Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Porównanie regionalne


    Polecamy

    Pytanko takie lotniczo/polityczne - Tak wygląda sytuacja w naszym regionie jeżeli chodzi o linie lotnicze. (z wiki, poglądowo)

    Węgry:
    Malev: 22 różnych -od Dash'a po 737 (767 chyba pchnęli) (+19 zamówionych), 50 kierunków
    Wizzair: 30 Airbusów A320 (+100 zamówionych), 63 kierunki
    Travel Service Hungary: 2 737, 20 kierunków (należy do czeskiej Travel Service)

    Czechy:
    CSA: 48 różnych - ATR, A319, B737 (+7 zamówionych), 67 kierunków
    Travel Service: 17 B737, A320 (+1 zamówiony 787), 46 kierunków
    Smartwings: 2 B737, 27 kierunków
    Central Connect Airlines: 2 Saab340, 7 kierunków

    Rumunia:
    Tarom: 26 różnych - ATR, A318, B737, A310, 53 kierunki
    Carpatair: 18 różnych - Fokker, Saab, 29 kierunków
    BlueAir Web: 12 różnych - B737, Saab(+6 zamówionych), 24 kierunki
    Jet Tran Air: 5 MD82, - charter
    Medallion AIR: 2 MD83, charter
    Air Bucharest: 1 B737, charter

    Litwa:
    FlyLAL: 1x B757, 4xB737, chartery
    Aurela: 2xB737, 2xB757, chartery
    Star1: 1xB737, 9 kierunków

    Łotwa:
    AirBaltic, 31 różnych Fokker, Dash, B737, B757- (+6 zamówionych), 74 kierunki
    SmartLynx: 10 różnych A320, B767, 15 kierunków

    Polska:
    LOT: 55 różnych - ATR, E145, E170, E175, B737, B767 (+14 zamówionych), 58 kierunków
    Jet Air: 5 BAe, ATR, 15 kierunków
    AIP: 1B757, charter
    Enter: 2xB737, charter
    (Bułgarii nie wziąłem pod uwagę z powodów uwarunkowania geograficznego - rynek czarterów)

    Czy nie wydaje wam się, że w porównaniu do np. Czech, Węgier czy Rumunii nasz rynek wygląda biednie potwornie? Czy to, że w każdym z tych krajów jest duża linia konkurująca z narodowym przewoźnikiem oznacza to, że w PL LOT jest taki silny? Czy u nas nie ma kapitału, który by zainwestował w ten biznes? Co sądzicie o takim porównaniu?
    Dla ułatwienia porównanie:

    (liczba mieszkańców/GDP na głowę)
    POLSKA: 38,5 mln / 17.900 USD
    RUMUNIA: 22,1 mln / 11.500 USD
    WĘGRY: 9,9 mln / 18.600 USD
    CZECHY: 10,2 mln / 25.100 USD
    ŁOTWA: 2,2 mln / 14,500 USD

    Co myślicie?

  2. #2
    Awatar Rafciooo77

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Śląsk Cieszyński

    Domyślnie

    Na Węgrzech i w Czechach ruch skupiony jest głównie wokół stolic.U nas Warszawa w tej chwili obsługuje już mniej niż połowę pasażerów z/do PL.A jak wszyscy wiemy porty regionalne LOT oddał dla LH i LCC.
    UL984 UN744 UM984



    "Widziałem rzeczy, o których Wam ludziom nawet się nie śniło."

  3. #3
    Awatar payder87

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    STR

    Domyślnie

    dołożę jeszcze (też za Wiki, dane nie zawsze z tych samych lat) ruch pasażerski, poprawcie mnie, jeżeli nie uwzględniłem innych, mniejszych lotnisk oraz, gdy posiadacie dokładniejsze dane - lotniska wyszukiwałem na podstawie flightradar24.com, chodzi mi o ukazanie ogólnych stosunków:

    Węgry: ~8,6mln, 0,86/mieszk.
    BUD: 8.597 tys. (2007)

    Czechy: ~13mln, 1,23/mieszk.
    PRG: 12.630 tys. (2008)
    BRQ: 506 tys. (2008)
    OSR: 300 tys (2006)

    Rumunia: ~5mln, 0,23/mieszk.
    OTP: 4.978 tys. (2007)
    TSR: 1.050 tys (2009)
    CLJ: 260 tys. (2006)

    Litwa: ~2mln, 0,63/mieszk.
    VNO 1.717 tys. (2007)
    KUN 410 tys. (2008)

    Łotwa: ~3,7mln, 1,68/mieszk.
    RIX 3.690 tys. (2008)

    Polska: ~20mln, 0,52/mieszk.
    WAW 9.268 tys. (2007)
    KRK 2.923 tys. (2008)
    KTW 2.364 tys. (2009)
    WRO 1.486 tys. (2008)
    POZ 1.274 tys. (2008)
    GDN 1.715 tys. (2007)
    BZG 179 tys. (2007)
    SZZ 227 tys. (2007)
    LCJ 206 tys. (2006)
    RZE 394 tys. (2008)

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Dzięki za te statystyki - będę odsyłał wszystkich marzących o supremacji Polski w regionie żeby sobie zobaczyli jakie są realia, w których się poruszamy.
    Odnośnie meritum - linie nie wchodzą, bo liczą pieniądze i potencjalne ryzyko jest zbyt duże do ewentualnych zysków.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5
    szczurwa
    Goście

    Domyślnie

    Niemalże połowę z tego naszego PKB trafia do około 1 % populacji. To kto i za co ma latac ?

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Z drugiej strony należy zauważyć jak maszyny Wizz Air są rozłożone po Europie? Bo przecież te 30 przytoczonych samolotów nie nocuje wyłącznie w Budapeszcie a pracuje wyłącznie dla innych lotnisk. Plus jeszcze jak wygląda rozkład przewoźników z innych krajów przylatujących do danych?

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie

    payder87 - czy mógł byś dodać jednostki lub poprawić znaki? te tysiące to czego i w jakim okresie? te ułamki to czego na mieszkańca? Domyśliłem się chyba o co chodzi jednak... ale zestawienie ogólnie fajne.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez szczurwa Zobacz posta
    Niemalże połowę z tego naszego PKB trafia do około 1 % populacji. To kto i za co ma latac ?
    PKB nie trafia do populacji, błąd w ekonomii... Poza tym - czy w tych innych krajach jest jakoś mocno inaczej?

    Cytat Zamieszczone przez amnesia Zobacz posta
    Z drugiej strony należy zauważyć jak maszyny Wizz Air są rozłożone po Europie? Bo przecież te 30 przytoczonych samolotów nie nocuje wyłącznie w Budapeszcie a pracuje wyłącznie dla innych lotnisk. Plus jeszcze jak wygląda rozkład przewoźników z innych krajów przylatujących do danych?
    To nie ma znaczenia, to jest węgierska linia, która ma samoloty gdzieś indziej... Polska też by mogła mieć. Pytanie czemu nie ma? (populizm oczywiście, ale temat do rozważań ciekawy IMHO)

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Łotwa i airBaltic, wspaniały przykład jak robić kasę i trzepać licznik pasażerów i kierunków mając przede wszystkim WŁASNY, NARODOWY interes na względzie.


    Do tego porównania warto jeszcze dopisać rubryki: ilość autostrad, ilość linii kolejowych, maksymalną prędkość pociągów, ilość pasażerów przewożonych promami, gęstość zaludnienia, pofałdowanie terenu i odległość od stolicy do najbliższego dużego portu lotniczego.

    Niezwykły jest ten nasz kraj, w większości nizinny, wcale nie taki ubogi, w którym nie da się rozwinąć porządnie ani transportu drogowego, ani promowego, ani lotniczego, ani kolejowego, i to mimo tego, że lotnisko w Berlinie wcale nie ma dobrego połączenia ze światem, a Wiedeń i Kopenhaga to średniaki.

    Wziąwszy to wszystko pod uwagę wniosek jest tylko jeden: polskie rządy i samorządy, kolegialnie i solidarnie miały w III RP transport w największym możliwym poważaniu, na równi z ochroną środowiska chyba tylko, daleko w tyle za kulturą, rolnictwem i przemysłem stoczniowym...

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jeszcze dodałbym jedną z najdłuższych sieci wodnych dróg śródlądowych, oczywiście w opłakanym stanie.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    "jakość" transportu w Polsce ma po prostu długą tradycję - zawsze pod tym względem było gorzej niż gdzieś indziej. Nawet jak za drogi robiły błotniste dukty, to w Polsce były w najgorszym stanie... Na tyle złym, że stosowne uwagi krytyczne można znaleźć w wielu pamiętnikach podróżników odwiedzających Rzeczypospolitą.
    Chyba z inwestycjami i rozwojem struktury transportowej nam historycznie nie po drodze...

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mawey Zobacz posta
    To nie ma znaczenia, to jest węgierska linia, która ma samoloty gdzieś indziej... Polska też by mogła mieć. Pytanie czemu nie ma? (populizm oczywiście, ale temat do rozważań ciekawy IMHO)
    Dla mnie jakoś wielkiego znaczenia nie ma skąd dana linia pochodzi. Dla mnie się raczej liczy gdzie, jak często o jakich godzinach i za ile będę mógł nią polecieć w miejsca mnie interesujące. Jak by nie patrzeć zresztą Wizz Air dużo więcej inwestuje w nasz rynek niż na Węgrzech. Pewnie też ma dużo większe zyski :-)

  13. #13
    Awatar Arthur1975

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Belfast

    Domyślnie

    Co tu duzo mowic.Szkoda. Po Air Polonii i Centralu bida. Gros rodzimych emigrantow fruwa FR i innymi. A jest potencjal.Ale brak chetnych i kolko sie zamyka
    Come on Arsenal--))

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWA/EGPH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arthur1975 Zobacz posta
    ... i kolko sie zamyka
    - dodam jeszcze niezrozumiala chec zamiany lotnisk na farmy wiatrakow

  15. #15
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Podaje najbardziej aktualne dane calosci ruchu z danego kraju w 2009 (z gwiazdka beda to dane z 2008) z calej dawnej europy wschodniej (lacznie z Rosja cale terytorium).
    Posortowalem je wg wspolczynnika lotu w ciagu jednego roku przypadajacego na jednego mieszkanca danego kraju.

    1. Lotwa 1.81
    2. Czarnogora 1.64*
    3. Czechy 1.22
    4. Chorwacja 1.06
    5. Estonia 1.04
    6. Slowenia 0.83*
    7. Bulgaria 0.83
    8. Wegry 0.82
    9. Kosowo 0.57
    10. Litwa 0.49
    11. Polska 0.48
    12. Albania 0.39
    13. Rumunia 0.39
    14. Slowacja 0.39
    15. Rosja 0.38
    16. Macedonia 0.34*
    17. Serbia 0.23
    18. Moldawia 0.19
    19. Ukraina 0.13
    20. Bosnia i Hercegowina 0.12
    21. Bialorus 0.10*

    dla porownania podam kilka danych z krajow sasiednich gdzie roznice sa gigantyczne
    Norwegia 8.95 - Prawdopodobnie najlepszy wspolczynnik w europie bodaj trzeci na swiecie po Bahrajnie i ZEA.
    Szwecja 3.48
    Finlandia 3.08
    Austria 2.76
    Niemcy 2.22

    W tym zestawieniu widac przepasc pomiedzy ruchem we wschodniej a zachodniej czesci europy.

    Oczywiscie na taki stan rzeczy wplywa bardzo wiele czynnikow od geografii, tradycji, konkurencji, zamoznosci spoleczenstw, otwartego nieba, obecnosci LCC, sily lub slabosci przewoznikow narodowych, globalizacji, turystyki, ilosci mieszkancow (tym mniejszy narod tym latwiej osiagnac lepszy wspolczynnik w tych samych uwarunkowaniach).

    Mozna przygladnac sie blizej niektorym panstwom:
    1. Lotwa - Mocny krajowy przewoznik Air Baltic sciagajacy ruch z krajow osciennych + mini HUB RIX - maly kraj + turystyka + LCC
    2. Czarnogora - Bardzo maly kraj + przyzwoita narodowa linia Macedonian + letnie czartery + turystyka
    3. Czechy - Sredni kraj + turystyka + LCC + Mocny krajowy przewoznik CSA + konkurencja wewnetrzna + HUB PRG + doskonale polozenia - wysoki dochod narodowy
    4. Chorwacja - Maly kraj + turystyka + letnie loty czarterowe + stosuknowo duzo lotnisk + przyzwoita linia narodowo Croatian Airlines + LCC poczatki obecnosci
    5. Estonia - Bardzo maly kraj + dobry narodowy przewoznik Air Baltic + poczatki LCC
    6. Slowenja - Bardzo maly kraj + dobry narodowy przewoznic Adria + turystyka + wysoki dochod narodowy
    7. Bulgaria - Sredni kraj + turystyka + letnie loty czarterowe + krajowe linie Bulgaria Air, Bulgaria Air Charter , VIA, BH + LCC + dobrze zarzadzanie przez FRAport BOJ & VAR
    8. Wegry - Sredni kraj + turystyka + przyzwoita narodowa linia Malev + koncentracja ruchu na jednym lotnisku + LCC + WIZZ
    9. Kosowo - Bardzo maly kraj + duza aktywnosc miedzynarodowa + LCC
    10. Litwa - Maly kraj + LCC nowa baza FR-a w KUN - (bylo by znacznie lepiej ale zbankrutowal narodowy przewoznik Lithuanian Airlines)

    Jak widac sytuacja Polski statystycznie jest stosunkowo slaba w porownaniu z innymi krajami dawnego bloku wschodniego.
    Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka jedna niezwykle istotna to ludnosc az 38 mln obywateli przyczynia sie do slabego mnoznika.
    Jest to zupelnie normalne np. Niemcy 82mln mieszkancow = 2.22 vs Szwecja 9mln = 3.48 i tego nigdy nie przeskoczymy.

    Inna sprawa to iz czesto caly ruch lub zdecydowana wiekszosc ruchu generuje jedno lotnisko w kraju PRG, BUD, RIX, TLL, LJU.

    Stosunkowo mocne lotniska regionalne w PL czesto generuja wiekszy ruch niz w stolicach niektorych krajow np. KRK, KTW czy GDN obsluguje wiecej paxow niz Ljubljana, Bratyslawa, Zagrzeb, Belgrad, Tallin, Wilno, Skopje, Minsk, Tirana, Prisztina, Podgorica, Kisziniow czy Sarajewo.

    Latwiej budowac hub linii skupiajac sie na jednym lotnisku, do tego dochodzi przecietna pozycja LOTu, oraz wyjatkowo slaba aktywnosc LCC na Okeciu, oddanie lotnisk regionalnych LCC, brak silnych linii konkurencyjnych w stosunku do LOTu, jedno/dwu sezonowe male polskie linie czarterowe, dochod narodowy, bezrobocie, stosunkowo niska urbanizacja oraz nizszy wskaznik globalizacji wyprzedzaja nas Wegrzy, Czesi, Slowacy.
    Dodatkowo mozna dodac iz polozenia polski ulatwia komunikacje drogowa, kolejowa a do tego nalezy dodac nasze nawyki komunikacyjne.
    Polska mimo wysokiej pozycji w rankingu atrakcyjnosci turystycznej 17 miejsce na swiecie w 2007r. odwiedzilo nas 15mln turystow, ale niestety wiekszosc nie skorzystala z transportu lotniczego. W krajach nastawionych na turystyke (mimo czesto mniejszej ilosci turystow) z racji odleglosci, przyzwyczajen, posiadania linii typowo czarterowych czy wygody w Bulgarii, Czarnogorze, Chorwacji, Lotwie, na Wegrzech oraz w Czechach ruch czarterowy jest znacznie wiekszy niz u Nas.

    Wiec nic innego nam nie pozostaje jak najszybciej nalezy sie bogacic, duzo wydawac na przyjemnosci urlopy w roznych zakatkach swiata, promowac przyjazdowa turystyke w polsce, umacnianie pozycji LOTu, polska konkurencja dla LOTu, polskie silne linie czarterowe, moze jakis polski LCC, nowe bazy LCC FR,W6 moze jeszcze jakies inne linie, prowadzic globalne interesy, budowac (rozbudowywac) lotniska, obnizac obciazenia dla linii lotniczych PAZP, konkurencja w zakresie handlingu, paliwa lotniczego etc.
    To taka lista zyczen z ktorej niewiele pewnie wyniknie.

    Mozemy sobie zyczyc by wskaznik z obecnych dzisiaj 0.48 w ciagu najblizszych pieciu lat wzrosl do 1.00 bylby to fantastyczny wynik ktorego wszystkim i sobie zycze.

    PS. Sory za brak PL znakow ale jestem teraz za granica.
    Ostatnio edytowane przez Airliner ; 25-07-2010 o 03:17
    Pozdrawiam, Airliner

  16. #16
    Awatar Kasztan

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Erm... Macedonian jest "narodowym" przewoznikiem Macedonii, natomiast w Czarnogorze jest Air Montenegro


    Co do reszty sie zgadzam, jest zle, ale mimo wszystko mamy jakis progress. Na rodzimego konkurenta dla LOT-u nie ma co liczyc, bo w kraju nikt nie jest w stanie wylozyc takich pieniedzy by stworzyc sensowna (z cala sympatia JETAIR linia ta tylko ubarwia statystyki) linie lotnicza, ktora byla by w stanie przynosic przyzwoite zyski.
    A nawet jesli ktos takimi srodkami by dysponowal, to ta branza jest branza zbyt wysokiego ryzyka, zwlaszcza w panstwie o tak malo spopularyzowanym lataniu.
    Niska popularnosc latania wynika z wysokich cen, ktore wynikaja z monopolu LOT-u - czyli bledne kolo sie zamyka i jestesmy za przeproszeniem w pupie.

    Odnosnie pierwszego postu rzuca sie w oczy strasznie mała wydajnosc LOT-u, kalkulujac w przyblizeniu, posiadajac 2x wieksza flote od Malevu, PLL LOT obsługuje taka sama liczbe polaczen, podobnie wypadamy w zestawianiu z Air Baltic i TAROM-em.
    Kasztan, cztery białe nogi, szeroka łysina, że koń dobry, to nie nowina!

  17. #17
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kasztan Zobacz posta
    Erm... Macedonian jest "narodowym" przewoznikiem Macedonii, natomiast w Czarnogorze jest Air Montenegro

    Masz racje, sory ale pisalem to o jakiejs dziwnej porze
    Pozdrawiam, Airliner

  18. #18
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Montenegro Airliners .Skad wzieliscie ,,Air,, nie pamietam zeby o czymś takim kiedykolwiek wspominali.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    W Estonii narodowym jest słaby Estonian, turystyka na Łotwę wcale nie jest duża.

    Warto zaznaczyć, że ze Słowackiej stolicy na Schwechat jedzie się pół godziny.

  20. #20
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Airliner Zobacz posta
    wyjatkowo slaba aktywnosc LCC na Okeciu
    Hę? Tak się może wydawać przez duży udział przewoźników tradycyjnych. W tej chwili (za wiki) z Okęcia jest 35 połączeń LCC różnych przewoźników (niektóre się kończą tego lata - Norwegian okraja mocno loty) w porównaniu do 39 takich połączeń z KRK - to chyba nie słaba aktywność
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •