Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 45
  1. #1
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie Cztery nowe bazy FR - czyżby w Polsce?


    Polecamy

    Zaintrygowała mnie wczorajsza wypowiedź O'Leary w Irish Times. Oto fragment artykułu:
    [MOL] claims to have just signed a deal with a European government to open four bases in that country. But he won’t say which one.
    “Ah, stop. I’m not going to alert my competition to where I’m opening bases.”
    MOL twierdzi, że właśnie podpisał umowę z rządem jednego z krajów europejskich na temat otwarcia tam czterech baz, ale nie powie w którym kraju.

    Ciekawe, pomyślałem i zacząłem zastanawiać się o jaki kraj chodzi. Najpierw pomyślałem o Francji, w której Ryanair ma tylko jedną bazę, przy czym państwo (rząd) wyraźnie wpływa na funkcjonowanie lotnisk (poniekąd broniąc interesów Air France). Na tym etapie wydaje się to jednak mało prawdopodobne, bo na razie zagrożone jest istnienie tej jednej jedynej bazy w Marsylii, z uwagi na rozbieżności dotyczące kontraktów personelu. Rozstrzygnięcie sądu w starej sprawie jeszcze nie zapadło, trudno byłoby podejmować decyzję o nowych.

    Rozważmy inne kraje. Wielka Brytania raczej odpada - baz jest sporo, niewiele więcej się zmieści i z rządem w tej sprawie negocjować nie trzeba. Niemcy mają wprowadzić podatek lotniczy, więc będą raczej ograniczenia, przy czym o bazach negocjuje się na szczeblu lokalnym. We Włoszech baz też sporo, na specjalne ulgi liczyć nie można. W Skandynawii zmieściłoby się kilka baz, ale nie w jednym kraju. W Danii Kopenhaga z pewnością, ale cztery raczej nie. W Szwecji może i dwie by się zmieściły, ale cztery nie miałyby sensu. Finlandia - tu jedna albo dwie, ale o żadnych ulgach nie może być mowy - odpada. Na półwyspie Iberyjskim też nie bardzo. W Portugalii są już dwie bazy, lotnisk by nie starczyło. W Hiszpanii cztery bazy musiałyby oznaczać, że baz byłoby dwanaście, czyli każde lotnisko Ryana byłoby zarazem bazą - trochę bez sensu. Pozostałe kraje są trochę za małe na cztery dodatkowe bazy. No może z wyjątkiem Holandii, kto wie. Belgia za mała, Austria też raczej, Szwajcaria - nie uwierzę. Z dawnych państw socjalistycznych też niewiele się kwalifikuje. W państwach bałtyckich cztery bazy by się zmieściły, ale nie w jednym wybranym państwie. Słowacja ma dobrze położone lotnisko w Bratysławie, ale cztery bazy nie wchodzą w rachubę. Czechy to samo, kraj jest zbyt mały, praktycznie Budapeszt lub coś w okolicy, więcej nie trzeba. Rumunia, Bułgaria albo Chorwacja też raczej nie. A zatem...

    Na drodze eliminacji udało mi się wykluczyć prawie wszystkie kraje europejskie, co pozostało? Polska. Staram się być jak najbardziej obiektywny, ale wychodzi mi właśnie Polska (no chyba że MOL dogadał się z Rosją, to jednak przy braku Open Skies tamże byłoby trudne do wyobrażenia). No co, jest to logiczne, co sądzicie?

    W Polsce mógł ktoś ulgi Ryanowi załatwić, podejrzewam. Bo lotnisk nie zabraknie. Np. Kraków + Wrocław + Łódź/lub/Poznań + Gdańsk (o Bydgoszczy, Katowicach, Rzeszowie i Szczecinie nie zapominając).

    Czyste domysły, czy macie może jakieś konkrety?

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Kolejna plota tak samo jak miejsca stojące
    Jeśli już, to Hiszpania -> Teneryfa, Lanzarote, Gran Canaria i Santiago de Compostela. Pozostaje jeszcze Majorka, Ibiza - jest wiele miejsc do zagospodarowania. Poza tym kto powiedział że od razu muszą być 4 bazy na dzień dobry?
    Co do Francji, to na 100% będzie Beauvais - to już wiadomo od kilku lat. Z Marsylią już wszystko jest ok.
    Co do PL, to FR bardzo mocno sonduje teraz ten rynek i kusi jak nigdy dotąd. Albo ma zamiar się przełamać i otworzyć coś bez intensywnych dopłat, albo nawet to kuszenie jest sposobem na zwiększenie konkurencji i wykruszenie się jednego z lotnisk, które tryśnie odpowiednią ilością gotówki. Wbrew pozorom akcja z kuszeniem według mnie skierowana jest w stronę mniejszych lotnisk (Bydgoszcz czy Rzeszów) niż tych większych...
    Niemniej te 4 bazy w jednym kraju uważam za przesadę.

  3. #3
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    Co do Francji, to na 100% będzie Beauvais - to już wiadomo od kilku lat.
    No właśnie. Wiadomo - i co? I nic.

  4. #4
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Polska oczywiście była by dobrym miejscem na 4 bazy.
    Tyle że na razie FR nie jest zainteresowany budową bazy w Polsce, do momentu obniżenia opłat nawigacyjnych.
    Na co się nie zapowiada, a z punktu widzenia FR te opłaty są bolesne przy stosunkowo tanich biletach sprzedawanych na naszym rynku.
    Będą rozwijać się na naszym kraju, czyli zwiększać ilość połączeń i to na razie tyle.

    PS. Może powstać baza w PL mimo wysokich opłat, ale lotnisko które zdecyduje się na taki krok musi być bardzo zdeterminowane.
    Co w mojej opini nie ma sensu.
    Pozdrawiam, Airliner

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    A może Grecja? tam rząd na wszelkie możliwe sposoby stara się ratować turystykę, 4 bazy zmieszczą się bez problemu. Nie wierzę w 4 bazy w Polsce, zresztą to zapewne kolejna zagryka marketingowa FR.

  6. #6
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    A może Grecja?
    Faktycznie, to też możliwe. Jeszcze i z Turcją mogli się dogadać.

  7. #7
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez olekorlo Zobacz posta
    A może Grecja? tam rząd na wszelkie możliwe sposoby stara się ratować turystykę, 4 bazy zmieszczą się bez problemu.
    Jeśli to prawda iż rzeczywiście chcą uruchomić 4 nowe bazy w jednym kraju, to Grecja nadaje się idealnie.
    Tym bardziej iż tamtejszy rząd ma nóż na gardle, a takowe działania w także turystycznej Hiszpanii okazały się sukcesem.
    Pozdrawiam, Airliner

  8. #8

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eu01 Zobacz posta
    No właśnie. Wiadomo - i co? I nic.
    Moja wiedza w tym przypadku opiera się wyłącznie na plotkach zaczytanych w sieci - dlatego to co zaraz napiszę może być zagrożone prawdopodobieństwem bzdurzenia Generalnie podobno chodzi o infrastrukturę lotniska. Czekają na rozbudowanie jej do odpowiedniego poziomu i wtedy podobno wchodzą. W końcu permanentne otwieranie połączeń z tamtego lotniska do innych nie będących bazą (Pau, Santander, Saragossa, 4xMaroko, Gothenburg, Bratysława, Kraków, Werona i Treviso, a wcześniej również Porto, bodaj Sevilla, i Bari) nie jest robione bez powodu

    Co do baz/bazy FR w PL, to z tego co się orientuję opłaty PAŻP są dla nich jednym z ostatnich zagadnień do załatwienia. Sam PAŻP opłat nie obniży, więc kwestia leży po stronie władz lokalnych które mogłyby te opłaty pokryć z własnej kieszeni. No i właśnie tutaj pytanie, które władze lokalne mniejszych lotnisk pierwsze wyjdą przed szereg? Bo tym większym lotniskom (pomijając Kraków) silna pozycja FRa w momencie zadomowienia się tam W6 chyba nie jest za bardzo na rękę... Przynajmniej tak było do powiedzmy wiosny, bo teraz to już nikt nie wie jaka jest tak na prawdę kondycja finansowa Wizz Air a to też można brać pod uwagę

  9. #9
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Jakiś czas temu była mowa o kilku bazach na wyspach Kanaryjskich.
    Ale ta Grecja daje dużo do myślenia.
    Tym bardziej że ostatnio na konferencji w KRK była mowa o połączeniach z EPKK do Grecji.
    Ateny, Heraklion, Saloniki oraz... Larnaca??

    Cytat Zamieszczone przez amnesia Zobacz posta
    Co do Francji, to na 100% będzie Beauvais - to już wiadomo od kilku lat.
    Cytat Zamieszczone przez eu01 Zobacz posta
    No właśnie. Wiadomo - i co? I nic.
    Jakiś czas temu natknąłem się na jakimś francuskim forum lotniczym, że FR rozmawia z lotniskiem... Paryż Orly.
    Ostatnio była mowa o zmianie strategi i rozmowach z dużymi portami, tak więc może dlatego nie ma nadal bazy na lotnisku Beauvais .
    Maxima debetur CracoviaE reverentia.

  10. #10

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    To jest bardziej zmiana strategii dużych lotnisk które zauważają że bez przewoźników nisko kosztowych ciężko być znaczącą siłą na rynku na kontynencie. Przecież dlaczego LCCs są obecne w Madrycie, coraz częściej pojawiają się na Gatwick, weszły mocno na ElPrat a plotki mówią o zainteresowaniu się również Brukselą i Kopenhagą? Przykład Etiudy pokazuje, wprawdzie w bardzo wyostrzony sposób, że LCC-om niewiele potrzeba z infrastruktury skierowanej bezpośrednio do pasażera aby latać na dane lotnisko - a najważniejsze w tym wszystkim są koszta.

    Co do Grecji - nie za szybko? Oni mają dosłownie raj na Kanarach, bo tam nic nie płacą za latanie. Właśnie dlatego sądzę że przede wszystkim tam chcą stać się teraz bardzo mocnym graczem na tamtejszym rynku (czyt. szereg baz i mnóstwo lotów), a w międzyczasie do podobnej pozycji dochodzić w Grecji. Zbyt szybki impact nie jest tam wskazany tym bardziej, że rynek ten tak czy siak ciągle będzie bardzo dochodowy w przyszłości. Choćby z racji tego, że jest rozwijany przez Easy Jet - wejście FRa na te same trasy pozwoli tylko przejąć tamtejszych klientów Easy Jet i zdobyć nowych Poza tym taka nagła inwestycja w rynek Grecji jest o tyle ryzykowna, że przecież tamtejsza sytuacja gospodarcza w ogóle nie jest stabilna. Szczerze nie chciałbym ryzykować lecieć tam na wakacje w momencie, gdy nie jestem pewien na 100% czy mi nie odwołają powrotu z powodu strajku?

  11. #11
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amnesia Zobacz posta
    Co do Grecji - nie za szybko? Oni mają dosłownie raj na Kanarach, bo tam nic nie płacą za latanie. Właśnie dlatego sądzę że przede wszystkim tam chcą stać się teraz bardzo mocnym graczem na tamtejszym rynku (czyt. szereg baz i mnóstwo lotów), a w międzyczasie do podobnej pozycji dochodzić w Grecji. Zbyt szybki impact nie jest tam wskazany tym bardziej, że rynek ten tak czy siak ciągle będzie bardzo dochodowy w przyszłości. Choćby z racji tego, że jest rozwijany przez Easy Jet - wejście FRa na te same trasy pozwoli tylko przejąć tamtejszych klientów Easy Jet i zdobyć nowych Poza tym taka nagła inwestycja w rynek Grecji jest o tyle ryzykowna, że przecież tamtejsza sytuacja gospodarcza w ogóle nie jest stabilna. Szczerze nie chciałbym ryzykować lecieć tam na wakacje w momencie, gdy nie jestem pewien na 100% czy mi nie odwołają powrotu z powodu strajku?
    To prawda iż Kanary to strzał w dziesiatke ale ma jeden i to spory minus.
    Odległość do kontynentu, a co za tym idzie ilość możliwych operacji w ciągu dnia.
    Dla tego Grecja jest idealnym rozwiązaniem, z której odległość do Włoch czy europy centralnej jest znacznie bliższa.
    W tej chwili rynek Grecki opanowały linie czarterowe, wiec dla LCC jest to idealne miejsce na rozwój.
    Sądzę iż Grecy mający trudną sytuację, podobnie jak na Kanarach pozwolą latać do siebie za grosze by tylko dostarczać nowych turystów.
    Pozdrawiam, Airliner

  12. #12
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Airliner Zobacz posta
    To prawda iż Kanary to strzał w dziesiatke ale ma jeden i to spory minus. Odległość do kontynentu, a co za tym idzie ilość możliwych operacji w ciągu dnia. Dla tego Grecja jest idealnym rozwiązaniem, z której odległość do Włoch czy europy centralnej jest znacznie bliższa. W tej chwili rynek Grecki opanowały linie czarterowe, wiec dla LCC jest to idealne miejsce na rozwój. Sądzę iż Grecy mający trudną sytuację, podobnie jak na Kanarach pozwolą latać do siebie za grosze by tylko dostarczać nowych turystów.
    No to chyba możemy liczyć na: Ateny, Saloniki - Kraków by FR.
    Ateny mogły by być całoroczne.
    Maxima debetur CracoviaE reverentia.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Widzę, że moja propozycja Grecji stała się w tej dyskusji juz 'prawie faktem' Proponowałbym jednak poczekać, bo po pierwsze sama idea 4 nowych baz to tylko fragment wywiadu a) w gazecie b) z człowiekiem którym mówil juz najdziwniejsze rzeczy. A nawet jesli oba są prawdą to Ryan zawsze potrafil zaskoczyć. Choc Grecja wydaje się sensowna to poczekajmy na oficjalne decyzje

  14. #14
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eu01 Zobacz posta
    Wielka Brytania raczej odpada - baz jest sporo, niewiele więcej się zmieści i z rządem w tej sprawie negocjować nie trzeba.
    Nie trzeba, ale sprytnie jest negocjować. Tu nie chodzi o ogólne pozwolenie wszak, a raczej "ile rząd dopłaci, żeby te bazy otwarto akurat tu". A moim zdaniem jest trochę braków w bazach w UK. Np. Coventry - totalnie nic tam nie lata, a jeszcze kilka lat temu latało. Polaków całe stosy w okolicy. Aberdeen ma braki po bankructwie Flyglobespan.

    Myslę, że wyżej wymienione bazy są bardziej prawdopodobne (Grecja, hiszpańskie wyspy), ale nie twierdziłbym, że baza w Polsce jest bardziej prawdopodobna niż kolejna w UK

  15. #15
    Awatar pR0SiAczek

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Gorzów Wlkp.

    Domyślnie

    Dopiero dziś przeczytałem wątek i pierwsze dwa kraje jakie do głowy przyszły to te które są położone na południu... Grecja i Hiszpania (Wyspy Kanaryjskie). Oba są w trudnej sytuacji, w obu rząd steruje takimi inicjatywami. I oba zapewnią wysokie ceny biletów wraz z potokami paxów. Logika mówi Grecja (krótsze trasy, więcej połączeń), ale o Kanarach od dawna szumiało w necie...

  16. #16

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Platja d'aro, Hiszpania

    Domyślnie

    Będą bazy na Kanarach (po jednym samolocie) i być może Baleary.

  17. #17
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krupex Zobacz posta
    Będą bazy na Kanarach (
    Do kroćset, czyli teraz trzeba się będzie wyrywać z hotelu o brzasku i kombinować ze zwrotem samochodu bo odloty będą na bank o 0600 a nie tak jak teraz, po Bożemu...
    Ostatnio edytowane przez tigga ; 02-11-2010 o 10:58 Powód: par. 1.1 ;) / wolę tak ;-)

  18. #18
    Awatar pR0SiAczek

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Gorzów Wlkp.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tigga Zobacz posta
    Do kroćset, czyli teraz trzeba się będzie wyrywać z hotelu o brzasku i kombinować ze zwrotem samochodu bo odloty będą na bank o 0600 a nie tak jak teraz, po Bożemu...
    Przecież tylko część odlotów będzie o brzasku... Gorzej z przylotami o 2330

  19. #19

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Czyli raj dla fanów nocek na lotniskach

  20. #20
    Awatar pR0SiAczek

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Gorzów Wlkp.

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez amnesia Zobacz posta
    Czyli raj dla fanów nocek na lotniskach
    Na Kanarach nocka i poza lotniskiem nie byłaby najgorsza...

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •