Egon jak zwykle piękne zdjęcia z relacji... non disputandum de gustibus, nie każdemu się dogodzi. Szacun dla Eurolotu i ciebie
Bombardier w Eurolocie.
Ostatni tydzień bezapelacyjnie należał do Eurolotu. Dostarczenie pierwszych samolotów to obok inauguracji połączenia do Pekinu wydarzenie miesiąca w branży lotnictwa cywilnego w Polsce. Dzięki uprzejmości Eurolot.com miałem okazję uczestniczyć w przelocie po Polsce, a przy tym przyjrzeć się z bliska samolotowi Bombardier Q400.
Sam samolot prezentuje się już na pierwszy rzut oka znakomicie. Co go różni od rodziny ATR jeżeli chodzi o funkcjonalność? Przede wszystkim – boarding z przodu, oraz, co ważniejsze, możliwość podpięcia samolotu do rękawa. O ile w przypadku WAW jest to niemożliwe ze względu na konstrukcję pomostów, o tyle np. we WRO taka możliwość już istnieje. W dobie konkurencji z OLT jest to na pewno opcja, z której przewoźnik powinien korzystać.
W kabinie uwagę zwracają również większe przestrzenie robocze. Z przodu tuż naprzeciwko drzwi 1L znajduje się pomieszczenie na ‘delivery at aircraft’. Za drzwiami do kokpitu możemy znaleźć szafę na ubrania oraz toaletę. W przedniej sekcji znajdziemy również miejsce na dwa wózki połówkowe, dzięki czemu serwis przebiega zdecydowanie sprawniej. Jest również sporo schowków na drobiazgi, które nie muszą już zajmować półek pasażerskich.
Kabina również dużo zyskuje dzięki oświetleniu typu LED. Dodając do tego jasne panele sprawia wrażenie dużej przestrzenności. W przednich rzędach również jest większy odstęp między fotelami. Same fotele są dość wąskie, ale jest to cecha typowa dla tego rodzaju samolotów.
Co dla pasażera zmienia się jeżeli o komfort lotu? Samolot jest nieco cichszy, ale przede wszystkim zdecydowanie szybszy niż ATR. Jak podaje nasz forumowy pilot czas blokowy w rejsie WAW-VNO to 1:10h, czyli w porównaniu do konkurenta już na takim rejsie różnica jest dość widoczna. Jeszcze większa oszczędność czasu będzie możliwa w rejsach typu WAW-RIX, czy WAW-BUD dokąd Q400 będzie latać.
W locie inauguracyjnym nasz pułap przelotowy wynosił FL210. Nie bez znaczenia jest również pojemność Q400 – jest ona porównywalna z E70 i sprawia że z operacyjnego punktu widzenia, na krótszych dystansach to właśnie Q400 jest bardziej ekonomiczny.
Wybór tego modelu ma tylu przeciwników, jak i zwolenników. Przeciwnicy będą wskazywać na przewagę ekonomiczną ATR w rejsach o krótkich czasach blokowych, zwolennicy będą pokazywać istotne korzyści w przypadku takich rotacji, jak choćby wspomniane wcześniej RIX, BUD, czy VIE. Sądzę, że po ustabilizowaniu się rotacji na linii będzie można z pewnym dystansem i na podstawie konkretnych danych dyskutować na temat zasadności takiego właśnie wyboru.
Sam tour po portach lotniczych w Polsce był świetnym pomysłem. Zaproszone media mogły się przekonać naocznie, że nie samą A2 Polska żyje. Co mnie zaskoczyło to duża otwartość portów – zwłaszcza we Wrocławiu, czy w Gdańsku, gdzie widać jak władze portów są dumne z tego, w jakich warunkach odprawiają pasażerów.
Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 01-06-2012 o 11:45
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Egon jak zwykle piękne zdjęcia z relacji... non disputandum de gustibus, nie każdemu się dogodzi. Szacun dla Eurolotu i ciebie
Zazdroszcze Ci ze mogłes sie przeleciec jako jeden z pierwszych
; )
No ale z tą "inauguracją" Pekinu to Cię poniosło...
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
A co w maju jeszcze lotniczego sie zadzialo?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
A co to za inauguracja, odgrzewany kotlet a nie inauguracja.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Fajnie widziec te piekna maszynke w barwach Eurolotu
Come on Arsenal--))
Miałem wczoraj przyjemność WAW-SZZ-WAW, w tamtą stronę SP-EQB, z powrotem SP-EQA. Lubie ATR-ki, ale w porównaniu do nich ten samolot to bajka i poezja :-). Cicho, szybko, spokojnie, do tego mnóstwo miejsca na nogi, co dla mnie ma znaczenie.
...ano właśnie nie byłem do końca pewien, czy w "starych" ATRach ta opcja też była dostępna. Moja kulpa.
O Bombardierze mozna wiele dobrego powiedziec ale "piekny" to nie jest, taka czapla na szczudłach.
Kto to widział by pasażerom pokazywać bieżnik koła. No i w razie pożaru silnika, podwozia już raczej nie ma.
Moim zdaniem Eurolot powinien posiadać tez kilka nowych -500/600 ATRów zwłaszcza na rejsy krajowe.
Zakładam ze wszystkie 42-500 i tak zostają ?
Bombardiery dobrze sprawdza się na >500km i nawet do <1500km E70 jednak są mało ekonomiczne
Porównanie Dasha z ATr72 jednak jest mocno niesprawiedliwe gdy jedyne ATR72 w Eurolocie to stare trupy, ATR jednak tez robi postepy jakosciowe przez te 10-15 lat
Ostatnio zaliczyłem trasę WAW-RZE na SP-EQC, nieco wcześniej na ATR-72 i moje wrażenia są nastepujące:
Q400 jest cichszy niż ATR (podobne miejsca, tuż przed śmigłem) i ma zasłonki okien, czego nie ma ATR, a co, jak wiadomo, się przydaje pod słońce.
Przewaga ATR nad Q400 to chyba trochę szersza podłoga (siedząc przy oknie w Q400 muszę mieć nogi skierowane troszkę do wewnątrz, a do wielkoludów nie należę). Generalnie wrażenie pozytywne ale budowane na pojedyńczych lotach nówką Q400 i nastoletnim ATR.
Egon, poprawcie opis Q400 w Kalejdoskopie, bo tam stoi pojemność 46 miejsc, czyli tyle co w ATR-42
Tomek
Ja ostatnio 18.06 pokonałem trasę KTW-WAW-KTW. Obydwa loty odbyły się Charlim Loty w obie strony były baaardzo szybkie (30 min od startu do lądowania) - szybciej tylko ERJ145 pokonałem tą trasę 28 min Szerszy rozstaw osi powoduje większe telepanie przy nierównościach dróg kołowania i pasów. Widok otwierającego się podwozia wzbudził u mnie zaniepokojenie (podwozie się wysunęło a klapki nad kółkami zamykają się z większym opóźnieniem, a ja już blado zielony, że się nie zablokowało ale po 2 lotach w 20A uznaję to za ficzer - nie bag :-))
Co prawda czas spowodowany był "permision for high speed approach" w WAW. W KTW nie ma STAR'a więc podejście "prawie" z prostej
Pitterek
Inny temat: Czy całą obsługę Bombardierów ( liniową i bazową) robi GTL?
ktos poleci gdzie usiasc najlepiej?
lece w srode WAW KTW - mam 202cm.
Jakie miejsce wybrac to sobie od razu wstukam na lot.com
Zakładki