Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Struktura kosztów działania linii


    Polecamy

    Natknąłem się na ciekawe dane o strukturze kosztów działalności lotniczej Lufthansy (działalność ta to 75% przychodów firmy). Wydaje mi się, że często dyskutowaliśmy o strukturze kosztów, tu mamy ciekawe zestawienie:

    Inne materiały i usługi (leasing) 3550
    Paliwo 4105
    Opłaty (przeloty i lotniska) 2626
    Pracownicy 4225
    Amortyzacja 939
    Dane w milionikach Eurasów

    I jeszcze zrobiony przeze mnie rysuneczek:



    Ciekawi mnie czy coś Was zdziwiło w tym zestawieniu
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  2. #2
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Na finansach się nie znam, ale chętnie obejrzałbym to samo jeśli chodzi o LOT.
    Bowiem LOT podobno ma się kiepsko, zaś Lufthansa jest spokojna. Czyli że jeśli
    to wyżej jest OK, to trzeba zrobić to samo w LOT
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  3. #3
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Lufthansa jest spółką giełdową i ma obowiązek publikacji, a LOT...
    A co do ma się nieźle: prognoza wyniku na działalności operacyjnej Lufy za 2009 wynosi 1,1 mld Euro. Nieźle, co?
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Twinsen to jest struktura kosztów, w przypadku LOTu może być identyczna, ale to świadczy tylko o tym jak i na co linia wydaje pieniądze. Jest to ważne, ale żeby ocenić potrzeba jeszcze danych na temat przychodów. A to myślę, że różni się znacznie (mam tu na myśli nie tylko wartości faktyczne, ale również proporcje).

  5. #5
    Awatar MatSi

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Ciekawi mnie czy coś Was zdziwiło w tym zestawieniu
    Mnie dziwi tak duży udział procentowy wynagrodzeń. Wyższy niż koszty paliwa.
    Ale widać tutaj, że LH chyba nie podpisała kontraktów terminowych na dostawy paliwa za cenę wiadomo jaką

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Nawet jeśli podpisała kontrakt terminowy na dostawy paliwa na dość wysoką cenę, to pewnie to jeszcze nie jest zawarte w tym zestawieniu. Faktem jest, że koszty wynagrodzeń są wyższe niż za paliwo i to w roku w którym koszty paliwa tak poszybowały do góry. Myślę, że wynagrodzenia dlatego pożerają taką część tej struktury kosztów bo w Niemczech bodajże podatki są dość wysokie i żeby pilot czy stewardessa dostała dużo netto to musi dostać jeszcze więcej brutto a i tak wiele z tego "zje" państwo. Jak Wy myślicie ?

  7. #7
    Awatar MatSi

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zero Cool
    Nawet jeśli podpisała kontrakt terminowy na dostawy paliwa na dość wysoką cenę, to pewnie to jeszcze nie jest zawarte w tym zestawieniu. Faktem jest, że koszty wynagrodzeń są wyższe niż za paliwo i to w roku w którym koszty paliwa tak poszybowały do góry. Myślę, że wynagrodzenia dlatego pożerają taką część tej struktury kosztów bo w Niemczech bodajże podatki są dość wysokie i żeby pilot czy stewardessa dostała dużo netto to musi dostać jeszcze więcej brutto a i tak wiele z tego "zje" państwo. Jak Wy myślicie ?
    Tam akurat jest tak, że jeśli przekroczy się kwotę dochodu bodajże 17.500 euro rocznie, to powyżej tej kwoty państwo zabiera połowę tego co się przekroczy. Trochę nie fair, ale no cóż takie państwo...

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Auć... to trochę boli. 50% to dużo rzeczywiście.

    No to pogdybajmy

    Gdyby taki pilot lufy zarabiał netto miesięcznie jakieś 15tys euro (strzelam kwotę, bo nie wiem ile może zarobić). Pomijamy inne opłaty obowiązkowe takie jak pewnie ubezpieczenie zdrowotne itd. W takim razie musiałby dostawać 30tys euro brutto.

    Na podstawie:
    http://www.iata.org/whatwedo/economi...itor/index.htm

    1 baryłka paliwa lotniczego kosztuje 60$ czyli ok. 44 Euro.
    30.000 : 44 = 680 baryłek.
    Połowa z tego to jest to co dostaje pilot, natomiast drugie 340 baryłek zabiera państwo (w imię czego to nie wiem).
    1 baryłka = 160 litrów.
    340*160 = 54400 litrów.

    Boeing 737-800 zabiera max. 26.000 litrów (czyli wykonałby 2 loty na max zasięgu)
    Boeing 767-300 ER zabiera max. 91.000 litrów (czyli te 54400 zapełniłoby trochę więcej niż połowę jego zbiorników).

    Głupie gdybanie, szczególnie, że nie znam zarobków pilotów i stewardess LH, ale ciekawe rzeczy wyliczyłem... chyba, że gdzieś popełniłem błędy.

  9. #9
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    A nie uważacie że koszt sprzętu (amortyzacji) jest zadziwiająca mały - nawet jeśli znaczna część innych kosztów to leasingn ?
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Też się nad tym zastanawiałem, a jak policzyłem kwoty wydane na paliwo przypadające na takiego 737, to w stosunku do kosztów i amortyzacji są one dziwnie wysokie. Może coś nie tak liczę, ale wyszło mi, że b737 powinien się zamortyzować do zera po 40 latach! Pewnie coś źle liczę bo jakoś nie chce mi się w to wierzyć...

  11. #11

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Taki prosty podział bez przypisów, to można sprawdzić, nie pozwala niektórych rzeczy wyjaśnić.

    Na przykład prawdopodobnie nie są tu skonsolidowane linie, które nie należą w pełni do Lufthansy, np. Eurowings, Cirrus Airlines, a które świadczą usługi dla Lufthansy. W zależności od tego jak są skonstruowane ich umowy, te same koszty mogą lądować w różnych kategoriach. Na przykład Lufhtansa mając dużą siłę przetargową może dla swoich kontrahentów kupować paliwo. Wobec tego nabijać kategorię paliwo, przy czym latające na nim samoloty, które należą bądź są leasingowane przez kontrahentów wchodzą do zestawienia jako inne materiały i usługi, a nie amortyzacja.

    Lufthansa może też nawet być formalnie stroną umów o pracę personelu latającego na pokładach Lufhtansa regional, nawet jeśli formalnie dostawcą usług jest inna firma.
    Jest kilka możliwości, bez przypisów i szerszych danych tego się nie wyjaśni.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    LH miala fuksa bo zawarla kontrakty hedgingowe z bankiem HBOS. Teraz gdy cena paliwa spadla i inne linie placa bankom krocie LH sie upieklo bo.... HBOS zbankrutowal.

  13. #13
    HG
    HG jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Danny
    LH miala fuksa bo zawarla kontrakty hedgingowe z bankiem HBOS. Teraz gdy cena paliwa spadla i inne linie placa bankom krocie LH sie upieklo bo.... HBOS zbankrutowal.
    jak bank bankrutuje to nie znaczy, że kredytów się nie spłaca. Pojawia się syndyk lub jakaś inna instytucja której zadaniem jest odzyskanie jak największej ilości środków dla wierzycieli

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez HG
    Cytat Zamieszczone przez Danny
    LH miala fuksa bo zawarla kontrakty hedgingowe z bankiem HBOS. Teraz gdy cena paliwa spadla i inne linie placa bankom krocie LH sie upieklo bo.... HBOS zbankrutowal.
    jak bank bankrutuje to nie znaczy, że kredytów się nie spłaca. Pojawia się syndyk lub jakaś inna instytucja której zadaniem jest odzyskanie jak największej ilości środków dla wierzycieli
    Hedge to nie kredyt. HBOS nie mogl sie wywiazac z kontraktu bo juz nie istnial.

  15. #15
    HG
    HG jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Danny
    Hedge to nie kredyt. HBOS nie mogl sie wywiazac z kontraktu bo juz nie istnial.
    ok. Ale jak umowa została podpisana między LH a HBOS, to po bankructwie HBOS jej realizacja spoczywa na "likwidatorze"/następcy HBOSu (chyba, że było to jakieś wstępne porozumienie wymagające dlaszych uzgodnień później). Nikt dobrowolnie nie zrezygnuje z zysków.

  16. #16

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Ottawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Ciekawi mnie czy coś Was zdziwiło w tym zestawieniu

    Mnie zaskoczylo dosc wysoka pozycja Inne materialy i uslugi vel "leasing". Co tam jest wrzucone? Ile Lufa ma samolotow w leasingu? Czy w tej szufladce sa wrzucone koszty obslugi kredytow na samoloty?


    To ja jeszcze dorzuce dane QF za ostatni rok (W milionach dolarow):

    Paliwo 3602 (BTW: tylko 8% wzrost w porownaniu z rokiem poprzednim)
    Pracownicy 3533
    Amortyzacja 1469
    Operacje lotnicze 2588 (nie wiem dokladnie, co tu wchodzi, ale chyba mniej wiecej Przeloty i lotniska jak w Lufie)
    Sprzedaz i marketing 755
    Leasing 400


    Zadziwiajaco podobne do LH
    Pozdrowionka

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •