Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
  1. #1

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie Zaokrąglanie ciśnienia podawanego w calach


    Polecamy

    Witam.
    Mam pytanie dotyczące ciśnienia podawanego w calach. Jak się zaokrągla (czy w ogóle się zaokrągla) ciśnienie podawane pilotom w tej jednostce? Jak wiadomo ciśnienie podawane w milibarach zaokrągla się w dół.

  2. #2

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Nie wiem jak w innych krajach, ale u nas kiedy prosisz o ciśnienie w calach to jest ono podawane na 90% z tabeli przeliczeniowej. Z tego co miałem do tej pory doświadczenie, to zwykle podają ciśnienie np. 29,852, a na analogowym wysokościomierzu dokładność ustawienia wynosi 0,2. Dlatego też zaokrąglenie podawane przez wieżę/info nie ma raczej większego znaczenia (a 1hPa=0,03inHg)

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    inHg w ogóle nie mogą być używane w Polsce, dziwie się, że ktokolwiek Ci je podał.

  4. #4

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Na niektórych wojskowych lotniskach istnieje możliwość dodatkowego podawania w calach kiedy piloci o to poproszą. Wiadomo, f-16 i c-130...
    W Stanach lata się w oparciu o tą jednostkę, więc może któryś z pilotów, który tam lata może mi pomóc.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    Na niektórych wojskowych lotniskach istnieje możliwość dodatkowego podawania w calach kiedy piloci o to poproszą. Wiadomo, f-16 i c-130...
    W Stanach lata się w oparciu o tą jednostkę, więc może któryś z pilotów, który tam lata może mi pomóc.
    Podaje sie z zaokragleniem do drugiego miejsca po przecinku, tak dla przykladu standartowe (normalne) cisnienie to 29,92 cali slupa rteci. Ale tak poza tym nie bardzo rozumiem o jakie zaokraglanie ci chodzi - podaje sie cisnienie ktore wskazuja przyrzady.

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    Na niektórych wojskowych lotniskach istnieje możliwość dodatkowego podawania w calach kiedy piloci o to poproszą. Wiadomo, f-16 i c-130...
    To F-16 taki super samolot a nie potrafi sobie sam przeliczyc?
    Co do glownego pytania to cisnienie w kazdej jednostce zaokragla sie w dol gdyz w ten sposob jest sie po bezpiecznej stronie.

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W pewnym kraju środkowoeuropejskim zakupiono nowe samoloty bojowe wyprodukowane w USA. Przez kilka miesięcy po dostarczeniu pierwszych egzemplarzy piloci szkoleni w USA domagali się by cywilni kontrolerzy podawali im ciśnienie w calach, mimo że w owym kraju nie ma takiej opcji a samoloty kupiono najwyraźniej z wyprzedaży, bo z mało przydatnym w owym kraju wyposażeniem i cechami (jak brak ADF choć wszystkie lotniska wojskowe w tym kraju mają procedury oparte o NDB albo TYLKO podejścia na NDB, GPS z bazą wpisywalnych waypointów w liczbie chyba 40 fixów czy wspomniane wysokościomierze wyskalowane rzekomo tylko w inHg). Zaczęła się już z tego robić spora awantura, gdy któregoś dnia problem rozwiązał się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
    Różdżką okazała się końcówka ołówka, którą trzeba było wcisnąć w dziurkę koło wysokościomierza, żeby zmienić jednostki.

    Są rzeczy na ziemi i niebie o których nie śniło się filozofom.

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Descend 5000ft QNH 1020
    Can you give that in inches?
    Descend 60000 inches QNH 1020

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    inHg w ogóle nie mogą być używane w Polsce, dziwie się, że ktokolwiek Ci je podał.
    Cóż, w rejonie w którym ja latam dostaję w inHg bez problemu, na info często nawet od razu po zgłoszeniu znaków samolotu...

    Rozumiem, że Ty byś mi tego nie podał?

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie miałbym nawet tego skąd wziąć, choć wyczuwam w Twoim tonie nutkę zarzutu złej woli. Nawet gdybym miał, wolałbym zaczekać, aż w AIP pojawi się inHg jako dopuszczalna jednostka, gdybyś wleciał przypadkiem w jakiś stok lecąc na podane przeze mnie w inHg ciśnienie które przeliczyłem sobie w głowie i się pomyliłem. Taki urok tej pracy.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Rzeczywiście, nutka zarzutu złej woli była ale przyjąłem wyjaśnienie.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Każdy czy to na FISie czy w kontroli pracuje na swój rachunek. Ja po skończonym dyżurze chcę spokojnie pojechać do domu i zając się swoim prywatnym życiem, to jest jedyny powód dla którego naginam przepisy w sposób, który ja sam uznaję za bezpieczny.
    Trochę OT: piloci, zwłaszcza GA, często sprawiają wrażenie (nie piję do Ciebie, to ogólna uwaga) jakby nie rozumieli pewnej subtelnej różnicy między kontrolerami a posiadaczami PPL. Kontrolerzy nie są kontrolerami hobbystycznie. To jest ich praca, jedyne źródło utrzymania, opłacania edukacji dla dzieci i spłacania kredytów. Utrata licencji kontrolera wiąże się, oprócz wiadomych kłopotów, z poważnymi konsekwencjami finansowymi dla kontrolera i całej jego rodziny - to jest praca jak każda inna. Utrata licencji PPL wiąże się z tym, że później nie ma się licencji PPL.
    Nie przeczę, zdarzają się osoby (na szczęście jest ich chyba coraz mniej) bardz sztywno trzymające się wszelkich, w tym i wyimaginowanych, przepisów. Z drugiej strony w świelte powyższego trudno mieć pretensje, że kontrolerzy nie zawsze są skłonni nieba przychylić pilotom. Pewnemu pilotowi zaproponowałem kiedyś, kiedy namawiał mnie na takie różne hocki-klocki że zgodzę się, jeżeli spłaci wszystkie moje kredyty jak się coś stanie. Nie poszedł na to - to czemu ja mam pójść?

  13. #13
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    W pewnym kraju środkowoeuropejskim zakupiono nowe samoloty bojowe wyprodukowane w USA. Przez kilka miesięcy po dostarczeniu pierwszych egzemplarzy piloci szkoleni w USA domagali się by cywilni kontrolerzy podawali im ciśnienie w calach, mimo że w owym kraju nie ma takiej opcji a samoloty kupiono najwyraźniej z wyprzedaży, bo z mało przydatnym w owym kraju wyposażeniem i cechami (jak brak ADF choć wszystkie lotniska wojskowe w tym kraju mają procedury oparte o NDB albo TYLKO podejścia na NDB, GPS z bazą wpisywalnych waypointów w liczbie chyba 40 fixów czy wspomniane wysokościomierze wyskalowane rzekomo tylko w inHg). Zaczęła się już z tego robić spora awantura, gdy któregoś dnia problem rozwiązał się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
    Różdżką okazała się końcówka ołówka, którą trzeba było wcisnąć w dziurkę koło wysokościomierza, żeby zmienić jednostki.

    Są rzeczy na ziemi i niebie o których nie śniło się filozofom.
    Off-Topic / Nie na temat:

    Mam nadzieję że to jednak był długopis albo zapałka, bo nie chciałbym żeby mi taki F16 w dupe wleciał. Resztki grafitu z ołówka potrafią niezłego bigosu w elektronice narobić. Widziałem płyty w laptopach zabite resetowaniem za pomocą ołówków.

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Myślę, że wraz z nowoczesna technologią lotnicza kraj ten pozyskał również nowoczesną technologię biurową w wersji co najmniej C/D 60+.

  15. #15
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    EPWR podaje inHg, bez problemu. Mają taki przyrząd, podaje w obu jednostkach jednocześnie.
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  16. #16

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Descend 5000ft QNH 1020 Can you give that in inches? Descend 60000 inches QNH 1020
    Rewelacja!
    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Każdy czy to na FISie czy w kontroli pracuje na swój rachunek. Ja po skończonym dyżurze chcę spokojnie pojechać do domu i zając się swoim prywatnym życiem, to jest jedyny powód dla którego naginam przepisy w sposób, który ja sam uznaję za bezpieczny. Trochę OT: piloci, zwłaszcza GA, często sprawiają wrażenie (nie piję do Ciebie, to ogólna uwaga) jakby nie rozumieli pewnej subtelnej różnicy między kontrolerami a posiadaczami PPL. Kontrolerzy nie są kontrolerami hobbystycznie. To jest ich praca, jedyne źródło utrzymania, opłacania edukacji dla dzieci i spłacania kredytów. Utrata licencji kontrolera wiąże się, oprócz wiadomych kłopotów, z poważnymi konsekwencjami finansowymi dla kontrolera i całej jego rodziny - to jest praca jak każda inna. Utrata licencji PPL wiąże się z tym, że później nie ma się licencji PPL.
    Oczywista oczywistość.
    A jak się to ma do zwykłej ludzkiej uprzejmości, wyobraźni, empatii i poczucia realnej odpowiedzialności? Czemu za większe ryzyko uważa się dodatkowe podanie prawidłowego ciśnienia w inHg, niż podanie go wyłącznie w hPa? Skoro pilot jest zmuszony prosić Pana Kontrolera o ciśnienie w inHg, to dlatego, że najpewniej nie ma innego wyjścia.
    Chciałbym jeszcze nieśmiało zwrócić uwagę, że pilot PPL odpowiada za życie pasażerów i swoje, i w tym kontekście Twoje porównanie (wyłącznie jako dłużników banków) jest chyba jednak niepełne i niesprawiedliwe. Szczególnie, że nierzadko pilotem "lecącym w GA" jest równocześnie pilot liniowy.
    Natomiast, co do proszenia o hocki-klocki, jak najbardziej rozumiem i szanuję Twoje stanowisko.

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    To mogl sie pilot lepiej przygotowac przed lotem.

  18. #18
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tak jak pisałem: maszyna losująca która podaje mi ciśnienie robi to w hPa i mmHg, moja instrukcja operacyjna nie uwzględnia podawania inHg a dodatkowo AIP Polska podaje tylko mmHg i hPa jako dostępne w Polsce jednostki ciśnienia. Skoro ja to wiem to powienien to wiedzieć każdy Pan Pilot.

    Jak to jest, że całe życie kontrolerzy stają na głowie żeby było płynnie, a i tak zawsze się ktoś doczepi z powodu jakiejś dupereli typu podawanie niecertyfikowanych jednostek?

  19. #19

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Moim zdaniem głupie jest, że przepisy nie traktują na równi jednostki inHg z mmHg. Skoro można podawać prędkość w węzłach, a odległość w milach, to rozumiem że dlatego bo samoloty są wyposażone w sprzęt który właśnie te jednostki podaje. Dlaczego więc zapomniano, że mnóstwo samolotów importowanych z USA ma na pokładzie sprzęt używający inHg?

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Może i głupie, ale przecież nie ja to wymyśliłem.

    PS TO samo usłyszałem kiedy w POlsce był zakaz lotów VFR w nocy w CTR. Przecież to nie wina kontrolerów...

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •