Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 39
Like Tree4Likes

Wątek: Konstrukcja Silnika

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Gostynin

    Domyślnie Konstrukcja Silnika


    Polecamy

    Szukałem na forum tematu który by wyjaśniał parę spraw, o których nie wiem, ale nie znalazłem.
    Oto one:

    1. Gdzie jest wpompowywane sprężone powietrze do rozruchu silnika?? Za sprężarkę??

    2. w jaki sposób napędzany jest generator?? Czy jest wbudowany w wał silnika??

    3. czy jakieś elementy(poza dyszą w silnikach z dopalaniem) poruszają się??

  2. #2
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    1. Do komór spalania, jak można się domyślić (chociaż sam jeszcze nigdzie nie doszukałem się jakiegoś obszernego opisu rozruchu silnika odrzutowego).

    2. O jaki generator chodzi? W silnikach ze sprężarką osiową, cały 'dodatkowy' osprzęt jest zamontowany na obudowie sprężarki, z oczywistych względów; wszystkie te zespoły są napędzane przez wał za pośrednictwem odpowiednich przekładni.

    3. O co konkretnie Ci chodzi?

    To tak mniej więcej, poczekajmy na specjalistów

  3. #3
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie Re: Konstrukcja Silnika

    Cytat Zamieszczone przez Kisio137
    Szukałem na forum tematu który by wyjaśniał parę spraw, o których nie wiem, ale nie znalazłem.
    Oto one:

    1. Gdzie jest wpompowywane sprężone powietrze do rozruchu silnika?? Za sprężarkę??
    Nigdzie - silnik jest rozkręcany tym samym wałem z którego jest napędzana AGB

    Cytat Zamieszczone przez Kisio137
    2. w jaki sposób napędzany jest generator?? Czy jest wbudowany w wał silnika??
    Zazwyczaj na wale sprężarki wysokiego ciśnienia jest przekładnia stożkowa go napędzająca - ta sama którą rozkręcany jest wirnik w czasie rozruchu.

    Cytat Zamieszczone przez Kisio137
    3. czy jakieś elementy(poza dyszą w silnikach z dopalaniem) poruszają się??
    ? No jeżeli do poruszania się zaliczasz ruch obrotowy, to kręcą się jeden lub więcej wirników (sprężarka - turbina).
    Poza tym współczesne silniki mają obracane kierownice w kilku pierwszych stopniach sprężarki wysokiego ciśnienia i zawór upustowy (VBV) gdzieś przed boosterem ktory z reguły jest czymś w rodzaju podnoszonej/opuszczanej klapy...
    Z poruszających się rzeczy zdarzają się też odwracacze ciągu, dysze od wektorowanego ciągu, starsze silniki bez FADEC'ow mają sterowanie zrobione na elektrohydraulicznych sterownikach itp...
    KZ

  4. #4
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Poza tym współczesne silniki mają obracane kierownice w kilku pierwszych stopniach sprężarki wysokiego ciśnienia i zawór upustowy (VBV) gdzieś przed boosterem ktory z reguły jest czymś w rodzaju podnoszonej/opuszczanej klapy...
    A w jakim celu są te obracane kierownice?

  5. #5
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Poza tym współczesne silniki mają obracane kierownice w kilku pierwszych stopniach sprężarki wysokiego ciśnienia i zawór upustowy (VBV) gdzieś przed boosterem ktory z reguły jest czymś w rodzaju podnoszonej/opuszczanej klapy...
    A w jakim celu są te obracane kierownice?
    Zapobieżeniu stall'u sprężarki - tak samo jak VBV.
    KZ

  6. #6
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A to ciekawostka - dzięki

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Gostynin

    Domyślnie

    Też dziękuję

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Konstrukcja Silnika

    Cytat Zamieszczone przez Kisio137
    1. Gdzie jest wpompowywane sprężone powietrze do rozruchu silnika?? Za sprężarkę??
    Zasada jest taka ze sprezone powietrze (bleed air) naprzyklad z APU jest uzywane do rozruchu wewnetrznego walu N2 na ktorym jest sprezarka wysokiego cisnienia z turbina wysokiego cisnienia. Jak obroty N2 osiagna okolo 20% wprowadza sie paliwo do komory spalania i nastepuje zaplon silnika. Sa rozne rozwiazania konstrukcyjne - albo rozruch tego walu nastepuje metoda posrednia za posrednictwem przekladni albo sprezone powietrze bezposrednio uderza w loptaki naprzyklad turbiny wysokiego cisnienia powodujac obrot walu.

    Nieduze silniki turbinowe maja rozruch czysto elektryczny, w takim wypadku rozrusznik ma czesto podwojna role - sluzy tez jako generator pradu.

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Gostynin

    Domyślnie Re: Konstrukcja Silnika

    Jeszcze jedno pytanie:

    Jakie jest sprzęgło pomiędzy wałem N2 silnika a wentylatorem (turbowentylatorowe) i śmigłem(turbośmigłowe) i czy jest pomiędzy nimi przekładnia? Jeśli tak, to jaka(planetarna??) i jakie sprzęgło(chyba nie cierne )

  10. #10
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie Re: Konstrukcja Silnika

    Cytat Zamieszczone przez Kisio137
    Jeszcze jedno pytanie:

    Jakie jest sprzęgło pomiędzy wałem N2 silnika a wentylatorem (turbowentylatorowe) i śmigłem(turbośmigłowe) i czy jest pomiędzy nimi przekładnia? Jeśli tak, to jaka(planetarna??) i jakie sprzęgło(chyba nie cierne )
    Żadne ;-) To są 2 wały połączone z reguły spline'm czyli wielowypustem - tak jest łączona zdecydowana większość wentylatorów - LPT. W mniejszych silnikach potrafi się stosować curvic coupling'i (wielowypust czołowy ? chyba po polsku), czasami potrafi się umować dysk na wale na połączeniu ciernym lub pojedyńczy wpust ale to bardzo rzadko. Przekładnia planetarna ma być w Geared Turbofanie P&W i była kiedyś w jakimś małym Garrecie ale kłopotów mieli z tym co niemiara. Do przekładni w turbowentylatorowym kilka firm się przymierzało od dawna (bo korzyści są oczywiste) w tym P&W który poniósł dość spekaktakularną porażkę.

    W turbośmigłowych przekładnia jest zawsze.
    KZ

  11. #11
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Nie ma sprzęgła. Wentylator w silnikach dwuprzepływowych napędzany jest turbiną niskiego ciśnienia poprzez wspólny wał. Na zewnątrz tego wału obraca się drugi wał N2 (jeden jest wewnątrz drugiego) łączący turbinę wysokiego ciśnienia ze sprężarką wysokiego ciśnienia.

    Z silnikami turbośmigłowymi jest trochę bardziej skomplikowana sprawa ponieważ istnieją trzy gałęzie ich rozwoju:
    1. jednowałowe (sprężarka osiowa lub odśrodkowa) gdzie na jednym wale są wszystkie elementy ze śmigłem i reduktorem
    2. dwuwałowe - śmigło napędza wał turbiny niskiego ciśnienia (rzadko spotykany, pierwszym był Bristol Orion, obecnie RR Tyne z samolotu C-160), bardzo dobre charakterystyki wysokościowe
    3. z turbiną swobodną - takie jak na śmigłowcach. Śmigło napędza oddzielna turbina nie połączona ze sprężarką (dlatego nazwa swobodna).

    Między wałem silnika a śmigłem jest oczywiście przekładnia zwana reduktorem która zmniejsza obroty silnika do poziomu optymalnego dla śmigła

    PS. O silnikach mogę na okrągło , więc mogę napisać więcej (o ile będę wiedział )

    Silnik odrzutowy można uruchomić także pirotechnicznie (stosowane na m.in. Boeing 707).

    Istniał także silnik General Electic CJ-805-23A (samolot Convair CV-990A Coronado) z wentylatorem umieszczonym na końcu za turbiną (właściwie to wentylator był częścią turbiny)

  12. #12
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kisio137
    Jakie jest sprzęgło pomiędzy wałem N2 silnika a wentylatorem (turbowentylatorowe)
    Żeby uściślić to uznałem to za pomyłkę bo wał N2 i wał wentylatora/LPT może być fizycznie połączony tylko przez łożysko międzywałowe (differential bearing) a w sensie sprzęgniecia oczywiście nie jest w żaden sposób połączony bo kręcą się z całkowicie różnymi prędkościami obrotowymi...


    Cytat Zamieszczone przez mfi
    Istniał także silnik General Electic CJ-805-23A (samolot Convair CV-990A Coronado) z wentylatorem umieszczonym na końcu za turbiną (właściwie to wentylator był częścią turbiny)
    Dość marnie skończył zresztą (i silnik i samolot)
    KZ

  13. #13
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mfi
    2. dwuwałowe - śmigło napędza wał turbiny niskiego ciśnienia (rzadko spotykany, pierwszym był Bristol Orion, obecnie RR Tyne z samolotu C-160), bardzo dobre charakterystyki wysokościowe
    3. z turbiną swobodną - takie jak na śmigłowcach. Śmigło napędza oddzielna turbina nie połączona ze sprężarką (dlatego nazwa swobodna).
    Jesli moglbys to troche rozwinac tak (np zamiescic odnosniki do rysunkow) bylbym zobowiazany.

    Cytat Zamieszczone przez mfi
    Silnik odrzutowy można uruchomić także pirotechnicznie (stosowane na m.in. Boeing 707).
    I to tez, gdybys byl uprzejmy.

  14. #14
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Moja wiedza jest książkowa więc nie mam linków do rysunków

    Silnik turbośmigłowy przypomina silnik odrzutowy (także jest sprężarka, turbina, wał, komora spalania), tylko że poprzez wał napędza śmigło.

    W przypadku silnika jednowałowego wszystkie te elementy połączone są wspólnym wałem (np. radziecki turbośmigłowy NK-12 z samolotów Tu-95 i An-22 ma 14-to stopniową sprężarkę oraz 5-cio stopniową turbinę połączone jednym wałem do którego końca "przyłączone" jest śmigło. Moc NK-12 dochodzi do 15 000 KM ).

    Silniki turbośmigłowe dwuwałowe mają lepsze parametry od jednowałowych (niewielka zmiana mocy w zależności od wysokości). Także mają sprężarkę i turbinę tylko że są one rozdzielone na dwa zespoły: niskiego ciśnienia i wysokiego mające osobne wały (jeden wał kręci się wewnątrz drugiego wydrążonego w środku). Tak więc na jednym wale (tym zewnętrznym) są sprężarka wysokiego ciśnienia i turbina wysokiego ciśnienia, a na drugim (tym wewnątrz) sprężarka niskiego ciśnienia i turbina niskiego ciśnienia.

    W przypadku turbośmigłowego silnika dwuwałowego śmigło jest napędzane tym wałem od sprężarki i turbiny niskiego ciśnienia. Rolls-Royce Tyne ma (licząc od przodu) 6-cio stopniową sprężarkę niskiego ciśnienia, 9-cio stopniowa wysokiego, komorę spalania, 1-no stopniową turbinę wysokiego ciśnienia i 3 stopniową niskiego ciśnienia.

    Silniki z turbiną swobodną mają poza wałem (wałami) sprężarek i turbin dodatkowy wał zakończony własną turbiną która pobiera moc od silnika (nie napędza żadnej sprężarki więc nazywana jest swobodną). Wał ten połączyć można ze śmigłem samolotu albo wirnikiem śmigłowca (prawie wszystkie silniki turbinowe śmigłowców mają właśnie turbinę swobodną).

    Rozruch pirotechniczny stosowano w latach 50-tych przy narodzinach napędów odrzutowych. Coś niecoś o tym tutaj: http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.ph...pirotechniczny W przypadku Boeinga 707 ładunek pirotechniczny uruchamiał jeden silnik, a ten poprzez sprężone powietrze uruchamiał pozostałe.

  15. #15
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mfi
    Silniki turbośmigłowe dwuwałowe mają lepsze parametry od jednowałowych (niewielka zmiana mocy w zależności od wysokości). Także mają sprężarkę i turbinę tylko że są one rozdzielone na dwa zespoły: niskiego ciśnienia i wysokiego mające osobne wały (jeden wał kręci się wewnątrz drugiego wydrążonego w środku). Tak więc na jednym wale (tym zewnętrznym) są sprężarka wysokiego ciśnienia i turbina wysokiego ciśnienia, a na drugim (tym wewnątrz) sprężarka niskiego ciśnienia i turbina niskiego ciśnienia.
    Warto wspomnieć, że są jeszcze i silniki trójwałowe, jeszcze bardziej zaawansowane konstrukcyjnie, zapewniające większą elastyczność działania silnika. Zresztą liczby mówią same za siebie - w trójwałowych silnikach można uzyskać spręż 2-3 razy większy niż w jednowałowych.

  16. #16
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Opisywałem silniki turbośmigłowe dwuwałowe . Oczywiście, że są silniki odrzutowe trówałowe (np. RR Trent), jednak trójwałowych turbośmigłowych nie ma.

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    są jeszcze i silniki trójwałowe, jeszcze bardziej zaawansowane konstrukcyjnie
    Faktycznie trójwałowe są bardziej zaawansowane konstrukcyjnie, o czym przekonał się boleśnie Rolls-Royce ogłaszając w 1971 roku bankructwo, właśnie z powodu trójwałowego RB-211 .

  17. #17
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK
    Warto wspomnieć, że są jeszcze i silniki trójwałowe, jeszcze bardziej zaawansowane konstrukcyjnie, zapewniające większą elastyczność działania silnika. Zresztą liczby mówią same za siebie - w trójwałowych silnikach można uzyskać spręż 2-3 razy większy niż w jednowałowych.
    Gdyby to było takie proste to wszyscy by robili trójwałowe (poza RR trójwałowy silnik mają jeszcze ruscy). Miałem okazję zajrzeć do RB 199 w Bristolu - szwajcarski zegarek, napchane w środku jak cholera...
    Jeżeli chodzi o sprężarki osiowe to bezapelacyjnym liderem było GE osiągając lepsze rezultaty niż RR w Trentach...
    KZ

  18. #18
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Miałem okazję zajrzeć do RB 199 w Bristolu - szwajcarski zegarek, napchane w środku jak cholera...
    Ponieważ postawiono przed nim wysokie wymagania. Wyposażone w RB.199 samoloty uderzeniowe Tornado miały wykonywać loty na małych wysokościach z dużą prędkością, jednocześnie posiadając spory zasięg.

    Radziecki "odpowiednik" Tornado, bombowiec Su-24 który miał wykonywać analogiczne misje także z prędkością naddźwiękową, wyposażony był w jednoprzepływowe silniki AL-21F3 (używane w Polsce Su-22M4 też mają silniki AL-21F3).

    Rosyjskim silnikiem trójwałowym jest NK-32 z bombowca strategicznego Tu-160

  19. #19
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mfi
    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Miałem okazję zajrzeć do RB 199 w Bristolu - szwajcarski zegarek, napchane w środku jak cholera...
    Ponieważ postawiono przed nim wysokie wymagania. Wyposażone w RB.199 samoloty uderzeniowe Tornado miały wykonywać loty na małych wysokościach z dużą prędkością, jednocześnie posiadając spory zasięg.
    Trójwałowość RB.199 z wysokimi wymaganiami, lotami na niskiej wysokości z dużą prędkością ma bardzo pośredni związek bo są równie dobre albo i lepsze silniki dwuwałowe. To że ma napchane w środku jeszcze mniej bo to z reguły oznacza tylko kłopoty...
    A zasięg zależy od wielu innych rzeczy poza silnikiem w przypadku którego liczy się głównie SFC...
    KZ

  20. #20
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    RB.199 skonstruowano specjalnie dla Tornado, a skoro analizy wykazały przydatność układu trójwałowego to go w nim zastosowano.

    Cytat Zamieszczone przez KZ
    zasięg zależy od wielu innych rzeczy poza silnikiem w przypadku którego liczy się głównie SFC...
    Generalnie tak, ale np. w lotach z prędkością naddźwiękową silnik jednoprzepływowy charakteryzuje się mniejszym jednostkowym zużyciem paliwa, a zatem i większym zasięgiem samolotu (dlatego Concorde miał jednoprzepływowe RR Olympus)

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •