państwo na codzień i tych, którzy dbają o to, żeby wszystkie loty odbywały się na czas i o Państwa komfort na pokładzie. W tym miejscu chciałbym podziękować tym wszystkim pokoleniom pracowników dla których LOT stał się drugim domem. I jak na dobrą laudację przystało życzę jubilatowi, aby LOTowski żuraw nieprzerwanie, przez kolejne jubileusze, latał tak wysoko jak dotychczas.
    szczurwa, elza030, Jerry and 16 others like this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  2. #2

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Dobry tekst, ale drobna uwaga - przedwojenny LOT był spółką z o.o. (należącą do Skarbu Państwa), a nie "przedsiębiorstwem państwowym", taka forma prawna pojawiła się dopiero po wojnie.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Dzięki - chodziło mi nie o status prawny, a o fakt przekształcenia dwóch przewoźników w jedno samorządowo-państwowe przedsiębiorstwo
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  4. #4
    Awatar Corsarz

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Pierwsza siatka połączeń obejmowała porty krajowe: Wilno, Lwów, Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań, Katowice i Kraków, oraz międzynarodowe połączenia z Katowic – Brno i Wiedeń.
    Bardzo przepraszam ale Bydgoszcz pojawiła się w rozkładzie dopiero od 01 czerwca 1929 roku.

    Ciekawostkę są ilości pasażerów korzystających z Linij Lotniczych LOT w pierwszych miesiącach od powstania firmy:
    - styczeń 1929 roku - 176 pasażerów
    - luty 1929 roku - 508 pasażerów
    - marzec 1929 roku - 638 pasażerów

    Miesiąc przed uruchomieniem lotów z Bydgoszczy czyli w maju 1929 roku było to już ... 1313 pasażerów.

    Pokusiłbym się też o weryfikację informacji, że LOT latał do BRNA bo według moich informacji było to szwajcarskie BERNO.

    Pozdrawiam

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Jako datę ‘urodzin’ uznaje się 1 stycznia 1929 roku, kiedy to wszystkie prywatne linie działające w Polsce zostały przekształcone w jedno przedsiębiorstwo państwowe.
    Faktycznie, za datę "urodzin" uznaje się datę 01 stycznia 1929 roku ale była to data "rozpoczęcia działalności". Umowę powołania spółki podpisano 27 lub 28 grudnia 1928 roku (różne źródła)
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 03-01-2014 o 07:35
    „Amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kompozycje, a artysta o światło.”

  5. #5
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Było to Brno i dalej do Wiednia Co do pierwszej siatki - jest to pewien skrót myślowy, związany z ograniczoną liczbą znaków. A nie chciałem Bydgoszczy pominąć.

    Liczba pasażerów jest prosta do wytłumaczenia- samoloty nie były wtedy ogrzewane
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Z innej beczki - całkiem doborowe i elitarne towarzystwo:

    List of airlines by foundation date - Wikipedia, the free encyclopedia

    2x klik na "ceased operations"
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dość sarkastycznie wyszło. ;]

  8. #8
    Awatar Corsarz

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Z innej beczki - całkiem doborowe i elitarne towarzystwo:

    List of airlines by foundation date - Wikipedia, the free encyclopedia

    2x klik na "ceased operations"
    Na tej stronie znajduje się błąd dotyczący LOTu

    Polskie Linie Lotnicze LOT created by the Polish government to replace Aerolloyd, Aero, and Aerotarg.
    LOT powstał z połączenia dwóch linii lotniczych :
    - PLL Aerolot
    - Towarzystwa Komunikacji Lotniczej Aero (w skrócie SA Aero)

    Istniejąca wcześniej linia lotnicza AeroTarg przekształcona została własnie w Towarzystwo Komunikacji Lotniczej Aero (w skrócie SA Aero) i nie mogła być brana pod uwagę w tworzeniu LOTu bo w grudniu 1928 roku nie istniała.

    Przekształcenie AeroTarg w Aero nastąpiło 27 lutego 1925 roku (data rejestracji spółki, statut zatwierdzono 16 lutego)

    Akcjonariusze SA Aero zatwierdzili statut spółki w dniu 16 lutego, po rejestracji spółki na 27 lutego. Założycielami firmy byli Adolf Bniński, B Dobrzycki (ex dyrektor AeroTarg Spółka Akcyjna), gen. Kazimierz Raszewski K i wiceprezes Major Poznania Mikołaj Kiedacz. Zarząd spółki składał się z Witolda Labinskiego i pilota wojskowego, kapitana Antoniego Wronieckiego. Wśród udziałowców był polski urodzony w Poznaniu minister spraw wewnętrznych Cyryl Ratajski i gen. Raszewski. Pierwszymi trzema pilotami SA Aero byli Józef Jakubowski (szef pilotów), Józef Wazniak i M Witkowski. Ten ostatni wkrótce wrócił skąd przyszedł czyli do PLL Aerolot. W 1926 roku pilotami SA Aero zostali: Ludwig Strzelczyk i Antoni Sławiec.

    Antoni Sławiec latał później już w barwach LOTu na trasie z Warszawy do Bydgoszczy
    Ostatnio edytowane przez Corsarz ; 03-01-2014 o 14:34 Powód: Literówka
    egon.olsen and QbaqBA like this.
    „Amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kompozycje, a artysta o światło.”

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Absolutnie bez szyderstwa, co Top 10 to Top 10.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    Awatar Corsarz

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Co do pierwszej siatki - jest to pewien skrót myślowy, związany z ograniczoną liczbą znaków. A nie chciałem Bydgoszczy pominąć.
    Bardzo mi miło, że nie chciałeś pominąć mojego rodzinnego miasta Bydgoszczy ale ... błąd ten po moim rozpoznaniu występuje na 90% stron w internecie na których mowa o historii LOTu. Trudno w tych przypadkach mówić o "ograniczonej liczbie znaków".

    Najbardziej zastanawiające jest to, że występuje on również na ... oficjalnej stronie PLL LOT.
    Co więcej nieścisłości i błędów historycznych jest w internecie więcej jeśli chodzi o historię tej firmy.

    Czy naprawdę powierzenie zajęcia się zbadaniem historii i dotarciem do źródeł i dokumentów choć jednej osobie w firmie jest dla tak dużego przedsiębiorstwa tak trudne?

    Pozdrawiam
    Atco likes this.
    „Amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kompozycje, a artysta o światło.”

  11. #11
    skorzewski
    Goście

    Domyślnie

    nie, nie zakładajie wątków dedykowanych danym "dstynacjom" gdzie od czasu do czasu coś historyczbego można "wcisnąć" a później sie dziwcie się, że nawet znawcy "znawcami" do końca się nie okazują ... no ale to urok historii ... nie spisana ucieka ... ulega zapomnieniu

    mamy jedną z najstarszych linii na świecie a o jej połączeniach to szybciej człowiek wywróży z "fusóf" niż w necie znajdzie, jakby to jakaś tajemnica była

  12. #12
    Awatar Corsarz

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez skorzewski Zobacz posta
    mamy jedną z najstarszych linii na świecie a o jej połączeniach to szybciej człowiek wywróży z "fusóf" niż w necie znajdzie, jakby to jakaś tajemnica była
    Czy kopie historycznych rozkładów lotów i destynacji wraz z cenami biletów z 1929 roku to dla Ciebie wystarczające "FÓSY" kolego skorzewski???
    „Amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kompozycje, a artysta o światło.”

  13. #13
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Źródła internetowe mnie nie interesują. Bazowałem na drukowanych materiałach międzywojennych - bądź więc uprzejmy nie wkładać mi w usta i pióro swoich interpretacji tego, co poeta miał na myśli.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  14. #14

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Corsarz Zobacz posta
    Na tej stronie znajduje się błąd dotyczący LOTu
    To czemu nie poprawisz? Tam jest przycisk "Edytuj".

  15. #15
    Awatar Corsarz

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcoos Zobacz posta
    To czemu nie poprawisz? Tam jest przycisk "Edytuj".
    Zrobione

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Źródła internetowe mnie nie interesują. Bazowałem na drukowanych materiałach międzywojennych - bądź więc uprzejmy nie wkładać mi w usta i pióro swoich interpretacji tego, co poeta miał na myśli.
    Odpowiedziałem na PW.
    Ostatnio edytowane przez Corsarz ; 03-01-2014 o 23:44
    „Amator martwi się o sprzęt, profesjonalista o kompozycje, a artysta o światło.”

  16. #16
    Hornet:)
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    A dziś? Na naszych oczach LOT się zmienia.
    Ale tak konkretniej, to co właściwie zmieniło się na lepsze w ciągu ostatnich 6-ciu lat od kiedy jest nieustająca strata rok w rok?

  17. #17

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    EPWA, choć bliżej do EPMO

    Domyślnie

    ^^ Flota. Jedna z najmłodszych w Europie. Produkt, zwłaszcza long haul. Siatka TATL - uporządkowana. Strata się zmniejszyła i chyba jednak nie przez kreatywną księgowość. Jedzenie na pokładzie (w C). Website. Aplikacje mobilne. Promocje...


    Oczywiście sporo do zrobienia pozostaje.

    Niemniej - szklanka zdecydowanie zaczyna być do połowy pełna, a na jej końcu widać światło

    A może nie ?
    -----
    Nienawidzę polskiego malkontenctwa.



  18. #18
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Dla 'prawdziwych lotowców', bo kolega Hornet posługuje się ich językiem w LOT panuje stan klęski.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  19. #19
    Hornet:)
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Dla 'prawdziwych lotowców', bo kolega Hornet posługuje się ich językiem w LOT panuje stan klęski.
    To było tylko krótkie i chyba konkretne pytanie. Po co te komentarze, Egon, zamiast zwykłej odpowiedzi? Czy nie jest normalne, że po sześciu latach nieustannej straty, dla kogoś te "zmiany w LOCIE" mogą nie wydawać się aż tak oczywiste, jak dla Ciebie? Ja przecież nie wyśmiewam Twojego zachwytu nad tymi "zmianami", choć osobiście sądzę, że teraz jest akurat najgorszy okres w całej 85-cio letniej historii firmy. Kiedy było jeszcze gorzej według Ciebie?

  20. #20
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie


    Polecamy

    Zauważ że ja w swoim felietonie nie użyłem żadnego przymiotnika stopniującego - to jest Twoje dopowiedzenie. Napisałem jedynie że LOT się zmienia. I nic ponad to.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •