Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    Awatar nikkoo

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Poznań - Rataje

    Domyślnie Tłok na polskim niebie


    Polecamy

    Informacja zaczerpnięta ze strony RMF.FM


    Śr, 2008-08-06 16:26
    Tłok na polskim niebie

    Tłok w polskiej przestrzeni powietrznej zagraża bezpieczeństwu lotów - ostrzega związek zawodowy kontrolerów ruchu lotniczego. Normy pojemności są nagminnie przekraczane - usłyszał reporter RMF FM Marek Smółka.

    W polskiej przestrzeni powietrznej jeden sektor jest w stanie "zmieścić" od dwudziestu do trzydziestu kilku samolotów na godzinę. Taka jest norma. Dopuszczamy przekroczenie rzędu 10 procent, ale niestety regułą jest znacznie wyższe przekroczenie - mówi naszemu reporterowi Andrzej Fenrych, szef związku.

    W takim tłoku łatwo o błąd lub niedopatrzenie. To oznacza pracę na granicy percepcji kontrolera - ostrzega Fenrych

    Samolotu w powietrzu zatrzymać nie można. W związku z tym kontrolerzy ruchu lotniczego piszą skargi do ministra infrastruktury. Na razie odzewu nie ma. Rzecznik ministerstwa pytany o ten problem dziś od rana, jeszcze nie zapoznał się z zagadnieniem.

    więcej:
    http://www.rmf.fm/fakty/?id=141170

    Swoją drogą ciekawe, nie przypuszczałem że taka sytuacja może zdarzyć się w Polsce...

    Co o tym sądzicie???

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A dlaczego nie w Polsce?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Cóż, będą korki i chwile grozy. Nic nowego


  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Obawiam się, że może być trudno o chwile grozy ze względu na gwałtowny przebieg ewentualnego zderzenia.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ale o co chodzi? Zly sprzet czy za malo kontrolerow? Bo od strony pilotow to raczej ciezko mowic o jakims szczegolnym tloku na polkism niebie.

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W jakim sensie? Jeśli ktoś policzył pojemność sektorową i jest przekroczona, to znaczy, że ruch jest za duży na te sektory.
    BTW polska kontrola obszaru już bodaj 2 lata temu miała 3. miejsce w Europie jeśli idzie o wydajność pracy.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    .
    BTW polska kontrola obszaru już bodaj 2 lata temu miała 3. miejsce w Europie jeśli idzie o wydajność pracy.
    Dlatego sie pytam o co chodzi bo moze byc tak, ze jest jeden kontroler na kraj przez ktory leci 10 samolotow a moze byc tak, ze jest ich 10 na 50 samolotow. Jesli chodzi o wartosci wzgledne to pierwszy kontroler jest zarobiony po uszy i robi dajmy na to 100% normy a w drugim przypadku wyrabiaja 50% normy. Ze strony kontrolera to tlok bedzie w pierwszym przypadku a w drugim to pilot powie, ze jest tlok na niebie.
    Stad moje pytanie czy jest Was za malo czy co?

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To jest chyba temat nie na publiczne forum. Powiem jeno, że w Europie chyba tylko w Polsce nie ma podziału przestrzeni na (choćby) upper i lower sektory.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    a dlaczego nie ma i czy ich wprowadzenie spowodowałoby, że nie byłoby takiego wątku (i info w newsach)?
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Bo od strony pilotow to raczej ciezko mowic o jakims szczegolnym tloku na polkism niebie.
    Tak swoją drogą to trudno to chyba ocenić z tej perspektywy.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    a dlaczego nie ma i czy ich wprowadzenie spowodowałoby, że nie byłoby takiego wątku (i info w newsach)?
    system komputerowy zarzadzajacy przestrzenia powietrzna polski jest dosyc wiekowy i nie przewidywal od poczatku mozliwosci podzialu przestrzeni w pionie. co do drugiej czesci pytania - ciezko powiedziec. nie wiadomo "co by bylo gdyby..."

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Bo od strony pilotow to raczej ciezko mowic o jakims szczegolnym tloku na polkism niebie.
    Tak swoją drogą to trudno to chyba ocenić z tej perspektywy.
    No tak przy takiej sepracacji jak sie stosuje w Polsce to trudno zobaczyc inny samolot z bliska w przeciwienstwie do innych krajow. Wiec od strony pilota tloku jak najbardziej na polskim nebie nie ma

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Mówimy o kontroli obszaru głównie, u nas jest 7NM, w większości krajów podobnie.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Czyli zamiast faktycznego tloku na niebie mamy raczej do czynienia ze sztucznym tlokiem wywolanym przez nazwijmy to system organizacji polskiej przestrzeni powietrznej i kontroli ruchu?

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wyobraź sobie lotnisko we Wrocławiu, gdzdie wszystkie czynności związane z ruchem wykonuje jedna osoba (ATIS, DEL, GND, TWR, APP, ew. DEP), a operacji jest ponad 20.000. To jest tak, jakby ruch był na poziomie 120.000 przy podziale tegoż na 6 organów (czyli jak na lotnisku średniej wielkości).

    Czesi mają sektory obszaru podzielone na lower, middle, upper i top (czyli faktyczne obciążenie podzielone na 4), a ruch u nas jest jednak większy.

    Poniekąd masz rację, ale efekt jest ten sam. Informacja z RMF upraszcza sytuację, de facto chodzi o ilość operacji na kontrolera.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Informacja z RMF upraszcza sytuację, de facto chodzi o ilość operacji na kontrolera.
    Jasna sprawa, dzieki.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    zeby byc precyzyjnym - we wroclawiu bylo w zeszlym roku 27 tys. operacji.

  18. #18
    Awatar bartek_ql

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Czesi mają sektory obszaru podzielone na lower, middle, upper i top (czyli faktyczne obciążenie podzielone na 4), a ruch u nas jest jednak większy.
    no ale maja mniej sektorow podzielonych "geograficznie" wiec to nie jest tak ze operacji na kotrolera jest cztery razy mniej. Bardziej chyba chodzi o specyfike pracy. Taki kontroler sektora Top w czechach zajmuje sie tylko przelotami, kontroler Low musi obrabiac glownie wznoszenia i znizania z/do lotnisk itp. U nas ten sam kontroler separuje Jumba na FL370 i AN26 na trasie KRK WAW

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Czesi mają sektory obszaru podzielone na lower, middle, upper i top (czyli faktyczne obciążenie podzielone na 4), a ruch u nas jest jednak większy.
    I dla swojej wygody wprowadzaja dodatkowe obciazenie praca dla innych FIRow.

  20. #20
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    No tak przy takiej sepracacji jak sie stosuje w Polsce to trudno zobaczyc inny samolot z bliska w przeciwienstwie do innych krajow.
    Hmmm.... Przy 300 metrów/1000 ft separacji to chyba jednak widać inny samolot.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •