Szereg inwestycji planują polskie lotniska w miastach, w których rozgrywane będą mecze Euro 2012. W planach są nowe terminale, ułatwienia w dojazdach, remonty i rozbudowy już funkcjonujących instalacji.

Do końca listopada 2007 roku na warszawskim lotnisku im. F. Chopina ma zostać oddany do użytku Terminal 2, dzięki czemu lotnisko bez problemu będzie mogło obsłużyć co najmniej 10 mln osób rocznie. Do roku 2009 ma być oddana do użytku stacja kolejowa przy lotnisku - powiedział rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Artur Burak.

Część ruchu związanego z Euro 2012 może obsłużyć również lotnisko w Modlinie, które ma przyjąć pierwszych pasażerów w końcu 2008 roku. Lotnisko to początkowo ma obsługiwać 1,5 mln pasażerów rocznie, ale jest możliwa dalsza rozbudowa, jeżeli zajdzie taka potrzeba - powiedział prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

Rozbudowę terminala pasażerskiego do przepustowości około 8 milionów pasażerów rocznie i całkowitą przebudowę układu komunikacyjnego wokół lotniska zakładają plany inwestycyjne Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków - Balice do 2012 roku.

Zdaniem władz portu budowa obiektu mogłaby się rozpocząć w przyszłym roku i zakończyć około roku 2010 r. 50 mln euro na to przedsięwzięcie ma pochodzić z unijnego, sektorowego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".

Zarząd lotniska, wspólnie z władzami samorządowymi województwa małopolskiego, gminy Kraków, Polskimi Liniami Kolejowymi PKP oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął prace, których efektem ma być nowe skomunikowanie lotniska z Krakowem oraz regionem.

Jak poinformowała rzeczniczka Portu Lotniczego Poznań - Ławica Hanna Surma, zgodnie z przyjętym przez spółkę pięcioletnim programem inwestycyjnym do 2011 roku poznańskie lotnisko rozbuduje swój terminal, rozbuduje sieć dróg technicznych, wydłuży pasy startowe i tzw. płaszczyznę postojową.

Surma powiedziała , że zgodnie z założeniami w 2011 Ławica będzie mogła obsłużyć 3 mln pasażerów, czyli dwa razy więcej ile może obecnie.
- Oczywiście w związku z Euro 2012 planujemy uruchomienie połączeń czarterowych, zaczynamy rozmowy na ten temat z przewoźnikami - powiedziała rzeczniczka poznańskiego lotniska.

Zaznaczyła, że we wrześniu 2006 roku poznańskie lotnisko podpisało z UEFA umowę zawierająca szczegółowe zapisy dotyczące organizacji mistrzostw. Wtedy też delegacja UEFA wizytowała Ławicę.

W związku z organizacją Euro-2012 na gdańskim lotnisku powstanie nowy terminal. Pierwsze roboty powinny się rozpocząć w wiosną 2008 r., a budowa zakończyć po półtora roku - poinformował na konferencji prasowej, prezes Portu Lotniczego Gdańsk Włodzimierz Machczyński.

Koszt budowy terminala, wraz z infrastrukturą, wyniesie co najmniej 400 mln zł. Inwestycja pozwoli zwiększyć przepustowość gdańskiego lotniska do 4-5 mln pasażerów rocznie. W 2006 r. gdański port obsłużył ponad 1 mln 250 tys. osób.

Zdaniem wiceministra transportu Eugeniusza Wróbla, organizacja Euro 2012 będzie dodatkowym impulsem pomagającym wykonać rządowy program rozwoju lotnisk.

Wróbel powiedział , że po raz pierwszy została uruchomiona możliwość wykorzystania w latach 2007-2013 środków unijnych na te cele - w tym ponad 350 mln euro dla ośmiu lotnisk w ogólnoeuropejskiej sieci komunikacyjnej TEN-T i drugie tyle dla innych lotnisk w ramach unijnych programów operacyjnych.

- Jest to olbrzymia kwota do wykorzystania, czego jeszcze w historii polskich lotnisk nie było - powiedział Wróbel.

PAP