Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree2Likes
  • 2 Post By olekorlo

Wątek: LOT Croatia Airlines

  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2018

    Domyślnie LOT Croatia Airlines


    Polecamy

    Cały czas krążą słuchy, jaka linie będzie następna ... a czy Croatia Airlines by pasowala?

    " Rząd Chorwacji ogłosił, że podejmie kolejną próbę znalezienia dla Croatia Airlines strategicznego partnera w ramach Krajowego Programu Reform (KPR).
    Celem KPR jest wzmocnienie konkurencyjności chorwackiej gospodarki poprzez poprawę ogólnego klimatu do prowadzenia biznesu oraz reformę państwowych przedsiębiorstw.

    W oficjalnym oświadczeniu rządowym poinformowano, że rozwój i poprawa sytuacji Croatia Airlnes mogą być osiągnięte tylko dzięki poważnemu partnerowi strategicznemu. W tym celu rząd zleci opracowanie przepisów prawnych i ich przyjęcie w celu uruchomienia procesu prywatyzacji.

    W oświadczeniu nie określono sztywnych ram czasowych.

    Po wcześniejszych nieudanych próbach znalezienia inwestorów, Croatia Airlines przeszły proces restrukturyzacji mający na celu przekształcenie linii w rentowny podmiot.

    W 2017 przewoźnik odnotował zysk netto w wysokości 27 mln HRK (4,4 mln USD), w porównaniu do 6,6 mln HRK zysku netto w 2016.

    Croatia Airlines, członek sojuszu Star Alliance eksploatują w swojej flocie na rozkładowych połączeniach do 39 destynacji w Chorwacji, Europie Zachodniej, Środkowej i Wschodniej, Skandynawii i Rosji cztery A319-100, dwa A320-200 oraz sześć Dash 8-400 ."


    Samym ruchem turystycznym z PL LOT całą flotę zagospodarować by mógł



  2. #2

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez striepo Zobacz posta
    Cały czas krążą słuchy, jaka linie będzie następna
    Następna do czego? Przejęcia 49% udziałów w spółce-córce za symboliczną opłatą?

    Samym ruchem turystycznym z PL LOT całą flotę zagospodarować by mógł
    To już dotychczasowy biznesplan "jesteśmy Lufthansa Regional, ale z własnym logo" jest bardziej opłacalny.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez striepo Zobacz posta

    Samym ruchem turystycznym z PL LOT całą flotę zagospodarować by mógł


    Kupujesz linie aby zagospodarować samoloty? to jednak łatwiej kupic/wynająć samoloty

    W czym miałaby ta linia LO pomóc? kolejny mini-hub? to już wtedy coraz bliżej do tworów jakie miał Swissair czy jak ostatnio Etihad kupował w Europie...wszytkie skonczyly tak samo

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2018

    Domyślnie

    Tu bardziej chodzą pogłoski o uruchomieniu kolejnej mini bazy jak i zapewnienie sobie dolotów do Zagrzebia ...
    Chorwacja staje się coraz bardziej popularnym krajem wśród Koreańczyków - w zeszłym roku odwiedziło ją prawie pół miliona pax.
    Uruchomienie bezpośrednich lotów z automatu podwyższa range lotów dowozowych z/po Chorwacji jak i Zagrzeb WAW.
    Nie wspomnę o uzupełnienie lotów o całą Chorwacje

    2x ZAG ICN 2x BUD ICN i jeszcze teoretycznie PEK dało by radę wcisnąć ...

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    prosta droga do bankructwa - idealne powtarzanie działania Swissair'a, potem tego co chciał Etihad zrobić w Europie...
    Embraer Flyer and Marek. like this.

  6. #6
    Goście
    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Ponoć loty WAW _ ZAG tudzież odwrotnie w klasie CEO coraz bardziej owocne

    Cytat Zamieszczone przez kaspric Zobacz posta
    Bliżej przyjrzałem się ostatnio Croatia Airlines i mam kilka spostrzeżeń odnośnie ewentualnego zaangażowania LOT.

    Na razie mówimy tylko o rozmowach i nie sądzę, by LOT był zainteresowany kupnem bankruta z problemami za 1EUR, raczej podejrzewałbym oferowanie jakiejś transakcji mającej zminimalizować ryzyko (np. wydzielenie spółki posiadającej flotę, której właścicielem byłby LOT, zaś ewentualne straty idą na konto Croatia Airlines - coś a'la Nordica).
    Dlaczego Chorwaci mieliby być tym zainteresowani? W przeciwieństwie do 4K LOT może zaoferować również synergię i loty TATL (oczywiście ograniczone, ale zawsze więcej, niż 4K). Również wydaje się, że przejęcie przez 4K jest obarczone większym ryzykiem i mniejszymi perspektywami (nawet w połączeniu z Adrią), zaś ewentualne przejęcie 4K przez Lufthansę (a nie kupno bezpośrednie) oznacza po prostu zostanie feederem LH bez możliwości negocjacji. Trzeba też pamiętać o tym, że rynek chorwacki i ZAG są zdecydowanie lepszym kąskiem, niż Adria i Ljubljana.

    Flota OU jest na tyle mała, że nie zajmowałbym się nią specjalnie, nie wydaje się być wielkim problemem, a tym bardziej nie jest łakomym kąskiem dla LO.

    Moim zdaniem sugerowane tworzenie z OU linii dolotowej dla BUD jest zupełnie chybione. Po co LOT miałby kupować bankruta z kilkoma maszynami, skoro równie dobrze może sam przerzucić do BUD kilka Embrionów (co prawdopodobnie i tak zrobi), bez obciążeń starej firmy, pod własną marką, którą chce przecież reklamować jako "również węgierską"? Oczywiście, jakieś ograniczone wykorzystanie floty w układzie podobnym do Nordici (czyli rotacje ZAG-XXX-WAW/BUD-XXX-ZAG), ale nie wydaje się to być głównym powodem zainteresowania.

    Jeśli patrzeć na zalety OU, rynku chorwackiego i ZAG to wymieniłbym:
    - dobra lokalizacja dla przesiadek na Bałkany z niemal całej Europy, również Południowej (co mogłoby oznaczać dodatkowy rynek dla LO)
    - stosunkowo duży i stabilny rynek wewnętrzny - w przeciwieństwie do Słowenii Chorwacja ma połączenia krajowe i w zasadzie dla Dubrownika i Splitu jest na nie skazana (obecnie 4x dziennie). Mimo małej liczby ludności powierzchnia i kształt Chorwacji jest tutaj sprzymierzeńcem.
    - Chorwacja jest bardzo mocnym punktem turystycznym dla Polaków (oidp 30% zagranicznych wakacji to była Chorwacja?) i lotnictwo będzie tutaj odgrywało coraz większą rolę.
    - wydaje się, że ZAG jest portem, w którym nie ma walki na noże, brak LCC, brak wyraźnych przewag na kluczowych rynkach (np. BA na LHR 1x)
    - nowoczesny, duży terminal z 8 stanowiskami kontaktowymi
    - OU to *Alliance, również w ograniczonym zakresie istotny dla innych partnerów LO (są sezonowe loty ACRouge, LH ma CSy)
    - OU posiada 1 slot na LHR

    W każdym z powyższych Ljubljana nie podskoczy.

    Dodam jeszcze specyfikę (bo ciężko to określić jako wadę/zaletę), że sezonowo liczy się jeszcze Split (i mniej Dubrovnik), z 20 krotną różnicą pasażerów między najlepszym (w którym nota bene ma niemal 2x więcej pasażerów od ZAG) i nagorszym miesiącem - OU ma tutaj swój udział i trochę wskazuje to, że OU to nie powinno być zwykłe hubowe legacy.

    Wady w dużej mierze sprowadzają się do ryzyka prowadzenia tego biznesu - czy przekształcenia w OU są w ogóle (społecznie) możliwe i czy da się na tym zarobić, to do przekalkulowania. Patrząc na powyższe w ogóle wpływ OU na LOT w WAW/BUD wydaje mi się nie tak istotny, to raczej próba wejścia na nowy rynek, na którym LOT chciałby zaistnieć bardziej.

    I teraz związane z ostatnim zdaniem, a co jest moim zdaniem główną motywacją dla LO - pod względem lotniczym na Bałkanach dość sporo się w tej chwili dzieje. Etihad zainwestował w AirSerbia, są jakieś przymiarki Turkisha do AirAlbania, była mowa o FlyBosnia z kapitałem arabskim. Jeśli do tego dołożymy plotki o tym, że za 4K (Adria) może stać Lufthansa może się okazać, że z przejęciem OU przez 4K ten tort byłby już podzielony.

    Zatem jeśli LOT miałby inwestować w OU, widziałbym to tak (pomijam kwestie restrukturyzacji):
    - transakcja minimalizująca ryzyko LO w zamian za profity (np. w postacji garancji lotów TATL 2x weekly, zapewne też nie za darmo, zależy od negocjacji)
    - prawdopodobnie dążenie do ujednolicenia floty z LO
    - hybrydyzacja przewoźnika - rynek Chorwacki wydaje się być bardziej turystyczny i jest jeszcze miejsce na LCC, jednocześnie odróżniłoby to OU od LO w BUD.
    - rozwijając powyższe, skupiając się na przykładzie rynku polskiego - odhudzone OU mogłoby powalczyć o sezonowego pasażera również w portach regionalnych.
    - w ograniczonym zakresie obsługa ZAG na maszynach LO również na innych ważniejszych kierunkach (w szczdególności zamówionych przez Chorwację).


    Powyższe to oczywiście takie pitu pitu, nie mam z tym tematem związanych żadnych emocji i - jak wspomniałem - zdecydowanie bardziej wolę, by LO skupił się w tej chwili na BUD, przy którym ZAG to tylko przystawka. Natomiast, jeżeli LO wynegocjuje dobre warunki, nie polegające tylko na sprzedaży przewoźnika za 1 Euro, a również ograniczenie ryzyka (w zamian za inne profity, których 4K nie zaoferuje), to OU i ZAG daje dość ciekawe perspektywy.

  7. #7
    Goście
    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Poland's LOT mulls Croatia Airlines acquisition

    https://www.ch-aviation.com/portal/n...isition-report

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolarz Zobacz posta
    Poland's LOT mulls Croatia Airlines acquisition


    https://www.ch-aviation.com/portal/n...isition-report
    To są informacje z lipca. Zresztą myślę,że LO ma teraz inne problemy...

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2012
    Mieszka w
    FRA/EDDF

    Domyślnie

    Ciekawe na jakich zasadch miałaby się odbywać współpraca?Croatia feed-erem dla LOTu?

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2017

    Domyślnie


    Polecamy

    Wedlug tego portalu Croatia Airlines maja do konca stycznia wybrac partnera strategicznego: https://www.total-croatia-news.com/b...oatia-airlines

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •