Strona 1 z 7 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 123
Like Tree9Likes

Wątek: Lotnisko Lublin - Świdnik

  1. #1
    Awatar szerszen

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Lotnisko Lublin - Świdnik


    Polecamy

    No to budujemy lotnisko! Od przyszłego tygodnia

    Jeden podpis wojewody wystarczył, żeby ciężki sprzęt w przyszłym tygodniu mógł wjechać na plac budowy. Lotnisko w Świdniku staje się faktem, chociaż - trzeba przyznać - było ciężko.

    Sala Kolumnowa w Urzędzie Wojewódzkim dawno nie przeżywała takiego najazdu VIP-ów. Powodem było podpisanie przez wojewodę zezwolenia na rozpoczęcie budowy lotniska w Świdniku.

    16 tysięcy stron

    - Niektórzy spekulowali, że było jakieś przeciąganie prac. Nic takiego. Te wszystkie tomy dokumentów wymagały sprawdzenia. W sumie jest to ponad 16 tys. stron - przekonywała wojewoda Genowefa Tokarska. - I tak zaczęliśmy pracować nad decyzją wcześniej, bo mogliśmy zacząć pracę nawet 7 października - dodała.

    Z podpisu wojewody radości nie ukrywał Grzegorz Muszyński, prezes spółki Port Lotniczy Lublin. - Na tę chwilę Lubelszczyzna czekała od 1938 roku, ale plany pokrzyżowała wojna - mówił. Co ważne, decyzja ma tzw. rygor natychmiastowej wykonalności. To oznacza, że przeciwnicy lotniska mogą ją skarżyć do woli, a i tak nie zablokują budowy.

    Suseł nie przeszkodził

    O powstaniu lotniska na Lubelszczyźnie była mowa od dawna. Kilka lat temu rządzące województwem PSL postawiło na Niedźwiadę koło Lubartowa. Jednak zmiana władzy przyniosła inne rozwiązania. W 2007 roku koalicja PO-PiS zdecydowała się na Świdnik. Klamka zapadła, gdy Komisja Europejska zaakceptowała tę decyzję i zapewniała unijne pieniądze na budowę.

    Na żadnym etapie lotnisku nie było łatwo. Ekolodzy zaprotestowali, kiedy okazało się, że pas startowy ma przebiegać przez kolonię rzadkiego susła perełkowanego. Konflikt z ekologami był jak najbardziej możliwy. Przypomnijmy tylko, że w tym samym czasie trwała walka o uratowanie Doliny Rospudy i zmianę przebiegu tam obwodnicy Augustowa.

    W Lublinie udało się osiągnąć kompromis w ciągu dwóch miesięcy. Pas startowy został przesunięty, żeby nie zakłócić spokoju zwierzątkom. - Spotkaliśmy się wtedy w tej samej sali. Wydawało się, że problem susła jest nie do rozwiązania. A dziś nasze porozumienie w Polsce jest uważane za modelowe - wspominał wczoraj Adam Wasilewski, prezydent Lublina. - Gdybyśmy wtedy tego nie załatwili, to sprawa do tej pory byłaby w Komisji Europejskiej - dodał.

    Prace nad lotniskiem nabrały tempa w tym roku. Choć też nie bez problemów. Przeciwnicy lotniska co rusz wysyłali donosy do prokuratury i CBA.

    Wydana w maju strategiczna decyzja środowiskowa została zaskarżona przez 54 osoby i organizacje. Powody były różne: - Lepszym miejscem dla samolotów jest Niedźwiada, będzie za duże promieniowanie elektromagnetyczne, samoloty zaszkodzą Muzeum na Majdanku - argumentowali.

    Tymi zastrzeżeniami musiała zająć się Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Po trzech miesiącach uznała, że nie ma co do lotniska zastrzeżeń. To dało wojewodzie prawo do wydania zgody na budowę. - To jeden z najważniejszych dni tej kadencji samorządu. Marzenia mieszkańców województwa się spełniają. Otwieramy okno na świat - nie krył zadowolenia Krzysztof Grabczuk, marszałek województwa.

    Premier wbije łopatę

    Inwestycję w blasku fleszy ma rozpocząć premier Donald Tusk. - Happening happeningiem, ale musimy mieć gotowy plan budowy - mówił Muszyński. - Umowy z wykonawcami podpiszemy w tym tygodniu. Realne prace rozpoczną się w przyszłym - zapowiedział.

    Kto będzie pierwszy: saperzy, leśnicy, ciężki sprzęt? - Wszyscy równolegle - zapewnił prezes, a poseł PO Stanisław Żmijan dodał: - Nie musimy czekać na wykarczowanie całego terenu, żeby mogli tam wejść saperzy lub robotnicy do usuwania korzeni drzew.

    Lotnisko ma kosztować 350 mln zł. 25 mln euro z tej kwoty daje Unia Europejska. 180 mln zł spółka chce pozyskać z emisji obligacji. Ich gwarantem dla banków ma być województwo i miasto Lublin.

    Czy lotnisko na siebie zarobi? Przy pesymistycznej prognozie ma przynosić czysty zysk po czterech latach. - Prognozy ruchu to jedno, ale mamy też dane z warszawskiego Okęcia. Obsługuje ono 10 milionów pasażerów rocznie. Osiem procent z nich to mieszkańcy województwa lubelskiego, z czego połowa mieszka w Lublinie i okolicy - wyliczał Żmijan. Ale na te dane trzeba wziąć poprawki, bo Świdnik będzie miał dużo uboższą siatkę połączeń niż Warszawa.

    Pierwszy samolot ze Świdnika ma wystartować w 2012 roku. - Celujemy w wiosnę. Ale jeśli będzie jesień, to nic się nie stanie - zastrzega Muszyński.

    Źródło: Gazeta Wyborcza Lublin
     

  2. #2
    Awatar piotrek.

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Ciekawe jakie linie będą latać do Lublina i jak będzie wyglądać siatka połączeń
     

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Idą wybory samorządowe, coś trzeba robić najlepiej z rozmachem aby wygrać.
     

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Może to jest jednak dobry pomysł z tym lotniskiem, jeżeli na wschodzie Polski poza Rzeszowem nie ma żadnych lotnisk to faktycznie nikt tam latał nie będzie. Popatrzyłem na mapę, Świdnik nie jest bardzo daleko od Lublina, to jednak jest bliżej niż dal porównania Zielona Góra - Babimost. EPZG jest delikatnie mówiąc specyficzne: daleko od miasta, blisko do Berlina, etc. Ten przypadek jest jednak inny bliżej miasta, a Warszawa to jednak nie taka konkurencja jak Berlin. Może to jednak ma sens?
     

  5. #5
    E-Jet KRK
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez szymonk2 Zobacz posta
    Może to jest jednak dobry pomysł z tym lotniskiem, jeżeli na wschodzie Polski poza Rzeszowem nie ma żadnych lotnisk to faktycznie nikt tam latał nie będzie. Popatrzyłem na mapę, Świdnik nie jest bardzo daleko od Lublina, to jednak jest bliżej niż dal porównania Zielona Góra - Babimost. EPZG jest delikatnie mówiąc specyficzne: daleko od miasta, blisko do Berlina, etc. Ten przypadek jest jednak inny bliżej miasta, a Warszawa to jednak nie taka konkurencja jak Berlin. Może to jednak ma sens?
    Świdnik jest bardzo blisko Lublina, a ten potrzebuje lotniska żeby się rozwijać. To największe miasto we wschodniej Polsce, a nie ma nawet lotniska na którym mógłby wylądować bizjet.
    Tanie linie na pewno też się tam pojawią. LOT raczej nie, prędzej Lufthansa.
     

  6. #6
    Awatar pawelw

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Puławy

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez E-Jet KRK Zobacz posta
    Świdnik jest bardzo blisko Lublina, a ten potrzebuje lotniska żeby się rozwijać. To największe miasto we wschodniej Polsce, a nie ma nawet lotniska na którym mógłby wylądować bizjet.
    Tanie linie na pewno też się tam pojawią. LOT raczej nie, prędzej Lufthansa.
    Myslę, że lepszym rozwiązaniem byłoby zrobić szybkie połączenie kolejowe ze stolicą, co mogłoby kosztować znacznie mniej i przyniosłoby korzyść większej ilości osób. Nie mniej, miasto z lotniskiem to fajna sprawa. Jeżeli Lublin jest w stanie płacić FR i innym to cos będzie latać. Wspomne, że lubelszyzna to jeden z biedniejszych woj. w Polsce. Nie wróży to dobrze zyskowności inwestycji. Moge sie mylić. Ciekawy jestem Waszych opinii.
     

  7. #7
    Awatar szerszen

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Fakt - lotnisko jest blisko Lublina, co jest na pewno jego dużym plusem.

    Nie pomyślałem o tym co napisał pawelw, mianowicie o tym że lubelszczyzna nie jest najbogatszym regionem. Ale z drugiej strony Lublin nie jest takim małym miastem i pewnie jest powyżej statystyk całego regionu.
    Myślę że FR czy W6 mogłyby jakieś połączenia zaproponować.

    Co do połączeń z Warszawą to nie wiem czy byłby popyt, w końcu to odległość ok 150 km. Chyba nie byłoby rentowne.
    Ale jeżeli ktoś chciałby takie połączenie uruchomić to oczywiście byłoby bardzo dobrze
     

  8. #8
    Awatar pawelw

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Puławy

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez szerszen Zobacz posta
    Co do połączeń z Warszawą to nie wiem czy byłby popyt, w końcu to odległość ok 150 km. Chyba nie byłoby rentowne.
    Obecnie pociagiem jedzie sie 2,5h. Tory są w trakcie lekkiego remontu, może do 2:15 dobiją. Lot na takiej trasie byłby nieopłacalny. Patrz trasa Warszawa-Łódź.
    Cytat Zamieszczone przez szerszen Zobacz posta
    Myślę że FR czy W6 mogłyby jakieś połączenia zaproponować.
    To się akurat wiąże z inwestycją miasta/woj. w różne opłaty. Suma sumarum budżet może nie wyjść na plus.
     

  9. #9
    Awatar piotrek.

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Wiem, że to trochę dziwnie zabrzmi ale czy opłacało by się żeby taki lot do Lwowa/Odessy miał międzylądowanie w Lublinie?
     

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    EPBA / KHWD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawelw Zobacz posta
    Obecnie pociagiem jedzie sie 2,5h. Tory są w trakcie lekkiego remontu, może do 2:15 dobiją. Lot na takiej trasie byłby nieopłacalny. Patrz trasa Warszawa-Łódź.
    Może to trochę inny rynek, ale w Irlandii na trasie Dublin-Sligo (180km) dwa razy dziennie śmiga niemal pełny ATR42 Aer Arann. I to przy obecności komfortowego bezpośredniego połączenia kolejowego Intercity. Samolotem w 50 minut za €30, pociągiem w 3 godziny za €10-20 (najczęściej €10 w promocji). Więc się da.
     

  11. #11
    E-Jet KRK
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawelw Zobacz posta
    Myslę, że lepszym rozwiązaniem byłoby zrobić szybkie połączenie kolejowe ze stolicą, co mogłoby kosztować znacznie mniej i przyniosłoby korzyść większej ilości osób. Nie mniej, miasto z lotniskiem to fajna sprawa. Jeżeli Lublin jest w stanie płacić FR i innym to cos będzie latać. Wspomne, że lubelszyzna to jeden z biedniejszych woj. w Polsce. Nie wróży to dobrze zyskowności inwestycji. Moge sie mylić. Ciekawy jestem Waszych opinii.
    Lepszym rozwiązaniem dla kogo? Dla biznesu latajacego własnymi samolotami? Woj. Lubelskie jest jednym z biedniejszych regionów i takim pozostanie jezeli nie stworzy warunków dla właśnie biznesu. Lotnisko to jeden z takich właśnie niezbednych warunków. Co do opłacalnosci - w jakim okresie chciałbyś żeby to lotnisko się zwróciło? Będziesz liczył tylko wynik samego lotniska, czy też uwzględnisz wzrost zatrudnienia wynikajacy z przyciągnięcia nowych inwestycji dzięki zbudowaniu tego właśnie lotniska?
    Świat nie zaczyna i nie konczy się na Warszawie. Są również inne miasta w Polsce i ich mieszkańcy nie chcą wiecznie żyć w Polsce B. Nowe inwestycje, takie własnie jak lotnisko stwarzają szanse na rozwój regionów w których mieszkają.
     

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lublin/Kraków

    Domyślnie

    Pochodzę z Lublina, o lotnisko mówi się w tym mieście od lat bo wielu z jego mieszkańców uważa, że to będzie czynnik decydujący o rozwoju tego miasta i regionu. Powiedzmy sobie szczerze, że będzie to miało niewielkie znaczenie a możemy jedynie liczyć na FR czy W6 jak już ktoś napisał. Połączenie do WAW byłoby o tyle dobre, że już w Świdniku możnaby się odprawić na dalszy lot ale to chyba całkowicie nierealne.

    Lublin jest miastem, z którego większość ambitniejszej młodzieży ucieka głównie do Warszawy na studia i już nie wraca. Nie ma praktycznie żadnego przemysłu (poza herbapolem, polmosem itp) Nie ma również poważniejszych firm. Jedynym co sprawia, że to miasto jakoś żyje są uczelnie, które zresztą nie zachwycają poziomem.


    Są jednak i plusy, miasto jest ciche i spokojne a w wakacje praktycznie puste. Jest kilka ciekawych miejsc i uroczych zakątków ale to wszystko można zobaczyc w pół dnia

    I jak mi ktoś mówi, że lotnisko będzie cudownym antidotum na marazm Lublina, to przykro mi.
     

  13. #13
    Awatar Tomcio

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Strzelno/Bydgoszcz

    Domyślnie

    El Al może uruchomi połączenie do Lublina. Z tego co wiem to na Majdanku ( powiat Tomaszowski ) każdego dnia można spotkać żydowską wycieczkę...
     

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lublin/Kraków

    Domyślnie

    Majdanek jest dzielnicą Lublina. Zresztą obóz koncentracyjny wybudowano na dawnym polu wzlotów fabryki Plage & Leśkiewicz.
     

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    LUBLIN

    Domyślnie

    Bo każdy myśli, że lotnisko to ma połączyć Lublin i Warszawę i natychmiast stwierdza, że to połączenie będzie nierentowne, co za tym idzie nie ma sensu budować lotniska ...
    W rzeczywistości jego budowa nie ma na celu połączenia tych dwóch miast. W krótkiej perspektywie rzeczywiście będzie on nierentowny ale będzie przynosił wymierne korzyści dla regionu. Jego budowa zdecydowanie nie jest antidotum na problemy, co nie oznacza, że nie może pomóc .

    Dużym plusem jest bliskość Lotniska z miastem, Lublin i Świdnik można porównać do Krakowa i Nowej Huty kilkanaście lat temu
    Raczej nie liczę na połączenie tradycyjnego przewoźnika, raczej jakiś low-cost zawita do Lublina. Ze względu, że Lubelskie nie jest zamożnym województwem, bardzo wiele osób wyjechało do W. Brytanii i Irlandii co już może dawać popyt na te połączenia.


    W sezonie wakacyjnym być może z lotniska będzie korzystać jakiś operator czarterowy, wysyłając urlopowiczów za granicę . Ponadto może wpadną jakieś wycieczki czarterowe z Izraela , ze względu na duże skupienie ośrodków kultury żydowskiej. Lotnisko może być alternatywą dla droższej Warszawy czy Krakowa.

    Nie można też zapominać o ruchu Cargo. Mało kto wie ale w Lublinie swoją siedzibę maję linie lotnicze EXIN. Dodatkowo kilka miesięcy temu POCZTA POLSKA otworzyła sortownie paczek na obszar polski wschodniej która znajduje się w sąsiedztwie przyszłego lotniska.

    Ponadto ze względu na zbliżające się EURO 2012 i utworzenie na obszarze Kazimierz dolny - Nałęczów - Puławy obszaru do zakwaterowania i treningu zespołów, wymagane jest aby 100km od takiego miejsca znajdowało się lotnisko.

    PS wyszedłem na lokalnego patriotę ale prawda jest taka, że prędzej czy później Lublin będzie potrzebował lotniska .
     

  16. #16
    Awatar szerszen

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ja osobiście nie uważam żeby to lotnisko było niepotrzebne.

    Niech będzie jak najwięcej lotnisk a latanie niech będzie coraz tańsze

    Zauważyłem tylko że loty do Warszawy mogą być nieopłacalne, tak jak ktoś zauważył wygląda to z Łodzią.

    Na pewno LCC i czartery mogą się tam zadomowić i ciekawe właśnie czy jakiś El Al lub coś innego by nie skorzystało
     

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Nikt nie podał tu jeszcze, a więc może nie wiecie, że UE ma program dofinansowujący rozwój najbiedniejszych regionów. Funkcjonalne lotnisko może tylko regionowi pomóc. A poza tym kto powiedział, że Lubelskie musi rozwijać się w oparciu o inwestycje wewnątrz województwa, równie dobrze może czerpać korzyści ze współpracy ze wschodnim sąsiadem.
     

  18. #18
    Awatar Tomcio

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Strzelno/Bydgoszcz
     

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    Zgorzala

    Domyślnie

    Wydaje mi sie, ze perspektywiczne i oplacalne dla regionu to jest budowanie drog. Jazda do Lublina ze srednia predkoscia 50 km/h jest mocno frustujaca. Zeby nie bylo, ze jestem przeciw lotniskom, wrecz przeciwnie - sam z nich czesto korzystam. Mam nadzieje, ze budujacy sobie dobrze to wszystko policzyl i stac go na to.
    Przy okazji ciekaw jestem jak bedzie zagospodarowana przestrzen. Wlasciwie to bedzie mozna zrobic jedno wielkie TMA - od Rzeszowa, przez Swidnik z Warszawa do Lodzi.
     

  20. #20
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie


    Polecamy

    Hehe lotnicy GA zaraz zgaszą te Twoje zapędy na TMA na pół Polski


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel
     

Strona 1 z 7 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 04-12-2012, 21:20
  2. 25-10-2012, 08:51
  3. 24-10-2012, 11:52
  4. 04-10-2012, 21:47
  5. 07-08-2012, 22:11
  6. 01-07-2012, 14:39
  7. 11-06-2012, 17:31
  8. 04-06-2012, 07:31
  9. 28-05-2012, 18:48
  10. 11-05-2012, 13:40
  11. 11-04-2012, 19:58
  12. 24-01-2012, 14:13
  13. 09-01-2012, 16:49
  14. 07-01-2012, 17:31
  15. 07-11-2011, 14:33
  16. 23-10-2011, 20:09
  17. 27-06-2011, 21:28
  18. 17-11-2010, 10:17

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •