Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 43
  1. #1
    Awatar KOŁO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz/Clonmel

    Domyślnie Okęcie bis- zbyt drogie i zbędne?


    Polecamy

    Okęcie bis- zbyt drogie i zbędne?


    fot: Paweł Kula/PAP

    Urzędnicy chcą wydać pieniądze na projekt lotniska, którego Polska nie potrzebuje. Budowa portu za 12 mld euro byłaby zagrożeniem dla Okęcia i lotnisk regionalnych. Z 14 do 25 mln osób ma wzrosnąć ruch lotniczy w Polsce do 2010 r.

    Odżywa pomysł na budowę poza Warszawą nowego Centralnego Portu Lotniczego dla Polski. Rząd przyjął wykaz projektów infrastrukturalnych i transportowych, które mają być realizowane w latach 2007-2013. "Gazeta Prawna" dowiedziała się, że wśród nich znajdzie się 20 mln euro (80 mln zł) na prace analityczne związane z przygotowaniem nowego lotniska centralnego. Pomysł ma trafić do konsultacji społecznych. Eksperci uważają, że projekt ten może stworzyć zagrożenie dla największego lotniska w Polsce - Okęcia, jeśli wielcy przewoźnicy zdecydowaliby się przenieść połączenia do nowego portu.

    Sztuka dla sztuki

    Wszystko wskazuje na to, że Ministerstwo Transportu zamierza wydać 80 mln zł na przygotowanie analizy, która nie przyniesie żadnych efektów.

    - Należy uzupełnić opracowanie konsorcjum Ineco - Sener z 2006 r. (hiszpańskie firmy, które przygotowały analizę CPL - red.), zabezpieczyć teren jako rezerwę pod ewentualną inwestycję lotniskową. Studium uzupełnić o analizę wybranej lokalizacji - mówi Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu odpowiedzialny za sektor lotniczy.

    Rocznie w Polsce z samolotów korzysta o 23 proc. więcej pasażerów. To jeden z najlepszych wzrostów w Europie. Jednak sieć lotnisk jest sześciokrotnie mniejsza niż w UE. Jedno krajowe lotnisko obsługuje 3,1 mln osób, podczas gdy średnia w UE to 459 tys. Mamy tylko jedno lotnisko zdolne obsłużyć 5-10 mln pasażerów - Okęcie. Konsorcjum Ineco - Sener przedstawiło w Ministerstwie Transportu kilka możliwych lokalizacji, m.in. Mszczonów. Hiszpanie zastrzegli jednak, że po otwarciu nowego portu inne lotniska w regionie nie będą mieć racji bytu - Łódź, Bydgoszcz, Modlin, planowane lotnisko w Sochaczewie, a nawet Okęcie.

    Tymczasem plany rozbudowy istniejących lub budowy nowych lotnisk mają dziś niemal wszystkie samorządy i porty. Porty regionalne chcą również rozszerzyć zakres działania. Starają się o możliwość obsługi lotów zagranicznych, aby wpuścić tanie linie lotnicze. Plany inwestycji sięgają 3 mld euro. Niektóre porty już je realizują - pierwsze loty z Modlina zapowiedziano na lato 2008 r.

    Zarządca Okęcia, PLL LOT, też nie zamierza rezygnować z Warszawy i rozważa budowę na Okęciu trzeciego pasa.

    - Jeśli Okęcie miałoby zostać zamknięte, to po co było inwestować 300 mln dolarów w nowy terminal - pyta Adrian Furgalski, z zespołu doradców gospodarczych TOR.

    LOT zostaje na Okęciu

    Nowe lotnisko miałoby szansę się utrzymać, tylko jeśli siatkę połączeń zdecyduje się tam zbudować PLL LOT. Tanie linie nie wystarczą, bo najlepiej zarabia się na połączeniach transoceanicznych.

    - Na Lufthansę nie należy liczyć. Ma ona plany związane z nowym lotniskiem, które powstaje w Berlinie. Inni przewoźnicy też nie wykazują chęci ulokowania w nowym porcie swojego hubu. LOT zaś nie ma ani takiej pozycji w aliansie Star Alliance, ani takich planów rozwoju, żeby mógł się porwać na drugą lokalizację obok Okęcia - mówi Adrian Furgalski.

    LOT nie widzi dziś powodu wycofania się z Okęcia.

    - Tu się koncentruje 80 proc. naszych operacji. Przeniesienie bazy technicznej i operacji transatlantyckich kosztowałoby kilkaset milionów dolarów. Nie wiadomo też, gdzie miałoby powstać nowe lotnisko - mówi Leszek Chorzewski, rzecznik LOT


    a pod spodem dodane

    Jak jest u sąsiadów?
    Berlin Brandenburg International to nowy port lotniczy, który budują Niemcy kosztem 2 mld euro, na terenie przylegającym do lotniska Schönefeld. Zaledwie 70 km od granicy z Polską. Budowa ma się zakończyć w 2011 r. Niemcy nie ukrywają, że liczą na polskich pasażerów.



    zrodlo - http://www.money.pl/archiwum/wiadomo...9153.html?p=md

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    No ba, coś nowego. To jest Polska właśnie, kraj przepychu i bogactwa. Wydać 80baniek na nikomu nie potrzebny projekt i konsultacje 8)

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Re

    3 pas na Okeciu? Ciekawe...

  4. #4
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie jestem zwolennikiem nowego portu centralnego. Uważam, że Okęcie będzie jeszcze długo służyć, choć widzę raczej rozkrzyżowanie pasów niż trzeci pas, ale kto wie... Ale szczytem populizmu jest wytylkanie wydatku rzędu 20 mln Euro na przeprowadzenie analiz strategicznych - długookresowych!!! To jest właśnie Polska! Zawsze się żałuje pieniędzy na analizy i badania a później wydaje się miliardy na zupełne głupoty. Przypomina mi się prawie podpisany kontrakt na Pendolino bo nikt sie nie odważył wydać paru zł na analizę dostosowania sieci. Zrobienie planów, "zabezpieczenie zasobu gruntów" etc to pomysł jak najbardziej słuszny. Jeśli zaczniemy latać jak obywatele starej UE, a zaczniemy, to presja na Okęcie będzie pewnie 25 mln paxów rocznie, a tego się nie da zrobić. Tylko u nas o inwestycjach myśli się wtedy jak już terminal pęka w szwach, bo każdy boi się wydać pieniędzy na plany. A później są jaja jak z T2 na Okęciu. Jak myślicie Drodzy Znawcy, czemu? Bo zły projektant? Bo głupi PPL? Bo firma budowlana nie umie bryły postawić? NNIE!!! Dlatego że wszystko było załatwiane w pięć minut! Bo jak ktoś 15 lat temu mówił "Wydajmy 20 mln Euro na poważne plany" To się zaraz krzyk podniósł: "Po co komu te plany" Amatorszczyzna!!
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  5. #5
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Re: Re

    Cytat Zamieszczone przez kondziu
    3 pas na Okeciu? Ciekawe...
    Byśmy mieli 33R, 33L, 15R i 15L
    Miejsce jak najbardziej jest.

    Pzdr,
    Paweł.

  6. #6
    Awatar adam1984

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie Re: Re

    Cytat Zamieszczone przez Coddy

    Byśmy mieli 33R, 33L, 15R i 15L
    Miejsce jak najbardziej jest.

    Pzdr,
    Paweł.
    Miejsce może i jest. Tylko po co? Okęcie ma swoje wady i zalety. Nawet jeśli 33 rozbuduje sie o L i R, to pozostaje jeszcze problem startów i lądowań w nocy (hałas). Tego się nie ominie. Poza tym przydałoby się w Polsce ILS cat III. Tego na Okęciu się nie opłaca wprowadzić, a przy podziale na 33 R i L jest to chyba nawet nie możliwe. Kolejną sprawą jest dojazd do lotniska. Jeśli Okęcie jest centralnym portem lotniczym, to dlaczego od strony zachodniej jest dojazd jedynie przez zakorkowaną aleje Krakowska?
    Kiedyś był pomysł, żeby nowe centralne lotnisko wybudować w Babsku, lub Mszczonowie. Kwestie dojazdu rozwiązywałaby autostrada A2 i linia kolejowa E30. Nie byłoby przeszkód ograniczających wprowadzenie ILS cat III. Można by było zbudować więcej pasów startowych i zniwelować problem startów i lądowań nocą.
    Co do Okęcia, to najlepszą rolę jaką mogłoby spełniać, to przyjmowanie samolotów biznesowych.
    Budowa T2 była tylko środkiem przejściowym. Terminal ten, w połączeniu z T1, jest w stanie obsłużyć 10 mln paxów rocznie. Limit ten, przy takim wzroście, zostanie przekroczony w roku 2010-2012. Pytanie tylko, czy opłaca się budować T3, mimo ograniczeń starego Okęcia. Moim zdaniem już nie.

  7. #7
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie Re: Re

    Cytat Zamieszczone przez adam1984
    a przy podziale na 33 R i L jest to chyba nawet nie możliwe.
    Jak najbardziej mozliwe. Kazdy z tych pasow moglby miec swoj wlasny ILS i czy to Cat I czy II lub III nie ma znaczenia.

    Nie wiem dlaczego temat dodatkowych pasow na Okeciu powraca. Waskie gardlo na Okeciu nie jest w ilosci pasow tylko w ilosci/wielkosci terminali.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dokładnie.

    To nie pasy, ale terminale i drogi kołowania generują problemy. Zobaczmy Gatwick: 1 pas i do 60 operacji na godzinę. Przeliczmy nawet na 18h pracy Okęcia -> 1080 operacji dobowo. Nawtt w połowie nie jesteśmy.

    Ale 33L/15R ma swoje inne zalety: hałas będzie mniejszy, jeśli pas oddali się o około kilometr od obecnego i pomiędzy nimi wrzucić T3. I już mamy zupełnie inaczej rozwiązane lotnisko.

    A co do Babska, Mszczonowa itp: to nie ma sensu. Skończy sie Montrealem (o ile dobrze pamiętam), niestety.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Mirabel, dobrze pamiętasz... Ale, daj Boże żeby Warszawa była kiedyś Montrealem (stolicą lotnictwa cywilnego)

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Mielec

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez YoNasH
    Dokładnie.

    To nie pasy, ale terminale i drogi kołowania generują problemy. Zobaczmy Gatwick: 1 pas i do 60 operacji na godzinę. Przeliczmy nawet na 18h pracy Okęcia -> 1080 operacji dobowo. Nawtt w połowie nie jesteśmy.

    Ale 33L/15R ma swoje inne zalety: hałas będzie mniejszy, jeśli pas oddali się o około kilometr od obecnego i pomiędzy nimi wrzucić T3. I już mamy zupełnie inaczej rozwiązane lotnisko.

    A co do Babska, Mszczonowa itp: to nie ma sensu. Skończy sie Montrealem (o ile dobrze pamiętam), niestety.
    A ile jest teraz na Okęciu? Ktoś kiedyś wspominał o 33 operacjach na godzinę. To prawda

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Szkoda by było gdyby Okęcie nie rozwijało się szybko dalej. Skoro jest "hossa" na naszym rynku lotniczym a na Okęciu miejsce do rozbudowy to należało by czym prędzej dobudować duży Terminal 3 dodatkowe pasy i płyty postojowe. A ruch Cargo i tanie linie powinien przejąć Modlin... Mnie natomiast martwi to że żadna (daleko)zachodnia ani dalekowchodnia linia nie chce uruchomić połączeń z EPWA

  12. #12
    Awatar Cani

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPOD/EPSY/EPGD

    Domyślnie

    Ja juz dawno mówiłem, że na T3 na Okęciu, myslę, z espokojnie, po reorganizacji dróg startowych, jest miejsce na Okęciu nawet na 30-35 mln pax.

  13. #13
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn
    Mirabel, dobrze pamiętasz... Ale, daj Boże żeby Warszawa była kiedyś Montrealem (stolicą lotnictwa cywilnego)
    Tylko ze Warszawa nie ma Mirabel...
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jester

    A ile jest teraz na Okęciu? Ktoś kiedyś wspominał o 33 operacjach na godzinę. To prawda
    Krzyżujące się pasy to jest pierwsze wąskie gardło, drugim jest zapewne organizacja przestrzeni ale nie jest z tym najgorzej.

  15. #15
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jester
    A ile jest teraz na Okęciu? Ktoś kiedyś wspominał o 33 operacjach na godzinę.
    Ale jak wspomnial? Ze jest to maksimum? Dwa pasy (nawet kryzujace sie) dajace maksimum 33 operacji na godzine to jakas bzdura skoro na swiecie wyciaga sie 30 tylko z jednego pasa. A nawet jak sie przyjzesz takiemu KOAK gdzie jest tylko jeden pas dla lini lotniczych i gdzie wyciagaja 15 mln pasazerow rocznie - ten nawet jeden pas startowy wcale nie jest uzyty na maksa. Moze powinni zamknac jeden pas na Okeciu i zwiekszyc w ten sposob przepustowosc

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    '

    Domyślnie

    Wg obliczeń FAA taki układ pasów jai mamy w WAW pozwala maksymalnie na 265000 operacji. Za 2006 rok jest ok 125000. Więc pole do ekspansji jest, ale do takiej liczby operacji to prędko nie dojdzie.

    Co do operacji na pasach to na Gatwick osiągają mistrzowstwo.

    KS
    Deluxe Limited Edition with Bonus Track & DVD

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Biorąc pod uwagę, że obliczenia FAA zakładają zapewne minim minimów separacji oraz to, że przez sporą część nocy lotnisko jest zamknięte to nie da się ukryć, że przepustowość Okęcia jest, jaka jest.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Biorąc pod uwagę, że obliczenia FAA zakładają zapewne minim minimów separacji oraz to, że przez sporą część nocy lotnisko jest zamknięte to nie da się ukryć, że przepustowość Okęcia jest, jaka jest.
    A jaka wg Ciebie jest ta przepustowosc?
    no risk, no fun ;D


  19. #19
    Awatar Pewazz

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Z tego co wiem, Okecie robilo czasem nawet do 46 operacji na godzine.
    If it's possible, it's done.
    If it's impossible, it will be done.

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    To było a propos argumentu, że wg FAA da się na takim lotnisku zrobić 265000 operacji, nie wiem, ile wg CFMU jest max na godzinę.
    Przypominam też o układzie TWY.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •