Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
  1. #1
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie Złomowanie samolotu - co decyduje?


    Polecamy

    Na jakiej podstawie linie lotnicze decydują o "magazynowaniu" (przechowaniu gdzieś w hangarze lub na pustyni - nie jestem pewien prawidłowego określenia po polsku) lub złomowaniu samolotu?

    Pomijając przyczyny typu naruszenie konstrukcji przy twardym lądowaniu lub tailstrike'u, zauważyłem, że czasem złomowane lub "magazynowane" są samoloty stosunkowo młode, podczas gdy latają starsze.

    Teoretycznie chodzi o ilość godzin spędzonych w powietrzu oraz ilość cykli start/lądowanie. Ale chyba w obrębie jednej linii da się rozplanować sprawy tak, by wszystko latało "po równo"?

    W praktyce np. mamy takie samoloty:

    http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-25255.htm
    http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-25382.htm
    http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-26648.htm
    http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-26656.htm

    4 samoloty B737 United Airlines zezłomowane w wieku 16-17 lat.
    Dużo samolotów United mających 16-18 lat jest też "zmagazynowanych", podczas gdy w najlepsze sobie lata pełno samolotów mających 20 lat.

    Nasuwa się pytanie: dlaczego magazynowane/złomowane są młodsze?
    Drugie pytanie: dlaczego w ogóle są złomowane (często po kilkuletnim uprzednim "magazynowaniu"), podczas gdy w wielu "podejrzanych" południowoamerykańskich i afrykańskich liniach w najlepsze latają sobie 39-letnie B737? Czy nie znaleźliby się klienci na 16-letnie samoloty?

    To samo znajdzie się w innych liniach i innych modelach samolotów. W American Airlines całkiem dużo 20-letnich MD-82 jest "magazynowanych", podczas gdy latają sobie 26-letnie.

  2. #2
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Twoje pytanie świadczy o tym, że dałeś się złapać w pułapkę przyzwyczajeń myślowych. To oczywisty efekt życia w świecie samochodów. Samochód stary = złom, samochód nowy = ok. I to siedzi w nas bardzo mocno. Jako doświadczony uczestnik forum wiesz przecież, że kluczowe znaczenie ma liczba godzin, ale także liczba wykonanych operacji. Często zatem samolot np. LOTowski 767 może latać przez 20 lat na Jackowo i jest ok, a jego kolega, który stał w tej samej hali Boeinga w momencie produkcji tuż obok LOTowskiego będzie złomowany, bo całe życie wykonywał 3 godzinne loty wewnątrz Stanów.

    Poza tym są jeszcze też argumenty inne. Dam tylko kilka przykładów:
    - starszy samolot ma silniki GE to jak reszta floty, a nowszy RR - bardziej opłaca się odstawić młodzy;
    - starszy samolot ma wymienione niedawno wnętrze, a ten troszkę młodszy miał mieć wymienione w przyszłym roku, ale już wiemy, że kryzys nie pozwoli na to
    - starszy jest pierwotnie u nas (od początku) a młodszy latał w: Burkina Faso, Kirgistanie, Angoli i na Kiribati (vide stan naszych 763 - alfy czy bravo w porównaniu do errora)
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  3. #3
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Z przerazeniem mysle o opcji ze SP-LPG to bedzie PP-VOI... a mialo byc cos z NZ
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  4. #4
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen
    Z przerazeniem mysle o opcji ze SP-LPG to bedzie PP-VOI... a mialo byc cos z NZ
    :O
    Kupują tego gruchota, czy wynajmują?

    Witek Z: o tych argumentach z nowym wnętrzem i silnikami nie pomyślałem. O stanie technicznym wynikającym z używania samolotu wcześniej przez dziwne linie pomyślałem, dlatego szukałem argumentów na magazynowanie młodszych samolotów w obrębie jednej linii, gdzie były od "urodzenia".

    Taki Ryanair chyba ma jakąś rotację maszyn, żeby jeden samolot nie latał non stop na trasie Sztokholm-Malta lub Glasgow-Belfast?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •