Rząd o rozwoju sieci lotnisk w Polsce.
Kilka miliardów euro będzie kosztować budowa centralnego lotniska dla Polski - wynika z przedłożonego przez ministra transportu programu rozwoju sieci lotnisk.
We wtorek Rada Ministrów podjęła uchwałę wásprawie programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych; jest to pierwszy od wielu lat dokument, w którym określono kierunki rozwoju infrastruktury lotniczej na najbliższe lata oraz wskazano działania niezbędne do realizacji wytyczonych celów.
Program zakłada, że w 2010 roku lotniczy ruch pasażerski w Polsce wyniesie ok. 25 mln osób, a w 2020 roku - ok. 35 mln osób.
Z zapisów dokumentu wynika, że rozwój sieci lotnisk w Polsce będzie się odbywać poprzez rozbudowę i modernizację istniejących lotnisk cywilnych oraz wykorzystanie i adaptację byłych lotnisk wojskowych oraz sportowo-usługowych.
Budowa nowych portów lotniczych nastąpi dopiero po wyczerpaniu możliwości modernizacyjnych lotnisk istniejących.
Program zakłada, że w pierwszej kolejności sieć lotnisk regionalnych powinna zostać uzupełniona o porty zlokalizowane w województwach: zachodnio-pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i świętokrzyskim.
W przypadku, gdy w dużym mieście ruch lotniczy przybliży się do granicy przepustowości, program zaleca tworzenie mniejszych portów wokół danej aglomeracji. Przykładem mogłaby być np. Warszawa, gdzie główny port lotniczy im. F. Chopina powinien zostać odciążony przez mniejsze lotniska, takie jak Modlin, Sochaczew czy Mińsk Mazowiecki.
Niezależnie od rozwoju portów regionalnych i lokalnych, kontynuowane będą prace nad budową centralnego lotniska dla Polski. Przedsięwzięcie to wymagać będzie nakładów szacowanych na kilka miliardów euro.
Program przewiduje, że polskie lotniska będą włączone w jednolity system transportowy Unii Europejskiej. W latach 2007-2013 rozwijanych będzie głównie 8 lotnisk należących do tzw. sieci TEN- T (Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice, Katowice-Pyrzowice, Gdańsk- Rębiechowo, Wrocław-Starachowice, Poznań-Ławica, Szczecin- Goleniów, Rzeszów-Jasionka).
Program będzie podstawą do formułowania wniosków aplikacyjnych o środki pochodzące m.in. z Funduszu Spójności. Mniejsze porty lotnicze wspierane będą natomiast z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.(PAP)
Zakładki