Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Awatar kiepstein

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rawa Mazowiecka, Poland

    Domyślnie Za co płacimy liniom lotniczym?


    Polecamy

    Opłata za obsługę pasażera, tłumienie hałasu, lotniskowa, podatek pokładowy, od pasażera - to tylko niektóre z kosztów, które ponosi konsument podróżujący samolotem. W ramach międzynarodowego projektu UOKiK sprawdzał jakie opłaty stosują linie lotnicze i jak je obliczają.
    W 2008 roku tylko w Polsce porty lotnicze obsłużyły ponad 20,7 mln pasażerów. Wybierając podróż samolotem wielu z nas zwraca uwagę przede wszystkim na cenę biletu. Przewoźnicy lotniczy mają obowiązek w sposób rzetelny informować nas o pełnej kwocie swojej usługi. Poza wskazaniem ostatecznej ceny przedsiębiorca powinien określić, jeszcze na etapie rezerwowania biletu, wszystkie koszty, których nie można uniknąć podróżując samolotem, m.in.: opłaty za taryfę lub stawkę lotniczą, podatki, opłaty lotniskowe oraz inne opłaty, dopłaty i należności.
    Polska wraz z 9 innymi krajami: Belgią, Czechami, Danią, Estonią, Hiszpanią, Irlandią, Islandią, Norwegią i Szwecją sprawdzała, jakie rodzaje opłat, należności i dopłat są stosowane przez poszczególne linie lotnicze, w jaki sposób są one obliczane, a także czy informacje te są zgodne z danymi podawanymi w szczególności przez porty lotnicze. Projekt objął następujących przewoźników: Aer Arann, Air Berlin, Aireuropa, Air France, Air Lingus, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Czech Airlines, Estonian Air, Iberia, Icelandair, Iceland Express, KLM, Lufthansa, Malm? Aviation, Norwegian, Polskie Linie Lotnicze LOT, Ryanair, SAS, Skyways, Spanair, Travel Service/Smart Wings oraz Vueling.
    Cena biletu lotniczego obejmuje podstawową taryfę lotniczą i opłaty dodatkowe. Jak pokazało badanie, 59 proc. kosztów dodatkowych biletu stanowią opłaty nakładane przez linie lotnicze. Najczęściej pojawiające się opłaty to:
    - paliwowa - większość skontrolowanych wprowadza dodatkową opłatę paliwową, niezależną od podstawowej taryfy lotniczej. Dlaczego? Jedna z linii stwierdziła, że została wprowadzona jako oddzielny rodzaj opłaty z powodów marketingowych, aby uświadomić konsumentom dlaczego koszty podróży samolotem rosną. Inna uzasadniała, że łatwiej jest wówczas dostosować ceny biletów do zmieniających się kosztów - kiedy rosną ceny ropy wystarczy zmienić wysokość dodatkowych opłat paliwowych, zamiast cenę każdej klasy rezerwacji;
    - za dokonanie rezerwacji/usługę/wydanie biletu - linie lotnicze utrzymują, że opłata taka została wprowadzona przede wszystkim, aby pokryć część wydatków ponoszonych na konserwację systemu rezerwacji biletów online oraz związanych z bieżącym kosztem obsługi;
    - ubezpieczeniowa - wprowadzona z powodu wysokich kosztów ubezpieczenia, które wzrosły po wydarzeniach z 11 września 2001 roku;
    - za bezpieczeństwo - oprócz opłat za bezpieczeństwo nakładanych przez porty lotnicze niektóre linie lotnicze dodatkowo nakładają swoje własne.
    W jaki sposób przedsiębiorcy je wyliczają? Większość ze skontrolowanych nie umiało tego określić, kilku przewoźników nie potrafiło nawet podać dokładnej wysokości ustalanych przez siebie należności. Ponadto linie lotnicze bardzo rzadko udostępniają na swoich stronach internetowych, w trakcie rezerwacji biletu, szczegółowy wykaz poszczególnych elementów składających się na cenę, co jest niezgodne z obowiązującymi od 1 listopada 2008 roku przepisami wspólnotowymi. Z przeprowadzonej kontroli wynika również, że brak jest przejrzystości w nakładanych opłatach: przewoźnicy stosują różne opłaty dodatkowe, a nawet różne nazwy dla takich samych opłat. Konsument nie ma więc możliwości porównania ofert.
    Na pozostałe dodatkowe koszty biletu - 41 proc. - składają się opłaty i podatki nakładane przez porty lotnicze oraz władze państwowe. Informacje o ich wysokości, dostarczone przez linie lotnicze, pokrywały się z uzyskanymi od portów lotniczych oraz pochodzącymi z Listy Opłat Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Nieprawidłowości dotyczyły pojedynczych przypadków. Np. jedna z linii lotniczych ustalała wyższą opłatę dla osób niepełnosprawnych niż nakładana przez porty lotnicze. Ponadto istniały pewne rozbieżności pomiędzy informacjami zamieszczonymi na stronach internetowych przewoźników a informacjami bezpośrednio uzyskanymi od nich.
    Międzynarodowy projekt był współfinansowany przez Komisję Europejską. Badanie zostało przeprowadzone dwukrotnie: w listopadzie i grudniu 2008 roku oraz w czerwcu br. W Polsce prowadziły go Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawdzając PLL LOT oraz Austrian Airlines. W obu przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości.
    O czym warto pamiętać kupując bilet lotniczy:
    - dobrze jest porównać oferty kilku przewoźników zwracając uwagę w szczególności na opłaty dodatkowe, jak np. za płatność kartą kredytową, nadbagaż itp.;
    - każdy z przewoźników może mieć inne zasady zwrotu biletu w przypadku rezygnacji z usługi. Dlatego należy dokładnie się z nimi zapoznać, żeby później nie być rozczarowanym;
    - podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie biletu powinna poprzedzać także uważna lektura regulaminu linii lotniczej - Ogólne Warunki Przewozu, które każdy pasażer powinien mieć przedstawione w trakcie rezerwacji.


    PAP/INTERIA.PL
    Za co płacimy liniom lotniczym? - Wiadomości - Turystyka w INTERIA.PL
    Przeżyj każdy dzień tak jakby miał być Twoim ostatnim.

  2. #2
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    No ale co z tego tekstu wynika?

  3. #3
    Awatar kiepstein

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rawa Mazowiecka, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Amadeusz Zobacz posta
    No ale co z tego tekstu wynika?
    Pytaj autorów artykułu. Jest to artykuł o lotnictwie cywilnym więc pasuje do działu, więc nie rozumiem Twojego bezsensownego pytania.
    Przeżyj każdy dzień tak jakby miał być Twoim ostatnim.

  4. #4
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kiepstein Zobacz posta
    Pytaj autorów artykułu. Jest to artykuł o lotnictwie cywilnym więc pasuje do działu, więc nie rozumiem Twojego bezsensownego pytania.
    Czyli nie czytałeś i bezsensownie wkleiłeś? Z tego tekstu nic nie wynika, równie dobrze mógłbyś tu wkleić tysiąc innych słów dowolnie wymieszanych

  5. #5
    Awatar kiepstein

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rawa Mazowiecka, Poland

    Domyślnie

    Znaczy się Ty nie rozumiesz skoro pytasz. Nie każdy wie co ma wliczone w cenę, Ja osobiście nie wiedziałem o tych badaniach prowadzonych przez linię lotnicze,Ty pewnie tak..Dla mnie koniec EOT
    Przeżyj każdy dzień tak jakby miał być Twoim ostatnim.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Świetny artykuł, mam nadzieję że wymienione naganne praktyki będą w wypadku recydywy surowo i dotkliwie karane....

    Bądź tak dobry i uwagi dotyczące moderacji zgłaszaj korzystając z "!" ...a i rób to bez błędów ort. /G.
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 08-11-2009 o 22:41

  7. #7
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn Zobacz posta
    Świetny artykuł, mam nadzieję że wymienione naganne praktyki będą w wypadku recydywy surowo i dotkliwie karane....


    Jakie praktyki?
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 08-11-2009 o 22:41 Powód: Tego typu uwagi proszę wymieniać poprzez PW

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Praktyki wysysania z palca dodatkowych opłat, które nie są oparte na faktach tylko po to, by zdzierać od pasażerów więcej kasy.

  9. #9
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn Zobacz posta
    Praktyki wysysania z palca dodatkowych opłat, które nie są oparte na faktach tylko po to, by zdzierać od pasażerów więcej kasy.
    Napisz konkretnie a najlepiej na podstawie tego tekstu. Ale jeśli się czegoś nauczyłeś z tego potoku wyrazów to z góry przepraszam i nie zmuszam do pisania.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie


    Polecamy

    To że podawane przez linie wysokości dopłat paliwowej, opłat niezależnych oraz innych opłat dodatkowych nie zawsze mają uzasadnienie w rzeczywistości.

    Czyli że przewoźnicy naruszają nakaz podawania rzetelnej informacji o opłatach niezależnych.

    Praktyki zawyżania opłat lotniskowych, pobieranie opłat transakcyjnych i za wystawienie biletu w sytuacji, gdy linia lotnicza nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów albo ponosi koszty, ale wprost nie wynika z ich wysokości że na każdego pasażera wynoszą aż tyle ile podaje linia.

    Rany, czy naprawdę aż 9 replik w tym temacie musi być poświęconych tłumaczeniu o czym jest artykuł?

    Mądra inicjatywa, trzeba jak najbardziej takowych robić, powtórzę więc jeszcze raz.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •