Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie IATA na co komu dziś...


    Polecamy

    ...potrzebny tenże twór i jakie zadania ważne ma do wypełnienia w dzisiejszym świecie?

  2. #2
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Witaj Amadeuszu,
    no jak to po co? A kto będzie nadawał kody IATA?
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 12-12-2009 o 21:12 Powód: orto

  3. #3
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    Witaj Amdeuszu,
    no jak to po co? A kto będzie nadawał kody IATA?
    hehe, no stąd też nieśmiało zapytałem

  4. #4
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Wydają wiele publikacji, które są niemal ogólnoświatowymi standardami (niemal, bo formalnie to rekomendacje). Na przykład zasady przewozu cargo, materiałów niebezpiecznych (DGR), postępowania w sytuacjach kryzysowych, SSIM - czyli koordynacja slotowa w portach, opracowują standardy dokumentacji przewozowej, standardy obsługi naziemnej (AHM) i dziesiątki innych. Prowadzą rozliczenia między liniami (claering house) - np. jak LOT się spóźni i pax leci via np LH, to rozliczenia między liniami prowadzone są właśnie via IATA. Próbują z dużym powodzeniem stworzyć wspólne standardy dotyczące bezpieczeństwa operacji w przewozie zarobkowym dla wszystkich przewoźników na całym świecie (IOSA) - nikt inny do tej pory tego nie próbował; podobne zasady dla agentów handlingowych (ISAGO); mają wiele tzw. pooli (np. paliwowy, odlodzeniowy) - czyli mniej więcej linie się umawiają i robią wspólną bazę danych dotyczącą audytów agentów paliwowych, odlodzeniowych; gromadzone dane dostępne są dla członków poolu odpłatnie.
    Poza tym prowadzą jedne z najlepszych szkoleń dotyczących wszelkich aspektów lotnictwa cywilnego (dla linii, nadzorów, organizacji) - w sumie z kilkaset tematów.

    IATA to nie tylko twór zżerający kasę linii - naprawdę robią wiele praktycznych rzeczy , zresztą członkostwo w IATA jest dobrowolne. Z drugiej strony nawet te linie które nie należą do IATA i tak siłą rzeczy korzystają z wielu rozwiązań opracowanych przez stowarzyszenie. Co więcej - zrobili znacznie więcej dla rozwoju bezpieczeństwa lotnictwa niż niejeden nadzór.. A że cały czas kojarzeni są tylko z regulacją taryf - to inna sprawa.

  5. #5
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Dash7, dzięki za obszerną odpowiedź. No właśnie mnie z niczym innym jak rozliczenia się specjalnie IATA nie wiąże. A rozliczenia pomału przecież topnieją. Tym moim pytaniem chciałem zwrócić uwagę czy IATA to twór mający na coś wpływ czy tylko opiniotwórczy, coś jak ONZ.

  6. #6
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Właściwie IATA to coś więcej niż tylko "ciało" opinotwórcze - choć formalnie nie tworzą przepisów niektóre z ich wymagań - to podstawa (np zasady przewozu materiałów niebezp.), choć w większości ogarniają sprawy handlowo-operacyjne. Agendą ONZ jest ICAO, które formalnie tworzy standardy - np. aneksy. A na podstawie aneksów - powstają przepisy związane z bezpieczeństwem obowiązujące w danym kraju (np FAR, EU-OPS) - w największym skrócie.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •