Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18

Wątek: Yak-40

  1. #1
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie Yak-40


    Polecamy

    Witajcie
    Szukam informacji na temat samolotów Yak-40 a konkretnie ich służby w barwach LOT-u
    Czy ktoś może ma zdjęcia Yak-40 w barwach naszego przewoźnika.Interesuje mnie też ile samolotów obsługiwało LOT oraz w jakim okesie.
    Dodam jeszcze,że jako dziecko leciałem Yak-40 niestety praktycznie nic z tej podróży nie pamiętam

  2. #2
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Co do danych - o Jakach-40 eksploatowanych od wiosny 1988 roku do wiosny 1991 w Locie (spadek z 36 SPLT ) znajdziesz sporo informacji... jeden z przykładów:
    http://militarypedia.corran.pl/wiki/Jakowlew_Jak-40_w_Wojsku_Polskim
    - gorzej, jeżeli chodzi o wcześniejszy okres (od 1973 roku).
    Pozdrawiam serdecznie

  4. #4
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Chłopaki dzięki serdeczne za te informacje
    Ja akurat leciałem w 1976 roku z Koszalina do Pyrzowic

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Znów będzie, że się czepiam, ale nie Yak-40 lecz zwyczajnie po polsku Jak-40! Litości!!!

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Ochłonąłem ze wzburzenia po tym nieszczęsnym "Yaku", więc teraz merytorycznie.

    W barwach PLL LOT okresowo latał SP-GEA z Instytutu Lotnictwa oraz wojskowe 048, 041, 042, 043 i 047 jako odpowiednio SP-LEA do SP-LEE. Robiły kursy regularne i czarterowe po Europie, np. do Berlina, Budapesztu, Bukaresztu, Kopenhagi, Londynu, Moskwy, Pragi, Sofii, Wiednia, a także na liniach krajowych.

    Więcej informacji oraz zdjęcia można znaleźć w "Aeroplanie" nr 2/1999.

    Cytat Zamieszczone przez PIOWRO
    Co do danych - o Jakach-40 eksploatowanych od wiosny 1988 roku do wiosny 1991 w Locie (spadek z 36 SPLT
    To nie był spadek. Samoloty zostały wypożyczone do LOT-u, a następnie wróciły do wojska, gdzie jeszcze przez pewien czas latały w LOT-owskich barwach z zamalowanymi napisami i z szachownicami w miejsce żurawia na stateczniku pionowym.

    Pozdrawiam
    JacekB

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Cytat Zamieszczone przez PIOWRO
    Co do danych - o Jakach-40 eksploatowanych od wiosny 1988 roku do wiosny 1991 w Locie (spadek z 36 SPLT)...
    To nie był spadek. Samoloty zostały wypożyczone do LOT-u, a następnie wróciły do wojska, gdzie jeszcze przez pewien czas latały w LOT-owskich barwach z zamalowanymi napisami i z szachownicami w miejsce żurawia na stateczniku pionowym.
    Tak - trochę uogólniłem i mogło to wprowadzić kolegę w błąd - samoloty te latały okresowo w Locie także w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych - zarówno na "mniej obłożonych" liniach europejskich jak i często na liniach krajowych - szczególnie sezonowych uruchamianych latem (Katowice-Koszalin, Katowice-Gdańsk, Wrocław-Koszalin, Rzeszów-Gdańsk)... Po 1991 roku wróciły z powrotem do wojska (tu już łatwiej znaleźć informacje np. w Skrzydlatej Polsce czy Lotnictwie)...

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    W barwach PLL LOT okresowo latał SP-GEA z Instytutu Lotnictwa oraz wojskowe 048, 041, 042, 043 i 047 jako odpowiednio SP-LEA do SP-LEE. Robiły kursy regularne i czarterowe po Europie, np. do Berlina, Budapesztu, Bukaresztu, Kopenhagi, Londynu, Moskwy, Pragi, Sofii, Wiednia, a także na liniach krajowych...Więcej informacji oraz zdjęcia można znaleźć w "Aeroplanie" nr 2/1999
    Niestety nie dysponuję tym numerem pisma - być może jest tam więcej szczegółowych informacji na ten temat... Z ciekawostek - bardzo dobrze udokumentowany (przez TVP :P ) jest rejs czarterowy po zespół "Abba" w 1976 roku (recital: "Abba w Polsce") oraz kilka ładnych fotek można znaleźć w albumie, który widziałem na lotnisku w Amsterdamie (samoloty na Schiphol) - są tam m.in. zdjęcia SP-LEB.
    Pozdrawiam serdecznie

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PIOWRO
    Niestety nie dysponuję tym numerem pisma - być może jest tam więcej szczegółowych informacji na ten temat...
    Jest m.in. dość szczegółowo opisana historia SP-GEA - pierwszego polskiego Jaka-40, a także opracowana na podstawie statystyk LOT-u tabelka wykorzystania samolotów za lata 1980-1992 z rozpisaniem liczb lotów, portów docelowych oraz wylatanych godzin i przewiezionych pasażerów w rozbiciu na loty rozkładowe krajowe i zagraniczne oraz czartery. Niestety części danych w tej tabeli brakuje. Jest też oczywiście część wojskowa. Artykuł Piotra Michalskiego we współpracy z Robertem Stachyrą, tabele opracował ten ostatni. Stamtąd zaczerpnąłem moje informacje. Jaki w barwach LOT-u na żywo widywałem na Okęciu na początku lat 90-tych.
    O malowaniu samolotów i wyposażeniu kabin opowiada kolejny artykuł tego samego autora (tzn. P. Michalskiego) w "Aeroplanie" nr 3/1999.
    Pozdrawiam
    JacekB

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PIOWRO
    Z ciekawostek - bardzo dobrze udokumentowany (przez TVP :P ) jest rejs czarterowy po zespół "Abba" w 1976 roku (recital: "Abba w Polsce")
    Upsss... ale "wtopa"... zanim mi ją wytkniecie :P - sam poprawiam. Zespół Abba korzystał z samolotu Tu-134A SP-LHB (3351809) - sorry...
    http://pl.youtube.com/watch?v=tEVsWXTlu2s
    http://pl.youtube.com/watch?v=sCebdfmAVd4
    Pozdrawiam serdecznie

  11. #11

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Czytając ten temat przypomniała mi się jedna ciekawa rzecz.
    Otóż, w latach 80 tych zdarzało się też , że LO czarterował ad hoc samoloty od wojska. Moja mama leciała JAKiem 40, a ja osobiście leciałem Il 18 w wojskowym malowaniu.

  12. #12
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SP-LSA
    Otóż, w latach 80 tych zdarzało się też , że LO czarterował ad hoc samoloty od wojska. Moja mama leciała JAKiem 40, a ja osobiście leciałem Il 18 w wojskowym malowaniu.
    mmm...
    wiem że Wojsko Polskie a konkretnie 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego korzystał z ILów 18, ale nie były w wojskowym malowaniu tylko w barwach LOTu, Polonii czy PolNipponu.
    W każdym razie nie znalazlem takich informacji?
    Pozdrawiam, Airliner

  13. #13

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie znam definicji "wojskowego malowania". Ten którym leciałem miał szachownicę i numery taktyczne - stąd określiłem go jako w "wojskowym malowaniu".

    http://www.airliners.net/photo/Polan...-18/1318544/M/

  14. #14
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Airliner
    wiem że Wojsko Polskie a konkretnie 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego korzystał z ILów 18, ale nie były w wojskowym malowaniu tylko w barwach LOTu,
    Były w wojskowym malowaniu, były. 36 Pułk miał swego czasu na stanie dwa Ił-18D o numerach "101" i "102" bodajże. Do nieLOTu przeszły chyba w 1987 roku i wtedy otrzymały cywilne rejestracje SP-LSI i -LSK. SP-LSI przez pewien okres latał z zamalowanymi szachownicami, a na usterzeniu miał duża biało-czerwoną flagę i nad nią małe godło linii. Polecam zeszyt z serii "TBiU" poświęcony tej maszynie - tam jest wszystko ładnie opisane.

  15. #15
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c
    Cytat Zamieszczone przez Airliner
    wiem że Wojsko Polskie a konkretnie 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego korzystał z ILów 18, ale nie były w wojskowym malowaniu tylko w barwach LOTu,
    Były w wojskowym malowaniu, były. 36 Pułk miał swego czasu na stanie dwa Ił-18D o numerach "101" i "102" bodajże. Do nieLOTu przeszły chyba w 1987 roku i wtedy otrzymały cywilne rejestracje SP-LSI i -LSK. SP-LSI przez pewien okres latał z zamalowanymi szachownicami, a na usterzeniu miał duża biało-czerwoną flagę i nad nią małe godło linii. Polecam zeszyt z serii "TBiU" poświęcony tej maszynie - tam jest wszystko ładnie opisane.
    Dzięki za informacje, szukałem fotek lecz nie udało mi się odszukać.
    Pozdrawiam, Airliner

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cześć!
    Mam pytanie dot Jaka-40 wykorzystywanego przez LOT: podajecie linki do zdjęć samolotów w "nowym" LOT-owskim malowaniu; czy były również wykorzystywane Jaki w "starym", trójbarwnym malowaniu (ze srebrnym spodem kadłuba, skrzydłami...)... Zależy mi na szybkiej odpowiedzi...
    Pozdrawiam

  17. #17
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    SP-LED dostał potem chyba najładniejsze malowanie ze wszystkich Jaków 40.
    Pierwsze zdjęcia autorstwa Wojtka.
    JetPhotos.Net Photo
    Photos: Yakovlev Yak-40 Aircraft Pictures | Airliners.net



  18. #18

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    SP-LED dostał potem chyba najładniejsze malowanie ze wszystkich Jaków 40.
    Pierwsze zdjęcia autorstwa Wojtka.
    JetPhotos.Net Photo
    Photos: Yakovlev Yak-40 Aircraft Pictures | Airliners.net
    Fakt - ładne; mi jednak chodzi o to, czy Jak-40 był w którymś momencie malowany trójbarwnie: grzbiet biały, pas niebieski (granatowy) brzuch - srebrny. w oznakowaniu LOT-owskim.

LinkBacks (?)

  1. 15-04-2012, 04:03

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •