Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1
    moni-makaroni
    Goście

    Domyślnie Stosunki lotnicze z Rosją - kilka pytań od laika


    Polecamy

    Witam, jako totalny laik lotniczy zwracam się do znacznie bardziej obeznanych z tematem

    Jestem studentką dziennikarstwa i piszę artykuł prasowy dotyczący głównie stosunków lotniczych między Europą a Rosją. Na większoćć prostszych zagadnień udało mi się znaleźć odpowiedź bądź na forum bądź w sieci.

    Mam jednak problem ze znalezieniem odpowiedzi na pytanie w jaki sposób przewoźnicy UE jako całość próbą walczyć z rosyjską konkurencją powietrzną na trasach transeurazjatyckich i czy ich działania są zgodne z prawem międzynarodowym?

    Może któryś z forumowiczów będzie też wiedział który z aliansów - StarAlliance czy OneWorld- ze względu na swoje sojusze lotnicze może uzyskać przewagę w powietrznej wojnie o europejskiego i azjatyckiego klienta, a który może podjąć otwartą wojnę handlową z rosyjskim konkurentem – Aerofłotem?

    Ciekawi mnie też pytanie, co by się stało gdyby Rosja zamknęła dla Europy swoją przestrzeń powietrzną? Jaką trasą – najtańszą i najkrótszą - mogłyby się odbywać loty z europejskich stolic do Tokio, Seulu,Pekinu, jakie państwo mogłoby na tym skorzystać i stać się ważnym punktem tranzytowym?

    Z góry dziękuję za pomoc, będę wdzięczna za jakiekolwiek odpowiedzi/ wskazówki itd.

  2. #2
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Od razu ci powiem ze najwieksze tarcie obecnie miedzy UE i Rosja w dziedzinie lotnictwa cywilnego to oplaty przelotowe nad Rosja (dokladnie chodzi o Syberie). Rosja kaze sobie placic strasznie wygorowane oplaty za te przeloty od wszystkich z wyjatkiem swoich wlasnych linii. Nad Syberia przebiega wiele waznych tras lotniczych do Chin i Japonii i trudno omijac ten rejon. Jest to obecnie jeden z glownych punktow tarcia i uregulowanie tego problemu to jeden z warunkow zeby UE zgodzila sie na wejscie Rosji do WTO. Naprawde byly na ten temat spore artykuly w takim naprzyklad Wall Street Journal. Druga sprawa to strasznie wysokie cla zaporowe na importowane samoloty z zachodu do Rosji (Putin/Duma czasami wspanialomyslnie z tego zwalaniaja 'zaprzyjaznione' linie)

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moni-makaroni
    Może któryś z forumowiczów będzie też wiedział który z aliansów - StarAlliance czy OneWorld- ze względu na swoje sojusze lotnicze może uzyskać przewagę w powietrznej wojnie o europejskiego i azjatyckiego klienta, a który może podjąć otwartą wojnę handlową z rosyjskim konkurentem – Aerofłotem?

    Ciekawi mnie też pytanie, co by się stało gdyby Rosja zamknęła dla Europy swoją przestrzeń powietrzną? Jaką trasą – najtańszą i najkrótszą - mogłyby się odbywać loty z europejskich stolic do Tokio, Seulu,Pekinu, jakie państwo mogłoby na tym skorzystać i stać się ważnym punktem tranzytowym?
    Jeżeli zamkną niebo dla Europy, to oczywiście największymi beneficjentami tej idiotycznej decyzji będzie nie Rosja (bo Europa zapewne zamknie wtedy niebo Rosjanom, co byłoby naturalnymi i nawet uzasadnionymi retorsjami), lecz Japonia, Chiny i Korea, bo rozumiem że one wciąż mogłyby latać nad Rosją bez przeszkód. Jeśli tak, najsilniejszy jest oczywiście Star Alliance, bo jego członkami/partnerami są i japońska ANA, i koreańska Asiana, i chińskie Air China i Shanghai Airlines. One Worlda partnerami są Cathay Pacific z Hongkongu oraz japońskie Japan Airlines, za to SkyTeam ma tam najsłabszą pozycję: China Southern (z Kantonu) i Korean Air, za to partnerem SkyTeam'a jest Aerofłot. Moim zdaniem OneWorld wtedy zostałby wchłonięty przez SkyTeam... Chiny, Japonia i Korea byłyby Rosji dozgonnie wdzięczne oczywiście.

    Natomiast druga wersja, o zamknięciu nieba dla wszelkiego tranzytu jest jeszcze bardziej nieprawdopodobna (cofnięcie pierwszej wolności lotniczej). Oznaczałoby to, naturalnie w drodze retorsji, cofnięcie wolności lotniczej pierwszej dla Rosji przez wszystkie państwa dotknięte, a więc Chiny, Japonię, europejskie etc... Tak więc Rosja stałaby się inną planetą w komunikacji lotniczej. Zamkniętym kokonem, bez połączeń międzynarodowych. To już jest nieprawdopodobne.

    Rosja może jeszcze podnieść dziko opłaty tranzytowe. Wtedy najrozsądniejszym rozwiązaniem byłyby loty nad Bliskim Wschodem, najwięcej zyskałyby wtedy oczywiście Dubaj, Abu Dabi, Doha, Kuwejt i może Stambuł oraz porty hinduskie (Bombaj i Delhi). Bliski wschód to niestety też punkt zapalny jeżeli chodzi o podbudowę (grunt pod powietrzem). Ale chyba do lotów z międzylądowaniem na Alasce byśmy się nie musieli cofać...

    Za to najbardziej prawdopodobny wariant jeśli w ogóle to taki, że Rosja sobie w drodze uznania, jak to zawsze czyni, wybierze, że np. lubimy Niemców, Szwajcarów, Hiszpanów, Austriaków, Francuzów, Holendrów i Finów to niech sobie oni latają taniej, a reszta niech lata drożej. I tu zawsze mocną pozycję ma StarAlliance bo ma Lufthansę. Mogę się założyć o wszelkie pieniądze że RFN nigdy nie zostanie dotknięty żadnymi dolegliwościami ze strony Rosji w lotniczej materii.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie Re: Stosunki lotnicze z Rosją - kilka pytań od laika

    Cytat Zamieszczone przez moni-makaroni
    Witam, jako totalny laik lotniczy zwracam się do znacznie bardziej obeznanych z tematem
    ...w jaki sposób przewoźnicy UE jako całość próbą walczyć z rosyjską konkurencją powietrzną na trasach transeurazjatyckich i czy ich działania są zgodne z prawem międzynarodowym?
    Nie to, żebym czuł się fachowcem od stosunków międzynarodowych, ale...
    wspólna polityka (czy jak piszesz walka) przewoźników z UE wobec Rosji nie wchodzi w grę, a to dlatego, że przewoźnicy ci mają swoje, partykularne interesy i każdy gra pod siebie. Nawet ci zrzeszeni w jednym aliansie potrafią zawsze coś na boku...

    Może co najwyżej dojść do "wymiany stanowisk" połączonej z wymianą uwag, próśb i zażaleń pomiędzy EC (komisją unii), czy też powiedzmy EUROLOTem z jednej strony, a rządem Rosji czy jakimś ministerswem z drugiej.

  5. #5
    moni-makaroni
    Goście

    Domyślnie

    dziękuję wszystkim za wskazówkim i odpowiedzi

    Stoarn -

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn
    tu zawsze mocną pozycję ma StarAlliance bo ma Lufthansę. Mogę się założyć o wszelkie pieniądze że RFN nigdy nie zostanie dotknięty żadnymi dolegliwościami ze strony Rosji w lotniczej materii.
    rzeczywiście StarAlliance ma nawet teraz (bez idiotycznego zamykania przestrzenii powietrznej nad Rosją) pozycję potentata w lotach na Daleki Wschód. Obecnie sojusz obsługuje 31% wszystkich lotów między Europą i Azją, podczas gdy OneWorld i SkyTeam odpowiednio tylko 18% i 19%. Firma ma też duża przewagę na wewnętrznych rynkach – w Europie obsługuje 19% wszystkich lotów ( OneWorld – 12%, SkyTeam – 15%), w Azji – 24 % (podczas gdy OneWorld tylko 4%, a SkyTeam – 5% !).

    Ślepowron -

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Od razu ci powiem ze najwieksze tarcie obecnie miedzy UE i Rosja w dziedzinie lotnictwa cywilnego to oplaty przelotowe nad Rosja (dokladnie chodzi o Syberie). Rosja kaze sobie placic strasznie wygorowane oplaty za te przeloty od wszystkich z wyjatkiem swoich wlasnych linii. Nad Syberia przebiega wiele waznych tras lotniczych do Chin i Japonii i trudno omijac ten rejon. Jest to obecnie jeden z glownych punktow tarcia i uregulowanie tego problemu to jeden z warunkow zeby UE zgodzila sie na wejscie Rosji do WTO
    Te właśnie pseudo podatki były wyjściem do mojego artykułu może zainteresuje cię informacja, że niedawno Komisja Europejska ogłosiła, że osiągnęła z Rosją porozumienie w tej sprawie – Federacja zgodziła się na redukcję podatków i ich pełną likwidację z końcem 2013 roku.

    mathen-
    Cytat Zamieszczone przez mathen
    Może co najwyżej dojść do "wymiany stanowisk" połączonej z wymianą uwag, próśb i zażaleń pomiędzy EC (komisją unii), czy też powiedzmy EUROLOTem z jednej strony, a rządem Rosji czy jakimś ministerswem z drugiej.
    Tak jak napisałam wyżej do takiej wymiany już dochodzi. Wydaje się że Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych stara sie lobbingować na organy UE, żeby jak najmocniej przyciskały Rosję w sprawie rzeczonych podatkó lotniczych.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    No to czekamy na ciekawy (?) artykuł. Czy w tym artykule masz jakieś dane o natężeniu ruchu w poszczególnych latach?

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie


    Polecamy

    Em... a czy to w ogóle możliwe? Żeby Rosja odcięła swoją Stolicę od całego cywilizowanego świata za wyjątkiem Azji wschodniej i Am. Pn. na własne życzenie? Myślę że zastanawianie sie nad tym co wtedy będzie nie ma żadnej racji bytu ;-)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •