Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2
  1. #1
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie Porty Lotnicze dzielą i inwestują.


    Polecamy

    Porty Lotnicze dzielą i inwestują


    Po oddzieleniu zarządzania lotniskami od prawa ich własności PPL będą mogły się starać o prowadzenie innych portów


    Zanim jednak tak się stanie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze przymierza się do zmian na lotniskach, którymi zarządza i których jest udziałowcem. Najpoważniejsze dotyczą Okęcia, które czeka modernizacja terminalu Etiuda. Władze portu chcą podnieść standard budynku. Do inwestycji przystąpią jednak dopiero wówczas, kiedy zostanie zakończona budowa Terminalu 2. Wtedy do już istniejących budynków można skierować ruch krajowy i tanich przewoźników.

    Kolejne zmiany w funkcjonowaniu portu nastąpią pod koniec 2008roku. To wówczas ma ruszyć lotnisko w podwarszawskim Modlinie. - Najprawdopodobniej przejmie w całości ruch niskokosztowy -

    mówi Paweł Łatacz, dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze. W 2006 roku Okęcie obsłużyło ponad 2,1 mln pasażerów korzystających z usług tanich linii. -Biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu ruchu lotniczego, niewykluczone, że już w momencie uruchomienia portu planowany tam terminal będzie za mały w stosunku do potrzeb -mówi Łatacz.

    Modlin ma zostać oddany liniom lotniczym po zakończeniu pierwszej fazy inwestycji, która przewiduje m.in. budowę płyty lotniskowej i terminalu do obsługi ok. 2 mln pasażerów rocznie. Kolejny etap przewiduje m.in. rozbudowę obiektu. Wstępna faza inwestycji ma kosztować ok. 60 mln zł, a wszystkie planowane wydatki mają się zamknąć kwotą ok. 240 mln zł. Zanim jednak na placu budowy pojawią się koparki, władze Modlina muszą uzyskać szereg dokumentów, w tym pozwolenie na budowę.

    Spore zmiany czekają lotnisko w Rzeszowie. - Niedługo zostanie przekształcone w spółkę prawa handlowego, w której część udziałów obejmą władze samorządowe - mówi Paweł Łatacz. Szczegóły przedsięwzięcia omawiane są z władzami marszałkowskimi, trwa wycena majątku, niezbędna do określenia wysokości udziałów, które obejmą samorząd i PPL. Docelowo udziały zostaną podzielone mniej więcej po połowie, chyba że do spółki przystąpią również miasto Rzeszów i gmina Trzebownisko, na której terenie znajduje się port.

    Oprócz Okęcia jedynym lotniskiem, w którym PPL pozostawią sobie 100 proc. udziałów, będzie port Babimost w Zielonej Górze. - To się może zmienić, jeżeli władze samorządowe staną się właścicielami gruntów. Obecnie należą one do wojska -mówi Paweł Łatacz. - Nieruchomości to jednak nie wszystko, trzeba jeszcze zapewnić pieniądze na rozwój.

    Władze PPL zapowiadają, że Okęciem nie będą się tak chętnie dzielić, jak pozostałymi portami. - Pozostanie naszą perłą w koronie - tłumaczy Łatacz.

    Zmiany szykują się też w samym przedsiębiorstwie. Jeżeli ustawowo zostanie rozdzielone prawo własności portu od zarządzania nim, przedsiębiorstwo będzie mogło startować do przetargów na zarządzanie innymi portami lotniczymi.

    AGNIESZKA STEFAŃSKA

    Prognoza ruchu lotniczego w Polsce.

    Przewozy pasażerów w milionach osób
    Ruch lotniczy w Polsce napędzają przede wszystkim tanie linie lotnicze. Tylko warszawskie Okęcie w 2006 r. obsłużyło ponad 2 mln pasażerów korzystających z usług tych przewoźników.

    źródło: ULC
    Zaorać, buraki posiać...

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Re: Porty Lotnicze dzielą i inwestują.


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Marcin747
    Porty Lotnicze dzielą i inwestują
    Spore zmiany czekają lotnisko w Rzeszowie. - Niedługo zostanie przekształcone w spółkę prawa handlowego, w której część udziałów obejmą władze samorządowe - mówi Paweł Łatacz. Szczegóły przedsięwzięcia omawiane są z władzami marszałkowskimi, trwa wycena majątku, niezbędna do określenia wysokości udziałów, które obejmą samorząd i PPL. Docelowo udziały zostaną podzielone mniej więcej po połowie, chyba że do spółki przystąpią również miasto Rzeszów i gmina Trzebownisko, na której terenie znajduje się port.
    Generalnie koncepcja całkiem słuszna, w ten sposób władze samorządowe uzyskają wpływ na funkcjonowanie portu, który przede wszystkim ma służyć ich regionowi.

    Z drugiej jednak strony, biorąc pod uwagę informacje zamieszczone tu:
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.ph...=asc&start=105
    sprawa nie wygląda tak różowo. Wydaje się, że tworząc spółkę z udziałem samorządu PPL chce mieć na kogo zrzucić współodpowiedzialność za zastój na Jasionce. PPL skoncentrowane są na Okęciu ("perle w koronie" ), a podkarpacki samorząd niezbyt energicznie zabiega o środki dla Jasionki. Cała sprawa przypomina trochę grę w tenisa - obie strony systematycznie bagatelizują swoje błędy "przerzucając pileczkę" na drugą stronę.

    Spółka może być szansą dla Jasionki - pytanie, czy samorząd z niej skorzysta i sprosta wyzwaniu, jakim jest współzarządzanie portem lotniczym.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •