Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 46
  1. #1
    Awatar NCC-1701D

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie Pożegnanie lotniska Tempelhof THF


    Polecamy

    W czwartek oficjalne zamknięcie lotniska Tempelhof w Berlinie. Transmisja na żywo na kanale RBB (jest odkodowany z Astry) od 20:15 do 20:45

  2. #2
    Awatar NCC-1701D

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    Na youtube ktoś wstawił video z ostatniego lotu międzynarodowego, sobota 25 X, Brussels Airlines. Ostatni odlot z tego lotniska po 76 latach.
    Ale w komentarzach ktos napisal ze ostatni miedzynarodowy lot był wczoraj 26 X, do Vaxjo w Szwecji.
    http://www.youtube.com/watch?v=Q2bfSFgqVQc

    Samolot zostal powitany i pozegnany przez dziennikarzy....

  3. #3
    Old
    Old jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Łezka sie w oku kręci ... Most powietrzny, Linie Obsługujące Tempelhof ... w latach 80-tych ...
    Pionierska konstrukcja z lat 30-tych. Ciesze się, że zdąłyłem polecieć trzy lata temu podczas krótkiego epizodu ś.p. DauAir. Śzkoda, że tylko raz ...

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Wielka szkoda.
    Cieszę się że miałem choć raz zaszczyt doświadczyć przyjemności oderwania się w powietrze z pasa startowego lotniska z tak bogatą historią.


  5. #5
    Moderator
    Awatar lucasmadi

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Fantastyczny filmik.. naprawde mozna sie wzruszyc.. cos pieknego

  6. #6
    jim
    jim jest nieaktywny

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KTW

    Domyślnie

    O kurcze nie wiedziałem
    Toż to legenda! Dlaczego zamykają?
    I want to thank you
    For making me
    A little more sure
    A little more wise
    And couragious

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Polska / Świnoujście

    Domyślnie

    Wiąże się to bezpośrednio z rozbudową SFX, ale głowy nie dam. Pisało o tym na forum.

  8. #8
    Awatar NCC-1701D

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    Trochę historii mozna wyczytać na wikipedii, ale po polsku jest mało.

    Nie chce wklejać angielskich tekstów, bo nie wszyscy zrozumieją.
    W wielkim skrócie, II Wojna Światowa: Lotnisko zostało otoczone przez wojska rosyjskie. Dowódca Luftwaffe dostał rozkaz wysadzenia terminalu, ale odmówił. Wybrał samobójstwo. Przedtem jednak wszystko zostało zaminowane. Rosjanie próbowali odminować, ale od bomb-pułapek zginęło wielu rosyjskich żołnierzy i postanowiono dolne piętra zalać wodą.
    Trzy dolne piętra pozostają zalane do dzisiaj i od końca wojny nikt nie odważył się schodzić tam, ze względu na niewybuchy...

    Lotnisko zasłynęło w czasie blokady Berlina Zachodniego czerwiec 1948-maj 1949.
    Rosjanie zamknęli wszystkie drogi, linie kolejowe, rzeki i odcięli Berlin Zachodni od świata. Liczyli na to, że zachodni alianci po prostu zrezygnują z Berlina i oddadzą go Rosjanom.
    Wiele razy oglądałem filmy w niemieckich TV o tej blokadzie, budowie muru, itp.
    Alianci postanowili nie poddawać się i uruchomili most powietrzny.
    Zgodnie z porozumieniem mogli latać tylko trzema korytarzami wyznaczonymi przez Rosjan.
    Z Frankfurtu/M i Hamburga do Berlina oraz powrotny do Hannoveru. Szerokość: 25 mil.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:B...deLuftwege.png
    Po polsku jest niewiele:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Blokada_Berlina
    Wersja angielska jest znacznie bogatsza.
    Samoloty mogły latać na niskiej określonej wysokości, co powodowało znaczne zużycie paliwa. wiki podaje że 10.000 ft, a inna strona że 5000ft.
    http://www.west-alliierte-in-berlin....D_5714192.html

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    W okresie zimnej stacjonowali tam Amerykanie.
    Ile bym dał żeby oglądać takie widoki

    http://www.airliners.net/photo/USA--...axy/1235685/M/


  10. #10
    Administrator Senior Screener
    Awatar meschiash

    Dołączył
    Nov 2006
    Wpisów
    52

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryni
    Ile bym dał żeby oglądać takie widoki
    Faktycznie, pomimo krótkiego pasa przyjmowali spore maszyny. Parę fotek z dawnych lat:
    Lockheed C-141A Starlifter (L-300) http://www.airliners.net/photo/USA--...ter/1262651/L/
    Boeing C-17A Globemaster III http://www.airliners.net/photo/USA--...ter/0032827/L/
    Lockheed C-130E Hercules (L-382) http://www.airliners.net/photo/USA--...les/1321770/L/
    Aviation Traders ATL-98 Carvair (śmieszna BUA) http://www.airliners.net/photo/Briti...-98/1247191/L/
    Boeing 747SP-21 http://www.airliners.net/photo/Pan-A...-21/1260003/L/
    Boeing VC-137C (707-353B) http://www.airliners.net/photo/USA---Air/Boeing-VC-137C-(707-353B)/1312610/L/
    McDonnell Douglas KC-10A Extender (DC-10-30CF) http://www.airliners.net/photo/USA--...10A/1327846/L/

    Na koniec dwa widoki na spory ruch GA w THF
    http://www.airliners.net/photo/-/-/1072234/L/
    http://www.airliners.net/photo/-/-/1099759/L/
    POZDRAWIAM TOMASZ

    "Mniej znaczy więcej" - Ludwig Mies van der Rohe
    "Nobody is perfect, I'm nobody..."

  11. #11
    Awatar AllOver

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    AllOver :)
    Wpisów
    263

    Domyślnie

    Chcilismy dzis poleciec na THF ale nie bylo juz dostepnych slotow. Szkoda. Przynajmniej zalapalem sie na Maigs field w Chicago.
    AllOver

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez meschiash
    Na koniec dwa widoki na spory ruch GA w THF
    spory to chyba za malo powiedziane. slotow na ten dzien nie bylo kilka miesiecy wczesniej i podobno wszystkie lotniska w promieniu 150 km od berlina wygladaly wtedy podobnie. jestem ciekaw co sie dzialo na berlinskim zblizaniu

  13. #13
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cieszę się że w trakcie ILA 2008 udało się namówić dużą część Wlkp_Spotters, i małą część EPBY Spotting Team na skorzystanie z usług THF. Szczególnie start na długo zapamiętamy

    Fotka z lądowania po powrocie z BRU.



  14. #14

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Fotka z lądowania po powrocie z BRU.
    ja się jeszcze bardzo mało znam...stąd pytanie JAK zrobiłeś to zdjęcie ??

  15. #15
    Awatar filipg

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wroclaw

    Domyślnie

    Wystarczy skierować obiektyw w stronę okna i zrobić zdjęcie

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saudade
    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Fotka z lądowania po powrocie z BRU.
    ja się jeszcze bardzo mało znam...stąd pytanie JAK zrobiłeś to zdjęcie ??
    tak:

    http://www.airliners.net/photo/Bruss...vro/1325370/M/

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    zasieki1, dziękuję Byłam zdziwiona tym widokiem na silniki a to się okazuję, że to tylko kwestia samolotu

  18. #18
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    ja się jeszcze bardzo mało znam...stąd pytanie JAK zrobiłeś to zdjęcie ??
    Tak jak napisał Filip


    Cytat Zamieszczone przez filipg
    Wy
    starczy skierować obiektyw w stronę okna i zrobić zdjęcie
    To w przypadku JUMBOLINIO, natomiast w przypadku JUMBO pewnikiem do goleni musiałbym sie przypiąć



  19. #19
    Administrator Senior Screener
    Awatar meschiash

    Dołączył
    Nov 2006
    Wpisów
    52

    Domyślnie

    Ostatni lot z "matki wszystkich lotnisk"

    Dzisiaj tuż przed północą z berlińskiego lotniska Tempelhof po raz ostatni wystartują samoloty. Zaraz potem historyczny port lotniczy zostanie definitywnie zamknięty.
    Ostatni lot z Tempelhof podejmą dwa zabytkowe samoloty pasażerskie: niemiecki Junkers Ju-52 oraz amerykański Douglas DC-3 - ten ostatni jako reprezentant "rodzynkowych bombowców", obsługujących berliński most powietrzny sprzed 60 lat.

    To - jak mówią krytycy - "pożegnalne przedstawienie" obserwować będzie 800 zaproszonych gości. Pozostali miłośnicy historycznego miejsca mieli w środę ostatnią okazję, by zobaczyć samolot kołujący na Tempelhof i zrobić pamiątkowe zdjęcie w hali odpraw.

    Na razie nie wiadomo, jak zagospodarowany zostanie liczący 368 hektarów powierzchni teren lotniska. Na specjalnej stronie internetowej miasta każdy może zgłosić swój pomysł.

    Najczęściej mówi się o utworzeniu ogromnego parku. Burmistrz Berlina Klaus Wowereit chciałby udostępnić tereny lotniska pod międzynarodową wystawę budowlaną, a także myśli o międzynarodowej wystawie ogrodniczej.

    Zainteresowanie wykorzystaniem zabudowań i terenów Tempelhof sygnalizują też ekipy filmowe, organizatorzy koncertów i festiwali. Berliński Senat (rząd krajowy) pracuje także nad koncepcją utworzenia muzeum w części historycznego lotniska.

    Dla wielu berlińczyków, szczególnie tych starszych, miejsce te ma jednak symboliczne i sentymentalne znaczenie.

    Nazwany kiedyś "matką wszystkich lotnisk" Tempelhof był jednym z trzech miejsc, w których lądowały alianckie samoloty transportowe, zaopatrujące mostem powietrznym zachodnie sektory Berlina podczas radzieckiej blokady połączeń lądowych w latach 1948-49.

    Tuż za ogrodzeniem Tempelhof podchodzących do lądowania samolotów wypatrywały wymachując rękami berlińskie dzieci. Z "rodzynkowych bombowców" amerykańscy piloci zrzucali im słodycze.

    Położone w śródmiejskiej dzielnicy o tej samej nazwie lotnisko Tempelhof zostało otwarte w 1923 roku. Podjęta w 1934 roku rozbudowa budynków portowych według projektu architekta Ernsta Sagebiela nie została ukończona do wybuchu drugiej wojny światowej.

    Monumentalne budynki lotniska, które miały wpisywać się w hitlerowską koncepcję przebudowy Berlina na stolicę Rzeszy - Germanię - są obecnie zabytkiem. Po obu stronach hali głównej powstały hangary, które układają się w półksiężyc o długości 1,2 kilometra.

    Dach półksiężyca stanowił jednocześnie trybuny z miejscami siedzącymi dla 100 tysięcy osób, skąd - według koncepcji projektanta - publiczność mogłaby podziwiać pokazy lotnicze bądź defilady.

    Tempelhof był pierwszym lotniskiem zintegrowanym z siecią kolejową. - Stąd można dojechać koleją do każdego miejsca w Europie - twierdzi przewodnik Henry Wede, który na Tempelhof pracuje od 1960 roku.

    Podziemne schrony przydały się miejscowej ludności w trakcie bombardowań Berlina w czasie II wojny światowej. Lotnisko zaopatrzono także w dużo bezpieczniejsze i - jak przekonuje Wede - "niezniszczalne" - bunkry przeznaczone prawdopodobnie dla wysokich funkcjonariuszy reżimu Adolfa Hitlera.

    Amerykanie, którzy przejęli lotnisko od Armii Czerwonej w lipcu 1945 roku, przebudowali nieco wnętrze budowli. Salę balową przekształcono w halę sportową z boiskiem do koszykówki. Wybudowali także bar z przekąskami, siłownię, kręgielnię i sauny. Większość z tych udogodnień już zdemontowano.

    Rolę głównego portu lotniczego Berlina - a po wojnie tylko jego zachodnich sektorów - Tempelhof pełnił do 1975 roku. Mające monopol ma obsługę połączeń lotniczych Berlina Zachodniego towarzystwa PanAm i British Airways korzystały odtąd z lotniska Tegel.

    W dobie jumbo-jetów i airbusów Tempelhof stanowi techniczny anachronizm - jego pas o długości tylko nieco ponad 2100 metrów uniemożliwia starty większych maszyn z pełnym obciążeniem.

    Cywilny ruch lotniczy na Tempelhof wznowiono w 1985 roku, ale już tylko w ograniczonym zakresie. W 2007 roku obsłużono tam zaledwie 350 tysięcy z 20 milionów pasażerów, którzy korzystali z trzech berlińskich lotnisk.

    Głównie służyło ono ostatnio użytkownikom prywatnych samolotów. Zwolennicy zamknięcia Tempelhof argumentowali, że Berlin nie potrzebuje portu lotniczego dla VIP-ów, który na dodatek przynosi do 15 milionów euro strat rocznie i jest uciążliwy dla okolicznych mieszkańców.

    Ostatnią próbą wywarcia presji na władze Berlina i uratowania Tempelhof przed likwidacją było referendum pod koniec kwietnia. Jednak do urn poszło zbyt mało osób, by wynik głosowania był ważny.
    http://wiadomosci.onet.pl/1853698,12,item.html
    POZDRAWIAM TOMASZ

    "Mniej znaczy więcej" - Ludwig Mies van der Rohe
    "Nobody is perfect, I'm nobody..."

  20. #20
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez meschiash
    jego pas o długości tylko nieco ponad 2100 metrów
    To lekkie przekłamanie. Pas ma równe 2100 ale cały, natomiast od "fortepianu" do "fortepianu" ma 1580 metrów na jednym pasie, i 1100 metrów na drugim.
    Ciekawostką jest że mimo takiej samej numeracji (09,27) pasy nie leżą równolegle wobec siebie co widać gołym okiem na earth.



Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •