Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2
  1. #1

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    whitestock

    Domyślnie trochę historii - Boeingi 707 w Taromie


    Polecamy

    witam
    Mam pytanie do znawców obeznanych w historii lotnictwa cywilnego dawnych demoludów. Otóż rumuński Tarom był znany z tego, że korzystał z maszyn pochodzenia zachodniego w latach 70 i 80. Co prawda LOT też użytkował Convairy i Viscounty, ale można to chyba uznać jako kwestię incydentalną. Podobnie było zresztą z CSA, które dzierżawiło od Cubany Bristola Britannię kupioną jeszcze przed rewolucją do lotów transatlantyckich do Havany. Tarom miał zaś długą ciągłość w użytkowaniu zachodnich maszyn ODRZUTOWYCH - Z BAC-ów 1-11 (i ich rumuńskich klonów, tzn. rombaców) Rumuni korzystali od II połowy lat 60. równolegle z Iłami-18 i Anami 24. Co znaczące, Tarom nigdy nie miał w swej flocie Tutek 134 - co wydaje się być logicznym, bo przecież BAC 1-11 jest jego klasowym odpowiednikiem. Dziwna sytuacja panowała jednak w ich flocie długodystansowej. Oprócz Iłów-62 użytkowanych w większości demoludów, równolegle w latach 70 i 80 Tarom użytkował Boeingi 707. I to chyba w zasadzie na tych samych trasach. Łącznie mieli ich chyba 4 sztuki: YR-ABA, YR-ABC, YR-ABM i YR-ABN, choć chyba te 4 maszyny nie były użytkowane w jednym czasie. ktoś wie, jakie były motywy takiego zrożnicowania we flocie i utrzymywania dwóch typów konkurencyjnych maszyn pochodzących z dwóch różnych bloków? Jak wiadomo Ceausescu lubił postawić się Breżniewowi, czego dowody dawał nie raz - czy tym razem motyw był podobny?

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Ottawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Na pytanie "Dlaczego..." nie odpowiem, jednal uzupelnie Twoje info o flocie B707:

    YR-ABA (pasazerski) :
    YR-ABB (VIP – rzadowy) – operowany przez Romavia
    YR-ABC (pasazerski): rozwalil sie w 2005 latajac jako cargo dla Ethiopian Airlines
    YR-ABD (VIP) - – operowany przez Romavia; rozwalil sie w 1991
    YR-ABM (cargo) – rozwalil sie w 1993 latajac jako cargo dla Air Afrique
    YR-ABN (cargo) - rozwalil sie w 1995 latajac jako cargo dla Air Afrique
    Pozdrowionka

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •