Słaby rok Austrian.

129,9 mln euro straciły w 2006 roku spółki grupy Austrian. To o 800 tys. euro więcej niż w 2005 roku.


Z usług Austrian skorzystało w 2006 r. 10,8 mln pasażerów
AP

Linia lotnicza obsłużyła jednak o 700 tys. osób więcej niż rok wcześniej. Oprócz Austrian Airlines do grupy należy również Austrian Arrows i czarterowy przewoźnik Lauda Air. Przewoźnicy latają do ponad 130 miast w 66 krajach.

Z usług Austrian skorzystało w 2006 roku 10,8 mln pasażerów. Średnie wypełnienie samolotów wynosiło 74 proc. Wynik w porównaniu do roku 2005 został poprawiony o 0,2 pkt proc.

Gorsze niż oczekiwane wyniki są efektem wysokich cen ropy. Z ich powodu koszty całej grupy wzrosły o 75,7 mln euro. Średnia cena paliwa, która w 2005 roku wynosiła 562 dol. za tonę, wzrosła w 2006 roku do 645 dol. za tonę. Grupa szacowała ją na 615 dol. Koszty utrzymania personelu zwiększyły się o ponad 21 proc. i wyniosły 611,3 mln euro.

Głównym celem Austrian w 2006 roku była spłata jak największej części długów - grupa oddała więc ponad 350 mln euro. Jej zobowiązania netto wynoszą obecnie 715 mln euro.

Chwilowo przewoźnicy grupy nie mają w planach nowych inwestycji. W 2006 roku nie złożyli żadnych zamówień na nowe samoloty. Do floty Austrian dołączyły dwie zamówione wcześniej maszyny - airbus A 319 i boeing 737 - 800.

W 2006 roku grupa rozpoczęła gruntowną restrukturyzację. Udało jej się poprawić swoje wyniki operacyjne. - Zwiększyliśmy przychód w przeliczeniu na miejsce. Jednak zmiany w segmencie lotów międzykontynentalnych pociągnęły za sobą spore koszty na rzecz pracowników - powiedział Alfred Otsch, dyrektor generalny grupy. Dodał, że program restrukturyzacji będzie kontynuowany w 2007 roku.

W 2006 roku do sieci Austrian zostało włączonych sześć nowych portów w Europie Środkowej i Wschodniej oraz na Bliskim Wschodzie.

Agnieszka Stefańska Rzeczpospolita
--------------------------------------------------------------------------------