Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree6Likes
  • 2 Post By alacherbauer
  • 4 Post By aaben

Wątek: KE opublikowała główne założenia planu restrukturyzacji PLL LOT

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie KE opublikowała główne założenia planu restrukturyzacji PLL LOT


    Polecamy

    KE opublikowała główne założenia planu restrukturyzacji PLL LOT
    KE opublikowała główne założenia planu restrukturyzacji PLL LOT

    Komisja Europejska opublikowała główne elementy i założenia planu restrukturyzacji PLL LOT - poinformował prezes spółki Sebastian Mikosz. Przez miesiąc inne linie lotnicze będą mogły zgłaszać do niego pytania - to kolejny etap postępowania ws. pomocy publicznej.

    Mikosz przypomniał, że Komisja w listopadzie ubiegłego roku podjęła decyzję o otwarciu postępowania wyjaśniającego w sprawie udzielonej pomocy publicznej na restrukturyzację PLL LOT; teraz KE opublikowała na swoich stronach internetowych formalną decyzję rozpoczynającą ten proces.

    - To kolejny etap standardowej procedury w przypadku podmiotów, które ubiegają się o taką pomoc. Jednocześnie Komisja podała do publicznej wiadomości główne założenia i elementy planu restrukturyzacji, by poddać je konsultacji z uczestnikami rynku lotniczego - powiedział w piątek na konferencji prasowej Mikosz.

    Wyjaśnił, że przez miesiąc konkurencja będzie mogła zgłaszać pytania, a LOT będzie mógł się do nich ustosunkować. Prezes zaznaczył, że odpowiedzi mają pomóc Komisji w pełni ocenić i zaakceptować plan restrukturyzacji spółki, dlatego opublikowany dokument przyjmuje formę listy pytań i kwestii wymagających wyjaśnienia. Dodał, że LOT także na bieżąco odpowiada na wszystkie pytania przedstawicieli Komisji, w opublikowanym dokumencie nie ma zatem "niczego nowego czy zaskakującego".

    W grudniu 2012 roku przewoźnik otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę Komisja Europejska wydała w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, zakładające m.in. modernizację floty.

    Plan zakłada także m.in. przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł, oraz uzyskanie trwałej rentowności przez spółkę od 2015 r. W dokumencie zapisano, że LOT w 2014 r. ma uzyskać 71 mln zł zysku na działalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów.

    Na początku listopada ub.r. KE wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrócenia.
    KE opublikowała główne założenia planu restrukturyzacji PLL LOT | rp.pl

    TEKST DECYZJI KE O WSCZĘCIU POSTĘPOWANIA WRAZ Z GŁÓWNYMI ZAŁOŻENIAMI PLANU RESTRUKTURYZACYJNEGO PLL LOT ZŁOŻONE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI:

    http://ec.europa.eu/competition/stat...05257_90_2.pdf
    aaben and Canonier like this.

  2. #2
    skorzewski
    Goście

    Domyślnie

    tutaj za prtl oficjalny tekst LOTu
    KE formalnie otwiera zapowiadane wcześniej postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy publicznej dla PLL LOT


    Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Komisja Europejska oficjalnie opublikowała decyzję o otwarciu postępowania wyjaśniającego w sprawie pomocy publicznej dla PLL LOT. To kolejny etap standardowej procedury w przypadku podmiotów, które ubiegają się o taką pomoc. Jednocześnie Komisja podała do publicznej wiadomości główne założenia i elementy Planu Restrukturyzacji polskiego przewoźnika, by poddać je konsultacji z uczestnikami rynku lotniczego.
    Komisja w listopadzie ubiegłego roku podjęła decyzję o otwarciu postępowania wyjaśniającego w sprawie pomocy na restrukturyzację PLL LOT. Teraz opublikowała tylko formalną decyzję rozpoczynającą ten proces. Częścią tego dokumentu jest między innymi opisanie głównych elementów i założeń Planu Restrukturyzacji PLL LOT, do którego pytania będzie teraz mogła zgłosić np. konkurencja. Będzie miała na to miesiąc. Polska będzie mogła się ustosunkować do tych wypowiedzi. W swojej decyzji KE jest zobowiązana przedstawić kwestie, które wymagają konsultacji z sektorem lotniczym. Uzyskane odpowiedzi mają pomóc Komisji w pełni ocenić i zaakceptować Plan Restrukturyzacji PLL LOT. Dlatego opublikowany dokument przyjmuje formę listy pytań i kwestii wymagających wyjaśnienia – co jest standardową praktyką.

