Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree19Likes
  • 1 Post By stefann
  • 4 Post By kaspric
  • 1 Post By frik
  • 1 Post By Enforcer
  • 1 Post By TWM
  • 2 Post By Moonraker
  • 9 Post By kaspric

Wątek: Wejscie LOTu w Croatia Airlines?

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2017

    Domyślnie Wejscie LOTu w Croatia Airlines?


    Polecamy

    Wedlug mediow chorwackich, LOT wraz z wlascicielem Adria Airways planuja inwestycje strategiczna w Croatia Airlines. Ktos ma blizsze informacje?

    Spekuluje sie tam ponadto, ze za 4K Invest kryje sie Lufthansa, wykupujac ukradkiem mniejsze linie lotnicze w Europie. Moze jest ktos lepiej poinformowany?

  2. #2
    Awatar stefann

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    https://www.cnbc.com/2018/06/18/luft...-ceo-says.html "In Europe, everyone is talking to everyone. There's a new wave of consolidation approaching. That means we are also in contact with Norwegian," Carsten Spohr was quoted as saying by Sueddeutsche Zeitung on Monday.
    Stoarn likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    A ja mysle, ze to prawda i brzmi dosc ciekawie. Wystarczy zrobic z Zagrzebia stolice tej czesci Europy, dostosowac ceny do warunkow panujacych na tamtejszym rynku (bo teraz Croatia Airlines jest za droga po prostu dla kazdego) i skupic sie na lotach regionalnych, a na long-haul oferowac loty z przesiadka w BUD lub WAW.

  4. #4
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Jakie to proste.
    jarekch, Itts, sprajt2 and 1 others like this.
    Nie latam z Pyrzowic.
    Dobra, czasem latam, ale za wkurzający brak kiss&fly unikam jak ognia.

  5. #5
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Nic tylko iść i braść!

    A tak poważnie, to za co LOT miałby kupić OU? Paręset mln (ale PLN) w kasie jest, ale jeszcze przed chwilą prezes mówił w mediach, że to grosze i za mało by podnosić pensje, bo w razie pogorszenia koniunktury nie starczy by się utrzymać na rynku.
    samotnik likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Not Real Zobacz posta
    A ja mysle, ze to prawda i brzmi dosc ciekawie. Wystarczy zrobic z Zagrzebia stolice tej czesci Europy, dostosowac ceny do warunkow panujacych na tamtejszym rynku (bo teraz Croatia Airlines jest za droga po prostu dla kazdego) i skupic sie na lotach regionalnych, a na long-haul oferowac loty z przesiadka w BUD lub WAW.
    Twój nick doskonale odzwierciedla Twoje wypowiedzi.
    GoldenDave likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Nic tylko iść i braść!

    A tak poważnie, to za co LOT miałby kupić OU? Paręset mln (ale PLN) w kasie jest, ale jeszcze przed chwilą prezes mówił w mediach, że to grosze i za mało by podnosić pensje, bo w razie pogorszenia koniunktury nie starczy by się utrzymać na rynku.
    Zamowione Embraery i Maxy tez nie sa za darmo, dlatego sadze, ze udaloby sie z OU cos zrobic.

  8. #8
    Awatar GoldenDave

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    A tak poważnie, to za co LOT miałby kupić OU? Paręset mln (ale PLN) w kasie jest, ale jeszcze przed chwilą prezes mówił w mediach, że to grosze i za mało by podnosić pensje, bo w razie pogorszenia koniunktury nie starczy by się utrzymać na rynku.

    pamiętajmy o niekończących się kosztach ostatnich opóźnień / odwołań i zastępstw; paliwo zdaje się też nie tanieje;

  9. #9
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Not Real Zobacz posta
    Zamowione Embraery i Maxy tez nie sa za darmo, dlatego sadze, ze udaloby sie z OU cos zrobic.
    Skoro wydają pieniądze na nowe samoloty to znaczy, że "uda się coś zrobić" żeby wydać dużo więcej pieniędzy na zakup innej linii? Chyba na odwrót, nowe maszyny we flocie ograniczają środki do przejmowania innych linii.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #10
    Awatar Moonraker

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Skoro wydają pieniądze na nowe samoloty to znaczy, że "uda się coś zrobić" żeby wydać dużo więcej pieniędzy na zakup innej linii? Chyba na odwrót, nowe maszyny we flocie ograniczają środki do przejmowania innych linii.
    Do tego samoloty są w leasingu, więc tylko małą część ceny samolotu LOT musi wydać, aby zwiększyć flotę. Na zakup linii lotniczej, zwłaszcza o niestabilnej sytuacji finansowej, trzeba znacznie większej kasy. Można oczywiście dobrać partnera finansowego, LOT daje know how, a parter kasę. Ale czy to jest realne, lub bardziej istotne czy to ma w tym konkretnym przypadku sens?
    Pozdrawiam

    Marcin

  11. #11
    TWM
    TWM jest nieaktywny
    Awatar TWM

    Dołączył
    Jan 2017
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Po coś jest ta PGL...
    Not Real likes this.

  12. #12
    Awatar Moonraker

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TWM Zobacz posta
    Po coś jest ta PGL...
    Jak to mówią, kto zabroni biednemu bogato żyć
    TWM and michastrain like this.
    Pozdrawiam

    Marcin

  13. #13
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    Bliżej przyjrzałem się ostatnio Croatia Airlines i mam kilka spostrzeżeń odnośnie ewentualnego zaangażowania LOT.

    Na razie mówimy tylko o rozmowach i nie sądzę, by LOT był zainteresowany kupnem bankruta z problemami za 1EUR, raczej podejrzewałbym oferowanie jakiejś transakcji mającej zminimalizować ryzyko (np. wydzielenie spółki posiadającej flotę, której właścicielem byłby LOT, zaś ewentualne straty idą na konto Croatia Airlines - coś a'la Nordica).
    Dlaczego Chorwaci mieliby być tym zainteresowani? W przeciwieństwie do 4K LOT może zaoferować również synergię i loty TATL (oczywiście ograniczone, ale zawsze więcej, niż 4K). Również wydaje się, że przejęcie przez 4K jest obarczone większym ryzykiem i mniejszymi perspektywami (nawet w połączeniu z Adrią), zaś ewentualne przejęcie 4K przez Lufthansę (a nie kupno bezpośrednie) oznacza po prostu zostanie feederem LH bez możliwości negocjacji. Trzeba też pamiętać o tym, że rynek chorwacki i ZAG są zdecydowanie lepszym kąskiem, niż Adria i Ljubljana.

    Flota OU jest na tyle mała, że nie zajmowałbym się nią specjalnie, nie wydaje się być wielkim problemem, a tym bardziej nie jest łakomym kąskiem dla LO.

    Moim zdaniem sugerowane tworzenie z OU linii dolotowej dla BUD jest zupełnie chybione. Po co LOT miałby kupować bankruta z kilkoma maszynami, skoro równie dobrze może sam przerzucić do BUD kilka Embrionów (co prawdopodobnie i tak zrobi), bez obciążeń starej firmy, pod własną marką, którą chce przecież reklamować jako "również węgierską"? Oczywiście, jakieś ograniczone wykorzystanie floty w układzie podobnym do Nordici (czyli rotacje ZAG-XXX-WAW/BUD-XXX-ZAG), ale nie wydaje się to być głównym powodem zainteresowania.

    Jeśli patrzeć na zalety OU, rynku chorwackiego i ZAG to wymieniłbym:
    - dobra lokalizacja dla przesiadek na Bałkany z niemal całej Europy, również Południowej (co mogłoby oznaczać dodatkowy rynek dla LO)
    - stosunkowo duży i stabilny rynek wewnętrzny - w przeciwieństwie do Słowenii Chorwacja ma połączenia krajowe i w zasadzie dla Dubrownika i Splitu jest na nie skazana (obecnie 4x dziennie). Mimo małej liczby ludności powierzchnia i kształt Chorwacji jest tutaj sprzymierzeńcem.
    - Chorwacja jest bardzo mocnym punktem turystycznym dla Polaków (oidp 30% zagranicznych wakacji to była Chorwacja?) i lotnictwo będzie tutaj odgrywało coraz większą rolę.
    - wydaje się, że ZAG jest portem, w którym nie ma walki na noże, brak LCC, brak wyraźnych przewag na kluczowych rynkach (np. BA na LHR 1x)
    - nowoczesny, duży terminal z 8 stanowiskami kontaktowymi
    - OU to *Alliance, również w ograniczonym zakresie istotny dla innych partnerów LO (są sezonowe loty ACRouge, LH ma CSy)
    - OU posiada 1 slot na LHR

    W każdym z powyższych Ljubljana nie podskoczy.

    Dodam jeszcze specyfikę (bo ciężko to określić jako wadę/zaletę), że sezonowo liczy się jeszcze Split (i mniej Dubrovnik), z 20 krotną różnicą pasażerów między najlepszym (w którym nota bene ma niemal 2x więcej pasażerów od ZAG) i nagorszym miesiącem - OU ma tutaj swój udział i trochę wskazuje to, że OU to nie powinno być zwykłe hubowe legacy.

    Wady w dużej mierze sprowadzają się do ryzyka prowadzenia tego biznesu - czy przekształcenia w OU są w ogóle (społecznie) możliwe i czy da się na tym zarobić, to do przekalkulowania. Patrząc na powyższe w ogóle wpływ OU na LOT w WAW/BUD wydaje mi się nie tak istotny, to raczej próba wejścia na nowy rynek, na którym LOT chciałby zaistnieć bardziej.

    I teraz związane z ostatnim zdaniem, a co jest moim zdaniem główną motywacją dla LO - pod względem lotniczym na Bałkanach dość sporo się w tej chwili dzieje. Etihad zainwestował w AirSerbia, są jakieś przymiarki Turkisha do AirAlbania, była mowa o FlyBosnia z kapitałem arabskim. Jeśli do tego dołożymy plotki o tym, że za 4K (Adria) może stać Lufthansa może się okazać, że z przejęciem OU przez 4K ten tort byłby już podzielony.

    Zatem jeśli LOT miałby inwestować w OU, widziałbym to tak (pomijam kwestie restrukturyzacji):
    - transakcja minimalizująca ryzyko LO w zamian za profity (np. w postacji garancji lotów TATL 2x weekly, zapewne też nie za darmo, zależy od negocjacji)
    - prawdopodobnie dążenie do ujednolicenia floty z LO
    - hybrydyzacja przewoźnika - rynek Chorwacki wydaje się być bardziej turystyczny i jest jeszcze miejsce na LCC, jednocześnie odróżniłoby to OU od LO w BUD.
    - rozwijając powyższe, skupiając się na przykładzie rynku polskiego - odhudzone OU mogłoby powalczyć o sezonowego pasażera również w portach regionalnych.
    - w ograniczonym zakresie obsługa ZAG na maszynach LO również na innych ważniejszych kierunkach (w szczdególności zamówionych przez Chorwację).


    Powyższe to oczywiście takie pitu pitu, nie mam z tym tematem związanych żadnych emocji i - jak wspomniałem - zdecydowanie bardziej wolę, by LO skupił się w tej chwili na BUD, przy którym ZAG to tylko przystawka. Natomiast, jeżeli LO wynegocjuje dobre warunki, nie polegające tylko na sprzedaży przewoźnika za 1 Euro, a również ograniczenie ryzyka (w zamian za inne profity, których 4K nie zaoferuje), to OU i ZAG daje dość ciekawe perspektywy.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •