Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie Dlaczego linie lotnicze nie kupują/budują lotnisk?


    Polecamy

    Dlaczego linie lotnicze nie kupują, nie budują lotnisk? Wydatki na opłaty lotniskowe, parkowanie samolotów stanowią znaczący procent ogólnych wydatków, a tak sobie czytam i widzę, że koszt lotniska to często tyle co pół samolotu, albo i mniej.

    Nie mówię o lotnisku Gatwick, które poszło za 2,5 miliarda $ (chociaż mam wrażenie, że byłoby w zasięgu zdolności kredytowej Ryanair). Ale takie lotnisko w Blackpool (0,5 miliona pasażerów rocznie) poszło w 2008 za 27 milionów $. To 1/3 nowego Boeinga 737. Lotnisko w Exeter (milion pasażerów rocznie) kupiono w 2007 za ok. 100 milionów $. Lotnisko Belfast City (2,5 miliona pasażerów) sprzedane było za ok. 230 milionów $.

    Mam wrażenie, że nie są to zatrważające kwoty dla wielu linii. Czy istnieje jakieś prawo zabraniające linii posiadać własne lotniska? (byłoby to głupie chyba...)

  2. #2
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Gdyby się opłacało to by kupowali lub budowali.
    1) Linia jest od latania a nie od zarządzania lotniskami. Jak chcesz robić wszystko sam, to wszystko będzie do bani.

    2) Zakup lotniska i co dalej ? Zatrudnienie kilkuset ludzi którym trzeba płacić, zakup dziesiątek różnych pojazdów, remonty, przebudowy, podatki gruntowe itd itp.

    3) Sam robisz w domu kiełbasę, pieczesz chleb, i pędzisz bimber ? Nie ? A dlaczego ?


    P.S. Ciekawostka. Okęcie ma w granicach ogrodzenia 560 hektarów, czyli 5 600 000 m2. Policzmy skromnie jak na Warszawę 500 zł za 1 m2 i wychodzi 2 800 000 000 (słownie : dwa miliardy osiemset milionów złotych !!! ) a to blisko miliard dolarów. Cena działek w tych okolicach częściej oscyluje wokół 1000 zł za metr.



  3. #3
    Awatar pR0SiAczek

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Gorzów Wlkp.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    Dlaczego linie lotnicze nie kupują, nie budują lotnisk? Wydatki na opłaty lotniskowe, parkowanie samolotów stanowią znaczący procent ogólnych wydatków, a tak sobie czytam i widzę, że koszt lotniska to często tyle co pół samolotu, albo i mniej.

    Nie mówię o lotnisku Gatwick, które poszło za 2,5 miliarda $ (chociaż mam wrażenie, że byłoby w zasięgu zdolności kredytowej Ryanair). Ale takie lotnisko w Blackpool (0,5 miliona pasażerów rocznie) poszło w 2008 za 27 milionów $. To 1/3 nowego Boeinga 737. Lotnisko w Exeter (milion pasażerów rocznie) kupiono w 2007 za ok. 100 milionów $. Lotnisko Belfast City (2,5 miliona pasażerów) sprzedane było za ok. 230 milionów $.

    Mam wrażenie, że nie są to zatrważające kwoty dla wielu linii. Czy istnieje jakieś prawo zabraniające linii posiadać własne lotniska? (byłoby to głupie chyba...)
    Lotnisko ma tę wadę, że trudno je przenieść, a samolot łatwo. Co pozwala zarabiać jak najwięcej, zamiast martwić się o to żeby tracić jak najmniej. Co prawda są branże, w których konsolidacja pionowa daje korzysci np. paliwowa, ale tam niemal wszystko można przenieść w inne miejsce. A lotnisko raczej trudno. Zresztą sukces największych portów zależy od mnogości oferowanych połączeń i przewoźników. A gdyby był własnościa jednej linii....

  4. #4
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Z pomysłów, które mi przychodzą do głowy:
    1) Jeśli z danego lotniska opłaca się np. 15 destynacji, możnaby bazować tam 15 samolotów, tzn. ułożyć rozkład tak, żeby samoloty pierwszy lot wykonywały z tego lotniska i ostatnim lotem wracały na to lotnisko
    2) Usunięcie z danego lotniska pozostałych linii i przejęcie ich tras
    3) Bazowanie trainera i szkolenie załóg na takim lotnisku

    Wiadomo, że ktoś (analitycy linii) wie lepiej ode mnie, tak samo jak to było z moją ciekawością odnośnie małej popularności Iła 96. Ale ciekaw jestem co i jak.

    Sprawdziłem teraz i np. Bangkok Airways było właścicielem Ko Samui Airport i dwóch innych małych lotnisk (sprzedali), Thomsonfly kupiło lotnisko w Coventry (z tego co rozumiem, sprzedali po naciskach), lotnisko w Dubaju również można uznać za własność Emirates (jedno konsorcjum posiada obie spółki).

    Ktoś może powiedzieć, że linia powinna się zająć lataniem, ale z drugiej strony można zerknąć na kilka najbogatszych firm na świecie. Wszystkie wielkie firmy petrochemiczne zajmują się biznesem od początku do końca. Np. Shell. Na własny rachunek szuka złóż ropy, wydobywa, rafinuje i do tego prowadzi olbrzymią sieć detaliczną i flotę transportową. W wielu gałęziach przemysłu można znaleźć przykłady tego jak firmy zaczynają się rozwijać na równoległe gałęzie, żeby ograniczyć koszty w głównej gałęzi itp itd

  5. #5
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    Czy w USA linie nie dzierżawią fragmentów lotnisk?

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    P.S. Ciekawostka. Okęcie ma w granicach ogrodzenia 560 hektarów, czyli 5 600 000 m2. Policzmy skromnie jak na Warszawę 500 zł za 1 m2 i wychodzi 2 800 000 000 (słownie : dwa miliardy osiemset milionów złotych !!! ) a to blisko miliard dolarów. Cena działek w tych okolicach częściej oscyluje wokół 1000 zł za metr.
    Grunty w okolicy faktycznie chodza powyzej 1000zl/m2 ale sa to grunty o przeznaczeniu glownie mieszkaniowym/uslugowym tak wiec nie nadaja sie one tutaj do porownan. Na pewno zadajesz sobie z tego sprawe bo jak widac wziales to pod uwage bo do symulacji obciales wartosc o 50%
    Jezeli ktos chcialby kupic to lotnisko z zamiarem prowadzenia lotniska (czyli nie po to zeby wszystko zrownac z ziemia i sprzedac dzialki deweloperom) to zgodnie z rozporzadzeniem w sprawie zasad wyceny nieruchomosci i sporzadzania operatu szacunkowego tego typu nieruchomosci majace przynosic dochod nalezy wyceniac w podejsciu dochodowym a nie porownawczym (zwlaszcza, ze nie byloby z czym tego porownac)
    Bez dokladnych danych finansowych to mozemy sobie tylko na ten temat fantazjowac.
    Zreszta jakby taka wycena nie byla zrobiona to patrzac na dotychczasowa praktyke sprawa znalazlaby sie w sadzie

    Moze na lotnisko jeszcze nikt sie nie szarpnal ale terminale juz chyba jakies linie sobie budowaly?

  7. #7
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stenus Zobacz posta
    Czy w USA linie nie dzierżawią fragmentów lotnisk?
    W USA z tego co czytałem na forum Airliners.net wiele linii buduje na lotniskach własne terminale tylko dla siebie.

  8. #8
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    W USA z tego co czytałem na forum Airliners.net wiele linii buduje na lotniskach własne terminale tylko dla siebie.
    We Frankfurice LH też ma własny terminal (choć nie wiem czy w pełnym znaczeniu tego słowa).

  9. #9
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    We Frankfurice LH też ma własny terminal (choć nie wiem czy w pełnym znaczeniu tego słowa).
    W Monachium T2 to także "Lufthansa Terminal".

    Ale jak pasażer nie zdąży we FRA przemieścić się między A a B tunelem, bo jest tenże w remoncie, to LH powiada, ze to wina... lotniska.

  10. #10
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    W USA z tego co czytałem na forum Airliners.net wiele linii buduje na lotniskach własne terminale tylko dla siebie.
    Mnie się wydaje, że nie tyle buduje, co je dzierżawi. W każdym razie amerykańskie linie maja swoje konkretne bramki, w które inwestują wystrojem, własnymi pomysłami na wpuszczanie do samolotu, etc.

  11. #11
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stenus Zobacz posta
    W Monachium T2 to także "Lufthansa Terminal".

    Ale jak pasażer nie zdąży we FRA przemieścić się między A a B tunelem, bo jest tenże w remoncie, to LH powiada, ze to wina... lotniska.
    Chodziło mi raczej o FCT.

  12. #12
    Awatar Ragnar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Katowice/Grimstad Norge

    Domyślnie


    Polecamy

    Terminal 5 na heatrow tak samo.Nie wiem czy nawet nie budowany na spolke z BA w kazdym razie specjalnie dla nich zrobiony,i tylko o ni z niego lataja.
    [SIGPIC][/SIGPIC]Jest tylko jeden prawidlowy kierunek SCANDINAVIA!!!

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •