Witaj Amadeuszu,
no jak to po co? A kto będzie nadawał kody IATA?
Witaj Amadeuszu,
no jak to po co? A kto będzie nadawał kody IATA?
Ostatnio edytowane przez Raffij ; 12-12-2009 o 21:12 Powód: orto
Wydają wiele publikacji, które są niemal ogólnoświatowymi standardami (niemal, bo formalnie to rekomendacje). Na przykład zasady przewozu cargo, materiałów niebezpiecznych (DGR), postępowania w sytuacjach kryzysowych, SSIM - czyli koordynacja slotowa w portach, opracowują standardy dokumentacji przewozowej, standardy obsługi naziemnej (AHM) i dziesiątki innych. Prowadzą rozliczenia między liniami (claering house) - np. jak LOT się spóźni i pax leci via np LH, to rozliczenia między liniami prowadzone są właśnie via IATA. Próbują z dużym powodzeniem stworzyć wspólne standardy dotyczące bezpieczeństwa operacji w przewozie zarobkowym dla wszystkich przewoźników na całym świecie (IOSA) - nikt inny do tej pory tego nie próbował; podobne zasady dla agentów handlingowych (ISAGO); mają wiele tzw. pooli (np. paliwowy, odlodzeniowy) - czyli mniej więcej linie się umawiają i robią wspólną bazę danych dotyczącą audytów agentów paliwowych, odlodzeniowych; gromadzone dane dostępne są dla członków poolu odpłatnie.
Poza tym prowadzą jedne z najlepszych szkoleń dotyczących wszelkich aspektów lotnictwa cywilnego (dla linii, nadzorów, organizacji) - w sumie z kilkaset tematów.
IATA to nie tylko twór zżerający kasę linii - naprawdę robią wiele praktycznych rzeczy , zresztą członkostwo w IATA jest dobrowolne. Z drugiej strony nawet te linie które nie należą do IATA i tak siłą rzeczy korzystają z wielu rozwiązań opracowanych przez stowarzyszenie. Co więcej - zrobili znacznie więcej dla rozwoju bezpieczeństwa lotnictwa niż niejeden nadzór.. A że cały czas kojarzeni są tylko z regulacją taryf - to inna sprawa.
Dash7, dzięki za obszerną odpowiedź. No właśnie mnie z niczym innym jak rozliczenia się specjalnie IATA nie wiąże. A rozliczenia pomału przecież topnieją. Tym moim pytaniem chciałem zwrócić uwagę czy IATA to twór mający na coś wpływ czy tylko opiniotwórczy, coś jak ONZ.
Właściwie IATA to coś więcej niż tylko "ciało" opinotwórcze - choć formalnie nie tworzą przepisów niektóre z ich wymagań - to podstawa (np zasady przewozu materiałów niebezp.), choć w większości ogarniają sprawy handlowo-operacyjne. Agendą ONZ jest ICAO, które formalnie tworzy standardy - np. aneksy. A na podstawie aneksów - powstają przepisy związane z bezpieczeństwem obowiązujące w danym kraju (np FAR, EU-OPS) - w największym skrócie.
Zakładki