    Dokładnie tak samo było w przypadku innych prowadzonych przez KE postępowań dotyczących restrukturyzacji europejskich linii lotniczych, które z sukcesem przeszły procedurę „formalnego postępowania”. Wśród nich były np. Czech Airlines (CSA), Air Malta, Cyprus Airways czy Austrian Airlines. Wszczynając formalne postępowania w sprawie tych przewoźników, KE wyrażała zasadnicze wątpliwości dotyczące kluczowych aspektów ich planów restrukturyzacji, a pomimo to postępowania zakończyły się decyzjami pozytywnymi. Komisja zwracała uwagę na cztery kluczowe kwestie. Po pierwsze wiarygodności danego planu restrukturyzacji i jego założeń, po drugie adekwatności środków kompensacyjnych, po trzecie wysokości i adekwatności zaproponowanego wkładu własnego na sfinansowanie działań restrukturyzacyjnych oraz po czwarte niejasności czy wcześniejsze transakcje dokonywane przez danego przewoźnika nie stanowiły pomocy publicznej. Pytania dotyczące tych samych kwestii są stawiane przed LOT-em. Komisja Europejska prowadzi obecnie około 70 postępowań dotyczących udzielenia pomocy firmom z branży lotniczej i należy podkreślić, że okoliczność wszczęcia formalnego postępowania w danej sprawie nie może być interpretowana jako zapowiedź wydania przez KE decyzji negatywnej. To po prostu kolejny, formalny element procesu.

    - Spodziewaliśmy się publikacji tej decyzji na początku 2014 roku. W dokumencie Komisja nie zgłosiła żadnych dodatkowych pytań w stosunku do tego, co ogłosiła w listopadzie zapowiadając uruchomienie postępowania wyjaśniającego. Ponieważ na bieżąco udzielamy odpowiedzi na wszystkie pytania przedstawicieli Komisji, nie ma tu niczego nowego czy zaskakującego,mówi Prezes PLL LOT, Sebastian Mikosz. - Jedyna różnica jest taka, że teraz streszczenie z naszego Planu zostało podane do wiadomości, co uruchamia rodzaj publicznej konsultacji. Konkurencja z pewnością nie oszczędzi nam krytyki i zgłosi szereg wątpliwości. Nie ma w tym nic dziwnego, działamy wszyscy na mocno konkurencyjnym rynku. Można się też spodziewać niekoniecznie przychylnych analiz ze strony ekspertów, którzy z pewnością będą dla zasady poddawać w wątpliwość poszczególne elementy Planu. Skoro wielu napastliwie krytykowało go nie znając szczegółów, to można sobie wyobrazić co się będzie działo teraz. Przed nami trudny i intensywny czas tłumaczenia się i odpowiadania na pytania, ale wierzę, że przekonamy zarówno Komisję jak i opinię publiczną, że LOT jest istotnym elementem rynku, a Polska – w interesie pasażerów nie tylko z kraju, ale i regionu, powinna mieć nowoczesnego, sprawnie zarządzanego przewoźnika, dodaje Sebastian Mikosz.

    Plan Restrukturyzacji PLL LOT został złożony w Komisji Europejskiej 20 czerwca 2013 roku. Jest on konsekwentnie realizowany i przynosi pozytywne rezultaty. Sytuacja LOT-u systematycznie się poprawia. Wyniki finansowe są zdecydowanie lepsze od zakładanych. Pełne dane za ubiegły rok zostaną podane po pierwszym kwartale 2014. Z szacunków wynika, że rok 2013 zamknie się na niewielkim minusie (około minus 20 mln złotych lub nawet mniej) w stosunku do wcześniej zakładanych minus 146 mln.

    - Takie wyniki potwierdzają słuszność przyjętych założeń i powodują, że rośnie wiarygodność nasza i naszego Planu w oczach Brukseli. Należy pamiętać, że dokument opublikowany przez Komisję odnosi się wyłącznie do samego Planu złożonego w czerwcu, a nie do wszystkich postępów, które dzieją się na bieżąco od tamtego momentu. Systematycznie poprawiająca się sytuacja LOT-u jest więc najlepszym „testem życia naszego Planu” i jestem przekonany, że Komisja to docenia,mówi Prezes PLL LOT, Sebastian Mikosz.

    Trudno przewidzieć kiedy Komisja Europejska zamknie proces notyfikacji pomocy publicznej dla PLL LOT. W ramach procedury formalnego postępowania KE podejmuje wysiłki w celu podjęcia decyzji w terminie 18 miesięcy od wszczęcia procedury. Praktyka wygląda różnie i w dużej mierze zależy od danego przypadku.

    W grudniu 2012 roku Ministerstwo Skarbu Państwa zaakceptowało pomoc dla LOT. W ramach pierwszej transzy (tzw. pomoc na ratowanie) wypłacono 400 mln zł. Transza na działania restrukturyzacyjne w wysokości 381 mln zł miała, zgodnie z Planem, zostać wypłacona w sierpniu 2013 roku. Jednak dzięki konsekwentnym działaniom sytuacja Spółki stale się poprawia i w efekcie LOT nie wystąpi o jej wypłatę co najmniej do końca czerwca 2014 roku.

    Plan Restrukturyzacji PLL LOT zakłada wprowadzenie prawie stu zmian i inicjatyw, które z jednej strony obniżą koszty funkcjonowania Spółki, a z drugiej generują dodatkowe przychody. W efekcie realizacji Planu i wdrożenia floty samolotów Boeing 787, PLL LOT ma uzyskać pozycję jednego z najbardziej efektywnych kosztowo przewoźników sieciowych w Europie, uzyskując trwałą rentowność począwszy od 2015 roku.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Z dokumentu KE. Część rzeczy pewnie się już pojawiła tutaj wcześniej. W nawiasach to moje szacunki:
    - Pierwsza transza z pożyczki ma zostać zamieniona na kapitał;
    - LOT negocjuje opóźnienie dostarczenia dwóch ostatnich 787;
    - Na 2014/2015 zostawia (jeden/dwa, brak danych) B734 i planuje wymianę ich na trzy 737NG/A320;
    - Całkowite wycofanie 170 (pewnie do końca sezonu W2014);
    - Wycofanie części 175;
    - "W wyniku audytu wewnętrznego LOT stwierdzono przypadki nieuzasadnionego
    przyznawania w przeszłości prawa do odstępowania od warunków taryf, co wynikało z
    niedoskonałości systemu kontroli wewnętrznej. Tego rodzaju działania zostaną zakazane.";
    - "Ponadto Spółka liczy na
    pozyskanie dodatkowego ruchu biznesowego dzięki promocji programu „LOT dla Firm”
    kierowanego do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. " - bez komentarza;
    -Redukcja zatrudnienia o 833 FTE;
    -"Spółka zamierza zbyć pewne aktywa trwałe (grunty, budynki i nieruchomości)";
    -Renegocjowanie stosunków handlowych z PPL "Według Spółki opłaty (obejmujące opłaty za lądowanie i ewentualnie start, opłaty środowiskowe, opłaty za
    korzystanie z pomostu pasażerskiego, tzw. rękawa, opłaty za parkowanie oraz inne opłaty infrastrukturalne
    związane z wykonywaną operacją lotniczą) pobierane przez Lotnisko Chopina w Warszawie sąod 2 % do 47 %
    wyższe niż w porównywalnych portach lotniczych w UE. ";
    -Po drugie, LOT zamierza renegocjować swoje stosunki handlowe z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. - ????
    -"Łączne koszty restrukturyzacji LOT wynoszą[2 000-2 400] mln PLN"'
    -"Koszty restrukturyzacji planuje się pokryć z: (i) wkładu własnego w wysokości [1 200-1
    600] mln PLN, obejmującego leasing finansowy pięciu samolotów B787 oraz sprzedaż
    aktywów trwałych; (ii) pomocy państwa w wysokości 804 mln PLN. Wkład własny
    stanowi [60-67] % kosztów restrukturyzacji."
    -"Jedynym innym źródłem wkładu własnego, oprócz leasingu, jest sprzedaż aktywów
    trwałych"
    -"W okresie restrukturyzacji LOT nie ma zamiaru zwiększaćzdolności przewozowej na
    trasach długodystansowych"
    Reszta mnie jakoś specjalnie nie interesowała, więc zostawiam komuś kto się zna na pomocy państwowej.
    thewho, olekorlo, filkuz and 1 others like this.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    "Redukcja zatrudnienia o 833 FTE" ...co to oznacza ? kogo redukują ?

  5. #5

  6. #6
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    FTE=1 etat. Nie cierpię tego skrótu. Łatwiej powiedzieć, że się wypieprza FTE niż Pana Gienka co to ma żonę i 3 dzieci :/
    Pitterek

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    prtl.pl - KE w sprawie Planu Restrukturyzacyjnego LOT-u

    KE w sprawie Planu Restrukturyzacyjnego LOT-u

    Na stronach internetowych KE opublikowane zostało bardzo niedawno dość ogólne przedstawienie głównych elementów Planu Restrukturyzacyjnego LOT-u oraz wstępne uwagi i wątpliwości Komisji. KE zwróciła się też do Polski oraz wszystkich innych zainteresowanych stron o przedstawienie uwag i opinii, które pomogłyby w ocenie zgodności pomocy publicznej dla LOT-u z zasadami i przepisami unijnymi.

    Ze względów patriotycznych (w tej sytuacji trudno znaleźć inne adekwatne słowo) powstrzymamy się od zgłoszenia jakichkolwiek uwag krytycznych do tego planu. Dodatkowo uwzględniamy fakt, że w przeszłości decydenci byli całkowicie odporni na jakąkolwiek krytykę. Wystarczy przypomnieć, że nie miesiące, ale lata przed jesienią 2012, kiedy LOT utracił płynność finansową, wielokrotnie, w sposób umotywowany, przedstawialiśmy fatalny stan spółki i konsekwencje realizacji błędnej strategii.

    W niniejszym tekście postaramy się w sposób bardzo skrótowy, przedstawić koncepcję biznesową, jaka będzie, a właściwie jest już przez LOT realizowana i jej konsekwencje na przyszłość.

    Okres realizacji planu restrukturyzacyjnego jest dość krótki. Już w roku 2016 spółka ma osiągnąć pełną stabilność i bezpieczeństwo finansowe i jak rozumiemy nie będą jej wtedy ograniczały zobowiązania i restrykcje związane z przyjęciem pomocy publicznej.

    LOT pozostaje przewoźnikiem sieciowym, z hub-em regionalnym w Warszawie. Świadczy o tym choćby utrzymywanie połączeń dalekiego zasięgu, które muszą być zasilane ruchem tranzytowym oraz fakt, że w wśród planowanych do zamknięcia tras (ta informacje nie znalazła się w materiałach KE, ale została podana bezpośrednio przez LOT opinii publicznej) zdecydowanie dominują trasy międzynarodowe z portów regionalnych.

    LOT planuje odbiór szóstego egzemplarza B787 na wiosnę 2014 i opóźnienie dostaw dwóch kolejnych samolotów. Chce również, w okresie restrukturyzacji podnająć dwa egzemplarze B787. Będzie to miało bardzo istotne konsekwencje. Ponieważ LOT nie zgłasza zamiaru zamknięcia połączenia do Pekinu to, nawet w okresie szczytu letniego, trasy atlantyckie obsługiwać będą „nieco więcej” niż trzy B787. W ten sposób LOT, w ogromnym stopniu zmniejszy swoje problemy wynikające z sezonowości ruchu atlantyckiego, gdyż oferowanie letnie dostosuje do zmniejszonego popytu zimowego, ale ograniczy swoją zdolność osiągania wysokich przychodów, w okresie, gdy ceny są najwyższe. Dodatkowo, szczególnie w sezonie letnim, LOT zmniejszając oferowanie, ograniczy swoją rolę aktywnego gracza na rynku przewozów tranzytowych z/do Europy Centralnej i Wschodniej. Można też chyba zaryzykować stwierdzenie, że po roku 2015, kiedy najprawdopodobniej flota B787 znacznie powiększy się, przewoźnik zacznie raczej realizować swoje plany azjatyckie, a nie podejmie próbę ponownego zwiększenia swojej roli w regionie, w odniesieniu do tras atlantyckich. Już obecnie grupa LH (Austrian) bardzo aktywnie rozwija te połączenia i próba powrotu mogłaby się okazać bardzo kosztowna.

    W planie restrukturyzacyjnym LOT-u możliwości poprawy wyników finansowych wynikające z zastąpienia B767 przez B787 są bardzo silnie podkreślone – szczegóły patrz materiały opublikowane przez KE.

    Jeżeli chodzi o siatkę i flotę średniego zasięgu to LOT zgłosił, w ramach wymaganych środków wyrównawczych, zawieszenie 19 połączeń (głównie trasy regionalne) i zmniejszenie ilości rejsów na 5 trasach oraz jako element planu poprawy wyników finansowych – zawieszenie pięciu tras nierentownych. LOT zmniejszy flotę średniego zasięgu poprzez eliminację E170 i zmniejszenie floty E175 oraz po eliminacji B737/400 (na początku 2015 roku), planuje zakup trzech egzemplarzy samolotów nowej generacji typu A320 lub B737NG. Bardzo ważna jest informacja, że na niektórych, krótszych trasach, E170/E175 zostaną zastąpione Q400. Oznacza to, że ścisła współpraca z Eurolotem, wbrew „przejściowym trudnościom” staje się istotnym elementem strategii LOT-u!!, a zdolności przewozowe K2, w bardzo znacznym stopniu, powinny być wykorzystane poprzez operacje dla LO na trasach krajowych i międzynarodowych.

    Ograniczenie oferowania LOT-u na trasach średniego zasięgu ma wynieść łącznie około 16%, ale bez „naruszenia szkieletu siatki” z/do WAW. Można chyba już stwierdzić, że wycofanie się LOT-u z połączeń międzynarodowych z portów regionalnych będzie miało raczej charakter trwały, gdyż grupa Lufthansy, zastępuje zawieszane rejsu LOT-u – własnymi. Jedyny scenariusz, w którym powrót spółki do obsługi takich tras był możliwy, to sytuacja, gdy inwestorem strategicznym dla LO staje się jedna z mega grup europejskich i wtedy spółka, najprawdopodobniej, uruchomiłaby operacje do hub-ów swojego partnera.

    LOT podkreśla w swoim planie chęć realizacji celu uzyskania bardzo dużej konkurencyjności kosztowej wśród europejskich przewoźników sieciowych. Jednym ze sposobów realizacji tego celu jest znaczna redukcja zatrudnienia, bo aż o 39% w porównaniu ze stanem na koniec października 2012. Jak widzimy redukcja ta będzie zdecydowanie większa niż redukcja zdolności przewozowych.

    Wśród innych sposobów poprawy rentowności LOT zgłosił m.in:
    ˇ wzrost efektywności polityki cenowej i zarządzania wpływami (Revenue Management),
    ˇ wzrost przychodów z szeroko rozumianych usług dodatkowych,
    ˇ poprawy warunków współpracy z partnerami zewnętrznymi,
    ˇ obniżenie kosztów sprzedaży – zwiększenie udziału sprzedaży internetowych, ale bez rozwiązań rewolucyjnych typu „Internet only”,

    Jest rzeczą bardzo charakterystyczną, że w materiale LOT-u brak jest jakichkolwiek odniesień do ewentualnych korzyści wynikających z przynależności do Aliansu Star. Jak widać spółka uważa, ze w obecnych realiach będzie musiała zmagać się z rynkiem i konkurentami sama.

    Naszym zdaniem realizacja przedstawionego planu restrukturyzacyjnego nie oznacza istotnych modyfikacji obecnego modelu biznesowego. Można chyba jednak zaryzykować tezę, że przyjęte rozwiązania mają charakter „przejściowy”, że nie jest to docelowa strategia dla LOT-u. Wynika to chociażby z faktu, że LOT (jak rozumiemy wspólnie z Ministerstwem Skarbu) deklaruje próbę realizacji planów prywatyzacyjnych. Jeżeli tym razem deklaracja ma charakter poważny, to w ogromnym stopniu, od wybory inwestora zależeć będzie przyszły kształt i strategia biznesowa polskiego przewoźnika. Jeżeli próba ta nie powiodłaby się to, naszym zdaniem, konieczne będą głębsze zmiany w strategii LOT-u, niż te przedstawione w planie restrukturyzacyjnym. Być może o takiej sytuacji myśli prezes Mikosz, kiedy zapowiada chęć pozyskania przez LOT znacznej ilości samolotów średniego zasięgu o dużej pojemności (około 180 foteli). Taka rewolucja sprzętowa musiałaby oznaczać bardzo istotne zmiany w modelu biznesowym LOT-u, czyli „marsz” w kierunku linii hybrydowej.

    W najbliższych dniach przedstawimy materiał, w którym postaramy się przedstawić, w jaki sposób otoczenia rynkowe i konkurencyjne wpływa na obecną i „potencjalną” pozycję LOT-u. Jakie są rzeczywiste i potencjalne atuty LOT-u, jako małej, niezależnej linii sieciowej. Inaczej mówiąc, co przede wszystkim należy uwzględniać przygotowując długofalową strategię dla polskiej linii.

    PRTL.pl - Polski Rynek Transportu Lotniczego - portal lotniczy - wiadomości z polskiego rynku lotniczegpo - lotnicze newsy - ciekawostki lotnicze - raporty lotnicze - publikacje - branża lotnicza - lotnictwo w Polsce - statystyki lotnicze

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •