Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie [artykuł] 50-krotna podwyżka stawek w ULCu?


    Polecamy

    Za Gazetą Prawną.

    Można to śmiało nazwać rozbiorem polskiego lotnictwa. Wyłącznie polskimi, państwowymi rękami grozi nam marginalizacja polskiego lotnictwa, a w jego ramach jeszcze większa marginalizacja przewoźników zarejestrowanych w Polsce.

    Winien solidarnie ULC z cudotwórczym rządem, sam ULC lub sam rząd, zależnie od tego czy słuszne jest cięcie o 85 % prov. budżetu ULCu, który MUSI istnieć zgodnie z naszymi zobowiązaniami. Ocenicie sami, w każdym razie Litwa, Łotwa, Czechy, Słowacja, Węgry i Austria już mogą zacierać ręce.

    Linie i porty lotnicze boją się jak ognia nowej tabeli opłat za licencje i zezwolenia wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Według branży istnieje poważne ryzyko, że w skrajnych przypadkach koszt utrzymania jednego samolotu w Polsce wzrośnie nawet ponad 5000 proc.

    Czy tak się stanie, okaże się już na początku grudnia, gdy projektem ULC zajmą się posłowie sejmowej Komisji Infrastruktury.
    Miliony dodatkowych opłat

    Dramatycznego wzrostu kosztów obawiają się wszyscy przewoźnicy działający w naszym kraju. Jak wylicza Mariusz Szpikowski, prezes Air Italy Polska, jednego z dwóch najważniejszych krajowych przewoźników czarterowych, obecnie firma płaci Urzędowi Lotnictwa Cywilnego za wszystkie certyfikaty i licencje około 100 tys. zł rocznie.
    – Według nowej tabeli opłat na dzień dobry te koszty mogą nam wzrosnąć nawet do 2,6 mln zł – szacuje Mariusz Szpikowski.
    Wzrost kosztów czeka również porty lotnicze. Ostro pójdą w górę opłaty za sprawowanie przez ULC nadzoru nad eksploatacją lotnisk. Zwiększą się stawki pobierane przez Urząd za każdego pasażera odlatującego oraz za każdy kilogram ładunków obsłużony przez porty.
    Zapłaci pasażer

    Kamil Wnuk, rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, które zarządza m.in. warszawskim Okęciem, największym lotniskiem w Polsce, nie chce podać kwoty, o jaką wzrosną koszty tej firmy. Jednak nie ukrywa, że tak naprawdę w ostatecznym rachunku to nie port zapłaci za zmianę finansowania ULC, ale linia lotnicza, a w konsekwencji pasażer.
    Trudno na razie precyzyjnie oszacować, o ile skoczą ceny biletów, ale przedstawiciele branży lotniczej mówią o możliwych wzrostach rzędu nawet 10 proc. Wielu z nich zastanawia się nawet, czy branża jest w stanie wytrzymać taką podwyżkę.
    – Zastanawiam nad sensem dalszego utrzymywania działalności w kraju – mówi Mariusz Szpikowski.
    Problem będzie miał również PLL LOT, który w Polsce ma zarejestrowane około 50 samolotów, a nie jak Air Italy Polska – tylko dwa.
    – Będziemy protestować przeciw tej zmianie, bo oznacza ona dla nas dramatyczny wzrost kosztów działalności – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik prasowy PLL LOT.


    ULC się tłumaczy

    Urząd Lotnictwa Cywilnego uspokaja branżę lotniczą.
    – Przedłożony projekt zawiera maksymalne stawki opłat – zastrzega Katarzyna Krasnodębska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
    Jak mówi, ich ostateczna wysokość będzie dostosowana do rzeczywistych możliwości rynku lotniczego i ściśle powiązana z sytuacją finansową podmiotów na nim funkcjonujących.
    Urząd Lotnictwa Cywilnego twardo broni projektu. Według ULC, konieczność zmiany koncepcji finansowania Urzędu wynika m.in. z drastycznego obniżania się budżetu urzędu. Jak mówi Katarzyna Krasnodębska, tylko w 2009 roku skurczył się on o blisko 6 mln zł, do 49,2 mln zł.
    Przedstawiciele ULC podkreślają tymczasem, że zakres ich obowiązków z roku na rok wzrasta. Obecnie urząd sprawuje m.in. nadzór nad 2,2 tys. samolotów, 53 lotniskami oraz 44 lądowiskami.
    Na projekcie suchej nitki nie pozostawiają eksperci.
    –Na pewno nie jest zdrowa sytuacja, gdy regulator szuka pieniędzy na rynku po to, żeby utrzymać swoją działalność – uważa Zbigniew Sałek, wiceszef Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk.
    Według niego, w takiej sytuacji ULC może mnożyć liczbę dokumentów po to, żeby jak najwięcej zarobić na swoje utrzymanie.
    Według Zbigniewa Sałka, już teraz instytucja tonie w biurokracji. Eksperci związani z branżą twierdzą, że załatwienie najprostszej sprawy w ULC ciągnie się miesiącami.
    Przedstawiciele Urzędu przypominają, że w Europie nie ma jednego modelu funkcjonowania takiego jak ten regulatora.
    Na przykład we Francji działalność tego typu finansowana jest z budżetu, ale już w Wielkiej Brytanii czy w Irlandii instytucję taką jak ULC utrzymują podmioty działające na rynku.
    Janusz Piechociński, poseł PSL i wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, nie jest przekonany do propozycji ULC.
    – W sytuacji cięć budżetowych nie tylko ULC, ale też inni regulatorzy rynku z chęcią sięgnęliby po pieniądze od podmiotów rynkowych, ale nie jestem przekonany, czy to słuszny kierunek – mówi Janusz Piechociński.


  2. #2
    Awatar Arthur1975

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Belfast

    Domyślnie

    No to po co im Modlin??? Senne lotnisko bedzie. Znowu,trzeba bedzie latac do Berlina
    Come on Arsenal--))

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Bliżej do Wilna albo Kowna

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn Zobacz posta
    Bliżej do Wilna albo Kowna
    A Ty jakiś rewizjonista, czy co?
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    No to ździebko w głowach im się powywracało w ULC.
    EDIT: ULC + PAŻP = Otwarte niebo...ale bez samolotów.

  6. #6
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    W koncu za cos te wszystkie pietra trzeba utrzymac. Slowo nadzor tez ladnie brzmi - w wiekszosci wypadkow ogranicza sie do wziecia kasy i po miesiacu wpisu do jakiegos rejestru.

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    No to ździebko w głowach im się powywracało w ULC.
    EDIT: ULC + PAŻP = Otwarte niebo...ale bez samolotów.

    Nie zapominaj że PAŻP w wyniku JEDNEGO podpisu złożonego mimochodem musi odprowadzać 10% przychodów na rzecz ULC (czyli o te 10% ma mniej na inwestycje)
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    lot. to kraj zakłamania

    Domyślnie

    Nie ma sie co stresowac , moze ULC-u już nie bedzie za rok ..Sprawa już jest w sejmie .

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fijas Zobacz posta
    Nie ma sie co stresowac , moze ULC-u już nie bedzie za rok ..Sprawa już jest w sejmie .
    Pawel prosimy o wiecej!!!

  10. #10
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    lot. to kraj zakłamania

    Domyślnie

    Dajcie szanse , wystarczy ,że pewna grupa już nad tym pracuje .Brany jest pod uwage system Niemiecki . Pozyjemy zobaczymy

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fijas Zobacz posta
    Dajcie szanse , wystarczy ,że pewna grupa już nad tym pracuje .Brany jest pod uwage system Niemiecki . Pozyjemy zobaczymy
    Jakby trzeba bylo jakis podpisow to chetnie przyjde z dlugopisem

  12. #12
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    lot. to kraj zakłamania

    Domyślnie

    Wystarczy ,ze zapalisz swieczkę , pochylajac się nad zamknietą kartą tradycjii urzedu przeciwlotniczego Urzedasy i karierowicze z w/w uzredu już wystarczająco przegieli "pałę"

  13. #13
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Stoarn Zobacz posta
    Air Italy Polska, jednego z dwóch najważniejszych krajowych przewoźników czarterowych
    uśmiałem się setnie. Przewoźnicy poza najważniejszą dwójką to Sprintair, WEA i Jet Service?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    '

    Domyślnie

    Tylko jak się ma proponowana podwyżka ULC, do nowego pomysłu o czarterach ? ULC powyższy, każdy przewoźnik i tak będzie musiał bulić. Nie dość, że konkurencja będzie ograniczona, to jeszcze z własnego podwórka przewoźnicy zarejestrowani w PL dostaną nóż w plecy dodatkowo. Teoretycznie.

    KS
    Deluxe Limited Edition with Bonus Track & DVD

  15. #15
    fly
    fly jest nieaktywny
    Awatar fly

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    uśmiałem się setnie. Przewoźnicy poza najważniejszą dwójką to Sprintair, WEA i Jet Service?
    Nie no... Z punktu widzenia ULC przewoźnikiem jest każdy podmiot posiadający AOC, a tychże w Polsce jest 14, więc trochę przesadziłeś.
    I coś mi się wydaje że najbardziej uderzy to właśnie w tych najmniejszych.

  16. #16
    Awatar airbus340

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Nie widzę żadnego powodu,by ta armia urzędasów-nierobów była utrzymywana poprzez zwiększanie haraczy pobieranych od linii lotniczych i portów. ULC to organ administracji państwowej, prezesa powołuje jakiś Bardzo Ważny Minister czy Premier,czy jakiś inny polityk; ULC funkcjonuje w ramach ministerstwa właściwego ds. transportu,to niech go budżet utrzymuje. A ten ich cały "nadzór" to poprostu ściema i całkowita improwizacja.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Nie zapominaj że PAŻP w wyniku JEDNEGO podpisu złożonego mimochodem musi odprowadzać 10% przychodów na rzecz ULC (czyli o te 10% ma mniej na inwestycje)
    PAZP zglosilo do Eurokontroli "zaledwie" 18% podwyzke. Skomentowal to nawet prezes IATA twierdzac, ze sa oderwani od rzeczywistosci.

  18. #18
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fly Zobacz posta
    Nie no... Z punktu widzenia ULC przewoźnikiem jest każdy podmiot posiadający AOC, a tychże w Polsce jest 14, więc trochę przesadziłeś.
    I coś mi się wydaje że najbardziej uderzy to właśnie w tych najmniejszych.
    Psst: "przewoźników czarterowych"
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  19. #19
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Danny Zobacz posta
    PAZP zglosilo do Eurokontroli "zaledwie" 18% podwyzke. Skomentowal to nawet prezes IATA twierdzac, ze sa oderwani od rzeczywistosci.

    Nie wiem, o jakich konkretnie liczbach mówimy. Na ILS CAT II na obu kierunkach w Krakowie i zbliżanie we Wrocławiu starczy czy nie? Bilansów nie czytam...
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  20. #20
    Behemot
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Danny Zobacz posta
    PAZP zglosilo do Eurokontroli "zaledwie" 18% podwyzke. Skomentowal to nawet prezes IATA twierdzac, ze sa oderwani od rzeczywistosci.
    Bardzo obiektywna osoba.

    Cytat Zamieszczone przez airbus340 Zobacz posta
    Nie widzę żadnego powodu,by ta armia urzędasów-nierobów była utrzymywana poprzez zwiększanie haraczy pobieranych od linii lotniczych i portów. ULC to organ administracji państwowej, prezesa powołuje jakiś Bardzo Ważny Minister czy Premier,czy jakiś inny polityk; ULC funkcjonuje w ramach ministerstwa właściwego ds. transportu,to niech go budżet utrzymuje. A ten ich cały "nadzór" to poprostu ściema i całkowita improwizacja.
    A budzet to skad pieniadze bierze?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •