Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie Czy LPR może latać za granicę?


    Polecamy

    W kontekście artykułu (GW): Z Łodzi karetką do Wiednia. Czas gonił

    Czy LPR rzeczywiście nie może latać za granicę???
    Bo - rzeczywiście - odkąd sięgam pamięcią, to nie widziałem Piaggio w locie międzynarodowym.

  2. #2
    Awatar pasazernagape

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SZZ/EPSC

    Domyślnie

    A czy to co było przed LPR powstałym w 2000 roku mogło latać za granicę? Pamiętam, gdzieś w latach 90, reportaż w TV gdzie samolot ratowniczy (?) leciał z chorym do Kopenhagi.

  3. #3
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Czy LPR rzeczywiście nie może latać za granicę???
    Bo - rzeczywiście - odkąd sięgam pamięcią, to nie widziałem Piaggio w locie międzynarodowym.
    Cześć Radian,
    Bazę obu Piaggio mam po sąsiedzku i parę razy tej zimy udało mi wypatrzeć, że przywieźli pacjentów, a FPL wskazywał, że to 'połamańcy' z zagranicznych stoków. Poza tym od czasu do czasu też oba P180 latają na przeglądy na Włoch (ale oczywiście bez pacjentów).
    Pozdrawiam,
    Marek

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Do Łodzi nieraz przylatywało Piaggio z zagranicy (np. Francja). Ale rzeczywiście nie pamiętam lotu hospital od nas zagranicę.

  5. #5
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Lotnicze Pogotowie Ratunkowe samolotem P-180 może wykonać każdy lot z pacjentem na pokładzie lub bez w obszarze całej Europy i północnej Afryki (wynika to z AOC i odpowiednich ubezpieczeń sprzętu). W przypadku wspomnianym w gazecie nie problem w możliwościach operacyjnych ale w finansowaniu. W ramach ubezpieczenia zdrowotnego pacjenci przewożeni są na terenie kraju. Jeżeli zachodzi potrzeba lotu za granicę koszty pokrywa w całości zlecający, w tym przypadku musiałby to zrobić szpital, sponsor lub firma ubezpieczeniowa. Transport do Wiednia to wydatek kilkunastu tysięcy złotych, taniej jest więc dla szpitala, który oszczędza na wszystkim, wysłać karetkę, mimo, że to w dzisiejszych czasach karkołomne przedsięwzięcie.
    Śmigłowce Mi-2 za granicę nie latają bo zasieg mizerny, nie są też z tego powodu ubezpieczone poza granicami Polski. A109 śmiga w przypadkach szczególnych gdzie tylko jest potrzeba i jest to uzasadnione.

  6. #6
    Awatar RafalP

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Nowy Sącz

    Domyślnie

    Typowy przykład na chore przepisy jakie panują w tym kraju. Cóż..., Szacunek dla załogi karetki. Dobrze że cało i zdrowo dojechali do celu.

    Nie chciał bym wypominać ale końcem marca pewna biało czerwona 102 wykonała jednego dnia następujące loty: WAW - RZE , RZE - WAW by po kilku godzinach zrobić WAW - RZE , RZE - WAW i zabrać pasażera...

    Na to są pieniądze..., dalszy komentarz zbędny.

  7. #7
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Równie chore jest to, że pan X idzie po oblodzonym szlaku w lakierkach (sam widziałem) na Świnicę, przewraca się, rozbija głowę, przylatuje śmigłowiec, ratuje mu życie i zawozi do szpitala za darmo.
    Poza tym podejrzewam, że gdyby ktoś podjął próbę załatwienia sprawy z NFZ czy MZ to pewnie dałoby się zorganizować transport lotniczy na zasadach jak w kraju. Nie znam sprawy tej konkretnie ale nie raz spotykam się z sytuacją, że lekarz na wieść, że ktoś śmie wymagać od niego wypełnionego druku zlecenia na transport lotniczy obraża się i pacjent jedzie karetką, bo tak prościej, wystarczy słówko do pani dyspozytorki PR.
    Z opisu wynika, że transport potrzebny był na już, ale skoro mowa o sponsorze i współpracy z kliniką w Wiedniu to znaczy, że sprawa toczyła się od jakiegoć czasu, pytanie istotne: czy podjęto próbę?
    Bardzo fajnie się czyta o sprawności działania załogi karetki, niemal jej bohaterstwie, o tym jak to nawet asysty policji nie potrzebowali. Chwała im za to, że im się udało ale... dla mnie to typowa ułańska fantazja i polska improwizacja, połączona z narażaniem życia przewożonej dziewczynki, No chyba, że ktoś uważa, że jazda ze średnią prędkością 100km/h drogą z Łodzi do Wiednia to bezpieczna eskapada.

  8. #8
    Awatar pasazernagape

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SZZ/EPSC

    Domyślnie

    Bezpieczne to nie było ale zdaje się że było jedyne w tej sytuacji. Przed chwilą w TVN24 był reportaż o tym wydarzeniu. Wynika z niego że po telefonie z Wiednia rodzina miała 10 godzin na dostarczenie tam córki. 3 godziny czekali na decyzję LPR i jak nie wyszło to Pogotowie Ratunkowe w Łodzi podjęło decyzje o jakiej wiecie. Pod koniec reportażu dyrektor Pogotowia powiedział do kamery, że w zasadzie to złamał prawo ponieważ wykorzystał karetkę niezgodnie z umową z NFZ ale ratował życie dziewczynki i teoretycznie może otrzymać karę finansową za ten wyjazd.
    Najważniejsze jest jednak to że dziewczynka czuje się lepiej.


    P.S. (OT)
    Tak sobie myślę i z uwagi na fakt że przeszczep płuc jest poza zasięgiem finansowym dla prawie każdego człowieka to zabieg ten musiał być refundowany przez NFZ. Jeśli byłaby to prawda to byłoby bez sensu że z jednej strony NFZ finansuje zabieg a nie zapewnia transportu w razie godziny "W" a w przypadku przeszczepów narządów liczą się godziny.

  9. #9
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    No to nie rozumiem czemu jej chociaż do Krakowa nie przetransportowali śmigłowcem, a dopiero dalej karetką.

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie małe sprostowanie...

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter Zobacz posta
    Lotnicze Pogotowie Ratunkowe samolotem P-180 może wykonać każdy lot z pacjentem na pokładzie lub bez w obszarze całej Europy i północnej Afryki (wynika to z AOC i odpowiednich ubezpieczeń sprzętu). (...)Śmigłowce Mi-2 za granicę nie latają bo zasieg mizerny, nie są też z tego powodu ubezpieczone poza granicami Polski. A109 śmiga w przypadkach szczególnych gdzie tylko jest potrzeba i jest to uzasadnione.
    nie masz racji kolego; statki powietrzne LPR są ubezpieczone zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami (bez ograniczeń terytorialnych), więc w lotach za granicę przeszkodą na pewno nie jest brak ubezpieczenia...

  11. #11
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aveo Zobacz posta
    nie masz racji kolego; statki powietrzne LPR są ubezpieczone zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami (bez ograniczeń terytorialnych), więc w lotach za granicę przeszkodą na pewno nie jest brak ubezpieczenia...
    Ten komentarz do tego kolegi to chyba trochę nie na miejscu...
    KZ

  12. #12
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK Zobacz posta
    No to nie rozumiem czemu jej chociaż do Krakowa nie przetransportowali śmigłowcem, a dopiero dalej karetką.
    W tym przypadku transport odbyłby się na zasadzie jak na całej trasie, więc tylko tyle, że zapłaciliby jedynie za odcinek Łódź - Kraków (tak podejrzewam). Poza tym w Krakowie już pan dyrektor nie załatwiłby karetki na jeden telefon, chyba, że ta z Łodzi jechałaby do Krakowa i czekała na dziecko.
    Odpowiadam koledze specjaliście od polis statków powietrznych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego: śmigłowce Mi-2 są ubezpieczone wyłącznie na terenie Polski, mało tego, AOC zezwala na operacje tym typem TYLKO na terenie naszego kraju.

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Ten komentarz do tego kolegi to chyba trochę nie na miejscu...
    a z jakiego niby powodu? bo kolega nietykalny jest?

  14. #14
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aveo Zobacz posta
    a z jakiego niby powodu? bo kolega nietykalny jest?
    Bo kolega lata w LPR i wie najlepiej.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter Zobacz posta
    .
    Odpowiadam koledze specjaliście od polis statków powietrznych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego: śmigłowce Mi-2 są ubezpieczone wyłącznie na terenie Polski, mało tego, AOC zezwala na operacje tym typem TYLKO na terenie naszego kraju.
    przykro mi, ale nadal nie masz racji.... Dzięki za odpowiedź, ale byłoby miło gdybyś odpowiadając opierał sie na faktach a nie wyobrażeniach. A fakty są takie:
    1. ..."Ubezpieczyciel udziela Ubezpieczającemu ochrony ubezpieczeniowej w kraju i za granicą RP w zakresie ubezpieczenia aerocasco statku powietrznego, OC użytkownika (...), OC przewoźnika lotniczego (...)". (źródło: SIWZ nr ZP/5/VII/2008 na ubezpieczenie statków powietrznych LPR w zakresie AC, OC, NNW w latach 2008-2011, pkt. II, ust. 1,2,3 załącznika nr 5). Postępowanie było jawne, więc każdy mógł je sobie ściągnąć lub przeczytać ww. SIWZ - wystarczyło wejść na stronę LPR... Przetarg został rozstrzygnięty i nie było zmian w zakresie terytorialnym, więc zgodnie z powyższym ubezpieczenie statków powietrznych LPR obowiązuje w kraju i za granicą, kolego.... Nieprawdą jest więc, że Mi-2 są ubezpieczone wyłącznie na terenie Polski.

    2. AOC LPR na który się powołujesz określa rejon żeglugi EUR, AFI, MID/ASIA dla następujących typów statków powietrznych: Mi-2, P180, A109E (źródło: www.ulc.gov.pl, wykaz posiadaczy certyfikatu AOC). Wykaz na stronie ULC jest wg stanu na dzień 06.03.2009 r. nr AOC LPR: PL-005/08 ważne do 30.06.2009 r.. Nieprawdą jest więc, że AOC zezwala na operacje Mi-2 tylko na terenie naszego kraju.

    To tyle, jeśli chodzi o wskazanie podstawy tego o czym pisałem w poprzednim poście - wszystko można sprawdzić w przywołanych dokumentach. Skoro z taką stanowczością twierdzisz, ze jest inaczej byłbyś tak miły i podał swoje źrodła, kolego specjalisto od ubezpieczeń i AOC...?

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK Zobacz posta
    Bo kolega lata w LPR i wie najlepiej.
    no niestety nie ma takiej zależności, że jak lata w LPR to WSZYSTKO wie najlepiej W opisanej przeze mnie sprawie akurat się myli co nie znaczy, że w jakikolwiek sposób kwestionuję jego pozostałą wiedzę i umiejętności. Każdy popełnia błędy i w tym przypadku RobCopter nie miał racji... Jeśli kolega lata w LPR to:
    - po pierwsze: jest chyba ktoś w LPR, kto zajmuje się ubezpieczeniem statków powietrznych i RobCopter może zapytać co jest w polisach (ja znam tylko SIWZ...),
    - po drugie: szacunek dla RobCoptera za robotę, którą wykonuje (zwłaszcza w kontekście ostatniego wypadku Mi-2 pod Wrocławiem...).

    Żeby było jasne - nie mam zamiaru wszczynać tu głupich przepychanek; po prostu zwróciłem uwagę na nieprecyzyjną informację i tyle. Bez urazy...

  17. #17
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aveo Zobacz posta
    no niestety nie ma takiej zależności, że jak lata w LPR to WSZYSTKO wie najlepiej W opisanej przeze mnie sprawie akurat się myli
    Internet jest kopalnią wiedzy, nie przeczę. Forum jest miejscem, gdzie czasem z przymrużeniem oka należy czytać wiadomości, to też prawda. Tym razem jednak wiem co mówię.
    Zacznę od AOC, jako, że dokument ważniejszy, określający rodzaje operacji możliwe do wykonania przez posiadacza dokumentu.
    Na stronie ULC podane informacje są nieścisłe, a raczej niepełne i bardzo ogólne. W każdym AOC jest część zwana "Specyfikacje Operacyjne". Są tam wyszczególnione wszystkie statki powietrzne operatora, typy i ich znaki rejestracyjne. Gdyby na przykład operator zakupił i zarejestrował nowy statek powietrzny to dopóki nie znalazłby się na na tej liście to nie można byłoby nim wykonywać lotów zarobkowych, mimo, że w przypadku LPR byłby to nasty Mi-2, drugi A109, czy trzeci P-180. Ponadto przy Mi-2 w "Dozwolonych obszarach prowadzenia operacji" są literki EP, czyli TYLKO Polska. Żeby było trudniej to Mi-2 ma ograniczenie: "Wykonywanie lotów lokalnych, VFR dzień" (JAR-OPS.3.005(g).
    Z polisą ubezpieczeniową związana jest umowa, zawierana z ubezpieczycielem. W umowie określa się co i gdzie dany statek powietrzny będzie robił. To zaś wynika z AOC. Ponieważ Mi-2 wykonuje operacje tylko w obszarze EP, a nie EP, EUR to składka jest taka a nie inna (Polisa wystawiana jest a składka ustalana na każdy SP z osobna). Żeby już było "dokładnie", na polisie oczywiście nie jest napisane TYLKO TERYTORIUM POLSKI, ale gdyby Mi-2 poleciał za granicę, zrobiłby to wbrew AOC, a co za tym idzie ubezpieczyciel nie ponosiłby ryzyka związanego z "nielegalnym" lotem.
    Ostatnio edytowane przez RobCopter ; 03-04-2009 o 11:38

  18. #18

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    czy nie piszecie Panowie - aveo oraz RobCopter - o dwóch różnych ubezpieczeniach???
    1) NFZ - które jak wynika nie refunduje lotniczego transportu (zagranicznego);
    2) ubezpieczenia przewoźnika - w tym wypadku LPR-u na operacje lotnicze.
    Jeśli chodzi o zasięg to dla P180A 243 Nm to żadna odległość. A jak policzyć wychodzi 1h 25 min lotu. Skoro był sponsor to rzeczywiście nie użycie Piaggio to dziwna sytuacja.

  19. #19
    Awatar RafalP

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Nowy Sącz

    Domyślnie

    W rep. tvn24 wypowiadał się niejaki dr Piotr Strzelecki który twierdził że załatwienie slotu to kwestia 24-48 h. Jakoś nie wydaje mi się to zdrowo rozsądkowe w przypadku samolotów medycznych. . .,

    Dodatkowo tak sobie myślę - Czy Agusta w ogóle potrzebuje slota? ( choćby w związku z parametrami lotu ) . Poszło o kasę lub ktoś nie potrafił podjąć decyzji..., szkoda że taka partyzantka nadal panuje w naszym kraju.

  20. #20
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez RafalP Zobacz posta
    dr Piotr Strzelecki który twierdził że załatwienie slotu to kwestia 24-48 h.
    Pan dr za przeproszeniem pierniczy głupoty.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •