Te
próby robienia biznesowego hubu w BUD, gdzie mają być loty po 2 razy dziennie do kilku europejskich miast to nieporozumienie. Budapeszt jest kierunkiem przede wszystkim turystycznym, tak jak w okolicy np. Praga, Kraków i Berlin.
Oferta lcc z tych miast jest duża na lotach krótkodystansowych, ale jeszcze żaden z lcc nie zbudował tam oferty lotów długodystansowych.
Obecnie jest w sezonie letnim, według Flightradar:
BUD:
Codziennie: Toronto, Filadelfia
Kilka razy w tyg: Chicago, Nowy Jork, Pekin, Szanghaj
KRK:
Kilka razy w tyg: Chicago
PRG:
Codziennie: Filadelfia, Nowy Jork, Newark, Seul
Kilka razy w tyg: Toronto, Montreal, Szanghaj, Chengdu
TXL:
Codziennie: Nowy Jork, Newark
Kilka razy w tyg: Toronto, Filadelfia, Pekin, Singapur
Widać, że na długich dystansach latają tylko linie które mają siatkę dowozową w swoich hubach. Zazwyczaj też poza Nowym Jorkiem i okolicami nie ma popytu na codzienne loty.
Wniosek z tego taki, że bazowanie kilku Embraerów w BUD i codzienne loty dowozowe do kilku miast europejskich to marnotrawstwo, bo popyt na nowe loty długodystansowe jest najwyżej na 3 w tygodniu.
Jako rozwiązanie proponowałbym nie tworzyć drugiego dużego hubu w BUD, ale obsługiwać flotą z BUD także kilka mniejszych mini hubów. Flota na zmianę obsługiwałaby różne miasta w poszczególne dni.
W ten sposób np. w pon., śr., pt. Embraery dowoziłyby pasażerów do BUD i tylko w te 3 dni wylatywałyby stamtąd loty długodystansowe.
W inne 2 dni w tygodniu te same Embraery dowoziłyby pasażerów do np. Krakowa na loty długodystansowe. Kraków jako turystyczne miasto ma spory niewykorzystany potencjał przywożenia np. turystów z Chin.
Kolejne 2 dni Embraery mogłyby zasilać loty np. z Berlina. Kiedy już otworzy się BER wtedy będzie to duże lotnisko z dwoma pasami, niebędące niczyim hubem.
Zyskiem przy takim rozwiązaniu byłaby możliwość uruchamiana lotów długodystansowych z rozbudowaną siatką dowozową (np. kilkanaście samolotów) przy znacznym ograniczeniu kosztów posiadania tej siatki.
Problemem takiego rozwiązania byłoby skomplikowane planowanie lotów, ale już teraz LOT lata WAW-ORD-KRK-ORD-WAW, więc wiedzą jak się to robi.
Loty 2-3 razy w tygodniu mogłyby nie być atrakcyjne dla biznesu, więc od razu trzeba by nastawić się przede wszystkim na kierunki turystyczne.
Zakładki