Strona 12 z 12 PierwszyPierwszy ... 2 10 11 12
Pokaż wyniki od 221 do 240 z 240
Like Tree121Likes

Wątek: LPR - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

  1. #221
    Awatar Luber

    Dołączył
    Jul 2017
    Mieszka w
    Toruń

    Domyślnie


    Polecamy

    Ok, Gmaps nie jest aktualne i w tym miejscu są widoczne tylko magazyny Panatoni po południowej stronie A4, stąd zamieszanie.

    Wysłane z mojego motorola one vision przy użyciu Tapatalka

  2. #222

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Karów

    Domyślnie

    Co mogło spowodować że ten śmigłowiec zaczął się obracać wokół własnej osi tak jak by przez chwile stracił wentylator? Czy jakieś zaburzenia ciągu przez wiatr?
    An-2

  3. #223
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez An-2 Zobacz posta
    Co mogło spowodować że ten śmigłowiec zaczął się obracać wokół własnej osi tak jak by przez chwile stracił wentylator?
    EC135 "uwielbia" wiatr w zakresie 270*-010* (patrząc z góry, zgodnie z ruchem wskazówek zegara począwszy od nosa). Pomijając wiatr tylny i o składowej tylnej (który powoduje przepadanie), pozostaje nam tzw. prawy wiatr, którego - mówiąc obrazowo - śmigłowiec nie znosi, ale - do pewnej wartości - toleruje.
    Lądowanie z prawym wiatrem powoduje, że ogromny statecznik jest odpychany przez wiatr w lewo, co skutkuje obrotem kadłuba w prawo i koniecznością powstrzymania obrotu lewym pedałem, którego skuteczność jest ograniczona. Jeżeli mamy silny prawy wiatr to śmigłowiec zaczyna obracać się w prawo pomimo wdepnięcia lewego pedału "do oporu". Jeżeli do tego pilot podciągnie dźwignię skoku i mocy to spowoduje znaczny wzrost momentu obrotowego od wirnika nośnego (akcja = reakcja) i pogłębienie efektu obrotu, przy nieefektywnym działaniu fenestronu (LTE).
    Stąd - jak przypuszczam, czekając na raport końcowy - wzrost prędkości obrotowej po pierwszej "zwitce" na filmie.
    Generalnie, EC135 nie lubi silnego i turbulentnego wiatru. Pilotowanie śmigłowca w takich warunkach wymaga dużo większej uwagi, skupienia i.... doświadczenia.
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 13-02-2020 o 23:14
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  4. #224

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    @SAR37 To na EC-135 nie ma jakiegoś FADECa, który by zapewniał pozostanie zespołu napędowego w granicach parametrów eksploatacyjnych podobnie jak na jego skrzydlatych kuzynach?
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  5. #225
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    @SAR37 To na EC-135 nie ma jakiegoś FADECa, który by zapewniał pozostanie zespołu napędowego w granicach parametrów eksploatacyjnych podobnie jak na jego skrzydlatych kuzynach?
    Oczywiście, że jest - dla każdego silnika osobny, o pracy "redundantnej"
    Niestety, istnieje także takie coś jak "certyfikowany zakres stałej pracy zespołu napędowego", którego przekroczenie wiąże się z odpowiednimi obsługami serwisowymi
    To właśnie było "novum" dla niektórych pilotów po Mi-2: można"pociągnąć" więcej, ale już zapisuje się przekroczenie, gdzie na "Dwójce" ciągnęło się dotąd, aż obroty wirnika zaczynały się sypać...
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 13-02-2020 o 23:26
    Rosenzweigova likes this.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  6. #226
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    To chodzi o ten sam efekt co w samolocie jednosilnikowym ze śmigłem - przy daniu pełnej mocy np przy starcie, trzeba odpowiednio skontrować noga bo zaczyna uciekać np w lewo? Przy mocnych silnikach trzeba dodawac moc stopniowo bo „zabraknie nogi”?

  7. #227

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Tam wiatr zawiał z gorszej strony, wirnik się nie wyrabiał, zakręciło i standardowa procedura "wincy mocy" dała radę.

    Ale wg mnie to tam przekroczyli max rate I to raczej było główna przyczyna przerwania misji.

  8. #228
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mcxmcx Zobacz posta
    ...Ale wg mnie to tam przekroczyli max rate I to raczej było główna przyczyna przerwania misji.
    Co Kolega ma na myśli pisząc „max rate I”?
    Odnośnie przerwania misji: znaczne przekroczenie parametrów eksploatacyjnych ZAWSZE powoduje pozostawienie śmigłowca w miejscu lądowania do czasu przeglądu. Czasami wiąże się to ze zdjęciem łopat, co w warunkach polowych jest dosyć uciążliwe. Stąd też (jak podejrzewam) przyczynek do decyzji o powrocie. Do tego dwa, niekontrolowane obroty to sytuacja nienormalna, więc załoga słusznie przerwała misję i wróciła do bazy.
    ”Dobry ratownik, to żywy ratownik” - wypadek nie zdarzył się na pustyni, gdzie oprócz śmigłowca nie ma innych, naziemnych ZRM.
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 14-02-2020 o 12:09
    SPMRK, Pzlm28, sprajt2 and 4 others like this.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  9. #229

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Max rate dla yaw.

    Tam było ponad 400°/sec

  10. #230

    Dołączył
    Jul 2016

    Domyślnie

    Czy "uwielbianie" wiatru z lewej strony przez EC związane jest z mniejszą/brakiem wrażliwości fenestronu na wir pierścieniowy w porównaniu do klasycznego śmigła ogonowego? W tym drugim przypadku zazwyczaj bardziej ograniczający jest właśnie wiatr powodujący cofanie powietrza odrzucanego przez śmigło. Kiedyś czytałem, że powietrze przepływa przez fenestron z relatywnie większą prędkością, co oprócz otunelowania wirnika mogło by tłumaczyć tę różnicę. Przy podmuchach z prawej, a więc na EC zgodnie z kierunkiem przepływu przez fenestron, dochodzi do zwiększenia momentu obracającego od statecznika o czym napisał SAR, a dodatkowo zmniejszają się kąty natarcia na elementach łopatek fenestronu, zmniejszając zapas sterowności.

  11. #231
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mcxmcx Zobacz posta
    Max rate dla yaw.
    Ok, teraz rozumiem. Pionową oś obrotu YAW zazwyczaj oznacza się literką "Z" - stąd pytanie.

    Cytat Zamieszczone przez mcxmcx Zobacz posta
    Tam było ponad 400°/sec
    Ograniczeniem dla EC135 jest 30 stopni/sek. przy włączonym HiNR (podwyższone o 3% obroty WN przy zawisie i niskich prędkościach). Pełny obrót zajmuje 12 sekund, ale przekroczenie tej wartości nie skutkuje zapisaniem jakiegokolwiek przekroczenia.



    Cytat Zamieszczone przez pavelm Zobacz posta
    Czy "uwielbianie" wiatru z lewej strony przez EC związane jest z mniejszą/brakiem wrażliwości fenestronu na wir pierścieniowy w porównaniu do klasycznego śmigła ogonowego? W tym drugim przypadku zazwyczaj bardziej ograniczający jest właśnie wiatr powodujący cofanie powietrza odrzucanego przez śmigło. Kiedyś czytałem, że powietrze przepływa przez fenestron z relatywnie większą prędkością, co oprócz otunelowania wirnika mogło by tłumaczyć tę różnicę.
    Wybacz, jestem bardziej "praktykiem" niż "teoretykiem" i musiałbym głębiej sięgnąć do wykładów z aerodynamiki i mechaniki lotu śmigłowca zanim Ci odpowiem.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  12. #232

    Dołączył
    Jul 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    Wybacz, jestem bardziej "praktykiem" niż "teoretykiem"...
    Niby jedno z drugim się nie kłóci, ale jak to" ktoś, kiedyś" powiedział teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa. Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego... Trzeba znaleźć równowagę
    Zacząłem się nad tym zastanawiać, po tym jak w środowisku śmiglowcowym pojawiło się dużo stwierdzeń że przyczyną był właśnie wir pierscieniowy na wirniku ogonowym.

  13. #233
    Awatar myszygon

    Dołączył
    Jan 2018
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pavelm Zobacz posta
    teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa. Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
    "A my łączymy teorię z praktyką: nic nie działa i nikt nie wie dlaczego..."
    Rosenzweigova and Zulu like this.
    Przed rozpoczęciem naprawy drapaka wyłącz kota!

  14. #234
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    Odnośnie przerwania misji: znaczne przekroczenie parametrów eksploatacyjnych ZAWSZE powoduje pozostawienie śmigłowca w miejscu lądowania do czasu przeglądu. Czasami wiąże się to ze zdjęciem łopat, co w warunkach polowych jest dosyć uciążliwe. Stąd też (jak podejrzewam) przyczynek do decyzji o powrocie.
    Uciążliwość sytuacji dla LPRu to jedno.
    Autostrada zamknięta do czasu usunięcia śmigłowca to drugie.

  15. #235
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    To właśnie było "novum" dla niektórych pilotów po Mi-2: można"pociągnąć" więcej, ale już zapisuje się przekroczenie, gdzie na "Dwójce" ciągnęło się dotąd, aż obroty wirnika zaczynały się sypać...
    Wiem że pytanie z gatunku tych, przy których chciałoby się wywrócić oczami, ale czy - pomijając radzieckie "gniotsa niełamiotsa" - taka "delikatność" EC135 to jest standard we współczesnych śmigłowcach, czy raczej cecha charakterystyczna dla tego modelu?


  16. #236

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Wiem że pytanie z gatunku tych, przy których chciałoby się wywrócić oczami, ale czy - pomijając radzieckie "gniotsa niełamiotsa" - taka "delikatność" EC135 to jest standard we współczesnych śmigłowcach, czy raczej cecha charakterystyczna dla tego modelu?
    Każdy "współczesny" ma rejestrator przekroczenia parametrów.

  17. #237
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Ja bardziej pytam o to, czy ten limit obrotu w postaci 30st/sek to jest standard, czy może EC135 taki delikatny


  18. #238
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Chyba w pytaniu nie chodziło o samą rejestrację, a o wpływ przekroczenia parametrów na konieczność przeglądu.

  19. #239
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    taka "delikatność" EC135 to jest standard we współczesnych śmigłowcach, czy raczej cecha charakterystyczna dla tego modelu?
    "Delikatność" to niezbyt fortunne słowo...
    Współczesne modele śmigłowców nie są "z papieru" i posiadają odpowiednią, bezpieczną wytrzymałość. Porównując dawne Mi-2 i obecnego EC135, bardziej chodziło mi o sposób sterowania: w Mi-2 ruszało się drążkiem jak "cepem" - szeroko i zamaszyście. Praktycznie całe sterowanie to było jedno wielkie "poprawianie" pozycji.
    Na EC135 ruchy drążkiem są mniejsze, precyzyjniejsze i bardziej stonowane, ze względu na natychmiastowość reakcji śmigłowca (efekt sztywnego wirnika). Podobnie można porównać latanie An-2 i A320 gdzie jest joystick z systemem fly-by-wire.
    Technika poszła do przodu i w układy sterowania wprzęgnięto zaawansowane systemy stabilizacji i sztucznej stateczności. To już nie tylko zwykłe mechaniczne połączenie poprzez popychacze.


    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    czy ten limit obrotu w postaci 30st/sek to jest standard, czy może EC135 taki delikatny
    To nie jest standard - takie ograniczenie widnieje w FLM dla EC135. Przekroczenie prędkości obrotowej nie spowoduje rozpadnięcia się śmigłowca - bardziej jest ograniczeniem dla reakcji pilota, gdyż zbyt szybki obrót może spowodować brak możliwości zatrzymania w określonym azymucie.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  20. #240
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie


    Polecamy

    No i o to chodziło, dzięki .


Strona 12 z 12 PierwszyPierwszy ... 2 10 11 12

LinkBacks (?)

  1. 13-11-2013, 18:08
  2. 14-12-2012, 22:31
  3. 04-12-2012, 22:40
  4. 08-09-2012, 20:50
  5. 27-08-2012, 10:58
  6. 26-08-2012, 00:20
  7. 24-08-2012, 09:31
  8. 23-08-2012, 16:21
  9. 23-08-2012, 15:54
  10. 23-08-2012, 15:36
  11. 23-08-2012, 15:29
  12. 23-08-2012, 15:24
  13. 30-03-2012, 11:00
  14. 28-02-2012, 17:58
  15. 26-02-2012, 20:45
  16. 31-01-2012, 18:05
  17. 23-12-2011, 14:54
  18. 14-12-2011, 18:28
  19. 15-11-2011, 16:16
  20. 04-11-2011, 20:04
  21. 10-07-2011, 18:04
  22. 30-06-2011, 13:01
  23. 30-05-2011, 23:23
  24. 09-02-2011, 11:06
  25. 26-01-2011, 12:37
  26. 03-10-2010, 00:20

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •