Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree10Likes
  • 1 Post By Atco
  • 1 Post By Cegła
  • 4 Post By marcoos
  • 2 Post By aaben
  • 2 Post By Quantas

Wątek: Linie lotnicze a la Przewozy Regionalne

  1. #1
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Linie lotnicze a la Przewozy Regionalne


    Polecamy

    Wstawiam tutaj, bo to nieistniejące linie. Mamy w Polsce kilku przewoźników kolejowych, w tym Przewozy Regionalne, których specyfiką jest struktura własnościowa: należą do samorządów województw. Mamy też w Polsce kilka lotnisk, które są głęboko pod kreską, mamy też szereg lotnisk które może i nie są głęboko pod kreską, ale połączeń krajowych z nich jak na lekarstwo, a jak są, to potężnie dotowane.
    Pomysł: linia lotnicza, w której udziały posiadają samorządy. Obecnie pompuje się sporą kasę (vide lotnisko w Babimoście) w loty do i ze stolicy, podobny plan ma lotnisko w Szymanach - loty Sprintairem do Krakowa (i Berlina). Koszt tych dopłat dla linii ze spokojem wystarczyłby na kupno własnych samolotów przez samorządy w liczbie przynajmnije kilku jeśli nie kilkunastu Saabów 340, Beechów 1900 czy E120. Zdaję sobie sprawę że nie byłaby to żyła złota, ale może przynajmniej lotniska przestałby świecić pustkami wożąc paxów na krajówkach, w standardzie jak w PR. Jak już mamy te lotniska to może dobrze byłoby nie pompować kasy jak w Radomiu w ILS (a co potem, CAT II?) byle rzekomo przyciągnąć linie. Naturalnym hubem wydaje się Łódź.
    Linie pełniące funkcje publiczne, więc z natury rzeczy non-profit. Małą linia nie jest w stanie wygenerować gigantycznych strat, więc koszt po rozłożeniu na województwa byłby akceptowalny a zwiększyłby dostępność drogą lotniczą. Spójny system w miejsce oderwanych od siebie połączeń.

    Co myślicie?
    Ostatnio edytowane przez Quantas ; 29-11-2015 o 00:30
    Cegła likes this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Atco,

    pamiętasz inicjatywę powstałą w EPPO w roku 2004?

    „Dnia 30 listopada 2004 r., w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica Sp. z o.o. odbyło się spotkanie grupy inicjatywnej na rzecz rozwoju regionalnego transportu lotniczego. Współorganizatorem spotkania był Prezydent Miasta Poznania – Pan Ryszard Grobelny, równocześnie Prezes Związku Miast Polskich. Analiza rynku lotniczego w Polsce i Europie wskazuje na pilną potrzebę utworzenia systemu regionalnego transportu lotniczego jako narzędzia rozwoju gospodarczego polskich miast i regionów. Powstała grupa inicjatywna w składzie: - Urząd Miasta Poznania - Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego - Starostwo Powiatu Poznańskiego - Urząd Miasta Białegostoku - Urząd Miasta Gdańska - Port Lotniczy w Gdańsku - Urząd Miasta Koszalina - Port Lotniczy w Krakowie - Urząd Miasta Lublina - Port Lotniczy Łódź - Urząd Miasta Świdnika - Urząd Miasta Zakopane która wyłoniła przedstawiciela w osobie Zastępcy Prezydenta Miasta Poznania – Pana Tomasza Kaysera oraz wskazała sekretariat Portu Lotniczego Poznań-Ławica do obsługi technicznej. Uczestnicy spotkania zapraszają do współpracy wszystkie zainteresowane instytucje samorządowe. Zapytania i zgłoszenia udziału w projekcie prosimy kierować do sekretariatu Portu Lotniczego Poznań-Ławica." - Cytat ze strony EPPO.
    Jest stary temat u konkurencji na literę S:
    Regionalne linie lotnicze - SkyscraperCity

    Ciekawe historie . wywiad z szefem powstających Sałek Airlines i plany cpt. BEliwara uruchomienia lotów regionalnych z Krakowa.
    Mam jeszcze w moim archiwum notatkę ze spotkania Inicjatywy Regionalne Linie Lotnicze z przewoźnikami w Poznaniu, w dniu 12 stycznia 2005. Na liście obecności figurują znane nazwiska:

    - Marek Serafin (PLL LOT),
    - Krzysztof Wicherek - Jet Air,
    - Ireneusz Pawłowski i Piotr Kaczanowski z zarządu White Eagle Aviation,
    - Jan Matuszyński - Biuru Podróży Globus, Katowice
    oraz z obszaru business aviation:
    - Tadeusz Beliwar - Adviser, Warszawa
    - Thomas Stillman i Maciej Walkowiak - Windrose Air, Berlin, Poznań

    Wraz z przedstawicielami portów lotniczych i samorządów było 66 osób.

    Temat latania regionalnego jest wciąż bardzo ważny, jednakże nadzwyczaj wielowątkowy, bo zacząć należałoby od działań legislacyjnych.
    Dzisiaj samorząd może kupić szynobusy czy też EZT ale nie może kupić samolotu lub udziałów w samolocie, bowiem transportu lotniczego nie przewidziano w zadaniach własnych.

    Po styczniowym spotkaniu na terenie EPPO podjęta została decyzja o przeniesieniu Inicjatywy do Warszawy. No i koniec historii.

    Atco, temat jest Twój. Jeżeli chciałbyś skonsolidować grupę zainteresowanych merytoryczną dyskusją, to ja jestem pierwszym zainteresowanym.

    Pozdrawiam
    Cegła
    Adik_s likes this.

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A to zdarzenie mi jakoś umknęło (swoją drogą po niektórych nazwiskach ślad zaginął, niektórzy mają się wciąż dobrze). Czy transport lotniczy nie podpada pod transport zbiorowy? Przewozami Regionalnymi uszczęśliwiono województwa w sumie na siłę.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Niestety, nie da się za bardzo latać na iłach z lat 60. i 70., by zapewnić "standard PrzewReg" w lotnictwie (EN57 wiecznie żywy).
    pitekman, Jerry, kudak and 1 others like this.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No to była pewna hiperbola,chodziło mi raczej o to, że +/- trzydziestoletni SF34 jest do kupienia za kilkaset tysięcy dolarów, dla dowolnego województwa to nie jest pozycja w budżecie której nie można sobie wyobrazić (przystanek tzw. wiedeński w Poznaniu - 300.000 pln, pasy z sygnalizacją przy dworcu w Poznaniu - 50.000 pln). Nie da się kupić nowego jeta, ale do takich zadań publicznych nie jest potrzebny samolot z kosmosu.
    Aurigny Air Services - obsługuje Wyspy Normandzkie (Guernsey, Alderney i tego rodzaju, przepraszam za określenie, zadupia) lata po okolicy na D228, małym ATR i wynalazku o nazwie Britten Norman Trislander. Żaden z tych samolotów nie oferuje oszałamiającego komfortu, siedzenia są jak w PR i serwis podobny.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jak zauważył Cegła podobne pomysły przewijały się już u nas i w zależności od ambicji zawierały znaczną rozbudowę infrastruktury lub wykorzystanie istniejącej itp. Można nawet wygooglać odpowiednia badania naukowe i opracowania np. pod hasłem STMS.

    Bariera jak słusznie zauważyłeś nie tkwi w finansach, według mnie jest to problem psychologiczny. Dla mnie i dla Ciebie i dla wielu użytkowników tego forum transport lotniczy jest szybki, wygodny i potrafi być ekonomiczny. Dla większości naszego społeczeństwa jednak to wciąż nieoswojony potwór.

    No i nie jesteśmy najlepsi w rozwiązaniach systemowych. A przekrojowe podejście do takiej organizacji przewozów jest konieczne. Odpowiednia oferta biznesowa lotnisk, brak zamordyzmu i prób bycia świętszymi od papieża w zakresie nadzoru, odpowiednia sieć dróg lotniczych, zróżnicowanie opłat trasowych w zależności od zajmowanych poziomów (od poziomu 120 do 180 hula wiatr), itp. itd.
    pawel111 and Atco like this.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Moim zdaniem pomysł jest całkiem niezły. W sumie Bydgoszcz z Warszawą miała takie połączenie, to nawet działało, pod warunkiem dofinansowań. Więc na większą skalę, dlaczego nie? A już połączenia trochę bardziej nietypowe, takie typu Szczecin - Rzeszów, podróż, która w jakichkolwiek innych warunkach zajmie cały dzień, powinno działać całkiem nieźle. A pewnie dałoby się to nawet dobrze podciągnąć pod wszystkie programy związane z aktywizacją ściany wschodniej, a co za tym idzie dofinansowania itp. Uważam, że to całkiem niezły pomysł.

  8. #8
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    1. Były loty po Polsce i po za kilkoma trasami były to bardzo słabe pomysły. Pomijam OLT bo to zupełnie coś innego.
    2. Teraz gdy transport drogowy ułatwiają coraz lepsze drogi, a kolejowy coraz lepsze szlaki i same pociągi (pendo, flirt, dart, elf) pomysł ma mniejsze szanse powodzenia niż 10 lat temu.
    3. Dla większości społeczeństwa samolot i latanie nim to nie tyle dla portfela, ale dla głowy mega luksus. Więc dotowanie krajowego latania by było ich zdaniem niedopuszczalne.
    4. Na nowe samoloty spółek regionalnych by stać nie było, a latanie starymi trupami jest bezsensu.
    5. Aurigny lata między wyspami a lądem. Więc często brakuje lepszego wyjścia. Ponadto tam bilety trochę kosztują u nas by musiały być tanie.

    Jeszcze chyba długo ten pomysł nie przejdzie.
    STYRO and sven like this.



  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No na pewno nie zostanie zrealizowany jeśli ktoś nie podejmie takiej inicjatywy.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Jeśli Łódź ma być hub'em to podobałyby mi się połączenia do Szczecina, Lublina, Rzeszowa.
    Wiem, że hub to przesiadkownia, ale musiałoby być jednak trochę pasażerów z Łodzi.

    Niestety reszta połączeń jest bez sensu bo obok Łodzi masz skrzyżowanie autostrad i drogi ekspresowe.
    Z Łodzi bez bólu da się dojechać do Warszawy, Wrocławia, Gdańska, Poznania/Berlina, Katowic*, Krakowa*.
    * Tu jeszcze trochę brakuje, ale jest do zaakceptowania.

    Widzę sens pod warunkiem, że na lotniskach będę mógł wynająć samochód za 30-50zł/dzień, wtedy nawet zaakceptuję połączenie do Gdańska.
    Do Warszawy (Ursynów - kolejny zjazd za Okęciem) dojeżdżam w 70minut, jadąc zgodnie z przepisami, jedyne co mnie irytuje to kierowcy-wariaci jadący rano do Warszawy, ale to temat na inną rozmowę.

    Pozdrawiam BAS

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Mamyteż w Polsce kilka lotnisk, które są głęboko pod kreską, mamy też szereglotnisk które może i nie są głęboko pod kreską, ale połączeń krajowych z nichjak na lekarstwo, a jak są, to potężnie dotowane.
    Pomysł:...
    niewatpliwie swietny pomysl by ratujac lotniska pod kreska powolac linielotnicze, ktore beda dotowane (czyli znow pod kreska)

    ale zeby wygodniej sie z tychze korzystalo, powolac wypozyczalnie aut
    że na lotniskach będę mógł wynająć samochód za 30-50zł/dzień,
    rowniez dotowane (a jakze)

    porownanie z liniami obslugujacymi Channel Islands nie ma sensu bo tam ludzie z podrecznym pelnym gotowki lataja ;-)


  12. #12
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Warto najpierw zastanowić się gdzie jest potencjał i szansa na niego.
    Do pierwszej kategorii można zaliczyć KRK-GDN, KRK-POZ, KRK-SZZ, GDN-WRO.
    Druga kategoria to IEG-WAW, BZG-WAW, SZY-KRK, WRO-SZY, RZE-GDN, BZG-KRK, GDN-LUZ.

    Druga sprawa czym latać by koszta były jak najniższe, do głowy przychodzi tylko ATR 42/72 popularne samoloty, problem załóg i obsługi raczej odpada, do tego jest tego trochę na rynku.
    Linie masowo wymieniają na -600tki, tak więc starsze wersje są dostępne.

    Częstotliwość to kolejny istotny element tej układanki, połączenie z pierwszej kategorii muszą być 2xdziennie, lub częściej(KRK-GDN).
    Pozostałe nie mniej niż 1xdziennie, by nie było problemu powrotu na drugi dzień.

    Niby proste, a jednak twardy orzech do zgryzienia.

    ps: Podobnie było z sektorem charterów, seria niewypałów, aż w końcu wypaliło i mamy Enterair.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie

    Ile by musiał bilet kosztować na taką trasę KRK-GDN czy RZE-GDN? 200zł OW to chyba za mało, a dla ludzi może być za dużo.
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  14. #14
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez STYRO Zobacz posta
    Ile by musiał bilet kosztować na taką trasę KRK-GDN czy RZE-GDN? 200zł OW to chyba za mało, a dla ludzi może być za dużo.
    Co jak co, ale trasa KRK-GDN jest jedyną gdzie przy lotach 2xdziennie wyjście na zero jest realne.
    Nawet sami ludzie z K2 to przyznawali.

  15. #15
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Kiedyś taki projekt już był realizowany i nazywał się "Polska w 2 godziny". Założenie było takie, że JetAir lata z Bydgoszczy do wielu miast w Polsce i BZG działa jak hub (generalnie pomysł podobny do Atco, ale z BZG zamiast LCJ).

    Mieliśmy wtedy połączenia do GDN, POZ, LCJ, WAW, KTW, KRK czy nawet IEG. Według założeń standard w J32 był jak w PR. Co z tego wyszło to oczywiście nie muszę pisać.

  16. #16

    Dołączył
    Nov 2015
    Mieszka w
    BZG

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Asta Zobacz posta
    Kiedyś taki projekt już był realizowany i nazywał się "Polska w 2 godziny". Założenie było takie, że JetAir lata z Bydgoszczy do wielu miast w Polsce i BZG działa jak hub (generalnie pomysł podobny do Atco, ale z BZG zamiast LCJ).

    Mieliśmy wtedy połączenia do GDN, POZ, LCJ, WAW, KTW, KRK czy nawet IEG. Według założeń standard w J32 był jak w PR. Co z tego wyszło to oczywiście nie muszę pisać.
    Należałoby uczciwie dodać, że o tamtych połączeniach słyszała garstka a bilety można było kupić metodami pochodzącymi ze średniowiecza. Osobiście leciałem BZG-LCJ oraz BZG-KTW. Zresztą to drugie połączenie było najlepiej sprzedającą się bydgoską krajówką (poza WAW).

  17. #17
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Nihonbashi Zobacz posta
    Należałoby uczciwie dodać, że o tamtych połączeniach słyszała garstka a bilety można było kupić metodami pochodzącymi ze średniowiecza. Osobiście leciałem BZG-LCJ oraz BZG-KTW. Zresztą to drugie połączenie było najlepiej sprzedającą się bydgoską krajówką (poza WAW).
    To prawda, że promocji w ogóle nie było i to z pewnością miało bardzo duży wpływ.

    Ale co do systemu rezerwacyjnego to z tego co pamiętam to można było nawet płacić kartą, czego jeszcze do niedawna nie można było powiedzieć o linii, która nie miała problemu z zapełnieniem samolotu z Bydgoszczy.

  18. #18
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  19. #19
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Radom - Wrocław? Powagi trochę!



  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Ja nie o Radomiu tylko o ogólnej koncepcji autora artykułu.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •