Zamiast prowadzić spór o wyzszosci swiat wystarczy spojrzec do statystyk producenta odnosnie produkcji 4oo w zeszłym roku. Uzytkownicy zagłosowali na nie.
Gloom, zgadzam się, nie ma danych do wyciągania szybkich wniosków. Mogę uściślić, że porównanie z tabeli pochodzi z danych za 2010 US Departament of Transportation (DOT), przy następującym zastrzeżeniu co do możliwości zebrania pełnych informacji:
Notes: All data is per seat per flight hour
Data mentioned above is solely for ATR 72-200; there are no US operators of the ATR 72-500 and -600
The Q400 was used as the benchmark to which the other aircraft are compared; all data is in relative terms
Seat counts used: 72 for ATR 72, 78 for Q400, 50 for CRJ-200 and ERJ-145, and 76 for CRJ-700 and E 170
(podkreślenie moje)
Z danych zamieszczonych w tabeli DOT wysunięto następujące wnioski:
On a head-to-head basis, the ATR is more fuel efficient per seat than the Q400 by about 15%, however its direct operating costs (DOC = cash operating cost (COC) + cost of capitals) are close to 25% higher, in large part due to maintenance costs. However, the ATR 72 fleet in the US is generally much older and composed of the -200 series aircraft, which could partially explain the large maintenance cost disparity. Still, these figures partially affirm an oft-rumored occurrence – the ATR 72, while being more fuel efficient, is not always cheaper to operate than the Q400s.
Moreover, the ATR 72 is not truly a viable replacement for regional jets in the United States, as its low speed even with a next-generation replacement limits its capability to effectively feed US regional jet hubs. Meanwhile a new Q400X aircraft could cruise at speeds close to 400 knots, allowing it to more effectively replace regional jets in the US, especially on routes of under 800 miles.
The data indicates that the Q400 easily holds a 10-20% operating cost margin over the current generation of regional jets, and a 50-80% fuel efficiency margin as well. This gives Bombardier significant leeway in developing the Q400X, as they can trade a certain amount of fuel efficiency to maximise the cruising speed.
A Q400X turboprop bodes well for Bombardier | Aspire Aviation
Zamiast prowadzić spór o wyzszosci swiat wystarczy spojrzec do statystyk producenta odnosnie produkcji 4oo w zeszłym roku. Uzytkownicy zagłosowali na nie.
Andrzej, ale sam wiesz, że ilość zamówień w danym roku niekoniecznie jest wyznacznikiem popularności czy potencjału samolotu, szczególnie u mniejszych producentów. A co jak za rok zamówią np. 110? Od razu mówię, że wcale wielkim zwolennikiem Q400 ani jego kupowania przez Eurolot nie jestem.
Eee tam, podpis ;)
Ależ jest . Można jeszcze porównac dostepność obu typów na rynku wtórnym . O ATRy jest cięzko . Jeszcze jednym wyznacznikiem jest wprowadzanie embrionów przez Łotyszy, Białorusinów czy Bułgarów to tak z najblizszej okolicy .
Generalnie dla mnie jest obojętne na czym bedzie latał ojrolot. A mógł latać na 600 ,no ale swiatły człek miał wizje ,cele i inne takie.
Mam pytanie. EuroLOT ma obecnie w posiadaniu około 13 maszyn typu ATR(nie wiem jak liczyć SP-LFH). Zamówili 8 DHA +12 opcji.
Oznaczo to że będzie flota mieszana albo w krótkim terminie złoży kolejne zamówienie lub ograniczy swoja ofertę. Jak to ma wygladać? Wydaje się że float mieszana w tak małym przewoźniku było by decyzja nieracjonalna.
Gdzieś wyżej ktoś pisał o obsłudze krajówek na E70 w dziurze 12-16. Wierzysz, że będzie co oddać ELO?
Ciekawie to brzmi w zestawieniu z Twoją tabelką, gdzie było DOC dla AT7 170% tego co dla DH4. Not always cheaper vs 70% extra... Jak dla mnie śmierdzi niespójnością.
Jak dla mnie jedynym sensem tego dealu jest próba wejścia "pod" Lufę z portów lokalnych. Czyli więcej obsługi w rodzaju EPWA-EPWR-EDDF/EDDM-EPWR-EPWA, pod linie robione Lufą na Embraerach Regionala. Można to spokojnie kombinować na EPWR,EPPO,EPGD,EPKK ze strony .pl i EDDM/EDDF/EDDL/EDDH, zarówno jako P2P jak i feeder. Tylko to wymagałoby codeshare, żeby jakoś w miarę egzystować - myślę, że przy 80 miejscach z ruchu P2P trudno wyżyć, lepszy byłby feeder.
Pozdrawiam, Adam
No właśnie - to co teraz napisałeś, czyli dostępność na rynku wtórnym i to, co robią "sąsiedzi" - jest wyznacznikiem. A co do pierwszej mojej tezy - mamy przypadek B757, którego zabili, bo nikt nie chciał kupować, a już niedługo później firmy czarterowe niemal biły się o niego na rynku wtórnym.
Eee tam, podpis ;)
Nie, nie napisał:
Jeśli są do wyboru dwie maszyny i jeśli koszt stania tej mniej ekonomicznej jest niższy niż różnica w kosztach lotu tych dwóch maszyn, to decyzja jest oczywista.
A to i tak tylko przy założeniu, że nie nastąpiłaby żadna racjonalizacja wykorzystania maszyn, ponieważ z tego, co wiem, to doba nie ogranicza się do godzin 12-16
A ja mam dwa pytania... 1) Jaka trasa do Warszawy przyleca Q400? 2) Czy jest szansa ze beda one widoczne na FR24 (pewnie nie) ?
Z pasażerami, bagażem i rezerwami zasięg wynosi 1250 mil morskich, pusty samolot zapewne mógłby zabrać więcej paliwa, do tego dochodzą korzystne wiatry nad północnym Atlantykiem.
Uderzam w Toronto - Gander - Keflavik - Stavanger - Warszawa, ew. Toronto - Narsarsuaq - Stavanger - Warszawa, lub Toronto - Keflavik - Warszawa, ale chyba te opcje są poza zasięgiem, chyba, że skorzystają z opcji tymczasowych zbiorników na paliwo do przebazowania samolotu na dużą odległość.
Powiedz, jaki wpływ ma zakup kilku samolotów od jednej spółki na decyzję inwestorów giełdowych o sprzedaży z kilkudziesięcioprocentową premią akcji innej spółki?
Idąc w fantastykę, Twoja hipoteza sprowadza się do powiedzenia: nie chcemy tych 3 mld premii (ok.) za Quadrę, jeśli nie kupicie od firmy, która akurat ma siedzibę w tym samym kraju, kilku samolotów za 0,25 mld (ok.).
Do Ztofa dodam, że każda firma dokonująca inwestycji w tej skali (w stosunku do swojego bilansu) informuje Właścicieli o jej sensie w sposób uniemożliwiający podobne spekulacje, a RN szczegółowo do bólu. SSP tego nie robią i istnieje niezerowe prawdopodobieństwo, że nawet MSP nie do końca zna rachunek jaki za tym stał. To wie tylko Eurolot.
Piotr
Na tym filmiku piloci trochę o tym opowiadają.
https://www.youtube.com/watch?v=4FsuIbWUFoo
Pierwszy Q400 dla Eurolotu jest już chyba składany.
http://www.planespotters.net/Product...P--Eurolot.php
Zdjęcia na tablicy | Facebook
Pozdrawiam
Zakładki