Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4

Wątek: Hity od PAŻP'u

  1. #1
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Hity od PAŻP'u


    Polecamy

    Hity od PAŻPu | dlapilota.pl

    W dniu 5 marca 2009 w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie odbyła się coroczna konferencja: „Zarządzanie przestrzenią powietrzną i informacją lotniczą dziś i jutro”. Celem spotkania była prezentacja działań PAŻP, w zakresie dostosowywania polskiej przestrzeni powietrznej i metod zarządzania informacją lotniczą do nowych, rosnących potrzeb użytkowników.
    Konferencję na którą zaproszono prawdopodobnie przedstawicieli wszystkich zainteresowych stron - użytkowników przestrzeni, otworzył Prezes PAŻP, Maciej Rodak. We wprowadzającym wystąpieniu podkreślił znaczenie konsultacji społecznych w procesie harmonizacji i przekształcania struktur przestrzeni oraz jej dostosowania do rosnących wymagań jej współużytkowników oraz ujednolicania jej charakteru w Europie.
    Mocnym akcentem była już pierwsza prezentacja pani Magdy Rekść, mówiąca o potrzebie zmian w celu zapewnienia dostępności przestrzeni dla jej użytkowników. Choć w dobie spowolnienia gospodarczego może się to wydawać nieadekwatne do rzeczywistości za oknem, ale fakty za 2008 rok są następujące:
    - w szczycie, ruch lotniczy w Europie osiąga poziom 30 000 operacji dziennie;
    - ruch lotniczy rośnie o około 4-5% rocznie (włączając w to spowolnienie gospodarcze);
    - transport lotniczy zasila rocznie europejski produkt krajowy brutto kwotą 220 miliardów euro;
    - transport lotniczy zatrudnia 3,1 miliona pracowników;
    - ruch lotniczy wytwarza około 2% światowej emisji CO2;
    - ogólny koszt ATM to 7 miliardów euro rocznie (szacuje się, że braki europejskiego systemu ATM kosztują około 4 miliardów z czego około 2 miliardy pochłaniają braki optymalizacji lotów i opóźnienia);
    - zakłada się, że ruch lotniczy w latach 2005 – 2020 wzrośnie o około 60%.
    Konferencja została podzielona na trzy bloki tematyczne.
    Blok 1: Strategia przestrzeni powietrznej na lata 2009-2020
    Ta cześć konferencji została zdominowana przez omówienie planowanych zmian w przestrzeni powietrznej i jej zarządzaniu na najbliższe 11 lat. Skupiono się na programie zawartym w zatwierdzonej 16 stycznia 2009 przez Prezesa PAŻP, Strategii Przestrzeni Powietrznej. Realizacja Strategii Przestrzeni Powietrznej, zgodnej z ideą harmonizacji wspólnej europejskiej przestrzeni powietrznej, przyniesie korzyści w czterech podstawowych obszarach oddziaływania:
    - dalszemu podniesieniu bezpieczeństwa operacji lotniczych;
    - poprawieniu pojemności przestrzeni powietrznej;
    - zwiększeniu efektywności lotu;
    - dbałości o środowisko naturalne.
    Blok 2: ASM do roku 2010
    . Przedstawiono statystyki wykorzystania przestrzeni powietrznej w latach 2004-2008. Wzrost ilości wykonywanych operacji jest wyraźny aczkolwiek kryzys gospodarczy zapoczątkowany w roku 2008 obniża dynamikę wzrostu do około 10% (dla porównania, największą bo ponad 18% dynamikę we wzmiankowanym okresie odnotowano w 2004 roku). Do tematu statystyk i używalności, dyskutowanych przestrzeni wojskowych wrócimy niebawem na łamach naszego portalu.
    Następnie omówiono krótko i średnioterminowe plany PAŻP.Wybrane zmiany, które mają się pojawić do 2010 roku, to:
    - optymalizacja granic bocznych i pionowych CTR i TMA oraz ich dostosowanie do funkcjonujących i projektowanych w tej przestrzeni procedur lotu;
    - zmniejszenie CTR i dobudowanie TMA;
    - wdrażanie procedur P-RNAV (planowane wdrożenie operacyjne maj/czerwiec 2009);
    - uwzględnienie i organizacja w istniejących TMA ruchu lotniczego z nowopowstających lotnisk (Modlin, Sochaczew);
    - wdrożenie procedur operacyjnych, umożliwiających stosowanie CDA (podejścia ze stałym zniżaniem).
    Zanim uczestnicy konferencji przeszli do ostatniego jej bloku tematycznego, głos zabrali przedstawiciele lotnictwa woskowego w kwestii wykonywania lotów w przestrzeni klasy G z prędkościami powyżej 250kt. Według wojska, to właśnie brak możliwości wykonywania lotów z większymi prędkościami, skutkuje rozległą i gęstą siatką dróg MRT. Dla odrzutowych samolotów wojskowych prędkość 250kt jest praktycznie nie osiągalna w locie na małej wysokości. Minimalna bezpieczna prędkość takiego lotu to dla samolotu F16 około 350 kt. Przedstawiciele wojska sugerowali konieczność zniesienie ograniczenia prędkości dla samolotów wojskowych w przestrzeni klasy G. Przedstawiciel AOPA Polska Błażej Krupa, mimo dwukrotnych bezpośrednich pytań nie uzyskał odpowiedzi na pytanie czy umożliwienie samolotom wojskowym wykonywania lotów z prędkościami powyżej 250 kt mogłoby zaowocować wyraźnym zmniejszeniem siatki MRT. Być może ta propozycja będzie rozważana w przyszłości.
    Czy wykonywanie lotów z prędkościami rzędu 350 kt byłoby bezpieczne dla użytkowników przestrzeni klasy G w tym GA? Próbę odpowiedzi podjął, pilot samolotu F-16 z jednostki wojskowej w Łasku. Okazuje się, że nowoczesne wyposażenie radarowe samolotu, potrafi z dużej odległości wykryć niemalże każdy obiekt poruszający się w powietrzu, na monitorach samolotu jako „cel”, który można wyminąć lub zniszczyć. Można się pokusić o stwierdzenie, że za separację samolotu wojskowego poruszającego się z dużą prędkością mógłby odpowiadać pilot samolotu wojskowego lub lider grupy (szyku) samolotów. Temat ten wywołał sporą dyskusję i kontrowersje ale z uwagi na pozostały czas dyskusję przerwano.
    Blok 3: Zarządzanie Informacją Lotniczą
    Pan Rafał Brandys z PAŻP, zaprezentował założenia strategii zarządzania informacją lotniczą w latach 2009 – 2020. W dużym skrócie sprowadza się to do migracji informacji z AIS (Aeronautical Information Service) do AIM (Aeronautical Infomration Management) i IM (Information Management) co finalnie umożliwi dostarczanie standardowych i aktualnych informacji operacyjnych do wszystkich zainteresowanych stron. Andrzej Sikorski przedstawił założenia techniczne projektu xNOTAM.
    Spore zainteresowanie towarzyszyło kolejnej prezentacji:
    MAPA VFR
    Najnowsza, rodzima edycja mapy ICAO w skali 1:500 000 ma się pojawić w sprzedaży w maju 2009. Mapa podobnie jak poprzednia będzie składała się z 6 arkuszy z dodatkową legendą. Niestety nie podano ceny tej mapy. Nowością ma być wizualizacja terenu za pomocą warstwic.
    AIP VFR
    AIP VFR to najnowsze papierowe dziecko PAŻP, które ma się pojawić w sprzedaży w czerwcu 2009. Początkowo publikacja będzie dostępna jedynie w ramach bieżącej prenumeraty AIP Polska. Sprzedaż odrębnej publikacji planowana jest w 2010 roku.
    Najlepsze wiadomości dla GA zostawił na koniec konferencji, pan Rafał Brandys. Zaprezentował najnowszą odsłonę strony internetowej PAŻP. Strona, która według zapewnień jej twórców ma być dostępna jeszcze w tym miesiącu będzie zawierała długo wyczekiwany, bezpośredni i bezpłatny dostęp do NOTM, SNOWTAM, AUP. Hitem który wzbudził niemalże aplauz była aplikacja do planowania lotów. Zintegrowany z Google maps, lekki i intuicyjny interfejs umożliwi wizualizację przestrzeni powietrznej (!) włącznie z przestrzeniami czasowo wydzielonymi, stworzenie na niej planu lotu, który może zostać automatycznie wysłany do właściwego biura odpraw. Planowanie lotu w gąszczu aktywnych i nieaktywnych TRA, TSA, MRT stanie się dużo łatwiejsze, wygodniejsze i szybsze. Na deser zaprojektowaną trasę będzie można wyeksportować do pliku w standardzie OpenAir lub KML.
    Źródło: dlapilota


    Jak dla mnie ostatnia wiadomosc jest chyba najlepsza. Oby tak dalej...

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Najlepsze wiadomości dla GA zostawił na koniec konferencji, pan Rafał Brandys. Zaprezentował najnowszą odsłonę strony internetowej PAŻP. Strona, która według zapewnień jej twórców ma być dostępna jeszcze w tym miesiącu będzie zawierała długo wyczekiwany, bezpośredni i bezpłatny dostęp do NOTM, SNOWTAM, AUP. Hitem który wzbudził niemalże aplauz była aplikacja do planowania lotów. Zintegrowany z Google maps, lekki i intuicyjny interfejs umożliwi wizualizację przestrzeni powietrznej (!) włącznie z przestrzeniami czasowo wydzielonymi, stworzenie na niej planu lotu, który może zostać automatycznie wysłany do właściwego biura odpraw. Planowanie lotu w gąszczu aktywnych i nieaktywnych TRA, TSA, MRT stanie się dużo łatwiejsze, wygodniejsze i szybsze. Na deser zaprojektowaną trasę będzie można wyeksportować do pliku w standardzie OpenAir lub KML.
    Mam prawie łzy w oczach.
    Czy ktoś mnie może uszczypnąć? Aż przez chwilę, chce się rzec za Świętym Tomaszem "Nie uwierzę póki nie zobaczę...", ale ja chcę wierzyć.

  3. #3
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ciekawe czy strefy wyłączone będą aktualizowane. Jakoś nie zaufałbym Agencji i ni ładował się w ostrzał
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z Zobacz posta
    Ciekawe czy strefy wyłączone będą aktualizowane. Jakoś nie zaufałbym Agencji i ni ładował się w ostrzał
    Wazne, zeby byla wizualizacja takich stref w stosunku to trasy przelotu. Takie informacje i tak najlepiej na biezaco w czasie lotu potwierdzac bo moze sie to zmienic.
    Niech zrobia COKOLWIEK to juz bedzie dobrze

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •