Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 75
  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie [ARTYKUŁ] "Polski port lotniczy w Berlinie". Bzdury czy fakty?


    Polecamy

    Co o tym sądzicie? Realny scenariusz czy bzdura?
    Czy jest jeszcze sens myśleć o centralnym porcie lotniczym dla Polski? Niemcy już kończą budowę megalotniska pod Berlinem. Pasażerów będą tam dostarczać Poznań, Wrocław i warszawskie Okęcie - pisze "Gazeta Wyborcza".
    "Już jest po herbacie, największe +polskie+ lotnisko będzie pod Berlinem" - twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Czy więc centralne lotnisko jest nam w ogóle potrzebne i kiedy? Odpowiedź ma dać raport PricewaterhouseCoopers zamówiony przez rząd Donalda Tuska. Będzie gotowy za kilka tygodni. "Nie postawiłbym żadnych pieniędzy, że takie lotnisko powstanie" - mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski, szef Katedry Polityki Transportowej na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.

    O centralnym porcie lotniczym w okolicach Warszawy lub Łodzi mówi się od lat. Miałby to być tzw. hub, czyli lotnisko węzeł skupiające siatkę połączeń dominującego przewoźnika (np. dla niemieckiej Lufthansy takim hubem jest Frankfurt). To stąd cała Polska miałaby latać w świat. Jednak decyzji nie ma. Po pierwsze, z powodu kosztów (nawet 20 mld zł); po drugie, z powodu analiz mówiących, że ruch lotniczy w Polsce rozwija się wciąż zbyt wolno. Nowy port w Berlinie to koniec marzeń Warszawy o centrum przesiadkowym - czytamy w publikacji "Gazety Wyborczej".
    źródło: onet.pl/gazeta.pl
    link do artykułu: Polski port lotniczy w Berlinie - Biznes w Onet.pl

  2. #2
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Jak dla mnie to moze byc prawda. I raczej nawet jakby zapadla decyzja o takim lotnisku pod Lodzia czy Warszawa to i tak od pomyslu do realizacji i skonczenia budowy minie tyleeee czasu... Nie udalo sie nam nawet na Euro wybudowac autostrad ani stadionow. Berlin jest okolo 150km od polskiej granicy, drogi sa lepsze, wiec zchodnia Polska, woli dojechac na lotnisko do Berlina niz tluc sie naszymi drogami do Warszawy, jeszcze sie trafi na jakies roboty drogowe i ruch wahadlowy. Trzeba wyjezdzac z zapasem kilku godzin. Sam mam znajomych, ktorzy lecieli do Usa i woleli jechac do Niemiec ( nie pamietam, ktore to bylo miasto ) na samolot.

  3. #3
    Awatar Pawel_EPWR

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Dla osób z zachodniej Polski (Poznań, Wrocław, Szczecin) Berlin już od dawna jest i pewnie będzie dalej głównym portem lotniczym.

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    górach

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sprajt2 Zobacz posta
    Berlin jest okolo 150km od polskiej granicy
    Chyba 50 km ?

  5. #5
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Pewnie że tak, do tego jak dojdą połączenia na daleki wschód czy do obu Ameryk to BBI będzie numerem jeden dla większości Polaków,

  6. #6
    Awatar Blank

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ZCH

    Domyślnie

    Jako, że niedługo dobudują brakujący odcinek A2 ( od Nowego Tomyśla do granicy ) mieszkańcy Wielkopolski nie będą musieli korzystać z Ławicy aby szybko dostać sie do BBI
    Z berlińskiego "ringu" jest raptem kilka km do nowo powstałego lotniska i nawet nie trzeba wbijać sie w miasto.
    U nas na Pomorzu Zachodnim juz dawno zauważono potencjał berlińskich lotnisk.
    Z Koszalina, Goleniowa i Szczecina kilka razy dziennie jeżdżą autobusy dowożące ludzi pod samo wejście.
    NIKON D5100, , MTO 11CA

  7. #7
    Awatar Arthur1975

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Belfast

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pawel_EPWR Zobacz posta
    Dla osób z zachodniej Polski (Poznań, Wrocław, Szczecin) Berlin już od dawna jest i pewnie będzie dalej głównym portem lotniczym.
    Dokladnie. Dopoki mialem bezposredni lot,tylko Berlin.Teraz roznie.
    Come on Arsenal--))

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Mam przeczucie, że na Euro 2012 większość kibiców z zachodu będzie latać do Berlina zamiast na Ławicę czy Strachowice. Obym się mylił.

  9. #9
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Oj nie zgodziłbym się. Kibice mieliby dojeżdżać potem 300 lub więcej kilometrów na mecz? Podczas gdy z lotniska Ławica na stadion jedzie się 15-20min? Do Euro na EPPO będzie 15 stanowisk pod B737/A320. Dla mniejszych samolotów nadal będą mniejsze stanowiska (ATR, Dash itp). Będzie cała lub częściowa równoległa droga kołowania - czyli możliwość przyjęcia większej ilości samolotów na pasie startowym.

    Czy terminal da radę? Oczywiście, że da. Najbardziej newralgiczna jest hala przylotów - a ta będzie duuuużo większa
    Podczas odlotów wszystko się rozciąga w czasie - ważne jest aby nikt się nie spóźnił na mecz.


    Czy Ławica odczuje spadek ilości pasażerów i operacji przez Berlin? Jestem pewien, że nie! Dla czego? A kto mając do wyboru Berlin czy Poznań jedzie 300km? Owszem, Ci którym dni lotów nie pasują lub cena jest nie korzystna. A cena jest nie korzystna bo samoloty z POZ już są wypełnione Nikt mi nie wmówi, że ktoś pojedzie do Berlina bo tam lot jest tańszy o 50zł...
    Zagrożenie jest inne - mianowicie Berlin przyhamuje dalszy wzrost Ławicy. Od powstania BBI albo i nawet już teraz, każdy nowy przewoźnik będzie się zastanawiał czy nie lepiej iść do Berlina? Albo jeśli tam lata to czy z Poznania też będzie się opłacało? Na pewno każda nowa trasa lub zwiększenia częstotliwości będą 3 razy bardziej obmyślane
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 23-03-2010 o 14:21
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  10. #10
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Ile operacji lądowań/startów w ciągu godziny będzie w stanie obsłużyć EPPO w tym okresie?

  11. #11
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    Ile operacji lądowań/startów w ciągu godziny będzie w stanie obsłużyć EPPO w tym okresie?
    30ści w ruchu mieszanym.
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  12. #12
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Trzeba jednak pomyśleć o jeszcze jednym aspekcie "nielotniczym" a przemawiającym na korzyść sąsiadów z zachodniej granicy. To jest baza hotelowa. Nie wiem wprawdzie na jakim etapie na dzień dzisiejszy jest Wrocław czy Poznań, ale na pewno stan na dziś przemawia za Berlinem i okolicami, co też nie będzie bez wpływu przy wyborze lotniska. No i jeszcze trzeba jakiś procent longhauli wziąść pod uwagę, bo w końcu na Euro nie tylko Europa się "zleci", a tu już praktycznie pozostaje WAW'a i właśnie Berlin.

  13. #13
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Jakiś % ludzików pewnie z Berlina zechce skorzystać - ale na prawdę nie wierzę aby ludzie chcieli łącznie robić 600km... po za samymi Berlińczykami
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  14. #14
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Zobacz posta
    Jakiś % ludzików pewnie z Berlina zechce skorzystać - ale na prawdę nie wierzę aby ludzie chcieli łącznie robić 600km... po za samymi Berlińczykami
    Oby Witku, oby. Bo Euro 2012 na pewno jest motorem napędowym dla rozwoju lotnisk regionalnych i infrastruktury okołolotniskowej.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Port centralny to mrzonki ze względu na brak kasy, a nie ze względu na bliskość Berlina. Polska polityka transportowa nie może być w tym zakresie determinowana przez to, czy w Berlinie to, czy tamto.

    Po prostu nie mamy kasy na budowę portu centralnego a są inwestycje bardziej priorytetowe. Ot tyle.

    Wielki dobrze zorganizowany hub mógłby zabrać pasażerów Berlinowi, to nie ma znaczenia, który port powstaje pierwszy liczy się lokalizacja. Warszawa ma jaką ma i jej nie zmieni. Niektórym bardziej pasuje innym mniej, jeśli zbudowanoby port centralny, kawał ruchu możnaby Berlinowi odebrać, bo połączenie kolejowe z Berlinem będzie długie lata dużo gorsze niż z Baranowem.

    Do Portu centralnego, zakładając że miałby powstać między CMK a Ygrekiem koło Baranowa, dałoby się dojechać, w 2020, z WAW w max. 20 minut, z Łodzi w max. 30 minut, z Poznania w max. 1h 20 minut, z Wrocławia max. 1h25 minut, z Katowic i Krakowa w max. 1h30 minut.

    Lokalizacja idealna, tylko szkoda kasy. Nie wiem czy znalazłby się inwestor prywatny. Ale TYLKO z powodów braku kasy inwestycja nie ma sensu.

    Aha, co do Berlina. Jeśli Lufthansa nie zamierza otwierać w Berlinie hubu, to Warszawa nie ma co się bać. Wrocław, Poznań i Szczecin też raczej nie, bo tam głównie lowcosty królują i się pewnie nie wyprowadzą z powodu BBI. Więc ruch nie spadnie, co najwyżej dużo nie wzrośnie.

    A Warszawę już dziś cała Zachodnia Polska ma w poważaniu, i w większym chyba się już nie da mieć, więc i tak musimy liczyć tylko na Wschód Polski i kraje Wschodnie...

  16. #16
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Do kolegi Witek:
    A czy widziales jak wyglada odcinek A4od granicy niemiecko polskiej w kierunku na wroclaw? pierwsze 50km to ci moze samochod zniszczyc zanim dojedziesz. Poznan? droga tez nie lepsza, wiem bo nieraz jezdze po znajomych, ktorzy przylatuja np z glasgow albo ze sztokholmu. Berlin to ode mnie z Żar okolo godzina jazdy, Wroclaw to okolo dwie godziny ale mimo ze odleglosc z żar do berlina i wroclawia jest identyczna, no i ten odcinek nieremontowany ktory moze tylko zawieszenie zniszczyc. Wroclaw i Poznan to slaba alternetywa dla Berlina dla ludzi ktorzy mieszkaja za zachod od tych miast. Do szczecina tez duzo ludzi jedzi przez Niemcy ze zwgledu na drogi niestety.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    Trzeba jednak pomyśleć o jeszcze jednym aspekcie "nielotniczym" a przemawiającym na korzyść sąsiadów z zachodniej granicy. To jest baza hotelowa. Nie wiem wprawdzie na jakim etapie na dzień dzisiejszy jest Wrocław czy Poznań, ale na pewno stan na dziś przemawia za Berlinem i okolicami, co też nie będzie bez wpływu przy wyborze lotniska. No i jeszcze trzeba jakiś procent longhauli wziąść pod uwagę, bo w końcu na Euro nie tylko Europa się "zleci", a tu już praktycznie pozostaje WAW'a i właśnie Berlin.
    Ja myślę, że wielu przecenia możliwości takiego turnieju jak np. Mistrzostwa Europy. Uważam, że owszem przyleci kilkanaście samolotów (w zależności kto akurat w poszczególnych miastach będzie grał), ale bez jakiegoś szału. Ot, powiedzmy patrząc na Poznań, ruch półtora-dwa raza większy niż w ruchliwy dzień czarterowy. Tak będzie w 3 dni meczowe. I to wszystko. Przy słabym układzie (Czechy, Niemcy, Słowacy, Bułgarzy, Węgrzy, Rumuni) większość przyjedzie autokarami i tego samego dnia wyjedzie. I to wszystko. Ci, którzy będą chcieli połączyć mistrzostwa ze zwiedzeniem Polski zatrzymają się w hotelach, ale dla nich miejsc swobodnie wystarczy.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Nie wiem czemu wszyscy zakładają że BBI to będzie rewolucja. Pytanie pierwsze kto będzie z tego lotniska korzystał - Lufthansa nadal oswiadcza ze jej hubu tam nie będzie. AirBerlin - ok, ale jest to linia mało aktywna w Polsce.
    A dojazd samochodem na lotnisko - hmmm z jednej strony niektorzy uwazaja ze 150-200 km to niedaleko, a z drugiej ludzie mówią że Kraków i Katowice to dwa rozne lotniska.
    Ja uwazam, że BBI moze dzialac jako hub, ale to oznacza doloty z Polskich lotnisk (pytanie kto). Nie wierze, że ludzie będą tłumnie jezdzic samochodami/autobusami do Berlina i latac z tego lotniska (chocby dlatego ze dojazd 200 km to po pierwsze czas, po drugie koszt, po trzecie zawsze jakies ryzyko)

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Teza jest źle postawiona. BBI może nie będzie rewolucją, ale już teraz z berlińsklich lotnisk korzysta masa Polaków. Należy założyć, że skoro zamiast trzech średnich (zarówno w obsłudze, jak i dostępności i ofercie) lotnisk powstanie jedno, świetnie skomunikowane, to liczba pasażerów z Polski raczej wzrośnie niż zmaleje. Jeśli dziś Berlin "wysysa" licząc na oko 2 mln Polaków, to wraz z powstaniem BBI będzie tych paxów co najmniej tyle samo (a raczej dużo więcej). Lotniska z zachodniej części kraju muszą się zastanowić jak zarobić na tych dwóch milionach pasażerów choć trochę, aby nie oddać pola walkowerem.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie


    Polecamy

    Lotniska z Zachodu nie mają sie czego bać naprawdę, bo jak ktoś ma polecieć z Berlina, to poleci i tak teraz, a jak ktoś chce lecieć Francą albo W!ZZem, to się do Berlina nie będzie telepał..

    Zagrożona może być tylko Warszawa i tylko, gdy hub otworzyłaby w Berlinie Lufthansa...

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •