Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
  1. #1
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Lufthansa może kupić linie SAS


    Polecamy

    Dotknięte poważnym kryzysem skandynawskie linie lotnicze SAS mogą zostać kupione przez niemiecką Lufthansę - twierdzą media w krajach skandynawskich


    Niedawne spadki cen akcji SAS na giełdach uległy nagle zahamowaniu, a w piątek niespodziewanie wstrzymano obrót nimi. Stało się to za sprawą nieoficjalnego sygnału, że zjawił się kupiec zainteresowany SAS-em i jest to Lufthansa.

    SAS borykał się od wielu miesięcy z problemami ekonomicznymi i organizacyjnymi. Spowodowały to skoki cen paliwa, strajki personelu linii oraz pracowników skandynawskich portów lotniczych, a także sierpniowa katastrofa w Madrycie samolotu spółki Spanair, należącej do SAS.

    Kierownictwo SAS starało się poprawić sytuację m.in. przez programy oszczędnościowe przewidujące zmniejszenie kosztów o ponad 292 mln euro rocznie oraz zwolnienie ok. 2500 osób. Zamiary te nie zostały w pełni zrealizowane.

    Według obserwatorów pierwsze rozmowy między SAS a Lufthansą podjęto już przed rokiem. Ale wówczas Niemcy wycofali się w obawie m.in. przed bardzo silnymi związkami zawodowymi w skandynawskich liniach.

    Nie jest jasne co spowodowało, że ponownie Lufthansa i SAS rozpoczęły negocjacje. Według ekspertów, kłopoty skandynawskich linii wzrosły i kierownictwo SAS prawdopodobnie poszło na duże ustępstwa.

    W takiej sytuacji będzie łatwiej też przekonać rząd Szwecji, do którego należy 21,4 proc. udziałów w SAS, by zgodził się na ich sprzedaż i prywatyzację spółki. Trudniej będzie z rządami Norwegii i Danii posiadającymi po 14,3 proc. akcji i które nigdy wcześniej nie myślały o ich sprzedaży.
    PAP

  2. #2

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    To oznaczałoby również, że za jednym zamachem Lufthansa przejęłaby tanio oprócz SAS-u też BMI i Spanair, a dzięki temu dodała do siatki nie jeden hub a 3.

    Ale zintegrować to i jednocześnie Brussels Airlines oraz potencjalnie Austrian Airlines, to byłoby dopiero potężne wyzwanie. Nawet LH może mieć problemy z trawieniem.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    no tutaj to Komisja Europejska może mieć poważne obiekcje bo zajdzie możliwość zaistnienia kartelu.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    SAS zamierza, oprócz Spanair'a, pozbyć się także udziałów w Air Baltic i Estonian, bo ani Łotwa ani Estonia nie chcą swych udziałów odsprzedać, a mieć 49 procent udziałów z małym okładem to się średnio SASowi opłaca.

    Gdyby Lufthansa przejęła biznes, to na bank zamknęła by Spanair'a. SAS na gwałt potrzebuje coś co zastąpi te dziesiątki starych MD-ków i Spanair to chyba jedyne źródło, skąd by trochę A320 można wziąć. Zresztą uporządkować sam SAS, w którym lata prawie wszystko w różnych układach siedzeń, będzie ciężko...

  5. #5

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Gdyby LOT był normalną firmą, to taki Air Baltic by mu świetnie pasował.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    '

    Domyślnie

    Ale jak to sie ma do tego, ze teraz SAS jest chyba podzielony (lub ma byc) na SAS Norge, Dania itd ? Czy da rade kupic tylko SAS norweski i np. szwedzki? Stoarn jak to tam jest?

    KS
    Deluxe Limited Edition with Bonus Track & DVD

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    SAS Norge się oddzielił formalnie już wcześniej (BU/CNO). SAS Sverige, Danmark i International (longhaule) są też podzielone, ale latają obecnie pod jednym kodem SK/SAS, ale od stycznia i kody ICAO mają być różne, ponoć ułatwi to Szwecji i Danii sprawowanie kontroli nad maszynami. Nie wiadomo, gdzie będzie zarejestrowany International. Aha: to czy samolot ma norweską, czy szwedzką czy duńską rejestrację, nie jest powiązane z przynależnością do dywizji. Większość samolotów jest pod regiem LN, bo szwedzkie prawo nie przewidywało leasingu zwrotnego, poza tym chyba formalia norweskie są najbardziej przyjazne przedsiębiorcom.

    Scenariusz możliwy jest że grupa będzie sprzedana cała, albo częściami.

    Ten drugi wariant jest na rękę Duńczykom, bo w dalszym ciągu rozkłady będą układane pod Kopenhagą, która byłaby głównym hubem SASu także pod Lufthansą.

    Szwedzi natomiast mają podobne położenie jak my: zakup przez Lufthansę nijak nie przyczyni się do rozwoju Sztokholmu ani do rozwoju linii.

    W prezencie dla Witka Z artykuł z dzisiejszego Dagens Nyheter W gazecie piszą to co i my wiemy: LH zarabia na kierunkach dalekich lub nietypowych i w przypadku zakupu SAS SE konieczne byłyby tylko cięcia nierentownych połączeń ze Sztokholmu (czyli większości). Rolę hubu dla północy spełniałaby Kopenhaga, wszędzie indziej latałoby się przez CPH albo Niemcy.

    Moim zdaniem najoptymalniejsze byłoby, gdyby SAS SE zakupił Finnair, wtedy Sztokholm rozwinąłby skrzydła i byłby dla transatlantyków tym czym Helsinki dla Dalekiego Wschodu. Problem w tym, że Szwecja dostała w przydziale najokropniejszą flotę - większość to stare, najstarsze MD-82, nowsze 736 które w układzie 103 pax są chyba najbardziej nieekonomicznymi maszynami swej klasy na niebie, i na okrasę 4 738. Finnair powiedział, że zależy mu na rynku, ale nie na linii z tak przestarzałą flotą...

    Norwegia za to kocha Lufthansę, bo pozycji SAS Norge i tak nikt nie zmieni - Norwegowie zbijają kasę na krajówkach które na wieki będą niezbędne... A to, że droga linia, to w tym kraju nie ma znaczenia. Ważne byle wygodna, a LH na pewno poprawiłaby jakość usług...

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    A tymczasem kilka godzin temu na duńskim portalu Erhverv Pa Netet ukazał się artykuł o 145-stronicowym raporcie "Lotnictwo w Skandynawii - wartość i znaczenie", który grupa SAS zleciła pod koniec 2004 roku firmie Cowi.

    Z raportu wynika, że na baknructwie całego SASu Skandynawia straciłaby 2,2 miliardy SEK (ok. 800 milionów złotych) w ciągu roku.

    Za to przy zakupie SASu przez wielkiego europejskiego gracza aż 2 miliardy SEK w ciągu roku, z czego 900 milionów straciłaby sama Dania.

    SAS ponoć podtrzymuje, że wiele z raportu nie straciło na aktualności.

    Kopenhaga uważa się za potencjalnie najbardziej poszkodowaną, bo straci większość połączeń, które obecnie ma (większość przynosi straty i służy pasażerom tranzytowym) i dominującą pozycję na północy.

    Jakkolwiek oceniać by aktualność raportu w świetle wypadków Dashowo-Spanairowych i wolnego procesu odmładzania floty i cięcia kosztów, to widać, że jest kolejny kraj który przestał uważać Lufthansę za wybawcę...

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Znowu z Danii news, z poratlu Takeoff.dk

    Szef kopenhaskiego lotniska jest bardzo niechętny sprzedaży SASu i apeluje do rządu, żeby przy ew. sprzedaży zawrzeć zobowiązanie nabywcy do utrzymywania i rozwijania konkretnej siatki połączeń z Kopenhagi...

    Rozumiem go, bo Kastrup na stratnej działalności SASu zarabia krocie. Nie płacą przecież ani za paliwo, ani za stewardessy.

    Czasem być może opłaca się w ramach państwa utrzymywać coś niedochodowego, jeśli dzięki temu można mieć większe dochody z działalności powiązanych

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    SAS Grupa straciła w trzecim kwartale 1,7 miliarda SEk (ok. 600 mln PLN). To m. in. skutek katastrofy sierpniowej, ale jest niewesoło jak by nie patrzeć. Na zimę zaparkowali 33 maszyny...

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Stoarn, orientujesz się może czy podana tu flota SAS jest aktualna?
    http://www.flysas.com/en/About-SAS/SAS-fleet2/
    Pozdrawiam serdecznie

  12. #12
    Awatar michalek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn
    SAS Grupa straciła w trzecim kwartale 1,7 miliarda SEk (ok. 600 mln PLN). To m. in. skutek katastrofy sierpniowej, ale jest niewesoło jak by nie patrzeć. Na zimę zaparkowali 33 maszyny...
    Nie prawda, grupa SAS zrobila ZYSK 100 milionow SEK (ok 35 mln pln) w Q3-2008...

    http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/....asp?id=175052

    Key ratios from the SAS Group's third-quarter report today:

    · Earnings before nonrecurring items for the third quarter amounted to MSEK 101 (553), a decline of MSEK 452.
    A koszty katastrofy tez mniewiecej 100 milionow SEK.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Nigdzie nie ma żadnej strony na której podana byłaby poprawnie cała flota grupy SAS. Najbliżsi prawdzie wydają się być ch-aviation.ch

    Tak więc stan na dziś:

    SAS Norge 6*F50, 13*738, 17*73G, 13*736, 13*735, 4*734

    SAS Sverige 15*736, 3*738, 16*M82

    SAS Danmark 8*321, 4*319, 2*M81, 20*M82, 6*M87

    SAS International 7*343, 4*333

    Blue1 5*M90, 1*AR1, 5*AR8

    Air Baltic 2*752, 6*733, 10*735, 8*F50

    Estonian Air 2*733, 4*735, 2*SF3

    Wideroe 18*DH1, 7*DH3, 4*DH4

    Spanair 5*321, 19*320, 4*717, 7*M82, 11*M83, 13*M87

    Bez wet-lease.

    Na zamówieniu są 2 738 dla BU, 15 (? tego nie jestem pewien, było 10, ale zdecydowali się na więcej) CR9 dla SK DK, 3 CR9 dla OV, 4 DH4 dla WF i 7 dla BT. Są jeszcze opcje na Bombardiery.

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Dzięki (za link też, będę korzystał w przyszłości)
    Pozdrawiam

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    Cytat Zamieszczone przez Stoarn
    SAS Grupa straciła w trzecim kwartale 1,7 miliarda SEk (ok. 600 mln PLN). To m. in. skutek katastrofy sierpniowej, ale jest niewesoło jak by nie patrzeć. Na zimę zaparkowali 33 maszyny...
    Nie prawda, grupa SAS zrobila ZYSK 100 miljonow SEK (ok 35 mln pln) w Q3-2008...
    Huh, w tutejszym radiu mówili o stracie, a w norweskich wiadomościach o deficycie

    Czyli znaczy Norwegowie rację mieli...

  16. #16
    Awatar michalek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    Zamiast radia lub aftonbladet mozna isc do zródla (FLYSAS.COM) i dowiedziec sie calej prawdy.

    ORT !

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    Zamiast radia lub aftonbladet mozna isc do zrudla (FLYSAS.COM) i dowiedziec sie calej prawdy.
    Ja nie czytam Aftonbladet tylko DN :> Wyniki sa podobno i tak duzo gorsze niz mialybyc (wedle Norwegii) i w dalszym ciagu podtrzymywany jest chec sprzedazy SASu

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalek

    Nie prawda, grupa SAS zrobila ZYSK 100 miljonow SEK (ok 35 mln pln) w Q3-2008...

    http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/....asp?id=175052

    Key ratios from the SAS Group's third-quarter report today:

    · Earnings before nonrecurring items for the third quarter amounted to MSEK 101 (553), a decline of MSEK 452.
    A koszty katastrofy tez mniewiecej 100 miljonow SEK.
    http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/...nt/3q08eng.pdf

    Strona 2 - strata za 3 kwartal 2.0 miliarda SEK, strata za 12 miesiecy do Wrzesnia 08 4.2 miliarda SEK.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    Zamiast radia lub aftonbladet mozna isc do zródla (FLYSAS.COM) i dowiedziec sie calej prawdy.

    ORT !
    To jaka jest w końcu cała prawda??

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie


    Polecamy

    W Suddeutsche Zeitung podobno piszą, że w związku z fatalnymi wynikami SASu za 3 kwartał Lufthansa już nie jest zainteresowana zakupem akcji SASu.

    http://e24.no/boers-og-finans/article2762838.ece

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •