Zobacz wyniki ankiety: Jak powinien wyglądać terminal?

Głosujących
25. Nie możesz głosować w tej sondzie
  • Tak jak w WAW. (S i NS obok siebie)

    0 0%
  • Tak jak w MUC. (S i NS nad sobą)

    21 84.00%
  • Inaczej

    4 16.00%
Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
Like Tree17Likes

Wątek: CPK – rozwiązania funkcjonalne

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie CPK – rozwiązania funkcjonalne


    Polecamy

    Wiem, że jest już jeden wątek o CPK ale w tym miejscu chciałbym skupić się tylko na tym co jest dla nas wspólne, czyli lotnictwie i tym co w około. Każdy z nas ma różne zdanie na temat CPK ale co by nie było prace nad CPK się toczą i jeśli nic wyjątkowego się nie wydarzy, to Arup dociągnie Masterplan do końca i będą mogły zaczynać się roboty budowlane (w największym uproszczeniu). Dla tych co nie wiedzą, Masterplan to jest esencja obecnych i nowych lotnisk, gdzie wiele rzeczy jest już bardzo szczegółowo zapisanych i potem ciężko już o jakiekolwiek rewolucje. Założyłem ten wątek abyśmy chociaż na chwile połączyli siły i jako jedni z głównych interesariuszy zajęli stanowisko zanim będzie za późno. Chciałbym zachęcić każdego aby wypowiedział tutaj swoje zdanie, jak według was powinien wyglądać CPK ale technicznie a nie politycznie. Nie ma się co oszukiwać, że nawet w Arupie nie ma ludzi, którzy zwiedzili taką ilość lotnisk na świecie, często pracują w różnych miejscach jako piloci, personel pokładowy, obsługa oraz uczestniczą w różnych programach FFP i posiadają różne statusy, jak społeczność tego forum. Jeśli CPK powstanie, to naprawdę mamy światową okazję stworzyć wyjątkowy HUB w strefie schengen. Nawet jeśli CPK finalnie nie powstanie, niech chociaż powstający Masterplan będzie najlepszy z możliwych. Chciałbym aby każdy z nas wypowiedział się na temat poniżej postawionych punktów oraz napisał coś od siebie, co uważa że powinno się w CPK znaleźć. Lista nie jest zamknięta, gdyż nie z wszystkiego zdaje sobie sprawę.

    Kilka danych już znamy, jak np. liczbę docelowych pasów (4), liczbę pasów w pierwszej fazie (2) oraz ich lokalizację (równolegle do siebie, mniej więcej w osi wschód-zachód).

    1. Dla mnie najważniejszą sprawą jest terminal, czyli funkcjonalność a potem ich ilość, układ.
      1. Funkcjonalność, tutaj może być najciekawsza dyskusja. Ja osobiście w całym procesie CPK stawiałbym na elastyczność, mobilność, prostotę, łatwość dla pasażera. Moim zdaniem Monachium (MUC) jest tego idealnym przykładem, gdzie mamy strefę schengen, nad nią non-schengen clean a nad nią non-schengen unclean. W takim rozwiązaniu samolot może przylecieć ze strefy schengen a odlecieć do non-schengen a pasażerowie zawsze korzystają z pomostów/rękawów. Alternatywą jest rozwiązanie z Warszawy (WAW), gdzie te strefy są obok siebie lub rozwiązania gdzie schengen i non-schengen są rozdzielone do różnych budynków/terminali, np. Zurych ZRH, Paryż CDG. Rozwiązanie z Monachium jest świetne, choć brakuje tam trochę przestrzeni ale na pewno drogie, gdyż buduje się wszystko podwójnie. A może właśnie dwa terminale, jeden jak MUC dla LOTu i *A, a drugi w formie WAW/ZRH/CDG dla pozostałych linii i lowcostów?
      2. Uważacie, że powinien być jakkolwiek jeden terminal z dużą ilością satelit, czy jednak bardziej klasycznie, czyli główny terminal (dla LOTu i *A) i jeden lub dwa dla pozostałych linii i lowcostów?
      3. Dla mnie to oczywistość ale niekoniecznie może tak być dla decydentów. Z racji na maksymalne wykorzystanie miejsca i przejrzystość, uważam, że terminale powinny mieć kąty proste, niż być owalne, okrągłe czy mocno pofalowane.
      4. Stawiając na elastyczność, myślałem aby zrobić jak najwięcej stanowisk typu M.A.R.S, czyli 1xE i 2xC. Pytanie czy np. nie powinniśmy myśleć bardziej perspektywicznie (B797) i robić stanowisk 1xF i 1xC+1xD? Co uważacie? Stanowisko E/2xC ma szerokość 80 metrów, dwa kodu C na EPWA też 80 metrów, a F/D+C to byłoby 95 metrów.

    2. Czy uważacie, że stanowiska postojowe powinny być numerowane zgodnie z numerem bramki wejściowej czy jednak po kolei jak w Warszawie?
    3. Czy bramki wejściowe numerować po kolei, niezależnie od budynków i tylko dodawać N dla non-schengen jak w Warszawie, czy bardziej jak w Monachium, że każdy budynek i strefa S/NS mają osobne literki (G1/H1, K1/L1), czy może system mieszany, każdy budynek ma literkę, potem numer, a jeśli jest non schengen to dodatkowe N na końcu (A1/A1N, B1/B1N)?
    4. Na którym lotnisku najbardziej podobał wam się system informacji, był najbardziej czytelny? Jeśli chodzi o tablice, to dla mnie Heathrow T2 się dobrze czyta. Jeśli chodzi o wyświetlacze, to żadne lotnisko nie zapadło mi w pamięci. Na pewno jednak jestem przeciwny temu wyświetlaczowi klapkowemu w Terminalu w Warszawie.
    5. Saloniki biznesowe – wewnątrz terminala czy z widokiem na płytę, a może na dachu z tarasem? Osobny budynek, jak First Class Terminal we FRA odpada z wiadomych przyczyn.
    6. Co uważacie aby korzystając ze ścisłej współpracy z USA, część strefy non-schengen posiadała TSA clearance?
    7. Terminal powinien też być najlepiej połączony z dworcem kolejowym, tak aby odległość do check-in była najkrótsza, tak samo po odbiorze bagażu. Zakładając stały układ wagonów 1 klasy na południe/zachód od Warszawy, z tych końców peronu, osobny check-in i Fast Tracka dla klasy biznes? Dojazd pociągiem powinien mieć największy priorytet i trasa do pokonania przez pasażera pomiędzy pociągiem a samolotem musi być najkrótsza i najłatwiejsza.
    8. Uważam, że w CPK powinien być hotel tranzytowy. Nie musi on powstać od razu ale musi być ujęty w Masterplanie. Większość hoteli tranzytowych jest w strefie non-schengen. Jest gdzieś taki w strefie schengen?
    9. Świetne są te szerokie chodniki ruchome w MUC.
    10. Dawajcie również swoje uwagi i propozycje.


    PS Liczę na rzeczową dyskusje, bez niepotrzebnych wywodów politycznych. Podsumowanie zostanie przekazane do spółek: Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o. o. oraz Arup Polska Sp. z o. o. Nie pozwólmy popełnić błędów z Chopina.
    smfi and Marek. like this.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Omatko!
    Marzyłem o takim wątku, bez polityki i cytatów z Misia na każdej stronie

    Cieszę się, że przewija się w Twoim poście Monachium jako wzorzec. Nie jest idealne, ale im więcej stamtąd zapożyczymy tym lepiej.

    &
    smfi likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    Powinny być co najmniej dwa terminale, jeden dla linii sieciowych, pozostałe dla tanich. Powinny być tak zrobione, żeby zminimalizować czas kołowania, czyli prawdopodobnie prostokątny kształt pomiędzy pasami, bez żadnych zakamarków i zawijasów, oraz ułożenie pasów jak w MUC czy BER. Długie kołowanie zwiększa koszty linii i denerwuje pasażerów. Należy zadbać o to żeby lotnisko nie miało autobusów, aby nikomu nie przyszło do głowy wożenie nimi pasażerów.
    Terminal sieciowy mógłby piętrowy, im mniej chodzenia tym lepiej.
    Pozostałe terminale, dla linii, które nie korzystają z rękawów, to niewielkie wyspy, do których pasażerowie dostawaliby się podziemnym ruchomym chodnikiem. Samoloty parkowałyby naokoło budynku, z bezpośrednim dojściem pieszo. Żadnego wożenia ludzi autobusami.

  4. #4
    MDA
    MDA jest nieaktywny
    Awatar MDA

    Dołączył
    Jun 2019
    Mieszka w
    niedaleko od ETNU

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sholay Zobacz posta
    Omatko!
    Marzyłem o takim wątku, bez polityki i cytatów z Misia na każdej stronie

    Cieszę się, że przewija się w Twoim poście Monachium jako wzorzec. Nie jest idealne, ale im więcej stamtąd zapożyczymy tym lepiej.

    &
    MUC to moim zdaniem najbardziej przyjazne dla pasażerów lotnisko (chociaż zaliczyłem na nim wpadkę z przesiadką, bagaż trafił do domu dzień później). Z tego lotniska należy kopiować rozwiązania (choć jako palaczowi nie podoba mi się brak palarni w lożach).
    Posiadasz odbiornik ADS-B? Dołącz do społeczności adsbexchange i podziel się danymi.
    https://www.adsbexchange.com/how-to-feed/
    Jedyna strona o zasięgu globalnym nie filtrująca danych.
    Zapraszam na naszego Discorda: https://discord.gg/n9dGbkTtZm

  5. #5
    Awatar jtf2

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    DUS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MDA Zobacz posta
    MUC to moim zdaniem najbardziej przyjazne dla pasażerów lotnisko.. (...)Z tego lotniska należy kopiować rozwiązania (choć jako palaczowi nie podoba mi się brak palarni w lożach).
    Też mam sporą sympatię do MUC.
    Funkcjonalność, przejrzystość.
    Sporo się zmieniło po ukończeniu satelity.
    Ale nie wiem, czy jest lotnisko, gdzie więcej najeździłem się autobusami.
    Nawet chyba w Warszawie bylo mniej.
    pozdrawiam

    jtf2



  6. #6
    MDA
    MDA jest nieaktywny
    Awatar MDA

    Dołączył
    Jun 2019
    Mieszka w
    niedaleko od ETNU

    Domyślnie

    Ja jakoś nie trafiałem na autobusy. Ale w głosowaniu na najlepsze lotnisko w Europie nadal dałbym głos na MUC.
    Posiadasz odbiornik ADS-B? Dołącz do społeczności adsbexchange i podziel się danymi.
    https://www.adsbexchange.com/how-to-feed/
    Jedyna strona o zasięgu globalnym nie filtrująca danych.
    Zapraszam na naszego Discorda: https://discord.gg/n9dGbkTtZm

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie

    Właśnie przypomniała mi się jeszcze jedna świetna rzecz z Monachium. W saloniku dla klasy pierwszej i HON, który jest wspólny dla strefy schengen i non-schengen, w środku jest kontrola paszportowa i nie trzeba iść na kontrolę ogólną tylko wystarczy przejść przez salonik. W CPK nie będzie pewnie takiego poziomu salonika ale myślę, że warto to rozważyć w najwyższym dostępnym saloniku na CPK, czyli dla SEN/Goldów (czyli poziom LOT Elite Lounge na Chopinie).

    Znalazłem to przed chwilą i nigdy wcześniej tego nie widziałem.


    Sam układ względem siebie pewnie będzie przesunięty jak w MUC. Na graficie powyżej bardziej chodzi o miejsce na terminal, wiatry, podejścia i sąsiednie lotniska

    Pomarańczowy i fioletowy to praktycznie idealnie 10-28 z POZ. 10-28 jest też w Sochaczewie, Powidzu i na Babicach.
    Zółty i zielony jest równoległy do 08-26 z WMI. 08-26 jest też w Bydgoszczy.

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie

    Pojawiły się nowe, bardzo konkretne informacje projektowe:
    Parametry operacyjne i infrastrukturalne zakładane dla pierwszego etapu (rok projektowy 2038):
    • port lotniczy typu hub (przesiadkowy), umożliwiający obsługę intensywnych fal przylotowo-odlotowych,
    • kategoria Portu Lotniczego 4F (wg. ICAO Aerodrome Reference Code) – samolot krytyczny A380,
    • operacje możliwe do wykonania w trybie 24/7/365,
    • 2 równoległe drogi startowe o wyjściowych parametrach (4000mx60m), umożliwiające prowadzenie niezależnych operacji,
    • 2 pary równoległych dróg kołowania,
    • praktyczna przepustowość godzinowa: 80–90 operacji lotniczych (w systemie niezależnym) – (dokładne parametry do potwierdzenia w fazie planistycznej),
    • praktyczna przepustowość roczna: 400–450 tys. operacji lotniczych,
    • przepustowość terminala/terminali na rok projektowy 2038: 45 milionów pasażerów rocznie (w klasie optimum to over-designed wg IATA (International Air Transport Association) – klasa/wielkość do potwierdzenia w fazie planistycznej),
    • modułowa koncepcja terminalu pasażerskiego umożliwiająca w miarę dynamiczne skalowanie przepustowości w zależności od potrzeb, zarówno na etapie planowania, budowy, jak i eksploatacji,
    • terminal pasażerski umożliwiający obsługę ruchu przesiadkowego z MCT (Minimum Connecting Time) na poziomie 35–45 min dla lotów krajowych i 45–60 min dla międzynarodowych minut (MCT do potwierdzenia w fazie planistycznej),
    • terminal pasażerski „zintegrowany” ze stacją kolejową i dworcem kolejowym (odrębna inwestycja), umożliwiający obsługę ruchu przesiadkowego samolot–pociąg–samolot (pasażerowie/bagaż) z MCT na poziomie 60–120 minut (MCT do potwierdzenia w fazie planistycznej),
    • zabezpieczenie terenu, zapewnienie przestrzeni i elastyczności infrastruktury do przyszłej rozbudowy, docelowo 4 drogi startowe i dwa terminale o całkowitej przepustowości ok. 100 mppa,
    • dodatkowa infrastruktura, obejmująca m.in.:
      • płyty postojowe,
      • płyty do odladzania,
      • terminal cargo,
      • zaplecze paliwowe,
      • wieża kontroli lotów,
      • system nawigacyjny wraz instalacją oświetlenia nawigacyjnego,
      • urządzenia meteorologiczne,
      • system odprowadzania wód opadowych,
      • drogi dla pojazdów (techniczne, patrolowe, dojazdowe), ogrodzenie lotniska,
      • parking(i) dla pojazdów,
      • oczyszczalnia ścieków,
      • elektrownia awaryjna,
      • obiekty służb ratowniczo-gaśniczych,
      • budynek administracyjny,
      • budynek obsługi cateringu.

    Dodatkowo, w ramach Inwestycji przewiduje się zabezpieczenie pasywne (planistyczne/rezerwacja terenu) dalszego etapowego rozwoju portu lotniczego w zależności od zapotrzebowania na infrastrukturę do następujących parametrów:
    • praktyczna przepustowość godzinowa: 160–180 operacji lotniczych (w systemie niezależnym),
    • praktyczna przepustowość roczna: 700–800 tys. operacji lotniczych,
    • terminal(e) pasażerskie, stanowiska postojowe, pozostała infrastruktura – rozbudowywane w miarę potrzeb i popytu.

    Według obecnych założeń terminal pasażerski dostosowany będzie do wysokojakościowej obsługi 45 mln pasażerów rocznie. Faktyczna maksymalna przepustowość wynosić będzie 56 mln pasażerów, co wynika z założeń dotyczących przepustowości dróg startowych oraz wielkości obsługiwanych samolotów i współczynników wypełnienia.
    Mamy odpowiedź, czyli będą dwa terminale docelowo. Jeden pewnie dla LOTu, Star Alliance oraz linii z którymi LOT ma umowy CS/interline oraz drugi dla pozostałych linii i LCC.
    Ktoś wie jaką kategorię ICAO ma teraz WAW i co oznacza samolot krytyczny? Samolot krytyczny, to największy jaki można przyjąć bez ograniczeń, czy taki samolot kodu F, który jednak wymaga specjalnych procedur?

    Trochę nie rozumiem tego MCT, że jest podział na krajowe i międzynarodowe. Czy do krajowych zaliczamy Schengen?
    MCT 120 minut z/do pociągu to jednak bardzo dużo. Mam nadzieję, że będzie to raczej godzina.

    Brakuje informacji o hotelu w terminalu albo obok.

    Dodatkowo ciekawostka o samej cześci kolejowej:
    Inwestycja obejmuje także stację i dworzec kolejowy, ściśle zintegrowany z portem lotniczym, a jednocześnie będący dominantą przyszłego airport city i aerotropolis o następujących zakładanych parametrach operacyjnych i infrastrukturalnych:
    • zapewnienie możliwości bezkolizyjnego prowadzenia ruchu kolejowego we wszystkich kierunkach,
    • zapewnienie możliwości obsługi pociągów maksymalnie 40 par pociągów na relacjach szprychowych dalekobieżnych oraz maksymalnie 12 par pociągów aglomeracyjnych (maksimum godzinowe 52 pary pociągów),
    • zapewnienie minimum 14 krawędzi peronowych i 7 peronów dla pociągów dalekobieżnych odługości 400 m (możliwość wyposażenia w odrębne perony bagażowe dla systemu bagażowego lotniska), minimum 2 krawędzie peronowe i jeden peron dla pociągów aglomeracyjnych dostosowany do obsługi pociągów aglomeracyjnych w aglomeracji warszawsko-łódzkiej,
    • zapewnienie możliwości obsługi (w dniach szczytu przewozowego):
      • maksymalnego obliczeniowego dobowego ruchu przesiadkowego pomiędzy stacją i dworcem a lotniskiem w wysokości do 150 tysięcy pasażerów,
      • maksymalnego obliczeniowego dobowego ruchu pomiędzy stacją i dworcem
      • aerotropolis (w dniu szczytu przewozowego) w wysokości do 300 tysięcy pasażerów, o maksymalnego obliczeniowego dobowego ruchu przesiadkowego pomiędzy

    • pociągami dalekobieżnymi w wysokości do 100 tysięcy pasażerów, dążenie do ograniczenia drogi przeznaczonej na przesiadkę między dowolnymi peronami do 150 metrów (+ winda lub schody).
    Na końcu krótka wzmianka o airport city:
    Inwestycja CPK obejmuje również tzw. airport city rozumiane jako zespół usługowy zlokalizowany naterenie albo w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, mający ścisłe funkcjonalne powiązanie z lotniskiem (parkingi, budynki usługowe, centrum logistyczne).
    Ogólnie brakuje informacji o hotelach, szczególnie w terminalu lub w bezpośrednim sąsiedztwie.

    Źródło:
    https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/lotnisko

  9. #9
    MDA
    MDA jest nieaktywny
    Awatar MDA

    Dołączył
    Jun 2019
    Mieszka w
    niedaleko od ETNU

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FilipBB Zobacz posta
    Pojawiły się nowe, bardzo konkretne informacje projektowe:


    Mamy odpowiedź, czyli będą dwa terminale docelowo. Jeden pewnie dla LOTu, Star Alliance oraz linii z którymi LOT ma umowy CS/interline oraz drugi dla pozostałych linii i LCC.
    Ktoś wie jaką kategorię ICAO ma teraz WAW i co oznacza samolot krytyczny? Samolot krytyczny, to największy jaki można przyjąć bez ograniczeń, czy taki samolot kodu F, który jednak wymaga specjalnych procedur?

    Trochę nie rozumiem tego MCT, że jest podział na krajowe i międzynarodowe. Czy do krajowych zaliczamy Schengen?
    MCT 120 minut z/do pociągu to jednak bardzo dużo. Mam nadzieję, że będzie to raczej godzina.

    Brakuje informacji o hotelu w terminalu albo obok.

    Dodatkowo ciekawostka o samej cześci kolejowej:


    Na końcu krótka wzmianka o airport city:


    Ogólnie brakuje informacji o hotelach, szczególnie w terminalu lub w bezpośrednim sąsiedztwie.

    Źródło:
    https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/lotnisko
    Lista pobożnych życzeń...
    Posiadasz odbiornik ADS-B? Dołącz do społeczności adsbexchange i podziel się danymi.
    https://www.adsbexchange.com/how-to-feed/
    Jedyna strona o zasięgu globalnym nie filtrująca danych.
    Zapraszam na naszego Discorda: https://discord.gg/n9dGbkTtZm

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2017

    Domyślnie

    Co do stacji kolejowej, to interesujące rozwiązanie jest w CGN, gdzie dworzec (również szybkich kolei) zbudowany jest w podziemiach terminala. Z odwiedzonych przeze mnie lotnisk przesiadka samolot-pociąg była tam najszybsza.

    Tylko po pierwsze CGN jest realtywnie niewielkie, po drugie ten dworze ma tylko 4 krawędzie peronowe i po trzecie komunikacja schodami ruchomymi dla dużych potoków pasażerów może nie być najbardziej ekonomiczna.
    Z drugiej strony rozwiązanie części podziemnej jak w Warszawie Centralnej, gdzie nad ziemią znajduje się terminal i płyta lotniska wydaje się być całkiem spójne.

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FilipBB Zobacz posta
    Trochę nie rozumiem tego MCT, że jest podział na krajowe i międzynarodowe. Czy do krajowych zaliczamy Schengen?
    MCT 120 minut z/do pociągu to jednak bardzo dużo. Mam nadzieję, że będzie to raczej godzina.
    Nie ma opcji aby to była godzina. W przypadku pociągu zakładasz że pasażer wchodzi "z ulicy" i konieczna jest pełna ścieżka odprawowa.

    Co do podziału na krajowe i międzynarodowe to nie wiadomo co poeta miał na myśli, może na krajowe planuje oddzielny pirs. Międzynarodowe oczywiście dzielimy na S i NS.

    Przykre jest że nie ma w tej inwestycji żadnego błysku, wygląda na to że kilkaset osób pracuje w pocie czoła nad odtworzeniem tego co już jest w wielu miejscach na świecie.
    frik and 12wit like this.

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez smfi Zobacz posta
    Co do stacji kolejowej, to interesujące rozwiązanie jest w CGN, gdzie dworzec (również szybkich kolei) zbudowany jest w podziemiach terminala. Z odwiedzonych przeze mnie lotnisk przesiadka samolot-pociąg była tam najszybsza.

    Tylko po pierwsze CGN jest realtywnie niewielkie, po drugie ten dworze ma tylko 4 krawędzie peronowe i po trzecie komunikacja schodami ruchomymi dla dużych potoków pasażerów może nie być najbardziej ekonomiczna.
    Z drugiej strony rozwiązanie części podziemnej jak w Warszawie Centralnej, gdzie nad ziemią znajduje się terminal i płyta lotniska wydaje się być całkiem spójne.
    Na Google Maps, ten dworzec jest jednak daleko. Chyba znowu MUC z integracją stacji kolejowej z terminalem wypada lepiej. Z komunikacją przez schody, CPK chyba zdaje sobie sprawę, bo zapisał, że między peronami, nie może być dalszego transferu niż 150 metrów. Perony mają po 400 metrów, więc pewnie będą conajmniej 3 ciągi schodów, a jeśli będzie galeria pośrednia, to na pewno 4.

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Nie ma opcji aby to była godzina. W przypadku pociągu zakładasz że pasażer wchodzi "z ulicy" i konieczna jest pełna ścieżka odprawowa.

    Co do podziału na krajowe i międzynarodowe to nie wiadomo co poeta miał na myśli, może na krajowe planuje oddzielny pirs. Międzynarodowe oczywiście dzielimy na S i NS.

    Przykre jest że nie ma w tej inwestycji żadnego błysku, wygląda na to że kilkaset osób pracuje w pocie czoła nad odtworzeniem tego co już jest w wielu miejscach na świecie.
    Może po prostu w lotnictwie nie da się już nic aż tak przełomowego wymyślić?

    Moim zdaniem, CPK może na prawdę priorytetowo potraktować kolej. Zakładając, że najwięcej pasażerów, z Polski i Warszawy będzie dojeżdżać koleją, to mogą zrobić pre check-in w pociągu. Zaraz po wyjściu może być dużo stanowisk fast baggage drop, z weryfikacją wagi albo ważeniem i zaraz za tym dedykowaną kontrolę bezpieczeństwa. Pomysł, z przedziałem bagażowym w pociągu i już nadaną walizką, która od razu pójdzie do sortowni jest odważny ale nie wiem czy realny. Prędzej wyobrażam sobie, że jeden konduktor będzie miał przeszkolenie z Amadeusa i będzie mógł odprawiać pasażerów w pociągu jak się zgłoszą albo podczas kontroli biletów.

    Tylko po co na krajowe oddzielny terminal, jak opłacało się będzie latać tylko do Szczecina? Ja bym tu bardziej obstawiał Schengen i Non-Schengen, bo przecież nadal (oprócz dokumentów COVIDowych) nie ma kontroli paszportowej na tych rejsach, co na pewno daje oszczędność 10/15 minut. Słowo międzynarodowe jest teraz bardzo ciężkie do zdefiniowania, bo coraz cześciej słowo międzynarodowe dotyczy procedur spoza UE, czyli tak jakby UE to był jeden kraj.

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez smfi Zobacz posta
    Co do stacji kolejowej, to interesujące rozwiązanie jest w CGN, gdzie dworzec (również szybkich kolei) zbudowany jest w podziemiach terminala. Z odwiedzonych przeze mnie lotnisk przesiadka samolot-pociąg była tam najszybsza.
    Dworzec jest zdecydowanie poza terminalem - w "dziurze w ziemi" pomiędzy starszym terminalem 1 i nowszym terminalem 2 pokryty lekko wypukłym zadaszeniem przepuszczającym światło.
    Mogłeś odnieść wrażanie, że jest w podziemiach terminala, ponieważ wychodząc z baggage claim trafiasz na kilka par ruchomych schodów (w uproszczeniu), które prowadzą Ciebie bezpośrednio na perony "w tej dziurze".

    PS. Byłem tam w zeszłym miesiącu ale teraz widzę, że na GoogleMaps można to zweryfikować.

    Cytat Zamieszczone przez smfi Zobacz posta
    CGN jest realtywnie niewielkie.
    Odniosłem wrażenie, że to raczej lotnisko cargo.

  14. #14

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    Czas przejscia z pociagu na ZRH do gejtu to circa 15-20 min (terminal A, B non schengen), powiedzmy max pol godziny gdy jest tlok na security check.
    Spolka Zurich Airport (taka ciekawostka) zbuduje nowe lotnisko w Indiach, czas realizacji I etapu prac budowlanych 3 lata
    Pozyjemy zobaczymy

    https://indianexpress.com/article/ci...ember-7611846/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Noida_...Status_updates
    Jeden rabin powie tak, inny rabin powie nie

  15. #15
    Awatar jtf2

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    DUS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez smfi Zobacz posta
    Co do stacji kolejowej, to interesujące rozwiązanie jest w CGN (...)
    W słoneczne dni jest tam jak w szklarni. Okropne powietrze i nie ma jak wywietrzyć.
    Światło dzienne, ale ciężko jest wytrzymać.
    pozdrawiam

    jtf2



  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FilipBB Zobacz posta
    Nie ma się co oszukiwać, że nawet w Arupie nie ma ludzi, którzy zwiedzili taką ilość lotnisk na świecie, jeśli CPK powstanie, to naprawdę mamy światową okazję stworzyć wyjątkowy HUB w strefie schengen.


    Kilka danych już znamy, jak np. liczbę docelowych pasów (4), liczbę pasów w pierwszej fazie (2) oraz ich lokalizację (równolegle do siebie, mniej więcej w osi wschód-zachód).

    1. Dla mnie najważniejszą sprawą jest terminal, czyli funkcjonalność a potem ich ilość, układ.
      1. Funkcjonalność, tutaj może być najciekawsza dyskusja. Ja osobiście w całym procesie CPK stawiałbym na elastyczność, mobilność, prostotę, łatwość dla pasażera. Moim zdaniem Monachium (MUC) jest tego idealnym przykładem, gdzie mamy strefę schengen, nad nią non-schengen clean a nad nią non-schengen unclean. A może właśnie dwa terminale, jeden jak MUC dla LOTu i *A, a drugi w formie WAW/ZRH/CDG dla pozostałych linii i lowcostów?
      2. Uważacie, że powinien być jakkolwiek jeden terminal z dużą ilością satelit, czy jednak bardziej klasycznie, czyli główny terminal (dla LOTu i *A) i jeden lub dwa dla pozostałych linii i lowcostów?
      3. Dla mnie to oczywistość ale niekoniecznie może tak być dla decydentów. Z racji na maksymalne wykorzystanie miejsca i przejrzystość, uważam, że terminale powinny mieć kąty proste, niż być owalne, okrągłe czy mocno pofalowane.

    2. Terminal powinien też być najlepiej połączony z dworcem kolejowym, tak aby odległość do check-in była najkrótsza, tak samo po odbiorze bagażu. Zakładając stały układ wagonów 1 klasy na południe/zachód od Warszawy, z tych końców peronu, osobny check-in i Fast Tracka dla klasy biznes? Dojazd pociągiem powinien mieć największy priorytet i trasa do pokonania przez pasażera pomiędzy pociągiem a samolotem musi być najkrótsza i najłatwiejsza.
    3. Uważam, że w CPK powinien być hotel tranzytowy. Nie musi on powstać od razu ale musi być ujęty w Masterplanie. Większość hoteli tranzytowych jest w strefie non-schengen. Jest gdzieś taki w strefie schengen?

    Moje prywatne zdanie jest takie, że 4 pasy docelowe, to o wiele za dużo. Wystarczą dwa pasy docelowe + KDP by CPK spełnił swoją rolę regionalnego huba na najbliższe 50 lat. W dobie dekarbonizacji, regionalny ruch lotniczy powinien być ograniczony na rzecz KDP.
    I w ślad za tym kryterium obecna lokalizacja jest złą, CPK powinien być mniejszy, ale po wschodniej stronie rzeczki Pisia, 5-6 km bliżej Warszawy by przejąć ruch kolejowy CMK z Małopolski/Górny Śląsk, tak by CPK był po prostu najbardziej zachodnią stacją Warszawy zapewniając naturalną dużą częstoliwość połączeń międzyagromelacyjnych niezależnie od CPK jako hubu.

    Co do firmy Arup - jej wadą,(w pewnych sprawach również zaletą) jest to, że jest to firma brytyjska i największe doświadczenie ma w portach brytyjskich, które nie należą do strefy Schengen, trochę też przy projektowaniu portów azjatyckich. I jak to jest z takimi firmami o trochę rozbudowanej strukturze korporacyjnej, będzie miałą tendencję po powielania i proponowania własnych wzorców, które niekoniecznie pasują akurat do naszej sytuacji. Z kolei polski oddział tej firmy, łatwo wyczuwa zapotrzebowanie polityczne niekoniecznie idące w parze z racjonalnością i do tej sytuacji łatwo się dostosowywuje.

    ad.1.1/2. Jeśli mowa o elastyczności na tym etapie to pamiętajmy, że zgodnie z eurokodami budynki projektuje się standardowo na 50 lat użytkowania. W tym czasie może się dużo zmienić, włącznie z likwidacja strefy schengen, albo odwrotnie, z poszerzeniem listy państw włączonych do Schengem. Terminal powinien być na tyle elastyczny, by móc spełnić różne uwarunkowania przyszłościowe, lub mięć możliwość dostosowania niewielkim kosztem. Ja jestem zwolennikiem nie wydzielania osobnych terminali dla tanich linii. Co najwyżej osobny pirs, osobne rozwiązanie dla bagaży bez stransferów, to wszystko. My nie wiemy jakie faktyczne będą relację ilociowe pomiędzy poszczególnymi formułami przyszłych linii. Najbezpieczniej przyjąć arbitralnie 1/3 LOT z transferami , 1/3 inne legacy, 1/3 tanie linie, ale projektując teminal, licząc się z tym, że to nie są sztywne proporcje. W Madrycie, Malpensa i Stansted dominują tanie linie, choć porty wcale nie były pierwotnie projektowane w tym kierunku.
    MUC T2 z kolei było częściowo projektowane przez samą Lufthansę pod siebie, tam tanie linie mają szlaban. Rozwiązanie z podziałem na strefy wg kodygnacji jest fajne , ale nie musi być stosowane przy wszytkich bramkach. El prat T1 też ma wydzieloną strefę nonschengen na osobnej trzeciej kondygnacji nie ibejmującej głównego pirsu, a korzytają z niego głównie tanie linie.

    ad. 2. Jak najbardziej słusznie, ale z liczeniem się z kosztami. Podziemne stacje muszą być wentylowane i oddymiane, drogi ewakuacyjne niezależne od terminala. Czyli przy terminalu, ale nie pod nim.

    ad. 3. Po co hotel w strafie Schengen, jak rolę takiego może pełnić każdy hotel w okolicy. Kontrolę bezpieczeństwa trzeba drugi raz przejść i nic więcej. Non Schengen są kluczowe, bo umożliwiają podróż bez wizy.

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta

    ad. 2. Jak najbardziej słusznie, ale z liczeniem się z kosztami. Podziemne stacje muszą być wentylowane i oddymiane, drogi ewakuacyjne niezależne od terminala. Czyli przy terminalu, ale nie pod nim.
    Byłeś kiedyś na Kloten?

  18. #18
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    CPK powinien być mniejszy, ale po wschodniej stronie rzeczki Pisia, 5-6 km bliżej Warszawy by przejąć ruch kolejowy CMK z Małopolski/Górny Śląsk, tak by CPK był po prostu najbardziej zachodnią stacją Warszawy zapewniając naturalną dużą częstoliwość połączeń międzyagromelacyjnych niezależnie od CPK jako hubu.
    No ale przecież CMK ma łukiem wchodzić w LK 85 i w CPK od zachodu.

  19. #19

    Dołączył
    Apr 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Diego Zobacz posta
    Dworzec jest zdecydowanie poza terminalem - w "dziurze w ziemi" pomiędzy starszym terminalem 1 i nowszym terminalem 2 pokryty lekko wypukłym zadaszeniem przepuszczającym światło.
    Mogłeś odnieść wrażanie, że jest w podziemiach terminala, ponieważ wychodząc z baggage claim trafiasz na kilka par ruchomych schodów (w uproszczeniu), które prowadzą Ciebie bezpośrednio na perony "w tej dziurze".

    PS. Byłem tam w zeszłym miesiącu ale teraz widzę, że na GoogleMaps można to zweryfikować.
    Dziękuję za uściślenie. Byłem tam kilka lat temu.

  20. #20
    MDA
    MDA jest nieaktywny
    Awatar MDA

    Dołączył
    Jun 2019
    Mieszka w
    niedaleko od ETNU

    Domyślnie


    Polecamy

    Powied\my sobie w tym wątku uczciwie: "CPK nie powstanie". To jest marzenie polityków PiS (mokre marzenie).

    Skończył się czas budowy molochów, trzeba budować to, co ma sens.

    Poprawa infrastruktury kolejowej jest sensowna ale po modernizacji linii WAW-POZ pociągi jeżdżą wolniej...

    Gdzie tu sens i logika.
    Posiadasz odbiornik ADS-B? Dołącz do społeczności adsbexchange i podziel się danymi.
    https://www.adsbexchange.com/how-to-feed/
    Jedyna strona o zasięgu globalnym nie filtrująca danych.
    Zapraszam na naszego Discorda: https://discord.gg/n9dGbkTtZm

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •