Czy wyżej wymienione formy rekompensaty stosują tylko linie tradycyjne czy tanie linie również? I czy taki wystawiony do wiatru pasażer pieniądze dostaje bezpośrednio na lotnisku czy są mu przelewane na konto dopiero po jakimś czasie?
Uziemieni na starcie majówki.
Część Polaków, którzy na majowy urlop zaplanowali wylot za granicę, przekonała się boleśnie o skutkach popularnego wśród przewoźników "overbookingu". Mimo rezerwacji zabrakło dla nich miejsc w samolotach
Niektórzy polscy turyści, mający w ostatnią sobotę i niedzielę odlecieć z warszawskiego lotniska Okęcie, musieli w ostatniej chwili zmienić swoje plany. Ich problemy były efektem tego, że w okresach szczytów wakacyjnych albo wielkich wydarzeń biznesowych linie lotnicze stosują zwykle "overbooking", czyli sprzedają więcej biletów, niż mają miejsc w samolotach. Robią to, aby maksymalnie wypełnić swoje maszyny.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, również część pasażerów odlatujących z poznańskiego lotniska Ławica do Londynu miała w ubiegłym tygodniu problemy z planowym dotarciem do celu podróży. Obecni na Ławicy przedstawiciele przewoźników nie chcieli mówić o szczegółach. Przyznali jedynie, że sytuacje, w których jest więcej pasażerów niż miejsc w samolocie, czasami się zdarzają, nie tylko w przededniu długiego weekendu.
Według lotniczych statystyk w ubiegłym roku ok. 677 tys. pasażerów nie poleciało zaplanowanym lotem mimo wykupionej rezerwacji. 621 tys. z nich dobrowolnie zgodziło się na opóźnienie podróży. Dla przewoźni- ków lotniczych nie ma nic droższego niż wożenie pustego fotela i starają się zapełnić w samolocie możliwie najwięcej miejsc. W okresie szczytów wyjazdowych, takich jak chociażby początek długiego weekendu w Polsce, już na miesiąc wcześniej zawsze jest kłopot ze znalezieniem wolnego miejsca w samolocie. Jeśli więc pasażer zgłosił się do odprawy późno, a chętnych do podróży jest wielu, może się okazać, że jego miejsce zostało przydzielone komuś innemu.
To wygląda na brak uczciwości przewoźnika, ale jest normalną praktyką, ponieważ bardzo często zdarza się, że pasażerowie z potwierdzonymi rezerwacjami w ostatniej chwili zmieniają plany i rezygnują z podróży. W żargonie lotniczym nazywa się to "no show". W indyjskim mieście Chenai (dawniej Madras) jest aż 65 proc. takich "no shows". Pasażerów, którzy nie pojawią się mimo wykupienia biletu i potwierdzenia rezerwacji, spotyka zazwyczaj niewielka kara finansowa.
"Overbooking"jest stosowany na całym świecie. Zdarza się to nawet sumiennej Lufthansie, która natychmiast wypłaca odszkodowanie. - LOT stosuje tę praktykę w znacznie mniejszym stopniu niż duzi przewoźnicy - mówi rzecznik LOT Leszek Chorzewski. Natomiast często stosuje je francuski Air France. W Internecie pełno jest narzekań pasażerów, którzy chcieli lecieć tą linią przez Atlantyk. AF zdarzało się pozostawić na lotnisku nawet 30 pasażerów.
Przewoźnicy ryzykują, choć mu- szą za to płacić. Jeśli pasażer z wykupioną rezerwacją pozostał na lot- nisku, musi od linii lotniczej otrzymać odszkodowanie. Przepisy Unii Europejskiej nakazują wówczas wypłatę ok. 600 euro - jeśli pasażer leci za ocean i nie pochodzi z miasta, gdzie jest lotnisko. Dodatkowo musi jeszcze otrzymać miejsce w hotelu i talony na posiłki oraz zwrot wszystkich innych ewentualnych kosztów. Przy połączeniach europejskich odszkodowanie wynosi ok. 350 euro. Są ponoć nawet hobbyści, którzy licząc na odszkodowanie, specjalnie późno zgłaszają się do odprawy i w ten sposób zarabiają pieniądze.
DANUTA WALEWSKA, tebe
Jak uniknąć skutków "overbookingu"
¦ Nie zjawiać się do odprawy w ostatniej chwili, zwłaszcza jeśli mamy wykupiony najtańszy bilet.
; Przy rezerwacji podawać numer karty lojalnościowej.
; Przy wykupieniu biletu zarezerwować konkretne miejsce w samolocie
Co powinna zrobić linia lotnicza
; Zapewnić hotel, posiłki, przybory toaletowe i kartę telefoniczną.
; Zaproponować podróż inną trasą.
; Zaproponować lot tą samą trasą, ale w późniejszym terminie.
; Dostarczyć informacji o prawach pasażera.
Zaorać, buraki posiać...
Czy wyżej wymienione formy rekompensaty stosują tylko linie tradycyjne czy tanie linie również? I czy taki wystawiony do wiatru pasażer pieniądze dostaje bezpośrednio na lotnisku czy są mu przelewane na konto dopiero po jakimś czasie?
Pozdrawiam
wiem jak to jest w Centralwings.Zamieszczone przez Paweł
250 euro za lot do 1500 km, 400 euro za lot powyzej 1500 km. Dostajesz od nas certyfikat ze nie poleciales. Potem przebukowanie biletu na najblizszy wolny termin. Pieniadze dostajesz w ciagu 2 tyg. na podane przez siebie konto bankowe polskie badz tez zagraniczne. Jezeli mieszkasz poza miastem , z którego leciasz to masz zwrot kosztów przejazdu badz jak chcesz zapewniamy hotel.
jest to mój pierwszy post na tym forum,więc z góry proszę o wyrozumiałość
kwestia tyczy się overbookingu - zastanawiałem się czy może są jakieś nieoficjalne dane gdzie taki overbooking można spotkać najczęściej, tzn w jakie dni,w jakich liniach i na jakich trasach..??
Pytam,bo sam się z tym spotkałem wracając w 2007 roku z Bombaju via Zurych do Warszawy. Miałem bilet kupiony w Swiss,nie potwierdzałem wylotu wcześniej telefonicznie. Na lotnisko przybyłem dobre 6 h przed wylotem planowanym na około 1 w nocy z soboty na niedziele (nie pamiętam dokładnie).Odprawa zaczęła się już około 21 30,byłem pierwszy przy stanowisku gdzie szef swiss'a na lotnisku bombajskim santa cruz zapytał mnie czy z racjo możliwego overbookingu nie zgodził bym się zostać "volunteer" gdyby zgłosili się do odprawy wszyscy planowani pasażerowie,wtedy z racji braku miejsc oni zapewnią hotel i lot innym połączeniem.Summa summarum ostatni pasażer który dobiegł do deck'a 10 min po jego zamknięci warunkowo został wpuszczony do samolotu,natomiast ja zostałem de facto bez biletu. Młyn wynikł niesamowity,bo wspomniany szef swiss'a usiłował dogadać się z KLM żeby mnie wzięli,nawet wypisał jakiś bilet na tego klm,ale okazało się w ostatniej chwili że też nie mają miejsc.Po północy posadził mnie w swoim biurze i kazał czekać,gdzieś tam dzwonił gorączkowo i kombinował,wyraźnie próbując wybrnąć z sytuacji w której musiał by mnie wysłać do hotelu i zapewnić lot następnego dnia.Nie miałem wielkiego pojęcia o procedurze postępowania w przypadku overbookingu,więc też nie domagałem się jakiś kwitów,wiedziałem tylko ze przysługuje mi 300e jeśli polecę inną linią ale podróż będzie czasowo podobna (tak to tłumaczył),lub 600e i hotel jeśli wyślą mnie dnia następnego. W końcu o 1 w nocy znalazł miejsce w jet air do Londynu i dalej do wawy lotem,wypisał błyskawicznie czek na 600e (nie wiem dlaczego,bo w sumie byłem w wawie niecałe 4 h później niż planowanym swissem) i odprowadził do decka jet air gdzie właśnie logowali się piloci(bagaże doszły bez problemu, chylę czoła nad organizacją),więc odległość między deckiem a samolotem praktycznie przebiegłem.
Musze powiedzieć,że praca tych ludzi ze swissa na bądź co bądź syfiastym lotnisku 3 świata zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie.
Prawdę mówiąc zastanawiałem się także,czy można polować na takie sytuacje..kasa za free a dla podróżnika to czy doleci dziś czy jutro wielkiego znaczenia zazwyczaj nie ma..
Co myślicie?
Ja w ciągu roku mniej więcej zbieram vouchery na przeloty w wysokości 1200-1500€.
Jak mi się nie spieszy korzystam z expertflyera i wybieram najbardziej obłożone rejsy. Później zgłaszam się jako ochotnik i zabieram kwit. A później jest kasa na przelot na wakacje.
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
wyjaśnił bys moze dokładniej co to expertflyear...i jak wyglada cała procedura, bo rozumiem ze kupujesz bilet na obłożony lot i zgłaszasz sie na sam koniec do odprawy???
czy tak?
Zamieszczone przez egon.olsen
sytuacji z tym ze "zostałem" na lotnisku nie miałem, ale ze zmiana klasy na wyzszą juz tak. Wtedy przy odprawie wyraźnie szukali ludzi lecących samemu, i jak to okreslila kobieta "jakos ubranych" wiec jako student przelecialem sie klasą biznes.
Innym razem SAS chcial mnie zostawic na lotnisku na nastepny lot, ale... kiedy przedstawilem im co mi przysluguje (tam w grę wchodzil nocleg + oczywiscie pieniądze) to znalazlo się dla mnie miejsce w klasie biznes.
Generalnie gdybym lecial turystycznie i jakos bardzo sie nie spieszyl to jak najbardziej zgodzilbym się zostac.
znowu uderzę brakiem wiedzy,ale czy mógł byś przybliżyć tego expertflyer'a?można tam sprawdzić które loty/linie np. do Indii są najbardziej obłożone?
z góry dziękuję!
ps.tak a'propos tych voucherów - babki ze swissa na Heathrow były przekonane ,że ten czek jaki dostałem w Bombaju do voucher do wykorzystania na przeloty właśnie,ale na Okęciu z kolei babki wypłaciły gotówkę od razu (fakt,że po jakimś bandyckim kursie).
Czy to jest tak, że jedne linie w przypadku overbookingu dają vouchery a inne czeki?
ps2. czy zatem lepiej zgłaszać się na samym początku jak ja to zrobiłem czy na samiutkim końcu odprawy?
Podaj mi dokładnie kiedy lecisz, jaką linią - sprawdzę Ci te rejsy.
Co do expertflyera - jest to IMHO bardzo dobre narzędzie jeśli często podróżujesz.
Możesz sprawdzić:
- dostępność biletów nagród w dużych liniach lotniczych (niestety nie ma LO)
- dostępność rejsów: ile miejsc w poszczególnych klasach rezerwacyjnych jest dostępna.
- status lotu: kiedy wystartował, kiedy przyleciał + statystyki trasy/rejsu
- mapę zajętości miejsc
- informacje taryfowe
@aszychol: Dokładnie tak. Rezerwując bilet wybieram najbardziej obłożne rejsy (często korzystając z gwarancji rezerwacji dla SEN). Osobiście zwykle przy check-in informuję że w razie potrzeby chętnie się przebukuję na inny rejs więc nawet nie muszę czekać do końca odprawy tylko mogę się udać do saloniku, a później przy gacie załatwiam resztę formalności.
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
A moj wynik za 2007 rok jest 4200 euro :PZamieszczone przez egon.olsen
You can go a long way with a smile.You can go a lot farther with a smile and a gun......
No niestety zbyt często na ekstrawagancję pozwolić sobie nie mogę
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Egon - mam zamiar polecieć rejsem finnair z berlina do bombaju via helsinki 15.10 o 11 55, dalej wylot z helsinek o 20,powrót 17.12 o 9 z bombaju,helsinki-berlin o 17 30.
Wielkie dzięki!
Póki co praktycznie wszystkie klasy rezerwacyjne są dostępne:
WAW-HEL: J4 C4 D4 I4 U2 Y7 B7 H7 K7 M7 L7 V7 P7 S7 N7 T7 Q7 O7 Z7 R7 G7 W7 X7 E0 A4
HEL-BOM: J7 C7 D7 I7 U5 Y7 B7 H7 K7 M7 L7 V7 P7 S7 N7 T7 Q7 O7 Z7 R7 G0 W0 X6 E0 A7
Obłożenie najlepiej sprawdzić na dwa, trzy dni przed odlotem.
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
EGON-DZIĘKI
wiem,że przeginam z wykorzystywaniem waszej wiedzy,ale może podacie laikowi jakaś stronkę z opisem poszczególnych klas rezerwacyjnych?będę bardzo wdzięczny,no i pozwoli mi to uniknąć zadawania głupich pytań później
Czy moze ktos wyjasnic o co tu biega? Przeciez zdjaje sie, ze to miejsce jest zaplacone, wiec o co chodzi z tym karaniem?Zamieszczone przez Marcin747
W klasach B i Y nie ma żadnych opłat - był IIRC wątek na ten temat
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
a na kiedy?
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Zakładki