Strona 13 z 17 PierwszyPierwszy ... 3 11 12 13 14 15 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 241 do 260 z 324
Like Tree242Likes

Wątek: EUROLOT - czy jest plan B?

  1. #241

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie


    Polecamy

    Umówmy się - jaki jest sens istnienia Eurolotu po 2015 roku w sytuacji, gdy LOT otrzymał od KE zielone światło?

    Z perspektywy strategii i wizerunku LOTu - żaden.

    Za każdym razem należy pamiętać, że Eurolot został stworzony dla LOTu, a nie jako równoległe przedsięwzięcie, więc nie widzę miejsca dla innej perspektywy.


    Najważniejszym zadaniem w tym zakresie powinno być teraz - jak najpłynniej i bezboleśniej sprawić, żeby Eurolot przestał istnieć.

    Jak sprawić - z prawnopracowniczego punktu widzenia, żeby zintegrować personel latający (kokpit i kabiny) LOTu i Eurolotu, w taki sposób, żeby wszyscy mogli razem latać w LOT. Nad tym powinni teraz główkować.

  2. #242
    Awatar kaju1109

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Sugerujesz, że Eurolot powinien w jakiś sposób połączyć się z LOTem?

  3. #243

    Dołączył
    Jun 2014

    Domyślnie

    Upadłość Eurolotu byłaby naprawdę najlepszym rozwiązaniem IMHO. Lepiej pozwolić, aby to rynek decydował o popycie i podaży, a nie państwo, które ma inne i ważniejsze rzeczy do roboty niż komercyjne przewozy lotnicze.

  4. #244

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kaju1109 Zobacz posta
    Sugerujesz, że Eurolot powinien w jakiś sposób połączyć się z LOTem?
    Działalność Eurolotu w zakresie latania powinna być w jakiś sposób zintegrowana z LOTem.

    W żadnym wypadku nie powinna być łączona z LOTem spółka i jej problemy

    Np. Eurolot kończy działalność (nie przesądzam jak), odstępuje wcześniej LOTowi Bombardiery, LOT kieruje do załóg latających ofertę pracy pozwalającą de facto zintegrować pilotów, stewki i flotę z LOTem - nie wiem, w czym gorszy jest personel pokładowy Eurolotu od tej części personelu pokładowego LOTu, która nie przeszła assessmentu na Elite.

    Zarząd, RN, Biura i wszystko co nie jest związane z lataniem z Warszawy, powinno moim zdaniem przenieść się w objęcia Królowej Śniegu - bo nie będę pisać wprost.

    Eurolot miał odciążyć LOT, a w tej chwili to byłoby tylko pogłębianie LOTowskich problemów - no niemniej pozostaje sprawa Bombardierów, bo jak rozumiem strategia zakłada ich jeszcze większe wykorzystanie niż dziś, co absolutnie rozumiem i operacyjne bardzo mi łatwo sobie wyobrazić.
    olekorlo and Pokrak like this.

  5. #245
    Awatar wanga

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa

  6. #246
    skorzewski
    Goście

    Domyślnie

    Stabilny lot i pikowanie, czyli krótka historia Eurolotu (część I)

    Marek Serafin, 2014-11-19

    Warto wrócić do kwestii związanych z obecnymi, ogromnymi problemami Eurolotu pokazując je w kontekście historycznym. Pozwala to lepiej zrozumieć ich naturę i źródła.

    Geneza powstania Eurolotu
    Eurolot, jako spółka - córka LOT-u, rozpoczął działalność w roku 1997. Jego powołanie miało stanowić strategiczną odpowiedź na jeden z głównych dylematów PLL LOT. Jak rozwijać, w sposób ekonomiczny, system zasilania hub-u LOT-u (WAW) - szczególnie z punktów krajowych?
    W tamtym czasie rynek polski stopniowo otwierał się na konkurencję ze strony wielkich zachodnio-europejskich linii lotniczych. Coraz więcej ruchu było generowane w polskich miastach regionalnych. W dłuższym horyzoncie czasowym wiadomo było, że wejście Polski do UE oznaczało będzie politykę otwartego nieba i Lufthansa oraz inni giganci europejscy będą mogli operować swobodnie do wszystkich większych miast w naszym kraju.
    Przy tworzeniu systemu dowozowego największym zawsze wyzwaniem jest maksymalne obniżanie kosztów jednostkowych, gdyż w przypadku ruchu tranzytowego wpływy przypadające na rejs zasilający są bardzo niskie. Dodatkowo większość naszych tras domestic jest dość krótka, co oznacza duże problemy z pozyskaniem wyżej płatnego ruchu bezpośredniego (point-to-point), jak również istotny jest udział tranzytów transatlantyckich. W takiej sytuacji wpływy przypadające na odcinek krajowy są szczególnie niskie - na przykład na odcinek KRK-WAW przy podróży tranzytowej do Chicago. Tymczasem znaczna część ruchu pomiędzy Polską a Ameryka Północną podróżowała (i podróżuje) nie z/do Warszawy, ale do innych miast i regionów, przede wszystkim, w Polsce Południowej.

    Model biznesowy i strategia
    W pierwszych kilku latach działalności Eurolot funkcjonował według skomplikowanego nieco modelu, który łączył elementy własnej działalności handlowej z faktycznym operowaniem dla PLL LOT - wykonywał operacje pod desygnatorem LOT-u, sprzedaż i rezerwacje miejsc prowadził też LOT natomiast rozkład połączeń i taryfy na trasy bezpośrednie (krajowe) ustalał Eurolot.

    Później wykorzystano rozwiązanie dobrze znane ze zdecydowanie bardziej rozwiniętych rynków lotniczych, czyli Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej. Eurolot przekształcił się w „czystego” operatora małych samolotów turbośmigłowych, obsługującego trasy krajowe oraz najkrótsze trasy międzynarodowe. LOT i K2 współpracowały według formuły wet lease. Oznacza ona kupowanie pracy przewozowej od operatora, który ponosi koszty samolotów, a w tym ich obsługi technicznej oraz załóg lotniczych. Sposób zorganizowania i funkcjonowania Eurolotu był podporządkowany jednemu celowi - jak najtańsze, a przy tym efektywne operacyjnie, wykonywanie rejsów na rzecz LOT-u. Eurolot obsługiwała „zminimalizowana” struktura administracyjna i co bardzo ważne, załogi latające, a szczególnie piloci, byli zatrudniani na innych zasadach niż ci pracujący w LO. Przy wykonywaniu operacji małymi samolotami koszty załóg stanowią istotną część łącznych kosztów i często ten właśnie element był głównym powodem powoływania przez wielkie linie lotnicze małych spółek córek. Dla młodych pilotów i stewardess praca w Eurolocie i tak była atrakcyjna, gdyż bardzo często, stanowiła pierwszy krok w karierze „lotniczej”. Jej kolejne kroki to była już praca w LO.

    Flota Eurolotu składała się z 8 samolotów ATR 72 (64 fotele), które były wynajęte w leasingu finansowym. W nieco późniejszym okresie K2 pozyskiwał mniejsze ATR-y 42 (46 foteli) wynajmowane w leasingu operacyjnym i samoloty Jetstream w wet lease. Były one wykorzystywane na trasach o mniejszym potencjale ruchu i razem z ATR 72 zapewniały dość dużą elastyczność handlową.

    Wyniki „starego” Eurolotu
    Podstawą działalności bieżącej Eurolotu były zawierane na kilkuletnie okresy umowy handlowe z LOT-em, który kontraktował prawie całą zdolność przewozową spółki. Jedynie w okresach mniejszego zapotrzebowania na rejsy krajowe (weekendy) K2 wykonywał ograniczoną ilość operacji charterowych. Współpraca z LOT-em zapewniała przewoźnikowi stabilność finansową, a przede wszystkim, zdolność do spłacania rat leasingowych za ATR-y 72.

    Dane porównawcze potwierdzają, że koszty operacyjne spółki były bardzo niskie.

    Przykładowo: w roku 2010 Eurolot uzyskał przychody w kwocie 139,8mln PLN i wynik operacyjny (EBITDA) – zysk 7,1mln PLN.

    Eurolot pomógł LOT-owi rozwinąć krajową i międzynarodową siatkę dowozową obsługując takie punkty jak Lwów, Wilno, Ryga, a nawet Berlin i Praga. Przykładem sukcesu handlowego była właśnie trasa do Lwowa. Wykonywane codziennie rejsy zapewniały LOT-owi świetne tranzyty atlantyckie i polski przewoźnik przez wiele lat korzystał z pozycji praktycznego monopolisty, jeżeli chodzi o ruch pomiędzy USA/Kanada, a Zachodnią Ukrainą. Eurolot cechowała też bardzo duża niezawodność operacyjna. Innym przykładem doskonale rozwijających się połączeń były rejsy krajowe do Wrocławia i Gdańska. Na połączeniach tych dzięki współpracy obu firm osiągano bardzo dobre wyniki finansowe.

    Po zawarciu aliansu strategicznego LOT-u z Lufthansą - w 2002 roku - K2 obsługiwał znaczną część tras z miast w Polsce Zachodniej (Wrocław, Poznań) do hub-ów we Frankfurcie i Monachium. W dużym stopniu przyczynił się do bardzo wysokiej rentowności całego systemu połączeń LO (w tamtym okresie) Polska - Niemcy.

    Koniec części pierwszej.


    konrad777 likes this.

  7. #247

  8. #248

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    górach

    Domyślnie

    Dobre podsumowanie.

    Kto był Ministrem Skarbu w 2011 i namaścił Mariusza Dąbrowskiego wraz z jego strategią na prezesa Eurolotu łatwo sprawdzić.

    O wiele trudniej wymyślić plan na przyszłość. Czy (a) utrzymywać Eurolot jako własność państwową, feeder dla LOTu, przy okazji miejsce ukrywania części lotowskich strat oraz sposób otwierania zabronionych przez KE nowych połączeń, czy (b) zlikwidować, ale zaplanować to tak, by przejąć część załóg i leasing części potrzebnych DH4 przez LOT, czy (c) pozwolić upaść, a feedowanie LOT załatwi sobie przez inną firmę.

    Niezależnie od odpowiedzi, myślę, że cała "własna" siatka K2 powinna przestać istnieć, no może za wyjątkiem GDN-KRK/WRO, które mam nadzieję mogą się obronić, nawet w ramach LOTu.

  9. #249
    Awatar l410driver

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Kolejne 2 artykuły o K2.

    Rzeczpospolita.

    "Czy Eurolot zostanie uziemiony lotnictwo i Spółka ma przedstawić plan naprawczy, który może być ostatnią szansą przetrwania trudności finansowych.

    DANUTA WALEWSKA - W najbliższym czasie taki plan będzie gotowy - zapowiada Karolina Bursa, rzeczniczka Eurolotu.

    Według nieoficjalnych doniesień linia ma przynajmniej 100 mln zl strat i zero majątku. Samoloty bombardier Q400 są wypożyczone. Eurolot zatrudnia 280 osób, z tego 100 w administracji.

    Kłopoty linii

    Jednak według informacji „Rzeczpospolitej" powstanie wiarygodnego planu jest mało prawdopodobne, choć z zarządem linii pracują eksperci PwC.

    Nie wchodzi w grę włączenie Eurolotu w struktury LOT ponieważ narodowy przewoźnik korzysta z pomocy publicznej, której zasady zostały zatwierdzone przez Komisję Europejską. Najbardziej prawdopodobną opcją jest zamknięcie firmy.


    Agnieszka Jabłońska-Twaróg, rzeczniczka resortu skarbu, w rozmowie z „Rzeczpospolitą" ujawniła, że ministerstwo wysłało do LOT pismo, w którym pyta o możliwość udzielenia wsparcia Eurolotowi.

    - Musimy się przyjrzeć sytuacji i przeanalizować scenariusze, by zabezpieczyć interesy LOT i realizację założeń planu restrukturyzacji. To dla nas priorytet - mówi Małgorzata Kozieł, rzeczniczka LOT.

    Wykorzystanie przez LOT turbośmigłowych bombardierów Q400 jest jednak wpisane w jego plan, bo spółka przygotowuje się do rozwoju po 2015 roku. I prowadzi analizy, a jednocześnie współpracuje z Eurolotem, wynajmując od niego samoloty z załogami. To byłaby szansa dla załóg Eurolotu, które nie straciłyby pracy.

    Cios od 4You

    Straty Eurolotu wynikają z nieudanej współpracy z linią 4Y0U Airlines, która nie wywiązała się z warunków kontraktu i nie zapłaciła Eurolotowi za wykonywanie części lotów czarterowych.

    Przedstawiciele Eurolotu już latem nieoficjalnie przyznawali, że nieudana przygoda z 4Y0U to nic w porównaniu ze stratami z działalności biznesowej. Przewoźnik robił, co mógł, by zarobić pieniądze - oferował loty czarterowe, latał dla LOT szybko otwierał i zamykał połączenia, latał po Polsce z pominięciem Warszawy, doradzał nawet w zakładaniu regionalnej linii na Karaibach.

    Jednak to wszystko nie przyniosło oczekiwanych wpływów. Stanowisko stracił prezes Tomasz Balcerzak. Nieoficjalnie na rynku się mówi, że zawinił brak współpracy między Eurolotem a LOT.

    - To nie jest zła sytuacja, bo dowodzi, że wreszcie mamy konsolidację na polskim rynku, tak jak to od lat dzieje się w Europie. W Polsce nie ma dzisiaj miejsca na dwóch przewoźników - ocenia Adrian Furgalski, ekspert lotniczy. - Zniknięcie Eurolotu wzmocni LOT, który pokazał, że potrafi przeprowadzić proces naprawczy."

    ---------------

    I Puls Biznesu:

    "Eurolot czeka likwidacja

    Właściciel nie będzie dokładać do spółki, ale chce uratować jej największe aktywa: załogi i samoloty.

    Pomoże w tym. . . LOT.

    Do końca roku zapadnie decyzja w sprawie Eurolotu, młodszego i mniejszego brata LOT-u. Z analizy PwC, do której dotarł „PB", wynika, że nie ma szans, by spółka stworzyła trwale rentowny model biznesowy, a luka finansowa to kilkadziesiąt milionów złotych. Wczoraj dokument trafił do rady nadzorczej spółki, która odwołała Bartłomieja Matusewicza, wiceprezesa ds. operacyjnych, a wcześniej, 5 listopada - prezesa Tomasza Balcerzaka.

    - Sytuacja Eurolotu jest trudna. Dlatego badamy różne scenariusze. Jeśli okaże się, że spółka nie ma biznesowej racji bytu, zrobimy wszystko, by wykorzystać jej najcenniejsze aktywa, czyli ludzi i nowoczesne samoloty - Bombardiery Q400. Dlatego zwróciliśmy się m.in. do zarządu LOT-u, by - przy założeniu żelaznego przestrzegania ograniczeń wynikających z planu restrukturyzacji - przeanalizował możliwość wykorzystania bombardierów w swojej siatce, co zresztą planował. Decyzja należy do LOT-u, bo osiągnięcie rentowności przez tego przewoźnika jest absolutnym priorytetem - mówi Agnieszka Jabłońska-Twaróg, rzecznik prasowy resortu skarbu.

    Bombardiery za embraery

    Choć LOT nie może rozwijać nowych kierunków, to bombardiery Eurolotu - z wyszkolonymi załogami - bardzo się przydadzą.

    - Nie ma wątpliwości, że LOT potrzebuje organizacji, która dowiezie mu pasażerów tanio i efektywnie. Pytanie: czy to będzie organizacja na zewnątrz czy w ramach spółki? Bez względu na to, czy Eurolot zbankrutuje, czy zostanie zreformowany, problem lotów dowozowych zostaje - zaznacza Sebastian Gościniarek z firmy doradczej BBSG.

    Obecnie embraery LOT-u są maksymalnie wykorzystywane, załogi nie mogą odebrać zaległych urlopów. Potrzeba czasu, by zaplanować okresowe przeglądy. Są one konieczne, bo tego oczekuje potencjalny kupiec samolotów, który nareszcie się pojawił. Sprzedaż sześciu Embraerów 170 i trzech
    Embraerów 145 była jednym z elementów planu restrukturyzacji LOT-u. Długo nie pojawiał się chętny, a ponieważ od 2016 r. LOT zakłada rozwój, więc być może zostawi jednak więcej maszyn, niż planował (ma ich łącznie 28). Embraery sprawdzają się na trasach średniodystansowych powyżej 1,5 h lotu. Bombardiery, których Eurolot ma 11, są najlepsze na krótszych lotach. Przeglądy embrearów mogą potrwać kilkanaście miesięcy. Ale do LOT-u zgłosiła się firma, która chce odkupić je i wyleasingować z powrotem, co dla przewoźnika ma być korzystniejsze. Zapewni też gotówkę niezbędną do zrobienia przeglądów.

    Zbyt duża flota

    Dziś LOT tylko w niewielkim stopniu współpracuje z Eurolotem. W siatce zimowej planował wykorzystanie tylko dwóch maszyn Eurolotu. W związku z planem restrukturyzacji i notyfikacją pomocy publicznej w Komisji Europejskiej narodowy przewoźnik do końca 2015 r. nie może się rozwijać i działa w ograniczonej skali. Dlatego Eurolot, który został stworzony, by dowozić pasażerów dla LOT-u, musiał szukać ich gdzie indziej. Podejmował różne inicjatywy: wynajmował samoloty zagranicznym spółkom, latał dla 4You Airlines, które okazały się klapą. Nie udało się zwiększyć przychodów. Zarządowi Eurolotu nie powiodły się także prowadzone przez ostatni rok renegocjacje umów z partnerami, którzy uważają go za spółkę dużego ryzyka. Eurolot od lat przynosił straty, choć pieniądze ze sprzedaży samolotów ATR gwarantują spółce utrzymanie płynności.

    Nie wszyscy uważają, że zamknięcie Eurolotu to dobry pomysł.

    - Warto się zastanowić. To jeden z lepszych przewoźników, zorganizowany niskokosztowo. Firma ma duży potencjał, wystarczy zlikwidować zbyt dużą flotę. Cała strata Eurolotu bierze się z tego, że utrzymuje drogą flotę, która jest za duża. To typowe dla firm państwowych, które kupują dwa razy więcej samolotów, niż potrzebują - uważa Grzegorz Połaniecki, dyrektor generalny linii czarterowej Enter Air, który zaczynał przygodę z polskim lotnictwem w Eurolocie.
    Hariko likes this.

  10. #250
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Czy pojawiają się już jakieś informacje, bo do końca miesiąca niewiele czasu pozostało?

  11. #251
    m_w
    m_w jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Bye bye K2?

    Praca w PLL LOT | Oferty pracy | lot.com

    Doświadczenie w pracy jako personel pokładowy oraz ważne uprawnienia do wykonywania lotów samolotem Dash 8 Q400 będą dodatkowym atutem.
    skorzewski and pixxxie like this.

  12. #252

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Spółka Lotnik 1

  13. #253
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Był Nowy Przewoźnik, teraz Lotnik 1 .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  14. #254

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Był Nowy Przewoźnik, teraz Lotnik 1 .
    a w zarządzie Dyrektorki HR i Biura Personelu Pokładowego...

  15. #255
    skorzewski
    Goście

  16. #256

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    LOT uaktualnił system na lato 2015.

    12 czerwca w przedziale czasowym między 19:30 a 20 jednocześnie dla LOTu lata 8 Dashy I generalnie tego dnia mają co robić, z Wilnem i Budapesztem włącznie...

    LO 3818, 3825, 3858, 3921, 3949, 3935, 3881 i 531

  17. #257
    Awatar l410driver

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Samoloty są, praca jest, to teraz załóg nie będzie

    Ostatnie nabory do Wizzaira wyczyściły Eurolot z doświadczonych oficerów...

  18. #258

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Pytanie co w tym czasie będą robiły Embraery (część odlatuje) i ich załogi? Teoretycznie każdy samolot mniej we flocie powinien powodować redukcję załóg latających o 2-5 załóg w zależności od jego wykorzystania, co daje 4-10 pilotów i podobną liczbę personelu pokładowego.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  19. #259
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Teoretycznie każdy samolot mniej we flocie powinien powodować redukcję załóg latających o 2-5 załóg
    jesli zwalniaja, to znaczy ze beda przyjmowac
    aaben, l410driver and biedny_miś like this.

  20. #260
    Awatar l410driver

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Pytanie co w tym czasie będą robiły Embraery (część odlatuje) i ich załogi?
    W LOT teraz będą załogi, a nie będzie pracy i samolotów - LOT i Eurolot to widać naczynia połączone

    A tak poważnie - to pilotów na Ejet'y jest za mało. Więc jakoś przebiedują do siatki letniej. A potem (po listopadzie), to już Panie Eldorado będzie

Strona 13 z 17 PierwszyPierwszy ... 3 11 12 13 14 15 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •