-
Definicja lotu -pytanie
Witam,
Czy ktoś spotkał się z definicją " lotu" statku powietrznego w sensie prawnym, przepisów?
Chodzi mi podanie odpowiedniego odniesienia do przepisu.
Zdaje mi się, że kiedyś słyszałem mniej więcej coś takiego, że " za lot SP uważa się stan , w którym powierzchnie nośne wytwarzają siłę nośną" - stąd np. za początek lotu śmigłowca uważa się uruchomienie zespołu napędowego i wirnika (wirników).
Dzięki za pomoc.
Łukasz
-
W ustawie Prawo lotnicze nie ma definicji lotu jako takiego, można jednak taką definicję stworzyć na podstawie definicji statku powietrznego (urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża). W każdym razie odsyłam do przepisów ustawy, słowniczek masz w art. 2.
-
Szukałem w różnych przepisach.
Sprawa jest o tyle skomplikowana,że np personel techniczny (mechanik) ma prawo ( po przeszkoleniu) uruchomić silniki samolotu ( powiedzmy takiego MTOM <5700 kg, nie wiem, jak z dużymi ) ,a śmigłowca już nie, bo potrzebne są uprawnienia do wykonywania lotu (licencja personelu latającego).
Ale już widzę, że moją propozycję z poprzedniego postu trzeba wzbogacić o SP lżejsze od powietrza.
-
To zapewne wynika z bałaganu w przepisach, zgadzam się, że śmigłowca lepiej nie uruchamiać bez uprawnień (z kolei definicja SP oznacza, że w myśl Prawa Lotniczego SP jest latawiec i model latający, a śmigłowiec w podlocie niekoniecznie).
Obawiam się, że jednej definicji lotu nie znajdziesz (w każdym razie nie w Prawie Lotniczym), ale do czegokolwiek Ci taka definicja potrzebna radziłbym zacząć od jakiegoś towarzystwa ubezpieczeniowego - zadzwoń, że masz samolot i chcesz Aero Casco, niech Ci przyślą OWU i tam z pewnością znajdziesz definicję - przynajmniej na potrzeby ubezpieczeniowe.
-
Nie moge teraz sobie przypomniec gdzie to dokladnie jest ale jedna z definicji czasu lotu (czyli poniekad lotu) to moment kiedy statek powietrzny ruszy z miejsca o wlasnych silach do momentu gdy zakonczy ten ruch na stanowisku postojowym.
-
Ok znalazlem - PL-6 Dz.U 2004r nr 262 poz 2609
Czas lotu - calkowity czas liczony w odniesieniu do:
- samolotow - od chwili gdy samolot rozpoczyna poruszac sie przy pomocy wlasnego napedu w celu wykonania lotu az do chwili wylaczenia napedu po zakonczeniu lotu
- smiglowcow - od chwili uruchomienia wirnika nosnego w celu wykonania lotu, do wylaczenia wirnika po zakonczonym locie
- pozostalych statkow powietrznych - od chwili gdy statek powietrzny rozpocznie start, do chwili pelnego zatrzymania po ladowaniu
-
Dzięki, jesteś wielki, nie miałem do czynienia z PL-6 jako osoba z związana z przewozem komercyjnym ( tam PL-6 nie obowiązują).Muszę w takim razie sięgnąć do Aneksów ICAO. Służę w razie czego pomocą w ramach bieżących przepisów wydawanych przez EASA.