Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie 777-200ER będzie latał z wingletami Aviation Partners Boeing


    Polecamy

    Według artykułu zamieszczonego na stronie Air Transport World, spółka Aviation Partners Boeing do końca roku sfinalizuje projekt wingletów dla samolotu 777-200/-200ER. Pierwszym klientem mają zostać linie Air New Zealand. Wiadomość ta została opublikowana przy okazji ujawnienia zamówienia Air NZ na pięć kompletów wingletów do instalacji na maszynach 767-300ER tejże linii.

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Mountain View, CA

    Domyślnie Re: 777-200ER będzie latał z wingletami Aviation Partners Boeing

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c
    Według artykułu zamieszczonego na stronie Air Transport World, spółka Aviation Partners Boeing do końca roku sfinalizuje projekt wingletów dla samolotu 777-200/-200ER. Pierwszym klientem mają zostać linie Air New Zealand. Wiadomość ta została opublikowana przy okazji ujawnienia zamówienia Air NZ na pięć kompletów wingletów do instalacji na maszynach 767-300ER tejże linii.
    Niech mnie, prosze, ktos w prostych slowach oswieci:

    Jesli, jak na to wychodzi, winglety sa korzystniejsze z powodow ekonomicznych od braku wingletow, to dlaczego egzemplarze Boeinga (767 i 777) opuszczaja fabryke bez takowych i jak sie chce oszczedzac paliwo, trzeba je dorabiac? Airbus przeciez stosowal winglety od modelu 310. (OK, wiem, ze te koncowki skrzydel w A310 i 320 zwa sie nieco inaczej).

    Nie chce wywolywac kolejnej bitwy na temat Boeing-Airbus, chodzi mi tylko o zrozumienie roznej filozofii obu firm dotyczacej tego, jak sie okazuje, nieblahego detalu konstrukcji.

    jrk

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Glasgow

    Domyślnie

    jrk011 : bylo juz o tym na forum czego niektore nie maja a niektore maja z tego co pamietam chodzilo o rozwiazania technologiczne
    --
    Can't keep my mind from the circling skies
    Tongue-tied and twisted Just an earth-bound misfit, I

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jrk011
    Niech mnie, prosze, ktos w prostych slowach oswieci:

    Jesli, jak na to wychodzi, winglety sa korzystniejsze z powodow ekonomicznych od braku wingletow, to dlaczego egzemplarze Boeinga (767 i 777) opuszczaja fabryke bez takowych i jak sie chce oszczedzac paliwo, trzeba je dorabiac?
    Odpowiem trochę "łopatologicznie".
    Boeing 767 powstawał pod koniec lat 70-tych ubiegłego wieku.
    Boeing 777 był projektowany na początku lat 90-tych.

    Wygoogluj ile wtedy kosztowała baryłka ropy naftowej, a ile dzisiaj i otrzymasz odpowiedź na twoje pytanie.

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Mountain View, CA

    Domyślnie

    [quote="ojcie_c"]
    Cytat Zamieszczone przez jrk011

    Boeing 767 powstawał pod koniec lat 70-tych ubiegłego wieku.
    Boeing 777 był projektowany na początku lat 90-tych.

    Wygoogluj ile wtedy kosztowała baryłka ropy naftowej, a ile dzisiaj i otrzymasz odpowiedź na twoje pytanie.
    Wszystko prawda, cene ropy sam pamietam bez guglowania, ale w pytaniu chodzilo o porownanie polityki Boeinga i Airbusa, zas A310 powstawal mniej wiecej wtedy co 767, a 320/330/340 wczesniej niz 777. Czyli: Airbus juz wiedzial, ze winglety poprawiaja ekonomie, a Boeing nie? Poza tym, jesli za pare milionow US $ mozna dorobic winglety do kazdego Boeinga (zaiste, liczba 'retrofitted' 737 i 757 z wingletami widzianych na lotniskach amerykanskich rosnie z dnia na dzien), to dlaczego nie robi tego sama fabryka?

    jrk

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Kanada

    Domyślnie

    Nie wiem kto winglety zaklada w nowych 737 ale wszystkike nowe 737-700 i 737-800 ktore kupuje WestJet przychodza ze Seatle z wingletami. Mniej wiecej 1 w miesiacu.
    Z jakiegos powodunie sa one zakladane w 737-600 ale moze dlatego ze one lataja na dystanssach do 1000 km.

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jrk011
    Czyli: Airbus juz wiedzial, ze winglety poprawiaja ekonomie, a Boeing nie?
    Juz wyzej ci na to odpowiedziano. Sprawa z wingetami i ich ekonomicznym uzasadnieniem nie jest wcala tak jednoznaczna jak ci sie wydaje.

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jrk011
    Czyli: Airbus juz wiedzial, ze winglety poprawiaja ekonomie, a Boeing nie?
    Głównym założeniem Airbusa przy wyposażaniu swoich konstrukcji w winglety była eliminacja wirów brzegowych, generowanych przez tradycyjne końcówki skrzydeł, co w połączeniu z odpowiednimi profilami skrzydeł pozwalało na redukcję śladu turbulencji jaką samolot zostawia za sobą i w rezultacie na zmniejszenie separacji między lądującymi maszynami.

    Cytat Zamieszczone przez jrk011
    Poza tym, jesli za pare milionow US $ mozna dorobic winglety do kazdego Boeinga (zaiste, liczba 'retrofitted' 737 i 757 z wingletami widzianych na lotniskach amerykanskich rosnie z dnia na dzien), to dlaczego nie robi tego sama fabryka?
    Bo fabryka Boeinga nie ma patentu na projekt wingletów łączonych ze skrzydłem (blended winglets). Nie ma też prawa oferować ich jako części swojego produktu finalnego. Właścicielem projektu jest firma Aviation Partners. Dlatego pewnym "obejściem" było założenie spółki joint venture Aviation Partners Boeing i oferowania wingletów jako opcjonalne wyposażenie, na tej samej zasadzie jak opcjonalne silniki we wczesnych 777 czy obecnie 787. Czyli: klient zamawia u Boeinga samolot a u Aviation Partners winglety, które potem Aviation Partners dostarcza Boeingowi na linię montażową i Boeing je instaluje, a potem dostarcza kompletnie wyposażony samolot klientowi.

  9. #9

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Mountain View, CA

    Domyślnie

    [quote="ojcie_c"]Głównym założeniem Airbusa przy wyposażaniu swoich konstrukcji w winglety była eliminacja wirów brzegowych, generowanych przez tradycyjne końcówki skrzydeł, co w połączeniu z odpowiednimi profilami skrzydeł pozwalało na redukcję śladu turbulencji jaką samolot zostawia za sobą i w rezultacie na zmniejszenie separacji między lądującymi maszynami.

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c
    Bo fabryka Boeinga nie ma patentu na projekt wingletów łączonych ze skrzydłem (blended winglets). Nie ma też prawa oferować ich jako części swojego produktu finalnego. Właścicielem projektu jest firma Aviation Partners. Dlatego pewnym "obejściem" było założenie spółki joint venture Aviation Partners Boeing i oferowania wingletów jako opcjonalne wyposażenie, na tej samej zasadzie jak opcjonalne silniki we wczesnych 777 czy obecnie 787. Czyli: klient zamawia u Boeinga samolot a u Aviation Partners winglety, które potem Aviation Partners dostarcza Boeingowi na linię montażową i Boeing je instaluje, a potem dostarcza kompletnie wyposażony samolot klientowi.
    Dziekuje, duzo mi to wyjasnilo. Ale rodzi to dodatkowe pytania:

    (a) Czy winglety stosowane w A330 i 340, ktore sa innego rodzaju niz w A310 i 320, maja ten sam cel, czyli redukcje zawirowan?

    (b) Czy winglety stosowane w B747-400 i 787 sa innego typu niz "blended", skoro Boeing je stosuje jak najbardziej?

    Koledze, ktory w jednym zdaniu zwraca mi uwage, ze sprawa ekonomii wingletow jest skomplikowana, odpowiadam, ze troche o tym wiem. Tylko nie wiem, czy linie lotnicze, ktore w tej chwili zakladaja takowe na potege na rozne modele 737 i 757, tez sobie z tego zdaja sprawe. Tak, jak to wyglada na rzut oka na lotniskach amerykanskich, za pol roku nie bedzie juz ani jednego Boeinga tych modeli bez wingletow.

    jrk

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c
    Głównym założeniem Airbusa przy wyposażaniu swoich konstrukcji w winglety była eliminacja wirów brzegowych, generowanych przez tradycyjne końcówki skrzydeł, co w połączeniu z odpowiednimi profilami skrzydeł pozwalało na redukcję śladu turbulencji jaką samolot zostawia za sobą i w rezultacie na zmniejszenie separacji między lądującymi maszynami.
    Przepraszam, ale nie calkiem sie zgodze!
    Z aerodynamiki skrzydla wynika, ze jednym z istotnych elementow oporu skrzydla jest opor indukowany, ktory obrazowo mowiac - reprezentowany jest wirem brzegowym. Stad KAZDE zmniejszenie wiru brzegowego SPOWODUJE zmniejszenie oporu czyli - w efekcie paliwa.
    W zasadzie kazdy z wingletow dziala na podobnej zasadzie jak ten pierwszy R. Whitcomb'a - zmniejszajac opor indukowany zwiekszaja wydluzenie efektywne skrzydla. Winglety A310/320/380 to nie sa zwykle plyty brzegowe (jak w Gawronie) tylko starannie wyprofilowane powierzchnie aerodynamiczne, dokladnie wg takich samych zasad jak winglety w np. VariEzy - to co nad platem ma profil wypukloscia skierowana do kadluba, to co na dole - na zewnatrz. Dlatego TA SA winglety. Dlaczego tak? Tak im wyszlo (poczatek lat 80-tych). Pamietajmy, ze wiekszy winglet to takze WIEKSZY opor szkodliwy (oraz masa) i zawsze, dla kazdego skrzydla jest pewna jego optymalna dlugosc powyzej ktorej wzrost oporu samego wingleta przestaje byc kompensowany spadkiem oporu indukowanego calego plata.
    Samo zmniejszanie wiru tylko dla zmniejszenia separacji? To sztuka dla sztuki (poniekad) - bo separacje ustalane sa na podst. masy startowej samolotu - samolot light podchodzacy za heavy ma zawsze o wiele wieksza separacje niz heavy. Jedyny znany przypadek, gdzie samolot generuje wieksze zaburzenia niz to wynika z jego ciezaru to znany powszechnie przypadek 757 - tutaj czesto kontrolerzy stosuja separacje jak po heavy a nie medium (do ktorej to kategorii nalezy), szczegolnie mniejszym samolotom lecacym za 757. I w przypadku 757 to pewnie pomoglo... Powiecie A380? Pewnie cos i tam pomoglo, ale to i tak samolot heavy i takiez za nim sa separacje, zreszta na tym forum dyskutowano ta sprawe.
    I jeszcze - Airbus pracuje nad nowymi wingletami do A320, takze we wspolpracy z Aviation partners: tutaj jest artykul (jest tez tam jeszcze inna ciekawostka, ktora umknela forumowiczom, albo tylko mnie )
    Pozdrawiam!
    Piotr

  11. #11
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    I jeszcze - Airbus pracuje nad nowymi wingletami do A320, takze we wspolpracy z Aviation partners: tutaj jest artykul
    Znowu? Może z Aviation Partners im wyjdą. Dwa lata temu się okazało, że się nie opłaca.

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    (jest tez tam jeszcze inna ciekawostka, ktora umknela forumowiczom, albo tylko mnie )
    As part of Airbus's drive to reduce fuel burn it is planning to undertake studies of an electric taxi device using an A320. "We are looking at installing electric motors in the wheels," says Flourens.
    Airbus pracuje nad napędem elektrycznym kół do taxi (zamiast korzystania z ciągu silników). No ciekawe ciekawe...
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  12. #12

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie


    Polecamy

    o napędzie elektrycznym przedniego koła słyszałem juz conajmniej rok temu, więc oby jak najszybciej

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •